חיפוש

חיפוש לפי מילות מפתח

פוליטיקאים, בואו לבדוק את הכוח הפוליטי של האתר שלנו

ארכיון

כוח לעובדים – ארגון עובדים דמוקרטי

מחאת האוהלים – האתר הרשמי

מגזין חברה

אירועים בשבוע הקרוב

אומרים לנו שיש מס אחר

האם מירי רגב תתערב בתנאי ההעסקה הפוגענית ב"הבימה"?

נושאים דעות, חינוך ותרבות ב 26.09.16 1:01

שחקני תיאטרון "הבימה", המשחקים במחזה "עלובי החיים" עובדים בתנאי העסקה פוגעניים. האם שרת התרבות מירי רגב תטפל בבעיית תנאי ההעסקה הפוגעניים במערכת התרבות והאמנות? נראה שלא.  לא ניתן באמצעות נושא זה לצבור נקודות במרכז הליכוד

מאת: איתן קלינסקי

הנהלה "עלובת חיים" ב"הבימה"

כשבשנת 1862כתב הסופר הצרפתי ויקטור הוגו את "עלובי החיים", הוא ביקש להשתמש באות הכתובה של ספרו כשוט ביקורתי לייסר ממסד וחברה, שהעוני משתולל בתוכה. הוא ביקש לייסר חברה, בה מתאפשר לשלוח לחמש שנות מאסר את ז'אן ולז'אן, כי ביקש לסייע לאחותו האלמנה, אמא לשבעה ילדים, כשנאלץ לגנוב כיכר לחם. מאסר שנמשך בסופו של דבר 19 שנה עקב נסיונות בריחה חוזרים ונשנים.

כשבשנת 2016 תיאטרון "הבימה" העלה את המחזה "עלובי החיים" על הבמה בהשקעה של מיליוני שקלים ועלות יקרה של כרטיסים לצופים, הוא החליט שחלק גדול של השחקנים יחוו את החוויה של עלובי חיים יום-יום על הבמה על ידי יצירת מערכת שכר עלובה ומבישה, שהנהלת התיאטרון כופה עליהם.

הנהלת התיאטרון מנצלת את העובדה, שחיידק התיאטרון והאומנות מקונן בעולמם של צעירים רבים, המוכנים לעשות הכל כדי לממש את החוויה האמנותית ובמיוחד, כשמדובר במימוש החוויה על במת התאטרון, ובמיוחד שמדובר על בימת התיאטרון הלאומי.

בתיאטרון הלאומי "הבימה" הצעירים, המועסקים כפרילנסרים במחזה "עלובי חיים", מימשו אותה עליבות בתקופת החזרות בחודשים יולי-אוגוסט-ספטמבר בשכר שנע בין 4.000 ל-6000 שקלים חדשים ומאד לא יפים. שכר של עלובי חיים, שנגע קלילות ב-15 שקל לשעת זעה על הבמה, שעת עבודה מאוד תובענית המחייבת פיזיות רבה, תנועה, עבודת ידיים ורגליים, קצב ומשמעת של עבודה קבוצתית בחזרות, שנמשכו שעות ארוכות כולל גם במוצאי שבת, אם היה צריך.

בתיאטרון הלאומי הבימה לא שמעו על שכר שעתי, המעודכן לחודש זה על כ-26 שקלים חדשים כשהוא חותר לקראת 30 שקל לשעה. בתיאטרון הלאומי הבימה מקדשים לשחקנים לא מעטים את ה-15 שקלים לשעה. לאותם שחקנים "עלובי החיים" הם אינה רק הצגה ראוותנית, היא מציאות של העסקה פוגענית קשה, והיא קשה במיוחד כשהיא מבוצעת על קרשי הבימה של התיאטרון הלאומי שלנו.

מצער, שבמציאות העסקה הפוגענית של שחקנים רבים ב"עלובי החיים" אינו מופיע ההגמון הטוב וגם אינו מופיע ז'אן ולזאן, שמנסה רק להיטיב עם הזולת. על תנאי העסקה מחפירים אלו אין התרסה מצד שרת התרבות. מערכת יחסי עבודה פוגעניים במערכות התרבות והאומנות אינם מהווים כותרת הולמת ומתאימה לטפל בה, שם לא ניתן לצבור באמצעותה נקודות במרכז הליכוד. על הנושא הזה לא תקיים שרת התרבות מסיבת עיתונאים.

איתן קלינסקי

נערך על ידי דליה
תגיות: , ,

21 תגובות

  1. נטע :

    שאלה ממענינת

    תודה לאיתן על הפניית תשומת הלב למציאות האירונית.

  2. החגב עמד יציב :

    וכל זה מצריך מעורבות של שרת החינוך?

    מה מונע מאותו "עלוב חיים" לקום לעזוב ולחפש עבודה אחרת?
    עבודות ברמות שכר הללו וגבוהות יותר יש בשפע במשק הישראלי הנהנה מרמת אבטלה מאוד נמוכה בימים אלה.

  3. פוקסי :

    חגב ,

    מירי רגב היא לא שרת החינוך , היא שרת התרבות , וכותב הפוסט קורא להתערבות שלה בנדון . האם היא צריכה להתערב ?

    אם כך , הדרג המיניסטריאלי הישיר יותר , הינו כמובן : רווחה , עבודה , אוצר , כלכלה . האם זה מונע ממירי רגב להתערב , לא !! כלל וכלל לא !! נהפוך הוא :

    המחוקק , הביע דעתו מפורשות , לא רק ששכר מינימום הינו חובה שבדין , משמע : גם במיגזר הציבורי , גם בפרטי , חובה על כל מעסיק לשלם שכר מינימום , אין אפשרות לרדת מתחת לזה , ואין אפשרות אפילו , לוותר מרצון או מדעת על שכר מינימום ( סעיף 12 לחוק שכר מינימום ) .

    אלא , המחוקק מגדיל לעשות , ומתנה לא פעם , התקשרויות של המדינה , עם קבלנים , בכך , שהמדינה תוודא לפני ( לפני התקשרות ) שהם משלמים שכר מינימום לעובדיהם , הנה :

    חוק שכר מינימום , תשמ"ז 1987 , כך , מצטט :

    "
    15ד (ב) רשות ציבורית תכלול בחוזה שייכרת בינה לבין קבלן המבצע עבודה בעבורה או הנותן שירותים לפי הזמנתה (בסעיף זה – קבלן מבצע), סעיף הקובע כי הפרת הוראות חוק זה על ידי הקבלן המבצע לגבי עובד המועסק על ידו לשם ביצוע חוזה כאמור מהווה גם הפרת החוזה. "

    עד כאן הציטוט :

    משמע , קבלן לא יעסיק עם פחות משכר מינימום ( הפרת חוק זה , מתיחס לחוק שכר מינימום כאמור ) , אחרת , המדינה תוכל להחשיב זאת כהפרת חוזה בינו לבינה .

    אז עד כאן , לגבי התערבות או אי התערבות של שרת התרבות ובכלל .

    מעבר לזה חגב , אמנים , הם לא סתם אנשים !! קשה עד בלתי אפשרי לפעמים בשבילם , להיות : פקידים , ספרים , מנהלי חשבונות וכדומה מקצועות שגרתיים . המדינה צריכה לעזור להם לממש עצמם , נדרשים משאבים עצומים לכך בקונטקסט פרטי , קשה עד בלתי אפשרי הדבר . כך גם לגבי נניח אנשים דתיים , חריגים וכדומה …. זה גם לתועלת הציבור : זה מעשיר השיח , מייצר בידור , ומבנה תרבות ישראלית או זהות תרבותית .

    תודה

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה) :

    תגובה 3 – דברים כדרבונות

    (דרבונות לפי הנהוג לקרוא בקהלת ולא דןרבנות:
    "דִּבְרֵי חֲכָמִים כַּדָּרְבֹנוֹת, וּכְמַשְׂמְרוֹת נְטוּעִים בַּעֲלֵי אֲסֻפּוֹת; נִתְּנוּ, מֵרֹעֶה אֶחָד".
    י"ב 11).

    הניקוד ברור יותר כאן
    http://www.mechon-mamre.org/i/t/t3112.htm

  5. פוקסי :

    משתמש אנונימי , מס' 4 : תודה ….

  6. טל :

    יש מספר שחקנים שמושכים משכורות של

    למעלה ממיליון ש"ח בשנה ויש כאלה שמושכים קצת פחות ממיליון.
    לדאוג לחבריהם השחקנים שבקושי גומרים את החודש זה לא בדיוק נמצא בלקסיקון שלהם.
    אם זה המצב כמתואר זהו ניצול ציני של השחקנים.
    הכל הצגה אחת גדולה.
    בושה וחרפה,
    צבועים נמאסתם!!!
    כנראה שיש תחומים, למשל אדריכלות – במקומות מסוימים במדינה, יש צורך דחוף להרוס הכל ולבנות מחדש.
    אולי דוגמא זו טובה גם לתחום המשחק.
    חג שמח.

  7. החגב עמד יציב :

    מירי רגב היא אכן שרת התרבות

    פוקסי, תודה על התיקון.
    שכר מינימום יש לשלם שכן זהו החוק במדינת ישראל ויש לכבדו. במקביל יש מקום להעלות את השאלה האם חוק שכר המינימום הנו חוק מועיל כלכלית וכן מוסרי, שהרי ניתן לטעון כי במרכז הארץ גם למשרות הפשוטות ביותר יש לשלם שכר גבוה יותר שכן יש תחרות רבה על ידיים עובדות ובפריפריה המצב הפוך, אולי יסכים אדם לעבוד עבור 24 ש"ח לשעה ומעסיק יצליח לשלם לו 24 ש"ח לשעה ולא 25 ש"ח, אולי בחלקים בארץ בהם התל"ג לנפש נמוך מאשר במדינת ת"א חוק שכר המינימום גורם לנזק ומונע התפתחות של משרות ועסקים…

    לגבי הצורך לדאוג לאמנים בצורה מיוחדת ושונה מעובדים אחרים- אני שולל זאת על הסף! מדוע האומן כן והנגר לא? או המהנדס? ומיהו בכלל "אומן"?
    אינני מבין מדוע יש למסות את הכנסתי ולהעביר בכפייה חלקה להבימה? ירצה מי מקוראי הבלוג לדאוג לעובדי הבימה הוא מוזמן להעביר להם מארנקו שלו כמה כסף שירצה…

    ולסיום- "שרת התרבות" שלנו והפולמוס סביב דמותה יכולה להיפטר בקלות- אין צורך במשרד התרבות או בשרת התרבות, שיקספיר לא קיבל כסף בגין כתיבת המלט ממשרד התרבות של המלכה אליזבט הראשונה. משרד ממשלתי זה הנו מיותר ועדיף לסגרו ולבטל את מכלול המשרות הקיימות בו כגון מנכ"ל, סמנכ"לים, פקידים ועוד.

    שנה טובה לכל קוראי האתר, שנה של חירות כלכלית, חופש אישי והעצמת החירות בישראל

  8. פוקסי :

    חגב ,

    שכר מינימום , לא קשור כלל לפריפריה או למרכז . הוא קשור לעובדה פשוטה :

    אם לא ישולם שכר מינימום , אנשים הופכים לעבדים !! וכבר נתתי לך בעבר דוגמא או המחשה :

    אם אדם , לא מוצא עבודה , חודש , חודשיים , שלש , ארבע , הוא יעדיף , או , עשוי לפחות להעדיף , לעבוד תמורת 500 שח' , מאשר לא לעבוד בכלל !! נראה לך חגב ? זה היחס לאנשים , בחברה בה הסולדריות צריכה להיות כה גבוהה כמו במדינת ישראל ? אפילו בארה"ב אין דברים כאלו !!

    מעבר לנושא הערכי אנושי , יש כמובן גם תועלת בשכר מינימום . שהרי צריכה , הינה מנוע לצמיחה בכלכלה . וזה מגביר צריכה !! מגביר צריכה , מגביר צמיחה , מגביר מיסוי . האם לכל עסק ? לא !! תלוי בשולי הרווח , תלוי במספר העובדים , בסוג העובדים , תלוי האם : שירותים , או מסחר , או יצרנות וכדומה ..

    אז , מתי ומתי ? אם כך , לזה צריך רגולציה חכמה ודיפרנציאלית . לזה אני מטיף תדיר !!

    לגבי אמנים :

    הרי כתבתי לך בתגובה : אמנים אינם כשאר בני האדם . בוערת בהם תשוקה מוכמנת . יש להם כישורים ייחודיים . הם לא ממש יכולים לעבוד בכל עבודה . הם חריגים , הם יוצאי דופן . הם לא סתם : נגרים , חשמלאים , מסגרים וכדומה …. יש להם כישרון ייחודי , ותרומה ייחודית !! והמדינה צריכה לתת להם הזדמנות לפתח הכישורים , כי זה גם לתועלת כל החברה . זה מבנה זהות תרבותית . כך הדבר בכל העולם !! וזה חורג משייקספיר . זוהי שאלה של עיקרון , עיקרון שבו המדינה נותנת הזדמנות , או אוירה של הזדמנויות למימוש עצמי , למימוש האוטונומיה . עצם ההזדמנות , יש לה ערך עצום , ומייצרת נאמנות והזדהות עם המדינה . הנה :

    הצבא משקיע המון , או בכלל משקיע , בשביל לתת הזדמנות לחיילות להשתלב בקורס טיס . בשביל מה ? הביקוש גדול עשרות מונים מן ההיצע . אין כמעט סיכוי , לכישרון ייחודי יוצא מן הכלל , אחד לטריליון , בקרב בחורות חיילות . אבל , העיקרון , תחושת השיוויון !! זהו ערך עצום כשלעצמו !!

    מעבר לזה , התרומה של נגר , לרוב לא ייחודית כלל וכלל . ואילו , כל אמן , מייצר יצירות שהן בבחינת : one of ולרוב פורץ גבולות . כך אגב , זה בכל העולם כאמור !!

    אם אם אתה לא מבין , למה ההכנסה שלך צריכה להיות ממוסה , גם לטובת אמנים , אזי , אתה פשוט נעדר תובנות בסיסיות לגבי אופי המין האנושי והחברה האנושית עם כל הכבוד :

    האדם הוא יצור חברתי !! הוא מעדיף סדר חברתי וחברה בכלל , על פני חיים חסרי סולידריות חברתית , או משטר חברתי . הוא רואה יותר תועלת בהתאגדות אנושית , על פני , חיים של " זאב בודד " ( שהם , משמע : הזאבים , אגב חיה חברתית לעילא , סתם ביטוי שגור , שכלל לא משקף חיי הזאבים ) .

    במדינת ישראל , נושא התרבות והאמנות , הינו נחשב רב מעלה !! למה זה ? אם כך , סיבוך שלא נישאר צעירים בגינו , אבל :

    החיים פה מאוד קשים . מאוד מורכבים . זהויות שסועות . חברה מקוטבת ושסועה לעילא . חברה תובענית , מדינה תובענית . זקוקה לגשרים בין תרבויות וקבוצות שונות . אנו עם הספר . כל הזמן , חיים באולימפוס של הרהורים אקזיסטנציאליסטים , תוהים על זהות תדיר . רואים עצמנו כחוליה עכשוית , ברצף אדיר מימדים , רצף היסטורי של גניוס יהודי המגלם ידע ורוחניות עמוקים מיני ים . זה טבענו !! לאמנות , ולספרות , ולחיי הרוח , יש תפקיד נכבד בתוך הסיפור הזה :

    משכלול , דרך קתרזיס , דרך שיחרור קיטור ממילא , דרך הגשמה עצמית , בניה והבניה תרבותית , שיכלול התודעה ופריצה שלה וכדומה …

    ולגבי חירות וחופש או שוק חופשי , הסברתי לך כבר :

    החירות הכלכלית , אינה חירות , אלא שיעבוד , שיעבוד מוחלט , והכל , בלי הכוונה מלמעלה . שוק חופשי , אינו חופש !! חופש לא מביא שוק חופשי , אלא : ההכוונה והתיעול אליו מביאים זאת , אחרת :

    רק חזקים שורדים , והם כופים ומכפיפים את כל מה שמסביב , לגחמות שלהם , במקום , להציע ולבזר , מבחר איכותי , תחרותי , ומגוון . וכבר המחשתי לך זאת מדיני ההגבלים העסקיים ( הסדר כובל ) :

    החזק יתנה ( תנאי ) לבעל פיצוציה , שיקנה ממנו , ורק ממנו גלידות , ואם לא , לא ימכור לו !! זה חופש לכאורה , זה ביקוש והיצע לכאורה , זה שוק חופשי לכאורה , אבל , רק לכאורה , שהרי אז : יצרנים קטנים , לא יוכלו להתחרות , להציע עוד מיגוון איכותי ותחרותי , ולצמוח ולהיות גדולים , לטובת כל הציבור . אז כך בהסדר כובל , כך גם במיזוג בין פירמות , כך גם בקרטל , כך גם במחירים וכדומה … אין דרך אחרת , כך הדבר , בכל העולם !!

    תודה

  9. החגב עמד יציב :

    פוקסי, אני סבור כי שכר המינימום

    הוא בעייתי כמו כל התערבות ממשלתית למשל עסק בפריפריה אשר אינו יכול לשאת בעלות שכר המינימום למרות שיש עובדים באזור אשר ישמחו לעבוד בשכר נמוך משכר מינימום, העסק אינו צומח ואינו מייצר משרות נוספות ופעילות כלכלית נגרעת מהתל"ג וכולנו נפגעים.
    אני אישית עבדתי בחברה אשר העלאת שכר המינימום שנה שעברה גרמה לגידול בעלויות התפעול שלה, חברה זו לא הצליחה לגלגל עלות זו על לקוחותיה ונפגעה מכך עד כדי ערעור היתכנות פעילותה הכלכלית.
    מדוע שלא נחליט פשוט ששכר המינימום יהיה 20,000 ש"ח לכל עובד?? איפה הגבול עובר?

    אומן- האדם אחראי לגורלו ולבחירותיו הוא, גם לפני הקמת "משרד התרבות" (איזה מונח קומוניסטי זוועתי) היו אנשים אשר בחרו בנתיב מקצועי של צייר או פסל, חלקם היו מוכנים לסבול עוני קיצוני ויסורים רבים בשביל האומנות, זוהי זכותם המלאה, אין להם זכות לכפות עלי לממנם! אם הנושא חשוב לך הפתרון הנכון הוא כי תשלם ישירות לאומנים בגין אמנותם וכך תממן את אורח חייהם.

  10. פוקסי :

    חגב , אז הסברתי לך , רגולציה חכמה , פותרת הבעיה . בלי שכר מינימום אי אפשר !! באיזה עסק יהא כך , או כך ( נניח פיצוי על תשלום שכר מינימום על ידי תמריצים אחרים מאת המדינה ) אזי , רגולציה חכמה ודיפרנציאלית , לכך נועדה . ואכן , כפי שהסברתי לך , יותר התערבות של רגולטור , זה מה שמייצר בדיוק : חופש , שוק חופשי , זה מה שאני טורח להסביר לך כל הזמן . אתה פשוט ממחזר תפיסות שקראת , שמעת , ואימצת מסתבר , בלי להבין כלום בדבר עם כל הכבוד .האמן לי , אין לזה שום קשר למציאות !!

    לגבי אמנים , לי אין שום ענין אישי כמובן . אני פשוט מתאר המציאות . וזוהי המציאות !! בכל מדינה בעולם זה כך . וננסה להמחיש , כי אני רואה שאתה נעול לגמרי :

    כשם שכל מדינה , חייבת לתמוך ותומכת בתחומים אותם היא רוצה לפתח , על מנת לייצר יתרונות יחסיים , כך גם אמנות . נניח , ביוטק : פיתוח יכול לקחת שנים . בלי תזרים מזומנים . בלי מכירות . אבל , הצלחה משמעותית וייחודית תיתכן בעתיד . המדינה , תיתן גב פיננסי בטווח קצר , על מנת , שלטווח ארוך , כולם ייצאו נשכרים ( פרוייקט החממות אם שמעת למשל , הינו בבחינת המחשה טובה וכו…. ) אז מה , כופים על אנשים או עליך מימון לביוטק מכיסך ? לא מבין , באיזה עולם אתה חי ?

    כך הדבר ,המדינה חייבת להתערב , אם רוצים לקדם באופן משמעותי , אינטרס כלכלי , וחופש כלכלי . בוא נניח כך לגבי אמנים :

    נניח שאמנות הייתה גוועת . נניח שכישרונות לא היו באים לידי ביטוי וממוצים . חיי תרבות ורוח אפסיים . היית משלים עם זה ? מישהו ישלים עם זה ? המדינה חייבת לעודד ולתמוך . כמה ? זוהי שאלה עקרונית מאוד , אחרת לגמרי . אבל , בלי אמנות ? בלי תרבות ? אלו מחשבות בלתי הגיוניות ! בסקטור הפרטי , אין כמעט דרך . נניח הצגות בבימה , הכל על טהרת הפקות פרטיות ? הצגות בכלל ? זה קשה עד מאוד , ולא רווחי ויעיל פשוט . נהיה גוף בלי נשמה ? כלים ריקים ?? ים כשרונות צעירים , יתהלכו כבויים ?? זה מגוחך !! תראה איך תוכניות ריאליטי פורחות בתחום הבידור ( כוכב נולד וכדומה ) אתה בטוח שאתה מכאן חגב ? לא מבין !!

    ובכלל , כופים עליך ? הרי לפי היגיון זה , אפשר היה לסגור המדינה !! אתה לא מבין פשוט איפה אתה חי עם כל הכבוד חגב :

    לא היו בונים מיקוואות במימון המדינה ? לא היו בודקים כשרות ואוכפים כשרות ? לא היו תומכים בזרעי הייטק ( חממות ) וגודלים להיות חזקים ? לא היו מוזיאונים ? לא היה ארכיב מדינה ? ועדות אתיקה שונות ומשונות בתחום הרפואה למשל ? בשביל מה ועדות אתיקה ? כל אחד יחליט בשביל עצמו , וזהו !! לא היה מימון מצ'ינג , לעמותות שדואגות לשברי אדם , שברי כלי , שמחפשים אוכל בזבל ? יש חיילים קרביים , שעורקים על מנת לספק כסף ואוכל למשפחה, בושה וכלימה תכסה עין הארץ !!

    המדינה ,האזרחים , יאבדו פרצוף ! זה מגוחך עם כל הכבוד !! לא מבין , מאיפה אתה מביא מחשבות דנן , אבל , הן לחלוטין מנותקות מן המציאות כאמור, וכלל לא קשורות לאידיאולוגיה אגב . אלא למציאות מבלעדיה אין ! כך הדבר בכל מדינה בעולם , ולא יכול להיות אחרת .

    אוכל להמחיש לך , ללא הרף . לא נגמור פה , רק באחרית הימים . אבל , המחשה שתיים לפחות , שמבאר באופן לא רע , את מכלול הנושא :

    ב – עא ( תא ) 9515-07 ( להלן לינק לפסק הדין ) . עובד מסויים , תבע על הפרת חוק הזכות לישיבה בעבודה . מה קרה שם :

    אם כך , מדובר במכון כושר , וגם כאשר אין לקוחות לשרת בלובי ( עסקינן בפקיד קבלה ) המעביד אסר עליו לשבת , אלא , הוא צריך , כך סתם , לעמוד כל העבודה. כך יותר נוח למעביד .

    אלא שלא ברור , לגבי השופטים ,למה הוא לא יכול לשבת , למה הוא צריך לסבול כאבים ברגלים ( הפקיד קבלה כאמור ) כאשר זה לא מתחייב כלל ממהות העבודה , לפחות , כאשר אין לקוחות לשרת בלובי .

    הוא שילם זה המעביד ,קנס של 100 אלף שח' בגין הפרת החוק .

    אתה לא מבין : אם חוקי הטבע החופשי לכאורה , ישלטו ברמה , המפגשים בין ביקוש להיצע , יהיו מזעזעים , הכל לגבי עובדים או שכבות אוכלוסיה שהן :

    חסרות ניסיון , חסרות כוח פוליטי , שקופים , חסרי הכשרה , חסרי ייצוג משפטי מימשלי , חסרי איכויות וכדומה …..

    זה טבע העולם !! ותפקידה של החברה , תפקידה של המדינה , לא לתת לעושק וניצול דנן , לחצות קוים אדומים , או להיות בעליל חסרי טעם , כפי הפסק דין שהבאתי לך . אחרת , אם המדינה לא תתערב , מעבידים יסחטו הלימון , ויעשקו עובדים חלשים . מזה כולם מפסידים . העובד לא מרוצה , לא נאמן לארגון , ולא נותן כל כולו לארגון ולמקום העבודה . המעביד גם אהבל , ייצא נפסד בסוף , בלי עובדים נאמנים ותפוקה גבוהה יותר , וגם המדינה ממילא . לזה המדינה מתערבת !!

    לינק לפסק דין :

    https://app.box.com/s/dp2fqb3l1ql6hsi0iuavifhxwfnc1vpc

    אין לי זמן , נבלה פה עד סוף כל הדורות , אבל , בקטנה , אביא את איראן , למה איראן ? אם כך , משטר תיאולוגי , פנאטי , מה לו ולאמנויות ? נהפוך הוא !! אבל , אפילו כאן :

    הנה , תערוכה להגחכת השואה ( קריקטורות וכו…. ) הם מכחישים קשר ממשלתי , אבל , מי מאמין ? אפילו כך , נותנים לזה חסות כמובן , חסות ממשלתית , הנה :

    http://www.israelhayom.co.il/article/381029

    וכאן , ראה , שר תרבות , תקציבים לתרבות , איראנים ? לך תאמין , תקרא ותיווכח :

    http://www.al-monitor.com/pulse/originals/2016/01/iran-budget-bill-rouhani-cultural-spending-ministry.html

    תודה

  11. החגב עמד יציב :

    תהום פעורה בינינו וזהו דיון ארוך ובסופו של דבר גם מעגלי

    ברשותך אתייחס לחלק מהדברים בסוגיית האמן
    אני יכול להעלות טיעון כי יזמי היי טק חולקים מאפיינים עם קבוצת האמנים- הם יצירתיים, לא מסתגלים למסגרות בנקל וקיים בהם דחף פנימי לבטא את עצמם.
    הסטטיסטיקה מדברת על 2% מהסטארטאפים שמגיעים לבשלות כחברה או לאקזיט כלומר 1 מ 50 יזמים יצליח, 49 יאבדו זמן, ממון ואנרגיה בניסיון להגשים את "האומנות שלהם".
    מדוע שהמדינה לא תחוקק חוק המחייב אותך ואותי לממן "קרן לתמיכה ביזמים שלא הגיעו לאקזיט"?
    איפה הגבול עובר פוקסי? למה אמן כן ויזם כושל לא? אני אישית לא יודע ומעדיף כי שניהם לא יחייבו את משלם המיסים במימונם.

    וברוח הכוונות הטובות והדרך אשר הן מובילות אליה כמובן שלקרן זו ניתן למנות מנכ"ל, סמנכ"ל, גזבר ועוד כמה בעלי תפקידים (חברי מרכז מפלגת השלטון באותו זמן) אשר ינקו את החלב מהעטין הציבורי ע"ח משלם המיסים…

  12. פוקסי :

    חגב ,

    אין פה שום דיון מעגלי עם כל הכבוד . יש פה מציאות נתונה , אני מתאר אותה ב- דיוק כירורגי , ואין שום ויכוח ואפשרות אחרת , כך הדבר !! בארץ ובעולם !! כך הדבר , ולא יכול להיות אחרת !!

    אלא , שאתה צודק , אי אפשר שזה יהיה גורף , ולא חכם , או צריך שיתבטא בחישובים עיניניים וסטטיסטיים . צריך שזה יהיה יעיל , עם כך , אין פשרות !! צריך גם לשאול שאלות . למה אמן כן לכאורה ? למה יזם כושל לא ? כמה בכלל לכל אחד . האם תמיד כך , או תמיד כך ?

    אלו ששאלות שצריך לשאול , על מנת שיהא הדבר נתון לבחינה מתמדת , ובקרה מתמדת . אבל :

    אין לחלוק על העיקרון !! כהוא זה !! מה הקונפיגורציה המדוייקת של תמיכה ומימון של המדינה , אם כך :

    זוהי שאלה של השקפה , ובחינה עינינית של המצב !! ובכך , לא עסקתי למעשה , כי אם הייתי עוסק , אז בכלל , היינו מזדקנים בטרם עת , מרוב סיבוכי אימה .

    תודה

  13. החגב עמד יציב :

    פוקסי, באמת כתבת את זה?

    "הצבא משקיע המון , או בכלל משקיע , בשביל לתת הזדמנות לחיילות להשתלב בקורס טיס . בשביל מה ? הביקוש גדול עשרות מונים מן ההיצע . אין כמעט סיכוי , לכישרון ייחודי יוצא מן הכלל , אחד לטריליון , בקרב בחורות חיילות . אבל , העיקרון , תחושת השיוויון !! זהו ערך עצום כשלעצמו !! "

    זו השקפת עולם סקסיסטית ושוביניסטית ואני סבור שאינה נכונה

  14. החגב עמד יציב :

    ולגופו של עניין

    תמצית טיעוני היא: אני סבור כי חוק שכר המינימום גורר עמו נזק ככל התערבות ממשלתית ושיש מקום להעלות לדיון ציבורי את נחיצותו (אם כי זוהי דעת מיעוט כיום).

    תמצית טיעונך למיטב הבנתי נמצאת בציטוט הבא מדבריך:
    " אם אדם , לא מוצא עבודה , חודש , חודשיים , שלש , ארבע , הוא יעדיף , או , עשוי לפחות להעדיף , לעבוד תמורת 500 שח' , מאשר לא לעבוד בכלל !! נראה לך חגב ? זה היחס לאנשים , בחברה בה הסולדריות צריכה להיות כה גבוהה כמו במדינת ישראל ? אפילו בארה"ב אין דברים כאלו !!"
    אני לא מקבל זאת , אדם ניחן בכישורים מסוימים ובידע הרלוונטי למקצועו והשוק מתגמלו בהתאם לצורך בכישוריו. לשכר המינימום אין קשר לכך.

    המשפט "הסולידריות צריכה להיות גבוהה כמו במדינת ישראל" מגלם בתוכו אידאולוגיה אשר בראייתי הנה מרושעת, אותה אידאולוגיה המאפשרת "לשדוד את פול על מנת לשלם לפיטר".

  15. פוקסי :

    חגב ,

    אתה בהכרה עם השקפת העולם הסקסיסטית ? הרי זה תיאור של המציאות , המציאות עד לא מזמן . אז איך יכול הדבר להיות השקפת עולם אישית שלי ( אני אגב ידוע כפמניסט נלהב ) . ואכן , אני הרי כותב על תחושת שיויון , ערך שיויון , בין מי למי ?

    בין גברים לנשים !! הנסתתרה בינתך מעליך , לא מבין ?

    ובכלל , אם אתה כותב , שמשהו אינו נכון ( במקרה הזה כאמור , לא רלבנטי ) אתה צריך לכתוב מה ולמה ועל סמך מה , ולא בעלמא !! אבל , כאמור לא רלבנטי כלל , הבנת משהו , לחלוטין במהופך . אני תוהה פשוט … אבל יש לי כמה השערות , פסיכואנאליטיות , אעמוד עליהן יותר מאוחר אולי .

    נ.ב : ואגב , לגבי הצבא , מלחמה במיוחד וכדומה … ישנו הבדל בין גברים לנשים , הבדל מהותי , אבל , אין זה משנה מתחושת שיויון , או ערך השיויון , אלא שלגבי הצבא , עם כל הרצון הטוב שלו , ויש לו הרבה ,יש הבדל מהותי בין גברים לנשים . הוא רק עושה מאמץ אדיר, לפוליטיקלי קורקט , למראית עין , ויש להודות לצה"ל על כך .

    לגבי שכר מינימום :

    מבחינתך , לשדוד את פול על מנת לשלם לפיטר שכר מינימום , זהו שוד ? זה הרי חוק !! זה רצון הריבון הטבעי ( משמע : הציבור ) . אתה כמובן , לא כתבת והגבת על הסכומים שכתבתי : משמע , אלמלא : אזי פיטר יעבוד תמורת 300 שח' בחודש ( במקרה הטוב ) .

    עכשיו , נניח שפיטר , היה צריך להקריב חיו בצבא , במלחמה , למען פול . בוא נניח . האם זוהי בקשה גדולה מדי במדינת ישראל למשל , להקריב חיים למען הזולת ? כן ולא !! היא גדולה מדי פר סה ( כשלעצמה ) אבל , מצב טריוויאלי לגמרי למעשה , דבר שבשגרה לצערנו .

    עכשיו , נניח , שפול מרוויח 40,000 שח' בחודש ( נלך לקראתך , לא מישהו שמרוויח מליוני דולרים ) . ונגרע ממנו , 500 שח' ובלבד שאותו פיטר , לא יירד למצב של תת אדם , אדם שהוא צל של עצמו , שמחפש אוכל בזבל , אין לו כסף לצרכי מחיה בסיסיים ביותר . זה יותר מדי לבקש , בשביל סולידריות של חברה כפי החברה הישראלית ? תתבייש לך !! זה מתועב !! נבזה לגמרי !! אתה מגדיר את זה כשוד ?

    אתה גם רואה כסף , אתה לא רואה בכלל תמונה גדולה , מצב שבשגרה ממש :

    בוא ניקח מסתנן , בלתי חוקי . נפגע בתאונת דרכים , והנה הוא שבר כלי , מוטל על הכביש כפגר . למה שלא תטען , שאין לתת לו טיפול ראשוני , טיפול בבית חולים ,שהרי : הוא מסתנן , בלתי חוקי , לא משלם מיסים , לא שוהה כאן כחוק בכלל . ולמה לממן הטיפול הרפואי הראשוני לפחות ? אצלך רק כסף ?

    כך כל חברה בעולם בנויה , על סיבסוד צולב , על ערבות הדדית , על סולידריות חברתית . זה כלל וכלל לא גורע ולא אמור לגרוע ( בחברות מערביות ) מעושר ואושר של אנשים . אני מאמין באי שיויון !! אי שיויון הוא ערך , לא שיש לטפח , אבל ערך . הוא נותן לאדם ייחוד , תחושת הצלחה , ייחודיות , הכל ביחס לסביבה . וזה ליבידו ותמריץ חיובי מאוד . אבל :

    בין זה , לבין אנשים שיורדים מתחת לקוים אדומים , וחיים כמו תתי אדם , עובדים כמו עבדים , נעדרים צלם אנוש , כבוד מינימלי . המרחק גדול . זה לא נורא באם :

    מי שעשיר מאוד , יוותר על סכומים זניחים ביותר , למען סולידריות כה הכרחית . לזה יש או צריכה להיות , רגולציה חכמה , דיפרנציאלית , שיודעת ממי וכמה לקחת . לא להפוך עשירים לעניים , לא להפוך עשירים מאוד , לסתם בורגנים ממוצעים , אבל :

    לזהות איפה אפשר לקחת ממיזערם של דברים , בשביל שיצורים אנושיים , לא יפלו לתהומות של חרפה .

    התגובות שלך האחרונות , מבישות ביותר . אני עדין איתך , כי אתה לא ממש נבזה כמגיב . אלא , די מנומס וסביר . אבל , לתוכנם של דברים . נבזות בלתי מתקבלת על הדעת !!

  16. פוקסי :

    חגב ,

    באמת הצלחת לעצבן אותי , עם נושא השובניזם . לא נראה שאתה בכלל מבין הקורה סביבך . עד 1995 , הרי , ערך השיויון בצה"ל , בין נשים וגברים , לא היה מקובל כדוקטרינה שיויונית .

    בעקבות בג"ץ אליס מילר ( להלן לינק ) קיבלו הדברים נקודת מפנה , והיא עצמה ( אליס מילר , העותרת ) הרי עתרה , על מנת שיקבלו אותה לקורס טיס , כי כאישה , ומסיבה זו , היא נדחתה מלהתקבל לקורס טיס .

    זהו תיאור פרופר של המציאות . לא מבין אם היית בהכרה כשכתבת את זה .

    הנה , בג"ץ אליס מילר , לא אלאה אותך , אלא וויקיפדיה , די פשוט וחד :

    https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%91%D7%92%22%D7%A5_%D7%90%D7%9C%D7%99%D7%A1_%D7%9E%D7%99%D7%9C%D7%A8

  17. פוקסי :

    חגב , אצטט לך , מבג"ץ לעי"ל , אליס מילר , ותיווכח , עד כמה , לענין האומנות כדרך משל ( וגם בכלל ) השיויון , תחושת השיויון יותר נכון , הינה ערך כשלעצמו , שבא לפעמים , על חשבון ערכים כלכליים או תועלתניים , הנה , מצטט
    :

    " המחוקק העמיס נטלים כלכליים על מיגזרי ציבור שונים כדי ליצור שוויון ובכללו שוויון הזדמנויות, לא משום שלא היה שוני רלוואנטי מלכתחילה, אלא משום שאף-על-פי שהיה כזה מצא המחוקק לראוי לתקנו תוך ביזור הנטל בין מיגזרים שונים במשק."

    ועוד :

    " האלוף בודינגר מכיר בכך כי אף ששאלת שילוב נשים במקצועות לחימה הינה בעייתית, היא בסופו של דבר גם שאלה חברתית-תרבותית וערכית. אכן, עוסקים אנו בסוגיה שהיא בראש ובראשונה חברתית-תרבותית וערכית. קשה להגזים בחשיבותו ובמעמדו של עקרון השוויון בכל חברה חופשית דמוקרטית ונאורה. מעמד העל של עקרון השוויון כערך עליון בחברה הישראלית מוצא ביטוי ומקום של כבוד בפסיקה ובספרות המשפטית. חברה המכבדת את ערכי היסוד שלה ואת זכויות היסוד של חבריה צריכה להיות מוכנה לשלם מחיר סביר על-מנת שערך השוויון לא יעמוד ככלי ריק מתוכן, אלא יקבל ביטוי ויישום הלכה למעשה."

    ועוד :

    " נראה לי אפוא, כי שונות הגורמת לקשיים ענייניים ואמיתיים ביישום ערך השוויון, כגון קשיים פיזיים, כלכליים, לוגיסטיים וכיוצא באלה, היא שונות רלוואנטית. אף-על-פי-כן, באותם מקרים שבהם היא ניתנת לניטרול במחיר סביר, ראוי לתקנה ולנטרלה על-מנת להשיג שוויון."

    עד כאן הציטוטים :

    אם כך חגב , שוב : בחברה בריאה , לא הכל נמדד בכסף !! לפעמים , התועלת הכלכלית והכספית והתועלתנית , נסוגים מפני ערכים ציבוריים , חברתיים , אנושיים . מתי ומתי ? אם כך , שוב , לזה צריך רגולציה חכמה !! לזה צריך כושר שיפוט !! אבחנות מעמיקות !! ועם כל הכבוד , פה חשפת , והבעת , מרצון ממש , בלתי נתפס , רדידות , שטחיות , חוסר אנושיות , בלתי מתקבלים על הדעת !

    ועוד כתבת עלי שובניסט / סקסיסט , יצאת מדעתך , אני תוהה באם הסם שלקחת , פגה השפעתו ממש , אם אתה פיכח עדיין ……

    חויה בלתי נתפסת !! הרבה זמן , לא הייתה לי התגבבות כזו ….

    לינק לבג"ץ אליס מילר , למי שמעונין לקרוא ישירות ( מוזמן לשאול אם לא מבין משהו ) :

    http://www.nevo.co.il/psika_word/elyon/padi-nh-4-094-l.doc

  18. פוקסי :

    רק להבהרה כללית :

    בתגובה מס' 15 ,אני כותב , שאני בעד אי שיויון בעיקרון , וכמובן , הכוונה לאי שיויון במובן כלכלי , לא במובן הטבוע , שיש הבדל , טבוע , בין אדם לאדם , בין מין למין , בין גזע לגזע, וכך הדבר , ואין לשנותו .

    במובן הכלכלי , כסף בא , כסף הולך , לכסף אין ריח , ולא משנה מי מחזיק אותו כמובן …. אין לזה קשר כמובן , לשיויון או אי שיויון ערכי . אלא , שיש אי שיויון טבוע בין פרטים ופירמות בכלכלה . הוא לא מעיד על מידותיו של אדם כמובן .

    בלי קשר , הבעיה כמובן של חברה אנושית , והתפיסה האוניברסלית לגביה אגב , הינה זו :

    שאין לתת לפרט מסויים , לשקוע מתחת לקוים אדומים ,מבחינה כלכלית וכללית . המדינה צריכה להתערב ולדאוג . אבל , קו אדום , הינו מתחת לעוני , להבדיל מ: עוני מחפיר , שגורם לאדם לאבד צלם אנוש וכבוד בסיסי, משמע : להישאר בלי קורת גג , בלי מזון , בלי כסף , בלי ביגוד , בלי יכולת מינימלית לפרנס ילדים וכדומה …..הכל להבדיל , מאדם עני , שאין ידו משגת למשל : לצאת לחופשה בחו"ל או בכלל . לאכול במסעדות . להחליף דור חדש וחם בסלולרי . בלי רכב פרטי וכדומה ….

    תודה

  19. פוקסי :

    רק למי שמעונין בדיון מעמיק , בדבר גבולות העוני והקיום בכבוד המוזכרים לעי"ל בתגובתי , מוזמן להלן , לקרוא את בג"ץ העוני הידוע ( לינק רצ"ב ) והנה אצטט כמה מן הרלבנטיים ביותר בתוך פסק הדין , כך , מצטט :

    " בראייה זו, זכותו של אדם לכבוד היא גם הזכות לנהוג את חייו הרגילים כבן-אנוש, בלא שתכריע אותו המצוקה ותביא אותו לכלל מחסור בלתי-נסבל. זוהי התפיסה, לפיה הזכות לקיום בכבוד היא הזכות כי יובטח לאדם אותו מינימום של אמצעים חומריים, שיאפשרו לו להתקיים בחברה בה הוא חי. תפיסה זו מצאה את ביטויה לא אחת בפסיקתו של בית משפט זה, במגוון של הקשרים. כך, בעניינו של עותר, שביקש כי יתאפשר לו לסחור בכלייתו לצרכי השתלה, ציינּו בעבר:

    "כבודו של העותר כאדם מחייב דאגה לקיום מינימלי כאנוש" (בג"ץ 161/94 אטרי נ' מדינת ישראל (לא פורסם)).

    כך גם בשורה של פסקי דין, שהתייחסו להיקף זכויותיו של החייב בהליכי הוצאה לפועל. קבעה השופטת ט' שטרסברג-כהן:

    "כבוד האדם הוא ערך יסוד חוקתי בחברתנו. אין מי שיחלוק על כך שיש לשמור על כבודו של אדם גם אם כשל ושקע בחובות ואין להותירו ללא קורת גג מעל לראשו" (ע"א 3295/94 פרמינגר נ' מור, פ"ד נ(5) 111, 121).

    ובפרשה אחרת הרחבתי אני:

    "כבודו של האדם כולל בחובו… הגנה על מינימום הקיום האנושי… אדם המתגורר בחוצות ואין לו דיור, הוא אדם שכבודו כאדם נפגע; אדם הרעב ללחם, הוא אדם שכבודו כאדם נפגע; אדם שאין לו גישה לטיפול רפואי אלמנטרי, הוא אדם שכבודו כאדם נפגע; אדם הנאלץ לחיות בתנאים חומריים משפילים, הוא אדם שכבודו כאדם נפגע" (רע"א 4905/98 גמזו נ' ישעיהו, פ"ד נה(3) 360, 376-375 (להלן – פרשת גמזו); ראו גם ע"א 3553/00 אלוני נ' זנד טל מכוני תערובת בע"מ, פ"ד נז(3) 577, 599; רע"א 5368/01 יהודה נ' תשובה, פ"ד נח(1) 214, 221; השופטים א' ריבלין ו-ד' דורנר בע"א 9136/02 מיסטר מאני ישראל בע"מ נ' רייז, פ"ד נח(3) 934, 943-942, 953).

    בעתירה שנדונה בפני הרכב שופטים מורחב, בה נתבקש בית המשפט להכיר בזכות חוקתית לאיכות סביבה, חזרתי על הדברים, להם הסכימו שישה משופטי ההרכב:

    "מקובל עלי, כי הזכות לכבוד האדם וחירותו כוללת בחובה את הזכות למינימום של קיום אנושי" (פרשת אדם טבע ודין, עמ' 518).

    עד כאן הציטוטים ( אפשר למצוא אותם בפסקה 15 שם ) להלן הלינק לבג"ץ כאמור :

    http://elyon1.court.gov.il/Files/03/660/003/a39/03003660.a39.HTM

    תודה

  20. משתמש אנונימי (לא מזוהה) :

    פוקסי, נראה שאמרת בהרחבה, פירוט ואסמכתאות – את כל מה שאפשר וצריך להגיד.
    ותודה על כך.
    אלה דברים שהיה ראוי להכניס לספר "להיות אזרחים בישראל" (ולא גיבובי גיבובים מוזרים שיש שם, למשל, שמים את קיינס ואת מילטון פרידמן בסל אחד).

    לכן להלן כמה הארות יותר נקודתיות –
    1. לעניין אי- השוויון שהזכרת בתגובה 15.
    בעיני עדיפה ההבחנה בין אחידות לבין שוויון.
    ונוסחתה – הזכות השווה לבטא אי אחידות. למשל, להשמיע דעת מיעוט, לבטא עמדה (בדיבור ובפועל, כל זמן שאיננה חוסמת אחרים), שהיא מוזרה וחריגה בנקודת זמן מסוימת, ופורצת דרך, שעשויה לכאורה לאיים על המוכר והקיים והמוסכם באותה נקודת זמן.
    ללא האפשרות הזאת לעמוד מול המוסכם, התרבות האנושית היתה אולי מאמינה עד היום שהשמש מקיפה את כדור הארץ.
    עיקרון זה חל על אומנים כפי שתארת.

    2. מכיוון שהאדם הוא יצור חברתי נראה לי כמובן מאליו שללא סולדיריות לא תוכל להתקיים אותה תחרות שהחגב מפליא בשבחיה, וסופה להתכנס אל מה שאתה מתאר – שלטון בעל הזרוע.

    לעניין זה מעניין דיון שקשור ב"קנאת סופרים תרבה חכמה". באחד הדיונים נשאלת השאלה האם לפטר את המורה הפחות טוב או דווקא להשאיר אותו. למה להשאיר – שילמד מהמורה הטוב שישאף להיות כמוהו.

    (סליחה שאינני מפנה לקישור המסוים אלא לגוגל "קנאת סופרים תרבה חוכמה". הרב גוגל יפנה למספר מקורות).

    3. בסופו של דבר אין לדעתי ראיות הסטוריות רציניות לאפשרות של יצירה ללא תמיכה. פעם היו אלה מצנטים עשירים שברצותם תמכו וברצותם לא תמכו.

    כך קרה שיוצרים חיו מפת לחם ואחרי מותם "התגלו" ואחרים התעשרו על חשבונם.
    אנחנו גם לא יודעים כמה צנחו אל תהום הנשיה.

    היום המדינה באמצעות המנגנונים שתארת ובאמצעות מנגנוני הפרדה בין מוקדי הכוח – מן הסתם לא תפעל באופן מושלם, אבל גם לא פחות טוב משיטת המצנטים, ורוב הסיכויים שטוב יותר.

    השלכת יהבנו על מן יד נעלמה כמוה כהיבנות על הלוטו.

    הצעה מעשית -את הטקסטים שלך בתגובות למאמר הזה כולל הרמה הלשונית – צריך להפיץ בין מורים לאזרחות.

    ואולי בתור התחלה לרכז אותם בפוסט.

  21. פוקסי :

    משתמש אנונימי 20 ,

    תודה מקרב לב על הקרדיט . מי שרוצה , בהחלט מוזמן ויכול להעביר הלאה את הכתוב , לתועלת מערכת החינוך ותלמידים . אין לי שום בעיה עם זה , נהפוך הוא !!

    לגבי האי שיויון המתון למעשה , התכוונתי כמובן , לתחום הכלכלי , ולא לפלורוליזם תרבותי או אינטלקטואלי ( מבלי לסתור ולנגוד כמובן ) באשר , כסף לא מביע מידות טובות , ולכן , היותו של אדם עשיר או עשיר פחות ואפילו עני , לא מבזה אדם באשר הוא ( מין , גזע , צבע וכדומה …. ) . לעומת זאת , הוא מהווה תמריץ , ליבידו , למימוש עצמי , לפיתוח ייחודיות , ומביא תועלת לחברה ( אמצאות , תעסוקה , צמיחה , תשלום מיסים וכדומה …. ) הכל להבדיל מאפליה בגין עילות לא רלבנטיות , המפלות נניח נשים באשר הן , בגין ה – טבע , או ה- די אן איי הטבוע , לעומת כסף שבא , וכסף שהולך .

    תודה שוב ….

השארת תגובה

חשוב: בקרת תגובות מופעלת ועלולה לעכב את תצוגת תגובתכם. אין סיבה לשלוח את התגובה שנית.

עקב תקלה טכנית האתר נופל וקם לסירוגין.

אנו ממליצים להעתיק תגובות (קונטרול+סי) לפני שליחתן, כדי למנוע מפח נפש אם האתר נופל בדיוק אחרי שהשקעתם בתגובה ארוכה.