חיפוש

חיפוש לפי מילות מפתח

פוליטיקאים, בואו לבדוק את הכוח הפוליטי של האתר שלנו

ארכיון

כוח לעובדים – ארגון עובדים דמוקרטי

מחאת האוהלים – האתר הרשמי

מגזין חברה

אירועים בשבוע הקרוב

אומרים לנו שיש מס אחר

השיח העדתי / מגדרי מסיט את הדיון מהפתרון הכלכלי מעמדי

נושאים כלכלה ותקציב, כלכלת בית ב 4.08.13 0:17

אני לא אתווכח עם מי שטוענים שיש בישראל בעיה עדתית או מגדרית או לאומית. הטענה שלי פשוטה, הבעיות יכולות להיות מגדריות או מגזריות, לאומיות או עדתיות, הפתרון לבעיות השונות הוא אחד, פתרון מעמדי
מאת: ק. טוכולסקי

הבעיות מגוונות, הפתרון מעמדי

גזענות בישראל של 2010? לא יכול להיות!

בטורו השבועי מתחשבן הכותב עם השמאל האשכנזי ועם מפלגת העבודה שדחתה את עמיר פרץ, ועם אהוד ברק שריח גזענות נודף מהתייחסותו לאמירה של עופר עיני עליו מאת: הני זובידה

לקריאה נוספת

והנה חזר לעוד סיבוב בתקשורת השד העדתי, כמו עוד מושגים היסטוריים שנועדו להציג "בעיה" לא בשביל באמת לטפל בה כמו השאלה היהודית במרכז אירופה השאלה ה"כושית" בדרום של ארצות הברית הצעירה והשאלה הקתולית בצפון אירלנד הבריטית. גם השד העדתי לא נועד לתת מענה למי שסובלים מבעיות בשלו. האנטישמים לא רצו לעזור לעניים נגד ה"בעיה היהודית" הם רצו שההמונים הסובלים לא יצאו נגד בעלי ההון. האליטות בדרום לא רצו חלוקה של המשאבים עם ההמון העני בדרום אז הם הסיתו והסיטו את הדיון לשאלה הגזענית וכך גם בצפון אירלנד. מי שמתיימר לטפל בשדים ובעיות אתניות/מגדריות/עדתיות בצורה של סטריאוטיפים בוטים והתחת האשמות גזעניות  בדרך כלל למרות האמפתיה שהוא מגלה לכאורה כלפי הקורבנות לא מעוניין בשינוי של המציאות אלא בשימורה וגם המקרה הנוכחי של החייאת השד העדתי אינו שונה.

כל קהילה מדמיינת את עצמה את ברכותיה ואת בעיותיה, זה לא חדש. לכל אחד הזכות להגדרה עצמית ורובנו ככולנו ירשנו הגדרות שמישהו אחר אי אז לפני כמה מאות או אלפי שנים הגדיר כבר בשבילנו. אני לא אתווכח עם מי שטוענים שיש בישראל בעיה עדתית או מגדרית או לאומית. הטענה שלי פשוטה, הבעיות יכולות להיות מגדריות או מגזריות, לאומיות או עדתיות, הפתרון לבעיות השונות הוא אחד, פתרון מעמדי.

כל חברה גם חברות הומוגניות מבחינה אתנית סובלת מפערים מעמדיים, בחברות הגירה כמו החברה הישראלית הפערים המעמדיים ברורים ובוטים, המוביליות החברתית בעייתית ואורכת שנים ארוכות. ישראל אינה שונה בכך וגם בישראל כמו בכל מקם אחר הפתרון הוא מעמדי. רק מדיניות שתצמצם פערים חברתיים-כלכליים באמצעות מיסוי פרוגרסיבי ושירותים אוניברסאליים ונגישים תוך השקעה מסיבית בחינוך ממלכתי שווה לכל תשיג תוצאות שיבטלו את כל הבעיות הסובייקטיביות. פה ושם אפשר לנקוט בצעדים כירורגיים נקודתיים של אפלייה מתקנת במקומות בהם נדרשת אפלייה מתקנת אבל הטיפול הכולל בבעיית אפלייה והפערים המעמדיים בישראל צריך להיות מעמדי ואוניברסאלי. צריך להלחם ביד ברזל בכל צורה של אפלייה וניצול. צריך להלאים את משאבי הטבע וחברות התשתית, צריך מיסוי פרוגרסיבי יעיל ועמוק, צריך השקעה נרחבת במדינת הרווחה על מערכות החינוך, הבריאות והתרבות שלה. צריך להתחיל ולהתמודד עם בעיות כמו מבנה שוק התעסוקה וצרכיו, הטיפול בבעלי צרכים סיעודיים, מעבר לשימוש באנרגיות מתחדשות, השקעה מודרנית בחקלאות וחלוקת משאבים בין המרכז והפריפריה, כל אלו כלים מעמדיים שמטרתם אחת, מעבר מחברה מקוטבת, מנוכרת, שבטית ומנוצלת לחברה מתקדמת שמשקיעה בפרטים המרכבים אותה ולא במיעוט זעיר מהם שמנצל את כל השאר.

הדיון העדתי או המגדרי עקר, הוא מתייחס לסימפטומים של הבעיה ולא לבעיה עצמה. אם נציב כמטרה מערכת חינוך שתאפשר לכל ילד שנכנס בשעריה למצות את עצמו באופן הטוב ביותר ובהתאם לצרכיו האישיים, נמגר כל תופעה עדתית/דתית/מגדרית. הניסיון לתת פתרון עדתי-מגדרי עקר, קחו את מינויה של מנכ"לית משרד האוצר החדשה יעל אנדהורן, מה היא, הכוח העיקרי שדוחף את ויסקונסין, תתן מענה לבעיות הנובעות מאפלייה כי היא אישה? לא!   שלטון ההון תמיד ימצא את אותם המעטים שהצליחו להתקדם וידחוף אותם כסמלים מול הציבור המדוכא. השחרור יבוא משלטון סוציאליסטי/סוציאל-דמוקרטי שיקדם את כולם ללא הבדלים הנובעים מגדר/עדה/מגזר.

יש שיגידו (ויש שכבר אמרו לי) שאני אטום, אדיש, לא מבין. שיאמרו, הדיון העדתי בישראל פופוליסטי ומשרת רק את שלטון ההון ומנגנוני הכוח שלו. כבר שנים שאנחנו שומעים על מפא"י המרושעת מאנשי הליכוד שבאמת מרום שלטונם בן 36 השנים כבר גמרו לטפל באפלייה… ממש.   כל עוד השיח יהיה פוסט מודרניסטי ועקר הימין ימשיך לשלוט. היות שכל קהילה יכולה לדמיין את עצמה אין טעם להתווכח עם קהילות מדומיינות כשם שאין טעם להתעלם מבעיות אמיתיות של קהילות אמיתיות. זאת בכלל לא צריכה להיות הסוגייה.

לכל תחלואי החברה הישראלית יש פתרון אחד, פתרון מעמדי וזאת כבר הסוגייה. אין טעם וצורך להתווכח על הבעיות, צריך להתמקד בפתרון שלהם והוא אחד הגשמה סוציאליסטית/סוציאל דמוקרטית במדינת רווחה אוניברסאלית סולידרית וחזקה.

נערך על ידי לקסי
תגיות: , ,

19 תגובות

  1. אבו אלמוג :

    מדינת הרווחה הסוציאליסטית הסולידרית והחזקה היא שיצרה את הבעיה מלכתחילה. הצורך בהשבת המבנה הסוציאל דמוקרטי על כנו, אינו שולל את העיוותים מהסיבוב הראשון. אגב, יש מעט טעם לפגם בכך שגבר (בבירור) ואשכנזי(במשתמע) כותב כנגד טענות עדתיות ומגדריות. שמא יש נקודה שמזווית המבט שלו אינו רואה?

  2. אבו אלמוג :

    בתגובה הקודמת צ"ל – "אינו שולל את הצורך בתיקון העיוותים"

  3. שגית :

    למה מסיט ?

    מי אמר שהדיון המעמדי לא חשוב, למה אחד על חשבון השני ?
    זה כואב וזה כואב. ויש כמובן גם קשר ביניהם.
    הפוסט הזה משתמש באופן ציני בנושא הכלכלי (שהוא חשוב לכשעצמו) במקום לומר שהגיע הזמן של החברה הישראלית להתבגר ולהכיר בכך שהייתה ועדיין קיימת בה אפליה עדתית.
    בינתיים, עד שהעם הזה יתבגר ועד שיפורסמו פוסטים עם יותר חמלה ואמפטיה לדבר הזה שנקרא אנשים, אני איהנה משנינותו החדה של סייד קשוע כפי שהייתה בפרק האחרון (הרביעי) של הסדרה עבודה ערבית. מומלץ לצפייה ולהתבוננות…

  4. דודי :

    לשגית ואבו אלמוג

    צודקת שגית, כל זמן שאכן זה לא סןתר אצל האנשים, לצערי יותר ויותר אני רואה שזה סותר,
    לאבו אלמוג, יש סיכוי רב שגבר אשכנזי יראה חלקית, ויש סיכוי רב שההכללה הזו הפכה לדעה קדומה אצל מזרחים רבים.
    בדוק את עצמך – האם לא עלתה בדעתך המחשבה שהכותב רק רוצה להכחיש את האפליה העדתית.
    האם לא נכון שברגע שאסתייג אפילו רק קצת מהעבודה של אמנון לוי – יהיו מזרחים בטוחים שאני "מכחיש"?

  5. נדב פרץ-וייסוידובסקי :

    דודי, ככלל – דיכוי הוא לא דבר שחשוף למדכא. מעטים האנשים שמסתובבים בעולם ואומרים 'כן, הרווחה שלי בנויה על הסבל של אחרים וסבבה לי עם זה'.

    לכן, כשאומרים לך 'הקבוצה שאליה אתה משתייך מדכאת' הדבר הנכון לעשות הוא לעצור, לחשוב ולהקשיב. עשר פעמים. ורק אם בחנת לעומק את כל העדויות, והשתכנעת שבאמת-באמת אין שום בסיס לטענה – אז תקום ותגיד 'אין דיכוי'. וגם זה בזהירות רבה.

  6. ק. טוכולסקי :

    שני גברים בעלי הון יוסי מימן ורון לאודר מאפשר לגבר עשיר ומשרת ידוע של ההון שלישי רפי גינת להעלות בערוץ משרת ההון שלהם תכנית על השד העדתי… מעניין את מי זה משרת.
    אף אחת מהתגובות למה שכתבתי לא התמודדה עם מה שכתבתי וזה די צפוי, השיח הזה הוא אמוציונלי ומשרת את שלטון ההון לכן הוא מקבל במה שהפגנות הלא נחמדים למשל לא מקבלות בערוץ מרכזי בפריים טיים.

  7. משתמש אנונימי (לא מזוהה) :

    נדב
    מה זה "הקבוצה שאליה אתה משתייך"?
    מה קובע את השיוך הזה?
    לידה?
    לאיזה קבוצה שייכים אנשים כמו משפחת גאון, משפחת נבון? האם טוכולסקי שייך לקבוצה שלהם? מתוקף מה?

    ומה אתה אומר למי שהזהות האישית שלו מוגדרת במושגים מעמדיים והוא רואה עצמו מדוכא ע"י אליטה של בעלי הון?
    מה זה , תודעה כוזבת?

    נדמה לי שסוליולוגים יוכלו להעיד שצרכזי הכוח הכלכליים והפוליטיים עברו הרבה שינויים מאז קום המדינה.

    ונדמה לי שמתקיים כאן בלבול בין מיפוי אוביקטיבי של הכוחות האלה לבין מיפוי הסנטימנטים.
    מי שחושב ש"שינוי הסנטימנטים" הוא תנאי למאבק מעמדי, צריך להוכיח את זה בראיות הרבה יותר חזקות ממה שאני לפחות נתקלתי עד היום. מה שאני רואה הוא שמאבק שמתמקד ב"שינוי הסנטימנטים" נופל פעם אחר פעם למלכודת שממנה הוא נועד לצאת.

  8. עמית :

    העובדה שהדרך לתקן את החברה הישראלית היא מאבק מעמדי, איננה עומדת בסתירה לעובדה שהחברה בישראל מפלה יוצאי ארצות ערב ועוד יותר מכך ערבים.
    אישית אין לי שום בעיה להתמודד בכל החזיתות תוך ידיעה שתיקון משמעותי יימצא רק במדיניות סוציאליסטית דמוקרטית שוויונית.

  9. עמית :

    והנה דוגמא טריה – http://www.themarker.com/law/1.2088841

  10. ק. טוכולסקי :

    יש כאן שיח גזעני לפיו מהרגע שאדם נולד לא משנה מה הוא חושב למען מה הוא פועל ונלחם ובמה הוא תומך, העיקר מה הגנים שלו.
    לצערי מה שמשפיע על אנשים בדיוק כמו פעם, באירופה. יש דמות מיתית של יהודי אשכנזי ששולט בעולם שאיכשהו עברה מהשיח האנטישמי האירופאי לשיח הישראלי, שום דבר חדש.
    עמית גם לי אין בעיה עם הנרטיב של כל אחד על חלקיו הנכונים ועל חלקיו הפחות נכונים, כל אחד מוכן להמשיך לבכות מאיפה שכואב לו העיקר הוא מה הפתרון, והבעיה שלי עם הבכיינות של הנרטיבים היא שהיא מעקרת כבר שנים כל התקדמות לקראת פתרון.

  11. משתמש אנונימי (לא מזוהה) :

    1. הגזענות בישראל היא ממוסדת וזה לא חדש.
    המיסוד הזה נותן גב לגזענים למיניהם, אבל עוד לא ברורה לי הטענה "הקבוצה שאליה אתה שייך".

    2. יש נתונים כמותיים שמצביעים על כך שהמעמד הבינוי לא רק של יכול להרחיב את עצמו אלא להיפך הוא הולך ומתכווץ ורבים מ"בעלי הפריווילגיות" נזרקים ממנו כלפי מטה.
    בלי כוח פוליטי ס"ד התהליך הזה רק יגביר מלחמות של קבוצות אחת בשנייה ובזה צריך להתרכז. צורות האפליה הן רבות ומגוונות – הפגיעה היא בנשים, בנשים/גברים מעל גיל 50 , בנכים וחולים, בקשישים, במיעוטים – בצורה הרבה יותר כללית וגורפת מאשר במזרחיים.

    המלחמות הפרטניות של כל אחת מהקבוצות האלה עם כל חשיבותן – מועדות להצלחות חלקיות בלבד אם בכלל – כל זמן שנעדר מהן יסוד מארגן ומגבש.

  12. מיכאל לינדנבאום :

    האנטישמיות פורחת,באירופה ובישראל

    באירופה-הכו ביהודים והצילו המדינה,ובישראל-הכו באשכנזים והצילו המדינה.
    זה ה"פטנט" הפשיסטי של בעלי ההון להסיט את הציבור המדוכא ממדכאיו הטייקונים ומשת"פיהם.
    כמו שכתב ק.,בעלי ערוץ 10 לאודר ומימן ,כמו עושה דברם גינת,לא ישימו בפריים טיים לא את הפגנות ה"לא נחמדים",ולא למשל,תחקיר עומק על זוועות ההפרטה ולא על גורל מאות אלפי קרבנות ההפרטה.

    כמו שכותב משתמש אנונימי,המלחמות הסקטוריאליות,נועדו להצלחה חלקית,כל זמן שנעדר מהן יסוד מארגן ומגבש-היסוד המעמדי.

  13. עמית :

    מיכאל וק. אין כאן מלחמות סקטוריאליות מצד יוצאי מדינות ערב, יש כאן עובדה שדורשת הכרה.
    כל מי שמאמין בסוציאל-דמוקרטיה יודע שעליו להכיר בפגיעות שהקפיטליזם גרם ולאחד את הפלגים
    שהקפיטליזם יצר למען מאבק אידאולוגי לבניית חברה צודקת ושוויונית.
    בלי להכיר בנפגעים, בלי לחבוש את הפצעים, בלי לדעת שאיתנו במאבק ישנם אנשים שעברו ועוברים
    מציאות שונה משלנו, לא נוכל להתאגד.

  14. נדב פרץ-וייסוידובסקי :

    טוכולסקי, השיח הגזעני הוא לא שלי אלא של המפלים.
    מי שהחליט לדחות את קורות החיים של אבוקסיס ולקבל את אלו של גולדשטיין, הוא זה שהחליט שכגבר אשכנזי, אתה לא תוכל להכיר את החוויה של לסבול מאפלייה (ואני כמובן שמח שיש כאלה שלא חווים אפליה). ומה לעשות, מי שלא חווה את האפלייה – כדאי שיזהר בבואו להגיד שהיא לא כל כך חשובה.

  15. משתמש אנונימי (לא מזוהה) :

    נדב
    אתה מצמצם את הזום. גברים אשכנזים "טהורים" לעולם לא יחוו אפליה על רקע היותם מזרחיים, אבל האפליה נגד נכים, נגד עובדים מבוגרים, נגד קשישים – חותכת עדות (ראה סיפור יצולי השואה). כמובן שאם אתה רוסי אז זו עוד זווית ואם את רוסיה בלונדינית – עוד זווית.
    שלא לדבר על ציבור גדול שכלל איננו טהור ויכול מישהו בעל שם מזרחי להיות בן של אמא אשכנזיה, ככה שיש לו עוד סיכוי שהצד האשכנזי שלו יחווה את האפליה המזרחית שלו.

    בסך הכל, כמו בסרט של לול, וכפי שזה בהרבה ארצות הגירה יש יתרון לוותיקים, לחברותות של מילואים לקשרי עסקים, ליהודים על פני ערבים.

    אז אני למשל – אולי לא (ואולי כן) לא ארגיש אפליה על רקע מזרחי, אבל אתה לעולם לא תחווה את האפליה על רקע של מיעוטים לא יהודים. הקו שעובר שם הוא הקו הכי עבה, הכי רחב, הכי גבוה – קיר ברזל. מי שמסתכל משם עשוי לחשוב שסיפור הערס הוא לא יותר מפולקלור ובעיניו קובע שאת ה"ערס" הזה לא מכריחים להתפשט בשדה התעופה.
    מה תגיד על גישה כזו?

    ההנחה שלך שיש הבדל בין מי שחווה למי שלא חווה מתעלמת
    – מהעובדה שרוב הציבור (להערכתי כ- 80% ) חשוף לאפליה.
    – מי שאיננו גזען גם לא בטוח שהוא צריך לחוות אפליה כדי להתקומם נגדה.

    וכאשר מדברים על התקוממות –
    אז אני לא רואה אותה בכלל, או כמעט בכלל.
    התקוממות זה אם אני אשמע למשל שהני זוביידה לא התחתן ברבנות (ישירות או עקיפות) אם הוא כן התחתן שם, אז הוא מזכיר לי את השיר של ברכט.

    תודה.

  16. עבודה שחורה » נדרש דיון גם בניצול המעמדי וגם באפלייה העדתית :

    […] הטור של ק. טוכולסקי והשבוע: השיח העדתי / מגדרי מסיט את הדיון מהפתרון הכלכלי מעמדי […]

  17. ק. טוכולסקי :

    הדיון כרגיל עקר, כי עם מה שאני טוען לא מתמודדים
    אנחנו בשיח העדתי מתחיחלת שנות ה-70 וראינו לאן זה הביא אותנו.
    כל פעם שיש איזשהו סיכוי לשינוי, כל פעם שיש איזשהם שיתופי פעולה חוצי מעמדות ועדות מיד מזכירים לנו שאנחנו צריכים לריב האחד עם השני בגלל מוצאנו במקום לפעול יחדיו.
    השיח העדתי הוא שיח עקר, השיח המעמדי הא שיח פורה, שיתופי הפעולה באיגודים המקצועיים שהולכים ומתרבים מוכיח זאת.
    כל אחד בוכה מאיפה שכואב לו, ואין לי בעיה להכיר בנרטיב ובעובדות שגורמות לכל אחד לבכות. הפתרון הוא אוניברסאלי.
    רק כשנגן מפני כל אפלייה ונתן לכולם נתח שווה במשאבים נגיע לחברה צודקת.

  18. מיכאל לינדנבאום :

    הזעם הקדוש נגד חסרי הישע

    משטר ההפרטה שהוליד ,יש מאין ,את הטייקונים,והרס את מדינת הרווחה,נולד ב-1977 .
    36 שנים עברו מאז,אבל השינאה מופנית כתמיד ,לא נגד המשטר,אלא נגד ה"חשוד המיידי"-האשכנזים.

    ככה לא נגיע לשום מקום.

  19. אלונה :

    אני צברית שנולדה כאן למה יש עיוות של העדות עדיין

    אען פה שום שוויון העובדה שהנושא הזה עלה שוב,נכייון שכולנו נולדנו כאן,ותמיד חופרים ושואלים היכן נולדו ההורים שלך,ההורים שלי וכל המשפחה עלו לארץ בגלל הקריאה של בן גוריון והבטחה להקים מדינה עם שוויון זכויות
    וזה לא היה כה
    עד היום ההפליות גדולות,
    כל מה שלא קיבלתי מהמדינה, כל הזכויות שהמדינה תריכה לתת ומפנה עורף זה בגלל שההורים שלי עלו ממצריםץ
    ותרשה לי להזכיר לך0 בהגדה של פסח:
    כולם מציינים את עליית בני ישראל ממצרים אז כולכם מזרחיים..
    ההפליה נגד היהודים התחילה בגרמניה
    שטענו שהם הגזע הארי ויש להשמיד את העם היהודי שהם הגזע הנחות,כאן אותו עם אשכנזי מעלים למעלה הם הטהוריןם ואנחנו הפשוטים,החרדים מגדילים לעשות זאת, בכל אופן העוני קיים בגלל ההפליה של ביטוח לאומי, הרוסים שלא גרו פה קיבלו את כל הזכויות ולא עבדו בשבילן וגגה האתיופים הגיעו וקיבלו את העבודות והסודנים,
    ולמי לא נשאר לנו הצברים שנולדנו כאן ושרתנו בצבא.
    ביטוח לאומי לא נצנו נכות לא דמע הבטלה,ולא ניידות,כל זה מגיע לפי החוק והם עושים את המזרלים שקרנים!!!וגנבים!!!

השארת תגובה

חשוב: בקרת תגובות מופעלת ועלולה לעכב את תצוגת תגובתכם. אין סיבה לשלוח את התגובה שנית.

עקב תקלה טכנית האתר נופל וקם לסירוגין.

אנו ממליצים להעתיק תגובות (קונטרול+סי) לפני שליחתן, כדי למנוע מפח נפש אם האתר נופל בדיוק אחרי שהשקעתם בתגובה ארוכה.