חיפוש

חיפוש לפי מילות מפתח

פוליטיקאים, בואו לבדוק את הכוח הפוליטי של האתר שלנו

ארכיון

כוח לעובדים – ארגון עובדים דמוקרטי

מחאת האוהלים – האתר הרשמי

מגזין חברה

אירועים בשבוע הקרוב

אומרים לנו שיש מס אחר

נדרש דיון גם בניצול המעמדי וגם באפלייה העדתית

נושאים דעות, זכויות אדם, כלכלה ותקציב ב 5.08.13 0:15

בתגובה למאמרו של טוכולסקי, שטען כי הדיון בשד העדתי מסיט את תשומת הלב מכך שהפתרון היחיד הוא מעמדי, נדב פרץ-וייסוידובסקי טוען כי הדיון באפליית מזרחים ובאפליית נשים הוא חשוב, לא במקום הדיון המעמדי אלא בנוסף אליו

השיח העדתי / מגדרי מסיט את הדיון מהפתרון הכלכלי מעמדי

אני לא אתווכח עם מי שטוענים שיש בישראל בעיה עדתית או מגדרית או לאומית. הטענה שלי פשוטה, הבעיות יכולות להיות מגדריות או מגזריות, לאומיות או עדתיות, הפתרון לבעיות השונות הוא אחד, פתרון מעמדי מאת: ק. טוכולסקי

לקריאה נוספת

יש לקוות שהסדרה החשובה של אמנון לוי, 'השד העדתי', תשיג הישג מרכזי אחד – היא תשאיר מאחורינו את הטענה ש'אין אפליית מזרחים בישראל'. אפליית מזרחים ומזרחיות היא עובדה שתועדה במחקרים אין ספור – אפלייה בשוק העבודה (הפרשי שכר משמעותיים בין אשכנזים ומזרחים בעלי נתונים דומים), אפלייה באקדמיה (כ-9% מהסגל האקדמי בלבד), במוסדות התרבות, בבית המשפט העליון ואיפה לא.

אולם גם אם התמודדנו עם הטענה לפיה אין אפלייה, בא ידידי ק. טוכולסקי ואומר, במילים קצרות – גם אם יש אפליית מזרחים, או נשים, בישראל, אין צורך להתייחס לזה. כל הדיכויים הם נגזרת של הדיכוי המעמדי. אם רק נאבק בהצלחה בניצול של הפועלים בידי בעלי ההון – כל הדיכויים האחרים יעלמו מעצמם, ונגיע לחברת מופת שבה מזרחים ונשים אינם מופלים.

הטענה הזו מאוד בעייתית. היא בעייתית במיוחד כשהיא באה מפיו של גבר אשכנזי (לפי עדותו). טוכולסקי אומר למזרחים ולנשים – אני מחליט מה סדר החשיבות של הדיכויים, ואותי פחות מעניין שאותךָ לא מכניסים למועדון, או שאותךְ מטרידים מינית. קודם כל חשוב להילחם על השכר, ורק עליו.

אבל מעבר לבעייתיות שנובעת מהזהות של טוכולסקי, אני מבקש לחלוק גם על הטיעון המהותי, לפיו בחברה שבה פערי השכר קטנים יותר, ויחסי הכוח בין פועלים לבעלי הון מאוזנים יותר – מצבם של מזרחים ושל נשים יהיה, בהכרח, טוב יותר.

אני מסכים שבהיבטים מסויימים – ובפרט, בהיבט של פערי השכר – שיפור בהיבט המעמדי יביא גם לשיפור בהיבט האתני והמגדרי. אם פערי השכר במשק יהיו קטנים יותר באופן כללי, סביר להניח שיקטנו גם פערי השכר בין הפועל (המזרחי) למנהל (האשכנזי), בין המורָה למהנדס.

אבל שוב – מדובר כאן בהיבט מצומצם מאוד של האפלייה. כל עוד לא נטפל במנגנונים ספציפית במנגנונים שמעכבים קידום של מזרחים ושל נשים – שתי הקבוצות האלה ימשיכו להידחק לרבדים הנמוכים יותר של שוק העבודה.  בית המשפט העליון ימשיך להיות מורכב מ-16 שופטים אשכנזים, שופט ערבי ושופט מזרחי (וגם זה לאחר מאבק). שיעור האקדמאים המזרחיים ישאר על 9%. מוסדות התרבות ימשיכו להיות מאוכלסים באשכנזים באופן כמעט בלעדי.

איך אני יודע? כי יש לנו היסטוריה רלוונטית מאוד להסתכל עליה. שנות ה-70 היו שנות הפריחה של מדינת הרווחה הישראלית. מנגנוני התמיכה הממשלתיים היו בשיאם, שיעורי ההתאגדות התקרבו ל-100%, ופערי השכר היו מינימליים. האם ניתן לומר שמצבם של מזרחים באותה תקופה היה טוב יותר? האם ניתן לומר זאת על מצבן של נשים? קשה להניח שמישהו יטען זאת ברצינות.

אז מה צריך לעשות? אסור, כמובן, לנטוש את המאבק המעמדי. אבל העובדה שאנו מנהלים מאבק אחד אין פירושה שעלינו לנטוש את כל היתר. צריך לנהל את כל המאבקים במקביל.

ובהקשר של המאבק המזרחי, השלב החשוב ביותר הוא המאבק להכרה בקיומה של האפלייה. כמו שמציינת ד"ר יפעת ביטון, במאמרה המצויין "מזרחים במשפט: האין כיש" (זהירות – קובץ PDF) – אפליית מזרחים היא אפלייה מוכחשת, אפלייה שהאליטה כלל אינה מוכנה להכיר בקיומה. עצם העובדה הזו מקשה על המאבק. הרבה יותר קשה לדרוש שוויון במינויים, כשעונים לך 'אבל זה כבר לא רלוונטי'. הרבה יותר קשה לתבוע על אפלייה בשכר כשמספרים לך ש'מי שבאמת רוצה מצליח'. הרבה יותר קשה לתבוע את עלבונה של התרבות המזרחית כשמספרים לך ש'ממילא כולם היום מעורבים'.

יש צורך להכיר בקיומה של אפלייה כלפי מזרחים, על מנת שנוכל להתחיל להיאבק בה.

נערך על ידי נדב פרץ-וייסוידובסקי
תגיות: , ,

14 תגובות

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה) :

    סליחה נדב,
    אתה מתעלם מיותר מדי דברים
    1. שנות הפריחה (היחסית צריך לאמר) של מדינת הרווחה בשנות ה- 70 היו קצרות מאוד על פי עדותך שלך במאמר אחר.
    2. שנות השבעים דווקא התאפיינו בשיפור מעמדם של המזרחיים מסיבה ממש לא טובה – כניסתו למגרש של רובד נמוך יותר – הפלסטינים.
    3. בעקבות מלחמת 67 נעלם המיתון של שנות ה- 60 וחלק גדול מהמזרחיים נכנסו אז לתוך הממסד שממנו הודרו לפני כן. וזה לא מקרה שדווקא אז התארגנו הפנתרים והשיגו את הישגיהם בתחום מדינת הרווחה.
    4. למרות השינויים לטובה במצבם של עדות המזרח בכל התחומים היא לעולם לא תהיה מספקת בגלל הגזענות הממוסדת במדינת ישראל שאיננה מכוונת נגד עדה מסוימת ושהמזרחיים משתתפים בה בחדווה – כל זמן שקרוב ל2 מליון איש לא יכולים להינשא במדינה הזאת (יתכן אפילו שהמספר הרבה יותר גדול) – וכל זמן שלוחמים נגד גזענות מעיזים להיכנס לרבנות כדי להתחתן – אין למלחמה בגזענות ובאפליה שום סיכוי.

    חוץ מזה אתה חוזר ושם את האפליה נגד מזרחיים כמדד בלעדי כאילו אין כאן אפליה נגד קשישים, נכים, מפוטרים אשכנזים בגיל שאין להם סיכוי למצוא עבודה.*
    אתה מתעלם מגזענות הממוסדת נגד מה שנקרא "מיעוטים".

    אתה גם מתעלם מהעובדה שס"ד זה לא רק העלאה בשכר, אלא חלוקה שונה לגמרי בין הון לעבודה ושס"ד בנויה על יסודות שוויוניים אוניברסליים.

    *בסופו של כנס על הריפורמה בנמלים שהתקיים לאחרונה בון-ליר ניגש מאן דהו, אשכנזי לפי איך שהציג עצמו לשיחה עם צבי גוטוטר מ"מ עופר עיני.
    הוא סיפר איך זרקו אותו ממשרד המשפטים אחרי שנים רבות בגלל איזה שינוי בהיערכות שהעביר עובדים לקבלן.
    הבן אדם עמד שם וכמעט בכה. (הבנתי שזו איזה ריפורמה מטעם שרת המשפטים החדשה).

    זה היה מביך וצוט לב. אדם בגילו שכבר לא יוכל להשיג עבודה, שהועסק בחוזה אישי והוא מתחנן שלמרות הכל יעזרו לו בהסתדרות.

    ומיכאל לינדנבאום ופרשת פז? הוא מזרחי?
    ואנוכי שחוויתי את הריפורמות של הצמד רובינשטיין שושני במשה"ח בעיצומם של ימי אוסלו העליזים ("כבר הבאנו את השלום"), זה היה בגלל המזרחיות שלי? דוווקא הבוס שניצח בשמחה על הקונצרט הזה היה מזרחי.

    ההבדל ביני לבין מיכאל הוא בכך שאני זוכה לחוות ביום יום את "קיר הברזל", זה שמפריד כאן בין יהודים לבין בני מיעוטים.
    הכל יחסי בחיים, ואתה נדב תפתח קצת את הזום, אם לא קשה לך.

  2. שושי :

    במחשבה שניה, נכון

    קודם סברתי שטקטית לא נכון לפצל את המאבק באפליות, אך במחשבה שניה, רמת התיסכול מאפליות אחרות אינה מאפשרת זאת. מה גם שנדמה לי שהאפליה העדתית היא מהיותר טעונות רגשית.
    אולי הפתרון צריך להיות מאבק יחד ולחוד.

  3. נדב פרץ-וייסוידובסקי :

    לחלק הראשון – אני מסכים ששנות ה-70 התאפיינו בצמצום פערי השכר בין אשכנזים למזרחים, על רקע צמצום פערים כללי בכל המשק. על זה נדמה לי שאין לנו ויכוח.
    הטענה שלי – וכמובן, לא רק שלי – היא שבשנות ה-70, למרות שפערי השכר היו קטנים יותר, הייתה אפלייה קשה במישורים אחרים, כלכליים ולא-כלכליים. מאפלייה בתרבות עד חוסר אפשרויות קידום כמעט טוטאלי.
    אם החזון של הס"ד הישראלית עבור המזרחים הוא חזרה לשנות ה-70, אז לא, תודה. לחליפין, אפשר להציע (גם כאן) את המודל השבדי – מדינת רווחה שמודעת מאוד לפערים המעמדיים, אבל גם לאפלייה לכל צורותיה, ונלחמת נגד שניהם בו זמנית.

    את החלק השני של דבריך אני לא בטוח שאני מבין. אתה קורא לי לעשות 'זום אאוט' – אבל אתה זה שמתעקש להתמקד בסוג אחד של מאבק ולהתעלם מכל האחרים.
    יש המון סוגים של אפלייה בישראל. אפלייה נגד קשישים, אפלייה נגד אתיופים, אפלייה נגד להט"ב, אפלייה נגד נשים וכמובן אפלייה נגד ערבים – וכל אלה מתקיימים על רקע ניצול קשה של השכירים על ידי בעלי ההון.
    אתה נותן לי את הדוגמא של המפוטר ממשרד המשפטים ואומר לי – 'תראה כמה הוא מסכן, מה אתה מתעסק עכשיו בנערים באופקים מהסדרה של אמנון לוי' – ואני עונה לך, אנחנו צריכים להיאבק בתופעת עובדי הקבלן, אבל במקביל גם בתופעות אחרות. זה לא או זה או זה.

  4. ק. טוכולסקי :

    טיעון העל שלי, לפני שאני נותן תשובה באורך תגובה של ל. רפי די פשוט. בואו נבנה חברת מופת סוציאליסטית/ס"ד ובה כבר לא יהיו אפליות. נכון זה לא עבד בדיוק ככה בברית המועצות או במדינות רווחה מערב אירופאיות ואפילו לא בישראל אבל אנחנו למדנו מטעויות העבר ובגלל שאנחנו יודעים למי מגיע יותר בשביל להגיע לשוויון אז נגיע לשם.

    האליטה מכחישה הרבה דברים, היא מכחישה את עיקרון הבעלות הציבורית על נכסי המדינה, היא מכחישה את קיומם של מאבקים חברתיים, היא מכחישה את חוסר המוסריות של הכיבוש, היא מכחישה את שחיקת ודעיכת המעמד הבינוני ואת קיומו של עוני מחריף והולך. היכולת לבודד דבר אחד שהאליטה מכחישה מהמכלול או לחשוב שפתרון פרטיקולרי היה משנה משהו היא יכולת מצערת.

    בואו נניח שביבי היה ממנה את קרנית פלוג או את משה מעוז לנגידי בנק ישראל הבאים. משהו באמת היה משתנה? אני טוען שהשינוי היה רק לרעה בטווח הקצר כשנתניהו היה מוצג כגיבורם של נשים או מזרחיים בטווח הארוך אולי ההבנה שמינויו של משרת הון ממוצא מסוים או מגדר מסוים לא משנה את המציאות החברתית כלכלית יכול היה לתרום להבנת כמה מופרך הוא הדיון העדתי/מגדרי כתחליף לדיון המעמדי. וזה מה שהדיון הזה מהווה, זה לא בא ביחד, זה לא בא במקביל זה בא על חשבון. זה תופס המון אנרגיה מסית ומפלג בתוך המחנה המעמדי ומסיט אותנו ממאבק שישא פרי בשלטון ההון.

    אי אפשר להגיע לשוויון באמצעות מאבקים שאינם מעמדיים. אפלייה מתקנת נגמרת בכך שנשיא אמריקאי כמו ג'ורג'בוש ממנה גבר ואשה שחורים לממשלה שלו ואז מתחיל להוריד מסים לעשירים ולצאת למלחמות. זה לא קידם את אוכלוסיות המיעוטים בארצות הברית מילימטר לשום מקום.

    אני לא אומר לאף אחד להעלים את הזהות שלו, היחידים שזהותם נמחקה הם האשכנזים שהפכו לישראלים ותכלס זה אסון. מנותקים ממסורת הידייש או הגרמנית של מרכז ומזרח אירופה, נטולי שורשים.

    אני אומר שהמאבק המעמדי ננטש פעם אחר פעם בגלל הסחות דעת שרובם יזומות בידי שלטון ההון. ערוץ 10 שייך ומנוהל בידי בעלי הון אשכנזים, למה לדעתך הם נתנו לאמנון לוי להעלות את הסדרה שלו כי זה פוגע בהגמוניה שלהם? עושה רושם שהחברה הישראלית מתקשה להחזיק יותר מדי דגלים במאבק, עד עכשו כל פעם שהיתה הזדמנות לשינוי חברתי היא הפכה מהר מאוד לקרבות חפירות של מי יותר מסכן במקום מה אנחנו דורשים.

    אנחנו יודעים מה היה בשנות ה-70, יופי אפשר ללמוד מהטעויות. אני אטען שאם התהליך של השקעה בצמצום פערים שהחל בתחילת שנות ה-70 בעקבות דוח וועדת כץ היה נמשך ולא נקטע עם עליית הליכוד לשלטון ב-1977 הדברים היו נראים אחרת. בכל מקרה אנחנו כבר נעשה אותם אחרת.

    הטענה שגבר אשכנזי לא יכול להבין משולה לטענה של אותה מגישה בפוקס ניוז לחוקר הדתות המוסלמי שהוא מוסלמי אז מה פתאם הוא חוקר את ישו. כל אחד מאיתנו יכול לבחון ללמוד ולנתח בעיה ולא משנה מה מוצאו, כל אחד צריך להיות מודע למטענים שלו ואולי אם כולנו נזכור את זה הדיון יהיה יותר מדעי ופחות אמוציונאלי. גם ההנחה שגבר אשכנזי לא עבר הטרדה מינית מעניינת. קצת צפויה לצערי אבל בהחלט מעניינת.

    למעט במהפכות או יותר נכון בשלבי ההפיכות של המהפכות אין שינויים מידיים. בתי משפט שישבו בהם רק גברים פסקו פסיקות שהיו חלק ממהפכות, כמו ההחלטות על ביטול הסגרגציה בארצות הברית או החלטות בנוגע לשוויון האשה בגרמניה והיום יש בהם לא רק גברים ולא רק לבנים. אם החינוך באופקים יהיה שווה ברמתו לחינוך בצפון תל אביב הדור הבא של שופטים סביר להניח לא יהיה כולו גברים לבנים.

    המאבק המעמדי הוא לא רק על שכר, הוא על שוויון הוא על שלטון המעמד, הוא על הכל. מדינה סוציאליסטית/ס"ד היא לא רק שכר וחופש ההתאגדות, הסוציאליזם הוא שחרור, תנועת העבודה היא תנועת שחרור ולא רק תנועה למען יום עבודה של 8 שעות. הדגל האדום הוא סמל לאחווה ולא רק להפקדה פטורה ממס לקרן השתלמות.

  5. מיכאל לינדנבאום :

    הזעם הקדוש נגד חסרי הישע

    משטר ההפרטה שהוליד ,יש מאין ,את הטייקונים,והרס את מדינת הרווחה,נולד ב-1977 .
    36 שנים עברו מאז,אבל השינאה מופנית כתמיד ,לא נגד המשטר,אלא נגד ה"חשוד המיידי"-האשכנזים.

    ככה לא נגיע לשום מקום.

  6. נדב פרץ-וייסוידובסקי :

    טוכולסקי, אבל אם לא נשים את אפליית המזרחים על השולחן, ונדבר על איך ואיפה היא מתרחשת, ואיך ניתן למנוע אותה – איך בדיוק תגרום לכך שבחברת העתיד האוטופית שלך לא תהיה אפלייה כזו?
    אם, למשל, בחברה שלנו נפוץ הסטריאוטיפ שמי שמדבר בח' וע' גרוניות פחות מתאים לתפקידי ניהול מאשר מי שמדבר בהגייה אשכנזית – איך בדיוק יקרה הפלא ובחברה העתידנית שלנו זה לא יקרה?
    החברה השבדית היא אחת החברות היותר שוויוניות גם בהיבטים האתניים לא רק בגלל שהיא נלחמת באי-השוויון המעמדי, אלא גם בגלל שהיא נלחמת באפלייה האתנית – במקביל ובלי להזניח אף אחד מהשניים.

    מיכאל – אתה אומר שאני לא יוצא נגד משטר ההפרטה?

  7. משתמש אנונימי (לא מזוהה) :

    לנדב (3)

    1. לגבי שנות ה-70 , התבססתי בין השאר על מאמר שלך אבל צייינתי " שנות הפריחה (היחסית צריך לאמר)".
    יחסית – למה שהיה לפני כן. המאבק למען ס"ד מכאן והלאה בכל מקרה לא יכול לחקות את שנות ה-70 .

    2. אין ספק שיש כאן גם אפליה על רקע עדתי. למה שלא תהיה, הרי –

    טענתי היא שבעשרים השנה האחרונות אנחנו חייים במשטר שלא רק מדכא את כל החלשים (כולל קשישים ניצולי שואה), אלא גם מעביר יותר חלקים בחברה ויותר אנשים למצב של דיכוי. (הערכה גסה וכוללנית – כ- 80% מהאוכלוסיה). בין המדכאים יש אולי רוב למה שקרוי אשכנזים (וקראתי את המאמר של ביטון וגם תודה על אזהרת ה- פי.די.אף). אבל כשאני רואה היום מה עושה למשל פטריק דרהי לעובדי וללקוחות הוט – הפשפוש במוצאו האתני יהיה לטעמי מביך. והוא יכול לעשות את מה שהוא עושה כי המשטר הקיים כאן מאפשר לו את זה.

    לכן העובד ממשרד המשפטים הוא לא לפני או במקום או אחרי הנערים מאופקים. בעיני זו אותה הבעיה עם ביטויים שונים.

    אם אתה רוצה אפשר לצטט את חז"ל – "מי שגונב לגוי סופו שגונב ליהודי. מי שהורג לגוי סופו שהורג ליהודי".

    משטר שממסד אפליות ומשלב אותן בדנ"א שלו רק ירוויח ממאבקים מפוצלים ואפילו יעודד אותם.

    זה לא אומר שאין מקום בשום תנאי להפנית הזרקור באופן ממוקד למקרה אפלייה כזה או אחר – אבל המאבק חייב להיות מאבק אחד – בדיכוי וקודם כל בתשתית הממוסדת שלו.

    מבחינתי המבחן לרצינות המאבק נמצא במקומות שבהם קל להתקומם ואנשים בכל זאת משפתפים פעולה = וזה ברבנות. הרי לא מוכרחים להשתמש בשירותיהם.

    המאבק בחלוקה צודקת של ההון החומרי והאנושי ובשיתוף כל האזרחים בתרומה להון הזה ובהנאה ממנו – ס"ד, אם יתנהל כמו שצריך הוא יכיל ממילא התנגדות יסודית לכל דיכוי.

  8. מיכאל לינדנבאום :

    לנדב-שאלה מעניינת

    לנדב (6),
    "מיכאל – אתה אומר שאני לא יוצא נגד משטר ההפרטה?

    הפעם אני אעשה משהו "נבזי" ואני אענה על שאלתך בשאלה אחרת.

    האם אתה רק יוצא נגד משטר ההפרטה,או שגם שולל אותו מכל וכל??

  9. משתמש אנונימי (לא מזוהה) :

    ואם נולדתי באפגניסטן?

    הערה להמחשה ובקשה בצידה
    במקום לדחוף לי רעיונות מוזרים לראש, אולי כדאי לנקות קצת את השולחן ולשים עליו רק בעיות אמיתיות.

    במשך שנים רבות הייתי במעקב של המרפאה הנירולוגית בהדסה. סופו של דבר שנקבע סידור – מערכת העצבים ההיקפית – באחריותי (מתוקף עיסוקי). מערכת העצבים המרכזית – באחריותם.

    סידור מצוין שאפשר לי לא להתראות אתם הרבה זמן. כשנאלצתי לחזור לאיזה ביקורת התברר שכל התיק שלי נגנז. עכשיו הכל במחשב. מה אכפת לי מחשב או לא – אכפת כי הפרופ' שאליו הלכתי בשר"פ קיבל במחשב לוח חלק ולא היה לא מושג ורבע על הרקע של הבעיה.

    הוא בדק אותי בחוסר סבלנות ובשטחיות, במיוחד בהתחשב בעובדה שלא היה לו כל רקע מוקדם.
    בסוף הוציא מהמחשב סיכום ביקור ובדרך החוצה העפתי מבט בסיכום הנ"ל ולא יכולתי שלא לפרוץ בצחוק מתגלגל שהביך מאוד את הפרופ' האשכנזי (לפי אביו לפחות).

    התברר לי שלפי הדסה אף אחד מכם כאן לא יכול להתחרות במוצא ה"מזרחי" שלי, כי לפי המחשב של הדסה
    נולדתי באפגניסטן
    ועליתי לארץ בשנת 1952.

    עכשיו מה אתם רוצים שאחשוב – שהיחס שקיבלתי קשור למוצאי האפגני?
    למה לא בעצם?
    איפה עובר הקו?

    האם השחרור יכול לבוא מבחוץ או רק מבפנים?

  10. ק. טוכולסקי :

    אם בחברה העתידנית כולם יהיו זכאים לאותו חינוך וכולם יהיו זכאים לאותם תנאים בקבלה לעבודה וכל אפלייה תהיה אסורה זה לא ממש ישנה מה יהיה ההיגוי של האותיות חו-ע.
    עד היום לצערי הרב המאבק העדתי לא מגיע במקביל למאבק המעמדי אלא על חשבונו בשבדיה המאבק היה קודם כל מעמדי, קודם כל 40 שננים רצופות של ס"ד בשלטון וכל הזמן שיפורים ותיקונים. פה עבודתה החברתית של מפלגת העבודה נקתעה דווקא באמצע ההליך של הרחבת מדינת הרווחה והחתירה לצמצום פערים.
    אפליית המזרחים היא אחת מהמון אפליות אחרות ואין שום דרך להיאבק בכל אחת מהן בנפרד, צריך להיאבק בכולן ביחד, מאבק מעמדי.

  11. מיכאל לינדנבאום :

    מדינת רווחה

    חד וחלק,
    הליכוד הרס את הליך הרחבת מדינת הרווחה לכלל הציבור,ולעומת זאת "הסתפק" בבניית מדינת רווחה מסוג אחר.
    מדינת רווחה לטייקונים.
    מדינת רווחה למתנחלים.

    עם תוספת קטנה-גיהינום ל-שמונים אחוז של הציבור.

  12. ק. טוכולסקי :

    נדב כך את המקרה בתע"ש עם הפרמדיק. קנס של 50,000 ש"ח לתע"ש זה צדק? היה צריך לקנוס את תע"ש ב-50 מיליון. והחוק צריך להיות ברור ונוקשה, שכל אפלייה אסורה, מכל טעם ולפרט את הטעמים.

  13. נדב פרץ-וייסוידובסקי :

    טוכולסקי, אבל ללא העבודה של מרכז תמורה – גם את ה-50,000 לא היה. ועובדה שעד היום בית המשפט לא זיהה אפילו פעם אחת מקרה של אפלייה במקום העבודה על רקע עדתי – מה שכמובן מגוחך לחלוטין.

    כשאנחנו לא מכירים בקיומה של אפלייה, חקיקה כללית נגד אפלייה לא תעזור. אם התפיסה המקובלת היא שאין אפלייה עדתית, זה לא מספיק שיש חוק שאוסר אפלייה מכל סוג – כי בית המשפט, שבתוך עמו הוא יושב, יבעט את התובע מכל המדרגות.

  14. אלונה :

    בית השמפט קובע שמזרחי הוא עבריין

    בית המשפט הם הראשונים שקובעים כי כל המזרחים עבריינים ופושעים והאשכנזים מסכנים,,,
    המושג "צדק צדק תרדוף" לא פועל לטובת המזרחים,הם רוד]ים אותם ואפילו את האדם הפשוט ביותר שנולד בארץ חוקים מהיכן ההורים ואז דופקים אותו.
    גנבו לי 20,000שח והדביקו לי הרב תוויות ורילמו על צד ב כי הוא אשכנזי חולה נפש והוא המסכן היחיד
    והוא שיקר שהרבצתי לו והוא בן 70,
    ויש לי 3 מצלמות הבטחה שאני נאלצתי
    להתקין, ומראות במפורש שהוא מרבית לאשתו ואת כל האלימות והצעקות ביניהם והמשטרה ובית המשפו מרחמים עליהם וגונבים לי את כל הנכוץ
    גם בבטוח לאומי עשקו אותי כ-10 שנים ולא קיבלתי נכות וגם לא ניידות , עד היום אני צריכה ללכת מרחקים ברגל כי אין לי ניידות ואין לי רכב ויש מקומות שאוטובוס לא מגיע לשם,כל זמן שאני מזרחית לא מגיע לי שום דבר!!!!

השארת תגובה

חשוב: בקרת תגובות מופעלת ועלולה לעכב את תצוגת תגובתכם. אין סיבה לשלוח את התגובה שנית.

עקב תקלה טכנית האתר נופל וקם לסירוגין.

אנו ממליצים להעתיק תגובות (קונטרול+סי) לפני שליחתן, כדי למנוע מפח נפש אם האתר נופל בדיוק אחרי שהשקעתם בתגובה ארוכה.