חיפוש

חיפוש לפי מילות מפתח

פוליטיקאים, בואו לבדוק את הכוח הפוליטי של האתר שלנו

ארכיון

כוח לעובדים – ארגון עובדים דמוקרטי

מחאת האוהלים – האתר הרשמי

מגזין חברה

אירועים בשבוע הקרוב

אומרים לנו שיש מס אחר

ההקצנה הדתית, המדינה עם הרבנות נגד הקראים

נושאים חדשות, משפט ופלילים ב 19.04.12 1:36

המדינה החליטה לערער  על החלטת כב' השופט הישאם אבו-שחאדה מבית המשפט השלום ברמלה בה קבע כי הצבת שלט "כשר בהשגחת היהדות הקראית", אינה עבירה על חוק איסור הונאה בכשרות. המדינה אף הודיעה שתמשיך להטיל קנסות על האיטליז הקראי.  עוד התנכלות של הרוב התקיף למיעוט חלש

 

המדינה מערערת על הכרת בית המשפט בכשרות קראית.
מבהירה: נמשיך לרשום קנסות

הנהגת העדה הקראית תגיע לדיון במחאה על "דריסת כבוד העדה". יו"ר המועצה העליונה של העדה, עו"ד נריה הרואה, מבהיר: "הטלת הקנס הייתה עלבון לכל יהודי קראי. הערעור – סטירת לחי".

המדינה החליטה לערער  על החלטת כב' השופט הישאם אבו-שחאדה מבית המשפט השלום ברמלה בה קבע כי הצבת שלט "כשר בהשגחת היהדות הקראית", אינה עבירה על חוק איסור הונאה בכשרות. המדינה אף הודיעה שתמשיך להטיל קנסות על האיטליז הקראי. ביום רביעי 18.4.12, צפוי להתקיים דיון בבית המשפט המחוזי בפתח תקווה.

היהודים הקראים הם הזרם העתיק ביהדות. הם מאמינים בתורה שבכתב, וכן בשאר ספרי התנ"ך, ומתנגדים לייחוס כל קדושה לכל הקרוי "תורה שבעל פה" כגון משנה, תלמוד מדרשים וספרות רבנית. הבדלי הגישה בין הרבנים לקראים הובילה להתפתחותן של שתי הלכות מקבילות, אחת רבנית ואחת קראית.

אטליז יהודי-קראי פועל עם שלט כשר בהשגחת היהדות הקראית, מאז הקמת בשנות ה-60, אבל הקנס שהוטל עליו עכשיו הוא הראשון והיחיד שהוצא מאז ומעולם כנגד אטליזים קראיים. לאורך כל שנות קיום המדינה, הייתה הבנה, שהתבטאה גם בהסכמים בכתב, לפיה, יכולים היהודים הקראים, להם דיני כשרות משלהם לכתוב "כשר" על הבשר משחיטתם.

ואולי כחלק מההקצנה בעמדות של גורמים דתיים, וכחלק מתהליכי ההדרה של קבוצות מיעוט וקבוצות מוחלשות אחרות, החליטה הרבנות להטיל קנס על האטליז הקראי ברמלה, במהלך שמהווה שינוי מדיניות, ללא כל זכות טיעון או שימוע, ותוך סירוב לשמוע את טענות העדה.

בעקבות הטלת קנס על האטליז החליטה העדה היהודית קראית-לא לוותר ולפנות לבית המשפט. בית המשפט השלום שלל את הטענה היסודית של פקידים ברבנות האורתודוקסית לפיה השימוש במילה "כשר", מבלי לקבל תעודת כשרות מטעם הרבנות האורתודוקסית, הינה עבירה על חוק איסור הונאה בכשרות. בימ"ש השלום ברמלה ביטל את הקנס, קבע כי הטלת הקנס הינה שינוי מדיניות מובהק כלפי היהודים הקראים ויש מקום להגנה מן הצדק, ויתרה מכך, ואף חשוב יותר: קבע כי אין בשלט כל חשש להטעיה, ולכן לא נעברה עבירה.

ואולם, הרבנות הראשית לישראל, בתמיכת פרקליטות המדינה, לא ויתרה והחליטה לערער על ההחלטה לבית המשפט המחוזי בפתח תקווה, תוך הבהרה כי תוסיף להטיל קנסות על האטליז הקראי.

לדיון צפויה להגיע כל הנהגת העדה, ממנה מבקשת המדינה ליטול את הכבוד שלה. יו"ר המועצה העליונה של העדה, עו"ד נריה הרואה, מבהיר: "הטלת הקנס הייתה מעשה לא מכובד מצד המדינה, ועלבון לכל יהודי קראי. עכשיו, הערעור מהווה סטירת לחי, שכן נדמה שהמדינה פוגעת בכבודנו ובהכרתנו הדתית בכוונה תחילה. אנו חשים נבגדים ומרומים על ידי המדינה. למרות שאנו נושאים בכל הנטלים כאזרחי המדינה, מתגייסים לצבא ומהווים אוכלוסיה יצרנית – המדינה דורסת את כבודנו ופוגעת בנו. אנו סמוכים ובטוחים כי בית המשפט המחוזי לא יאכזב".

נערך על ידי לקסי
תגיות: , ,

5 תגובות

  1. רואי :

    הכותרת "ההקצנה הדתית" במקרה זה היא הבל.
    אין כאן מדיניות העדפת אורתודוכסים או נגד קראים, ועל כן ההזדעקות לא במקומה.
    השימוש במילה כשר מוגבל על פי חוק למוסדות הרבנות של המדינה בלבד. הבד"צים החרדים השונים, לדוגמא, ששייכותם ליהדות הרבנית לא בדיוק מוטלת בספק, נקנסו לא פעם על שימוש בתואר "הכשר", ועל כן מצאו טריק: במקום תעודת כשרות, הם מעניקים מסמך המכריז כי מקום נמצא "תחת השגחה", ועוקפים את החוק.

  2. נגה תדמר :

    סמנטיקה ?
    עם קריאת רשימה זו חשבתי שראוי להציץ בנוסח החוק, ואכן תוך צירוף שניים או שלושה סעיפים בו, אפשר בערך להגיע למסקנתו של רואי : "השימוש במילה כשר מוגבל על פי חוק למוסדות הרבנות של המדינה בלבד."

    אבל זוהי גישה פורמליסטית גרידא. ראשית הוא מתעלם מדבר חשוב שנאמר על ידי בית משפט השלום: נעשה שינוי מדיניות מובהק, וברשימה נזכר כי שינוי זה מבטל הסכמות משנת 1960 (!), והוא נימוק להגנה מן הצדק, נימוק שיכול לבוא לעולם רק מתוך גישה בלתי פורמליסטית. וגם – אין הטעייה בשלט ולכן אין עבירה.

    האזכור של בד"צ החרדים הוא לעג לרש. העדה החרדית מתעבת את (מוסדות) המדינה, כ-ו-ל-ם אצלם יודעים מה משמעות הביטוי "תחת השגחה", והם אינם מוטרדים מחוק של המדינה. הקראים לעומת זאת רואים עצמם כחלק מישראל ונפגעים ועוד איך משינוי שרירותי בגישתה של המדינה.

    אם כן, אפשר להיתמם כי אין זאת הקצנה, אבל נבזות וכפיה יש ויש.

    אגב, ברשימה נכתב " היהודים הקראים הם הזרם העתיק ב י ה ד ו ת". אני לא בטוח שקריאה בשם "יהדות" גם למי שלא שייך ליהדות בהתפתחותה ההיסטורית, מועילה לדיון במושג יהדות, כי אם הוא כולל הכל בכל הוא מאבד את ערכו כהגדרה, ורק מבלבל את הדיון בהשפעתו על מחשבתנו תרבותנו ודעותינו, אבל זו כבר אופרה אחרת…

  3. יונתן כ. :

    הקראים הם לא יהודים.הם עדה בפני עצמה אבל הם לא במסגרת העם היהודי ולא במסגרת הדת היהודית על כל זרמיה.

  4. אדם ר. :

    בארה"ב (איני יודע מה המצב בארץ) אי אפשר לרשום שם מוגן אם הוא מילה בעלת פירוש תקני בשפה. מסיבה זאת נוצרו הרבה מותגים שהם בעצם מילה תקנית הכתובה בשגיאת כתיב מכוונת. לפי ההגיון הזה לא ניתן להגביל את השימוש במילה "כשר" בפירושה המילוני כחלק משילוט כלשהו אם אין בו הטעייה לציבור, ואז עבירה על חוקי הונאה בפירסום (ובכשרות).
    בלשון השלט האמור וכפי שנקבע, אין כל הונאה, ולכן הפירוש היחיד שניתן לתת לארוע זה הוא לא הונאה אלא התאנות.

  5. אנונימית :

    למה חושבים שקראים הם לא יהודים?
    או שהם כופרים?
    מה שונים היהודים הרבנים מהיהודים הקראים?
    קראות זאת עדה ולא דת והם לא הוצאו מחוץ ליהדות. זה שרוב היהודים הם רבנים לא אומר שאיטליז של קראים לא נחשב כשר ולא מגיע לו לקבל קנסות

השארת תגובה

חשוב: בקרת תגובות מופעלת ועלולה לעכב את תצוגת תגובתכם. אין סיבה לשלוח את התגובה שנית.

עקב תקלה טכנית האתר נופל וקם לסירוגין.

אנו ממליצים להעתיק תגובות (קונטרול+סי) לפני שליחתן, כדי למנוע מפח נפש אם האתר נופל בדיוק אחרי שהשקעתם בתגובה ארוכה.