חיפוש

חיפוש לפי מילות מפתח

פוליטיקאים, בואו לבדוק את הכוח הפוליטי של האתר שלנו

ארכיון

כוח לעובדים – ארגון עובדים דמוקרטי

מחאת האוהלים – האתר הרשמי

מגזין חברה

אירועים בשבוע הקרוב

אומרים לנו שיש מס אחר

שלמה בוחבוט, העסקת אמנים לפי שירותם הצבאי – גישה לא דמוקרטית

נושאים מכתבים, שיכון ושלטון מקומי ב 3.04.09 6:07

אסף זגריגק, תלמיד יב' ויו"ר מועצת התלמידים בתיכון ליאו-בק בחיפה, פונה במכתבו לשלמה בוחבוט יו"ר השלטון המקומי, ומגיב על פניית בוחבוט לרשויות המקומיות שלא לארח אמנים שלא שרתו בצה"ל ביום העצמאות הקרוב

 

יום חמישי 02 אפריל 2009

לכבוד:

מר שלמה בוחבוט

ראש עיריית מעלות תרשיחא,

יו"ר השלטון המקומי

 (באמצעות מייל השלטון המקומי: [email protected])

 הנדון: הופעות אמנים שלא שירתו בצה"ל ביום העצמאות

שלום רב,

נדהמתי לקרוא את מכתבך המופנה לראשי הרשויות המקומיות ובו פניה שלא לארח אמנים שלא שרתו בצבא או ששירותם איננו מלא בחגיגות יום העצמאות ה-61 למדינת ישראל.

לפני כשנה וחצי בעת מאבק המורים לחינוך, נאמנו אתה ואני בהפגנה בראש הנקרא כנגד זילות הערכים אותה מחזקת מערכת החינוך במדינה. אולם נראה כעת, שבכל זאת לא התכוונו לאותה הזילות.

במכתבך הנך מוביל צעד פופוליסטי, של עליהום מצטדק כנגד אמני ישראל. במדינה דמוקרטית, לא כל אדם חייב להיות חייל לכל חייו, זה בסדר ליצור חברה בה יש גם אנשי רוח, פילוסופים ואמנים. ועלינו לזכור שכל חייל שהפסיק את שירותו- עשה זאת בהסכמת הצבא ולא מעניינו של איש – הסיבות והנסיבות בין אם היו מוצדקות ובין אם לאו. 

צר לי על המסר הכפול אותו אתה מעביר עם מכתבך לעשרות אלפי בני נוער בארץ, מסר של חטטנות, פופוליזם, וציד מכשפות. לא מתפקידו של ראש עיר לקבוע איזה אמן ראוי ואיזה לא כדי להופיע בפני בני נוער ביום העצמאות למדינתו.

מדינה אגב, שבעצמאותה הכריזה על ערכי החירות ומתוכם חופש העיסוק- אותו אתה לוקח מהאמנים האלו.

בעוד פורסם כי בין -25% ה"משתמטים" נכללו גם החרדים- שלא מגויסים כחוק, השוהים בחו"ל ואלו שהצבא החליט על חוסר התאמתם מסיבות נפשיות ורפואיות- נותרת לבדך בהבעת הדעות עמן נושבת רוח הציבור- אודות השתמטות שאומנם קיימת אך איננה תופעה.

כל שנותר לי לקוות הוא, שראשי ערים ובני נוער לא ינהו אחר רחשי הפופוליזם ויטיבו להעריך אמן על פי עבודתו המקצועית ולא על פי שירותו הצבאי. כי מקום שבו מעריכים אדם על פי שירותו הצבאי- הוא מקום המפתח פאשיזם ומיליטאריזם. וזאת אני אומר, כתלמיד שעומד בפני גיוסו לצה"ל.

בברכת חג חירות שמח

אסף זגריזק

יו"ר מועצת התלמידים

תיכון ליאו באק, חיפה.

 כתבה נוספת בנושא

נערך על ידי דליה
תגיות: , , ,

23 תגובות

  1. ל רפי :

    על צביעות והתחסדות (ונגד הופעת אמנים משתמטים בחגיגות יום העצמאות)

    אסף זגריזק מפליא לעשות בלשונו או בעטו. עם חלק מטיעוניו הרציונליים אנסה להתמודד בהמשך הדברים; מהחלק הלא רציונלי אני מסתייג מכל וכל ואעמוד על כך בהמשך. למען הסדר הטוב אציים שאני מבחין בדברי בין משתמטים משרות, יהיו נימוקיהם השיקריים אשר יהיו ותהיינה המניפולציות שהם מפעילים אשר תהיינה, לבין מי שמבקבלים בדין ובצדק פטור משירות צבאי. פטור נורמטיבי לטעמי הוא פטור מטעמי בריאות ומצב משפחתי, ודחיה מטעמי שיקולים ממלכתיים נורמטיביים. אני כולל שירות צבאי ושירות לאומי באותה קטגוריה של מחוייבות אזרחית, שעל כל אזרח במדינה למלא, כל עוד סבורה המדינה שהם נחוצים.
    "עליהום מצטדק";
    אין בדבריו ו/או בגישתו של שלמה בוחבוט "עליהום מצטדק". יש מי שמשרתים את המדינה ובכך ממלאים חובה אזרחית חיונית (שאילמלא כן לא היתה המדינה זקוקה לצבא), ויש מי ש"עושים לביתם או לעצמם", על חשבון אחרים, תוך התחמקות מחובתם האזרחית הבסיסית. בלתי מוסרי, לא צודק, לא ישר ולא הגון הוא לגזור גזירה שווה בין שתי קבוצות אזרחים אלה. מי שנענים לקריאת המדינה, זכאים לקבל ממנה תמורה, גיבוי, עידוד והכרת תודה. חובה זו מודגשת עוד יותר כאשר יש מי ש"רוחצים בנקיון כפיהם" ועוד מנסים לתת לכך לגיטמציה אידאולוגית. מערך השלטון המקומי הוא אחד הכלים הציבוריים הגדולים והחשובים שבאמצעותם יכולה וצריכה המדינה לבטא את הבדלי הגישה שהיא נוקטת כלפי שתי קבוצות האזרחים האמורות. טוב עושה שלמה בוחבוט שהוא מפעיל מסגרת זו ופועל באמצעותה כדי להרים את דגל האחריות ההדדית והשכר השווה לעשייה אזרחית שווה. זו בהחלט נורמה ראויה.
    "…לא מעיניינו של איש הסיבות והנסיבות…";
    טיעון מוזר והזוי בעליל. בוודאי שמעניין. כל עוד סבור הציבור שהוא זקוק לשירות צבאי ו/או לאומי, כל עוד סבורים כך הכנסת הנבחרת והממשלה, אנו מעוניינים לדעת מדוע ישנם כאלה שסבורים שהם פטורים מאחריות אזרחית אלמנטרית, ובה בעת, ברוב חוצפה ועזות מצח סבורים שיש להוקיר אותם על כך ולנהוג בהם מנהג שווה לאזרחים המשרתים – מה פתאום?! האם אנו רוצים לעודד את התופעה או להלחם בה? אם אין צורך בשירות, בטלו את השירות לכולם. אם יש דרך טובה יותר לטפל בסוגיות הבטחון הלאומי שלנו, בבקשה, הפעילו צאותה על כולם; אם לאו – אזי לאו לכולם. גישתו של אסף זגריזק לנושא זה היא בעיניי צבועה ומתחסדת. כולנו חיים במציאות היום-יומית שלנו ויודעים היטב שיסודן של מרבית ההתחמקויות משרות הוא באינטרסים אישיים ואליתיסטיים, בהתפרקות מאחריות חברתית ומסולידריות לאומית בטעונים אידאולוגיים אנרכיסטיים ואחרים ושרובן מוגשמות בדרכים של רמיה ושרלטנות. מרבית הרמאים עדיין מנסים להסתיר את מעלליהם, וכאן בא זגריזק ומבקש לתת לכך גושפנקא לגיטימית, בין היתר בטענה ש"…אין זה מעיניינו של איש….". ההיפך הוא הנכון, זה עיניין של כולנו, בשום אופן אסור להתחמק ולהתעלם מן המסר החברתי הגלום בגישה זו, אין לתת לה יד ואין להניח לפורשים מן הציבור להנות מפירות משוגותיהם.
    "מסר של חטטנות, פופוליזם…" וכו';
    האמנם זה המסר?! לדעתי המסר המועבר בצעד זה לבני הנוער בארץ הוא מסר של אחריות לאומית וחברתית, של צדק אזרחי, של נשיאה משותפת בעול, של אנטי-אגואיזם, ובצידם של תשלום מחיר על "פרישה מן הציבור" ומאחריות אזרחית – מסרים חיוניים לעילא ולעילא. מדינה אינה מכריזה על "חבילת ערכים" שכל אזרח יכול לבור לו ממנה מה שטוב או נוח לו באופן אישי ברגע נתון, ומן השאר הוא יכול לפטור עצמו בהבל פה. חבילת-הערכים – חובות וזכויות – היא מקשה אחת. חברה נורמלית אינה מוותרת על עקרון זה, משום שעל ידי ויתור היא מכריזה על משטר המקדש איפה ואיפה, אי-צדק ואליתיזם חזירי בשם חופש הבחירה.
    חוקי המדינה ונורמות חברתיות הם מסגרות התנהלות שבלעדיהן אין המדינה והחברה יכולות להתקיים. קיים ויכוח מתמשך על המינון היחסי של כל אחת ממסגרות-משנה אלה, אבל אין ערעור על עצם הנחיצות בהן. העובר על החוק – צפוי לעונש כחוק; החורג מן הנורמות – צפוי ליחס והערכה תואמים מן החברה שבה הוא חי. הבחירה היא בידי המחליטים להפר את כללי המשחק המקובלים, ואל ילינו עתל התוצאות.
    "תופעה" או "נורמה"?
    השאלה אם "מותר" לכנות השתמטות 'תופעה' או "רק" 'נורמה חריגה', אינה רלוונטית לדיון זה. חיוניותו של השירות הצבאי או האזרחי לקיומה, שלומה וביטחונה של המדינה, כמו גם לסולידריות החברתית שלה (שלא ארחיב כאן הדיון בחשיבותה), והעובדה שעקרונית השירות חל על כל האזרחים הכשירים – מעמידים אותו בראש סולם המבחנים לאזרחות טובה. מכאן גם מתבקשת התיחסות בהתאם למי שנכשלים במבחן זה.
    ולבסוף
    אם עוד ניתן היה להתדיין עם טיעוניו הקודמים של זגריזק, בא משפט הסיום שלו ומשמיט את הבסיס מכל מה שטען קודם לכן. דומה שהוא עצמו נגוע בצורה חמורה בפופוליזם זול, ומשתמש בלזות שפתיים במילים ובמונחים שאין הוא מבין את פשרם לאשורו. כיצד הצליח, למשל, להגיע ל"פשיזם" ו"מיליטריזם" במסגרת דיון זה? – רק לו פתרונים. נראה שזילות השפה בה נוקטים רבים בתוכנו בימים אלה כחלק משיח ציבורי מתלהם, היא שהופכת מושגים בעלי משמעות "למס שפתיים" אופנתי; וכך גם במקרה זה. ללא "פשיזם", "גזענות", "מיליטריזם" קצת "אפליה" ומנה של "פוטיזם" צרוף, אי אפשר להביע רעיון בעל ערך. אם שירות צבאי או לאומי ושיוויון נשיאה בעול ואחריות אזרחית וסולידריות חברתית הם 'פשיזם' ו'מיליטריזם' – אזי אין מדינה לא פשיסטית בעולמנו וכולנו מיליטריסטים מבן ומלידה; ואם כל העולם כך, מה לנו כי נלין? אם זהו הטיעון הכבד של אסף, קל לי לחיות עימו ולהמשיך לתמוך ללא סייג בגישתו של בוחבוט. אני מקווה שיתמיד בה וישמש בכך דוגמה טובה לכל הרשויות הממלכתיות ולכל האירגונים הציבוריים. בתופעות שאנו רוצים לשרש יש להאבק.

  2. ש.לוי :

    ל.רפי
    מסכימה לכל מילה!
    כל העדפה של יוצאי צבא ושירות לאומי, ששירתו בנאמנות את ארצם, נחשבת אצל אחדים לאפליה או גזענות רחמנא ליצלן.
    מי שמתחמק מחובתו האזרחית בתואנות שווא, שלא יתפלא שיש על כך מחיר.

  3. איתמר כהן :

    רפי,
    יישר כוח על התגובה המצויינת.
    תענוג לגלות שיש באתר הזה גם שניים-שלושה ציוניים.

    מכיוון שישראל היא מדינה דמוקרטית, ברור מאליו שיש לתת למשתמטים זכות הצבעה בבחירות, וגם אפשרות להופיע במקומות פרטיים.

    הרצון של משתמטים גם להשתמט מהצבא וגם להופיע בארועים ציבוריים-ממלכתיים – ועוד ביום העצמאות (שחל בארץ שעה אחרי שנגמר יום הזיכרון), הוא בבחינת "להשתין מהמקפצה".

    שירות המדינה אינו "פשיזם", אלא פשוט מחוייבות בסיסית של האזרח. מי שמתנגד למדיניות הממשלה יכול – ואף מוזמן מאוד – לפעול ולהפגין כאוות נפשו. אך את החלטות הרוב יש לקבל.

  4. הראל לייבוביץ :

    אין לתת במה לאמנים שהשתמטו משירות צבאי. לא מסכים עם עמדת כותב המכתב… שלמה בוחבוט צודק.

  5. רמי הוד :

    אסף כל הכבוד

  6. ר :

    אסף כל הכבוד.
    ההתנגדות לדבריך איננה רציונלית אלא לאומנית ומתבססת על אמוציות שהכותבים מעליי לא יכולים להצניע. אין קשר בין שירות צבאי להופעות אמנותיות. נקודה סוף.
    איתמר אין ספק שהמשפט "תענוג לגלות שבאתר הזה יש גם שניים-שלושה ציונים" היא היקש לוגי דפוק במיוחד. כלומר- מי שחושב שאין להחרים אמנים שלא שירתו הוא לא ציוני ומי שחושב שכן הוא ציוני. גיוס הציונות לכל דיון ציבורי הוא מפלטו של חסר התשובות.
    אני מנחש שהסוציאל דמוקרטיה בגרסא הלאומנית שלה שהוצגה בדבריהם של השלושה מעליי היא בדיוק זו ששותקת על הכיבוש ועל הדיכוי של הלא יהודים. סתם ניחוש פרוע

  7. ליאור שוורץ :

    הגיע הזמן לנתץ את עגל הזהב שנקרא שירות צבאי= שירות צבאי הוא חוק ולכן צריך לשרת,אבל תפסיקו כבר עם ההדרה המוגזמת של שירות בצה"ל.
    צה"ל הוא המטרה האמצעי בשביל שלנו כן תהיה מדינה דמוקרטית,
    הדמוקרטיה יותר חשובה מצה"ל,
    לכן אסור לאיש ציבור להפלות בין אומנים על פי נתיות ליבו.
    אני ציוני סוציאל דמוקרט
    שחושש שיש היום יותר מדי אנשים
    שמבלבלים בין ציונות שפויה
    לבין לאומניות דתית יהודית או בקיצור פשיזים לייט.
    תוציאו את צה"ל מהויכוח הדמוקרטי ככה תשמרו על צה"ל ועל הדמוקרטיה.

  8. ש.לוי :

    ר.
    אני ממש מתלהבת מההיקשים הלוגיים שלך, וגם מהקלות בה אתה מקטלג אנשים במציאות מורכבת: מדכאים ומדוכאים – כל כך ברור ופשוט…
    אני מבינה שאתה מתנגד לכל דבר שיחזק את ביטחונה של מדינת ישראל, ואינך רואה חובה בשירות צבאי למרות שהשירות מעוגן בחוק.
    לעומתך, אני מאלה המעדיפים לקדם את אלה ששרתו בצבא או בשירות לאומי, וכן – אני יהודיה, ציונית וישראלית גאה. כאמור, אני לא רואה הגיון בקידום אמנים שהשתמטו משירות צבאי (שלטון החוק חשוב לך, אני מקווה) בתואנות שווא. אני מקווה שאדוני ה"מדען" מסוגל גם להתייחס לגופם של טיעונים, ולא רק להפריח לאוויר טיעונים שגויים, שאינם ממין העניין.

  9. קוסטיה :

    הטענה כי השירות בצה"ל מעוגן בחוק ולכן יש לקיימו, טענה מפוקפקת בלשון המעטה. אין שום סיבה לצאת מהחוק כנקודת מוצא, החוקים נועדו בכדי להפרם. נפוך הוא, החוק נחקק כי הדבר כנקראה לא מובן מאיליו.

    אני שמח על נקודת מבטו המרעננת של אסף, כל הכבוד

    נ.ב.
    ש. לוי, לא יזיק לך לקורוא את התיזה של לקאן… הקיטלוג של אסף במקום, אנשים מתחלקים שתי סובסטנציות- מדכאים (האדונים) והמדוכאים (העבדים), ומשום מה אין לי שום ספק לאיזו קבוצה אתה שייך.!!

  10. אור שי :

    תודה רבה אסף.
    היגיון זה דבר חשוב מאוד.

  11. ש.לוי :

    שלמה בוחבוט לא לבד.
    גם ח"כ ישראל חסון מקדימה יפעל נגד התופעה.

    http://news.walla.co.il/?w=//1464981

  12. תמי שפר :

    שלום רפי וכולם,

    אני מוסיקאית העוקבת מאז יולי 2008 אחרי מאמציו של ישראל חסון לקדם את הצעת החוק "איסור מימון מופעי תרבות וספורט בהשתתפות משתמטים".

    יש לציין שאיני תומכת ב"השתמטות", כלומר קבלת שחרור חוקי מהצבא באמצעים לא חוקיים, העמדת פנים, נישואים פיקטיביים וכיוצא בזה. עם זאת, בין התמודדות ראויה עם הנושא ובין ה"עליהום" (כן, הייתי קוראת לזה עליהום, ובכך אדון בהמשך) שיזמו שלמה בוחבוט, ח"כ ישראל חסון ותומכיהם- המרחק רב.

    ברצוני לענות לכמה מהטענות שהצגת:
    “עליהום מצטדק”- "עליהום" הייתי מגדירה כהטלת האחריות לפגע (חברתי, במקרה זה) על אדם או קבוצה מסוימת, ללא בסיס עובדתי מוצק. האם הוכח כי אותם סלבריטאים ספורים שלא שירתו בצבא וענינם נחשף בתקשורת, מרצונם או שלא מרצונם,(ולא הוכח כי הם אכן משתמטים) הם הגורם העיקרי לירידה במוטיבציה של בני הנוער? או לחילופין, האם הוכח כי אומנים הם האוכלוסיה ה"משתמטת" ביותר? שהם, והם בלבד, משיגים שחרור מהצבא בדרכים לא דרכים? על פי פרוטוקול של ועדה בנושא שברשותי (ואשמח להראות למי שמעונין), ראש אכ"א דאז אומר שלא הוכח.
    "מצטדק"- מציג מראית עין של צדק. במקום להפעיל לחץ על הצבא לבדוק את הליכי השחרור, לתקן חקיקה בכנסת או לטפל במוטיבציה של בני הנוער, בוחרים להעמיד פנים של צדק על ידי פעולות שהצדק מהן והלאה. התוצאה- עליהום מצטדק.

    “…לא מעיניינו של איש הסיבות והנסיבות…” נכון, זה לא ענינך. בערך. זה כן ענינך, רק שזה לא בתחום סמכותך.זה כן ענינם של אנשי המקצוע המטפלים בנושא בשבילך- אלא הם הרופאים, הקב"נים, קציני הת"ש ובמקרים מסוימים המשטרה הצבאית. אם יש לך מידע על שחרור שלא כחוק או טענות על הליכי השחרור, באפשרותך לפנות אליהם ולהתלונן. הכתובת היא לא אמן כזה או אחר שנסיבותיו האישיות לא ידועות לנו ואין לנו הכלים לעסוק בהן, וגם לשלמה בוחבוט אין.
    “מסר של חטטנות, פופוליזם…” כן, נוטה להסכים. חטטנות- כיון שכפי שכבר ראינו, הנסיבות האישיות של כל אדם שאינו בתחום סמכותינו הן לא ענינינו. פופוליזם- כיון שבוחבוט בחר במטרה קלה, ברורה לציבור הרחב, שאין בינה לבין דיון רציני דבר וחצי דבר.

    בתגובתך לא התייחסת כלל לפגיעה בחוק יסוד חופש העיסוק (ושוב, יש בידי מסמך המאשר כי קיימת פגיעה). אפילו אם אכן אומנים היו האוכלוסיה היחידה שבקרבה אחוז השתמטות גבוה, האם הפתרון לכך הוא מניעת פרנסה? האם אין יותר הגיון וצדק בהעמדה למשפט של אותם אזרחים מכלל האוכלוסיה שקיבלו שחרור חוקי מהצבא באמצעים לא חוקיים? והאם, לאחר שהועמדו למשפט ונמצאו זכאים או אשמים, עונשם צריך להיקבע על ידי שופט או על ידי ראש עיריה כזה או אחר? והאם, אחרי ששילמו את חובם לחברה, יש להמשיך ולהעניש אותם, כל אחד על פי גחמותיו הפרטיות?

    עוד ענין שהציבור אינו מודע אליו, היא שהפגיעה היא גורפת, אינה מבחינה בין אזרחים שהשתמטו לאלה שסיבותיהם לשחרור אמיתיות ומעוגנות בחוק. כמו כן, הפגיעה אינה רק באותם אמנים- אלה גם בכל חברי בלהקה שלהם, ובכל להקה שבה חבר אפילו אדם אחד שלא שירת בצבא, מכל סיבה שהיא!

    ולסיכום- אני מצדיעה לאסף, שכתב מכתב בוגר ועמוק לגילו, והצליח לסכם במשפטים ספורים את מה שאני כתבתי בעמודים על גבי עמודים בפייסבוק: http://www.facebook.com/home.php?#/group.php?gid=23325196503

    אני מקווה שכפי שמצאתם לנכון לנקוט בפעולה כשחשבתם שהצדק עם מר שלמה בוחבוט וח"כ ישראל חסון, תמצאו לנכון להתנגד להם ולפגיעה בזכויות האזרח. אני שוב מדגישה כי איני מעודדת השתמטות משירות שלא כחוק.

  13. רונן לוי :

    שלמה בוחבוט איש חכם מאוד ודגול ואני מאמין בכל דרך שעולה לו בראש הוא ראש עיר מצוין שעשה הרבה דברים למעלות תמשיך ככה שלמה !!

  14. מיטל חנוכה :

    צודק בהחלט סוף סוף גם פה מנהיג !

  15. מעיין דוננפלד :

    לפי דעתי שלמה בוחבוט צודק צריך ליהיות מנהיג שיקום ויגיד את זה אני מאמינה בדרך הזאתי ובמיוחד בשלמה !! לא יתכן שאמנים שלא עשו צבא יהיו בחגיגות יום העצמאות ! כי מי שנלחם על הקמת המדינה זה אלה שעשו צבא והאמנים לא יחגגו על זה !!

  16. תמי שפר :

    שלום רונן,

    סחתיין על התגובה המנומקת. בואו נסמוך על כל אחד שיעשה בדיוק מה ש"עולה לו בראש" ויעשה "הרבה דברים". ואז בואו נתעורר רגע אחד מאוחר מדי ונאשים את הפוליטיקאים שהם פוגעים בנו, למרות שאנחנו אלה שנתנו להם רשיון לעשות "הרבה דברים טובים שעולים להם בראש".

  17. רונן לוי :

    אני מסכים איתך תמי שהפוליטיקאים פוגעים בנו אבל תסתכלי על שלמה איש ישר והגון שאני מעריך אותו אני מסתכל מהצד ורואה איך הוא מנהל את העינינים ואני עצוב שלא כל הפוליטיקאים ככה ..

  18. תמי שפר :

    ממש התקפת אזרחים נלהבים… שלוש תגובות בשלוש דקות תחת שלושה שמות שונים לדיון שהיה רדום במשך חודש!

    כנראה שעובדיו של ה"חכם הדגול" עסוקים בענינים לא בדיוק דגולים…

    משעשע מאוד.

  19. רונן לוי :

    תמי אני לא חושב שאת צודקת אני בסך הכל רוצה להביע את דעתי אני אמרתי את מה שיש לי להגיד ואני מקווה שמישהו יקשיב לי אני רואה שהבן אדם ישר והגון למה לי לא להחמיא לו בשמי ותאמיני לי אני אדם בוגר ואני לא ילד קטן שאני יעשה מעשים כאלה אני אמרתי את דעתי העליונה ואני מקווה שתביני ..

  20. תמי שפר :

    לכל אחד מגיעה דיעה (או שלוש).

    ד"ש למעין ומיטל 🙂

  21. חזי :

    יש כאן כמה אנ"ש של בוחבוט ממעלות-תרשיחא שמגיבים בקצב מסחרר ממש… טוב שיש חברים.

  22. לקסי :

    אין מתקנים עוול בעוול.

    איתמר, האם אתה באמת חושב שהתמיכה בהחרמת מי שלא שרתו בצבא היא מדד לציונות? באמת?

    מי שלא שרתו בתואנות שוא הם עבריינים ויש לטפל בהם באמצעים שחוקקו לטיפול בעבריינים.

    מי הסמיך את יו"ר השלטון המקומי להיות תובע, שופט ומוציא לפועל?

    הטריבונל העממי וההשתלחות מזכירים דברים שכמעט כל הכותבים כאן לא היו רוצים לראות בציבור הישראלי.

    נכון, מדינת ישראל קמה במלחמה ועד היום יש בסביבה מי שרוצים לראותנו כלים מכאן.
    נכון, מדינת ישראל צריכה צבא חזק וצבא של כולם.
    נכון, צבא של כולם צריך חברה בריאה כדי שיקבל גיבוי לפעולתו.
    נכון, חברה בריאה היא חברה שחיה לפי כללים שקבעה לה.
    הכללים שמדינת ישראל קבעה לחברה כאן אינם כוללים (עדיין?) משפטי שדה בכיכר העיר.

  23. איתן מורד :

    לפי דעתי הוא צודק במה שהוא אומר

השארת תגובה

חשוב: בקרת תגובות מופעלת ועלולה לעכב את תצוגת תגובתכם. אין סיבה לשלוח את התגובה שנית.

עקב תקלה טכנית האתר נופל וקם לסירוגין.

אנו ממליצים להעתיק תגובות (קונטרול+סי) לפני שליחתן, כדי למנוע מפח נפש אם האתר נופל בדיוק אחרי שהשקעתם בתגובה ארוכה.