חיפוש

חיפוש לפי מילות מפתח

פוליטיקאים, בואו לבדוק את הכוח הפוליטי של האתר שלנו

ארכיון

כוח לעובדים – ארגון עובדים דמוקרטי

מחאת האוהלים – האתר הרשמי

מגזין חברה

אירועים בשבוע הקרוב

אומרים לנו שיש מס אחר

מחאת האוהלים – למה לי פוליטיקה עכשיו

נושאים פוליטי, פוליטישוק, שיכון ושלטון מקומי ב 24.07.11 6:05

יש כאלו שלא רוצים לחבר בין מחאת הדיור לבין פוליטיקה, אלא שכל מחאה היא פוליטית, שכן הפוליטיקה עניינה בסדרי עדיפות של המדינה. לכן, אל תפספסו את ההזדמנות ההיסטורית לעשות שינוי, אל תסתפקו ב"לייק" בואו להיות באוהלי המחאה, הקימו אחד בעצמכם, היו פוליטיים

מאת: הני זובידה

פעם, מישהו אמר לי אל תיקח ללב זה לא אישי….ואני נעלבתי…למה? ובכן הנה התשובה…

נאמר על יוצא מן העולם, וחצי תאוותו בידו. מסובך. אבל יש כמה דברים שמאוד ברורים לי. למשל: אין מחאה לא פוליטית! זה אפילו נשמע טיפשי. כל מחאה היא פוליטית, כי גם כלכלה היא פוליטיקה, יש כאלו שהם ״ליברלים״ (כאילו יש כזה דבר) ויש כאלו שהם סוציאליסטים היינו כאלו שמתנגדים לחזירות אין קץ של אלו שהגדירו את עצמם ליברלים. והמלחמה בינם היא פוליטית!

אמה מה, יש כאלו שלא רוצים לעשות חיבור פוליטי בין המאבק לבין פוליטיקה. אבל לי אמרו ששאול יצא לחפש אתונות ומצא פוליטיקה שבסופו של יום הביאה לחיסולו. מוסר ההשכל, אל תהיו נאיביים בכל מאבק יש פוליטיקה. גם אם לא תסירו אל הלוט מעיניכם ותתמודדו עם הפוליטיקה היא תגיע בכול מקרה ואז תעמדו נבוכים ומבוישים ובעיקר לא מוכנים, והפוליטיקאים בינינו אלו שהיו מוכנים והתכוננו לרגע הזה יעמדו שם ויאכלו אתכם חיים.

אז הקדמה יש וכעת ננסה להסביר. מזה כמה ימים שאני נע ונד בין ביתי לבין מחאת האוהלים שבשדרות רוטשילד, וכל פעם בסוף הסיור אני שמח קצת והרבה עצוב. שמח כי סוף, סוף, זה הגיע, אחלה אנשים החליטו שנמאס להם לאכול את השקרים של הממשלה ואת כל השטויות של השוק החופשי והם קמו ועשו מעשה.

התחילה בחורה אחת, דפני, ישבנו בבית קפה היו מסביב המון אנשים כולם הסתכלו צילמו צעקו "בהצלחה" ועשו רעש והיא דיברה בשקט עם תנועות ידיים, סיבובים אצבעות רצות מצד לצד, איקס עם הזרועות ואני נבוך, חשבתי שהיא מנסה לחקות את סגנון הדיבור הצבעוני ורק אחרי כמה דקות שאלתי מה התנועות שלי לא מוצאות חן בעיניך? היא צחקה, אני חייכתי, היא אמרה יש לך אחלה גומה, אתה צריך לחייך יותר — והיא הסבירה לי את הסט של תנועות הידיים. בדרך כלל זה עבד חלק מאיתנו נשברו ופשוט התחילו לדבר, בכול מקרה תודה לספרדים, שיחקתם אותה גם ישראלים עצבניים יכולים לתקשר בלי צעקות. והיא אמרה נחבר מאבקים, נראה לי אחלה נדבר מחר. ויגאל רמבם (שם פצצות! גם גאון, גם מזרחי והוא בכלל מרוסיה) אמר יהיה בסדר! ואני הייתי שמח! לא ישנתי, הייתה אחלה ויברציה.

למחרת, יום ראשון התחילו לתת להם בראש בתקשורת. גרשו משם את מירי רגב, ואני ידעתי שזה לא יגמר בשקט ניסיתי להגיד להם, לא הצליח, הרי הם לא פוליטיים. יום ראשון על הבוקר עשו לדפני ויגאל אמבוש אצל גבי גזית (מגעיל וגזען, בראיון הוא אמר: אני כשהייתי סטודנט לתואר ראשון בירושלים גרתי בחרא שכונה מלא עבריינים וערסים — והוא התכוון לקטמונים — והיום היא אחלה שכונה הוא אמר באו אנשים טובים…מגעיל!) התקילו אותם במירי רגב שעשתה להם בלגן ואמרה אתם שמאל קיצוני הזוי…והם ניסו להתגונן. מירי ידעה דבר אחד שהם לא ידעו, הכול פוליטי והכול אישי! הם העליבו אותה היא שאלה ״תגיד אתה סתום״ ועשו מזה קליפ והוציאו אותה מטומטמת, וזה פוליטי ואישי. אותה זה הרגיז והם ישלמו על זה. אבל הם אחלה חברה, הזמינו  אותי ביום ג' לדבר במעגל, היה דחוס היו מיליון אישה ואיש, והרגיש אחלה, לפני דיבר מאיר שטרית (וכולם הראו לו את האצבע שלא תיכנס למאגר הביומטרי). אחרי דיבר שמואל פלאטו שרון (נשבע לכם) הרגשתי בסנדויץ' לא כל כך למידותי….

אז מה ניסיתי להגיד לחברות והחברים המקסימים האלו. ובכן, אמרתי, החיים מסובכים, אנחנו רוצים תמיד מה שלא נוכל להשיג (אלא אם קוראים לנו נוני או בן דב), ורובנו  הרי נולדנו לחיים סיזיפיים, ואנשים לא מצליחים לראות את הבעייתיות שבאמירות מסוג זה, למה? ובכן כי הכול פוליטי והרוב לא רואה את עצמתו האמיתית מלבד אירועים כאלו. כך מרצון אנחנו נותנים לעצמנו פטיש לראש. אנחנו הרי נלחמים על קבלת החלטות, ומי מקבל את ההחלטות? ובכן, אלו הם אותם אנשים שיושבים בעמדות מפתח ויש בידם כוח לכפות את דעתם על אלו שאין להם מספיק כוח לעשות זאת. ומה אני אומר, אני אומר הכול קשור, הדיור קשור לכיבוש, קשור למחירי הקוטג' קשור להכול. לדוגמא, אם לא היו משקיעים את כל המיליארדים בלבנות כבישי רפאים בגדה, היה יותר כסף להשקיע בתחבורה ציבורית בתחומי הקו הירוק.

כמובן שאחד הדברים החשובים ביותר הוא חלוקת משאבים, זו שאלת השאלות, והמשאב היקר ביותר כיום הוא אדמה, שהרי מחיר הבניה הוא זהה למטר רבוע בכול מקום, השוני הוא במחיר הקרקע! ובישראל יש לנו בעלת קרקע אחת, המדינה. 95% מכלל שטחי הקרקע שייכים למדינה, והיא מחכירה אותם לאנשים שונים תמורת הון עתק! למה? למי הולך הכסף? זה הכסף שלנו! תארו לכם במקום סנטרל פארק בסיס צבאי! מגוחך לא כך? אז מה זו הקריה הזאת? תארו לכם שכונה לעשירים בלבד על קרקע ממשלתית בלי כניסה לעניים! מגוחך? אז מה זה התפלצת שקוראים לה שיכון צמרות? ומה קורה ביפו? מגרשים ערבים ובונים לגנטריפיקטורים, ומה קורה בשכונת שפירא? מגרשים ותיקים, ברובם מזרחים, ובונים לגנטריפיקטורים, וכך גם בלוד, ברמלה וגם בכפר שלם! הדפוס לא מבחין בין יהודי לערבי, בין ימני לשמאלני.

אך הם מהצד השני יעשו הכול על מנת לפורר את אחדות הזו, ספינים על שמאל הזוי, וילדים תל אביביים, ושטויות נוספות. אפילו ראיתי מישהו שאמר כי הקבוצה הראויה לקחת את המחאה הזו הם סטודנטים כי הם לא שמאל הזוי!? אתם מבינים את השטות הזו! המחאה היא אוטנטית. טוב נעשה אם נקח צעד אחד קדימה, נבין את הפוליטיזציה של העניין ונאחד שורות.

לסיום, נימה אישית. קשה לי לישון בלילה, קשה לי לישון משום שאני יודע שיש ילדים בישראל שאינם זוכים לביטחון תזונתי, קשה לי לישון כי אני יודע שאחד מכל שלשה בישראל הוא עני, קשה לי לישון בשל המון דברים. כל חיי אני ממתין לאירוע, לזרז, נראה לי שיש כאן הזדמנות היסטורית לעשות משהו, ביחד עם מדינות ערב סביבנו שמורדות בעריצות גם אנחנו מתעוררים, אנא אל תעשו לייק, ואל תגיבו בואו להיות באוהלי המחאה, תקימו אחד בעצמכם, זה קרוב וחבל לפספס. וזכרו הכול פוליטי והכול אישי!

ולסיום שירה של ויסלבה שימבורסקה — ילדי התקופה:

אנחנו ילדי התקופה,

התקופה היא פוליטית.

כל המעשים היומיומיים

או הליליים שלך, שלנו, שלכם

הם מעשים פוליטיים.

תרצה או לא תרצה,

לגנים שלך עבר פוליטי,

לעור גוון פוליטי

לעיניים היבט פוליטי.

כך או אחרת

לכל דבריך הדהוד,

לכל שתיקותיך השתמעות

פוליטיים.

אף בלכתך בסבך היער

אתה צועד צעדים פוליטיים

על קרקע פוליטית.

גם שירים לא פוליטיים הם פוליטיים,

ובמרומים מאיר ירח,

זה מכבר לא-ירחי.

להיות או לא להיות, זו השאלה.

איזו שאלה, חביבי. השב בהקלה.

שאלה פוליטית.

אינך חייב להיות בן-אנוש

כדי להיות בעל משמעות פוליטית.

די בכך שתהיה נפט גולמי,

מספוא מרוכז, חומר גלם ממוחזר.

או אף שולחן ישיבות, שעל צורתו

התווכחו חודשים ארוכים:

מסביב לאיזה שולחן יש לשאת ולתת

על אודות חיים ומוות, עגול או מרובע.

בינתיים אנשים נהרגו,

חיות גוועו,

בתים עלו בלהבות

ושדות צמחו פרא

כמו בתקופות קדם

פחות פוליטיות.

(תרגום: רפי וייכרט)

הבלוג של הני

נערך על ידי גליה
תגיות: , , , , , , , ,

21 תגובות

  1. חסן חמוד :

    צרות של עשירים

    בית המקדש החדש שקוראים לו שדרות רוטשילד נתפס רע בעיני האזרח הפשוט ואני אזרח פשוט. זה נתפס תל-אביב בלי השאר .
    לצערי , התקשורת תקעה יתד בבית המקדש החדש ועוברת כבדרך אגב על השאר .
    אני מכבד את המפגינים , הם לפחות קמו ועשו מעשה למען עצמם .
    מה עם השאר ?!

  2. עמית-ה :

    בעיני זה לא בית מקדש, בעיני זאת דמוקרטיה אקטיבית, אני גר בצפון, אין לי זמן ללכת לשד' רוטשילד,
    אבל יש לי זמן ולכן הלכתי לאנשים שמפגינים בקריית שמונה.
    הדמוקרטיה הזאת היא הדבר הכי אופטימי שראיתי כבר המון זמן.
    אני מקווה לראות את כל מעגלי האוכלוסייה הישראלים במחאה הזאת, כי זאת מחאה בה 99% נמצאים בצד אחד והם צריכים להפגין מול האחוז הבודד שמשתמש בנו כמו בנף נף על הגריל.

  3. חסן חמוד :

    לידידי ה זובידה

    נגעת בנושא בוער , אבל אתה זובידה ולא זוברוביץ' . האתר הזה לעולם לא יהיה במה לי ולך . המגיבים העיקריים באתר זה הם חבורת אשכנזים מתנשאים שמדברים אל עצמם .
    אתה לא ראוי לתגובה בעיניהם , כמו שהתעלמו מרוב התגובות שלי .
    אני ערבי ישראלי מוסלימי כפרי מן הזן הנחות ביותר בעיניהם של משתתפי האתר הזה .
    הם מחכים עד שהמאמר המעניין שלך יפוג תוקפו ויחזרו להתפלמס ולהתעלס בינם לבין עצמם .

  4. עמית-ה :

    חסן אל תעליב,
    נכון שישנם כאן גם אשכנזים אבל היתר לא נכון.
    אני שמח מאוד לקרוא את דבריך ולדעתי רבים מקוראי התגובות כאן.

  5. דקל-דוד עוזר :

    חסן היה אדם מת שקילל את אלוהים על כך שאלוהים לא נתן לו לזכות בלוטו, אז אלוהים אמר לו "מעולם לא מילאת".

    האם אי-פעם כתבת משהו באתר הזה שאתה אומר שלא יקבלו אותך?

    דבר נוסף:
    מי שמקבלים 100% ממה שהוא אומר – כנראה לא אמר שום דבר או שלא הבינו את מה שהוא אמר.

  6. איתי :

    חסן

    קודם כל גילוי נאות – אני מזרחי מצד אבא ואשכנזי מצד אמא. הורי התגרשו כשהייתי נער והלכתי לגור עם אבא (מעניין מה זה אומר לגבי הצבעתי בפריימריס לעבודה).

    כאשר התפנתה לנו משבצת הטור הפוליטי באתר פניתי גם להני זובידה היהודי-המזרחי מהקשת המזרחית הפוסט ציונית וגם לתמי זנדברג האישה-הציונית-האשכנזיה (נכון, יש פה מיעוט של מזרחים, אבל האחוז של הנשים הוא עוד יותר קטן!) בהצעה שימלאו את החסר ויכתבו כאן טור כל שבוע. לצערי, שניהם מסיבות של עומס בעבודה יכלו להתחייב רק לפעם בשלושה שבועות.

    לעיתים קרובות הטור הקבוע של הני מעורר עשרות תגובות, ונראה לי שהפעם יש מעט דווקא משום שבאופן נדיר הן הקוראים האשכנזים והן הקוראים המזרחים פשוט מסכימים כמעט עם כל מילה. בד"כ מספר הטוקבקים מעיד יותר על כמות העצבים שהרשומה מעוררת מאשר על כמות האהדה (לראייה – רוב ההודעות לעיתונות בנושאי מאבקי עובדים של כוח לעובדים נותרות עם אפס תגובות או 1-2).

    בהמשך לטור של הני, שגורם לי לפעמים להסכים ולפעמים להתעצבן אבל תמיד גורם לי לחשוב, ביקשתי ממנו לעזור בגיוס כותבים נוספים מהקשת המזרחית, כי אני חושב שזה גרוע מאוד שיהיה פה רק נציג אחד לעמדות של הזרם הזה. הסיטואציה הזו עלולה לגרום להני להרגיש בטעות שהוא "עלה תאנה" להרגעת המצפון שלנו, כמו איזה שר משטרה מזרחי בממשלת מפאי, ולמנוע מהמגזר האשכנזי בקרב קוראינו את מגוון הדעות והגישות שאני מכיר מקריאת טקסטים של חברי הקשת.

    באופן אישי אני הייתי שמח מאוד אם הני או חבר/ה אחרת בקשת היו בצוות המערכת של האתר. זה היה אולי קשה בגלל ויכוחים רבים אבל עדיף בעיני על פני "אתר בשליטה של אחוסלים" (כמו אתר יסו"ד) או "אתר בשליטה של מזרחים" (כמו העוקץ).

    ************

    כאשר אתה הגבת כאן בנושאי חינוך, פניתי אליך וביקשתי שתכתוב מאמר, בדיוק כפי שפניתי בעבר לנאיף חמוד, שהגיב בנושא עוז לתמורה, ואח"כ פרסם אצלנו מספר מאמרים נוקבים, שבעקבותיהם הגיע גם לתוכנית מבט שני.

    לשמחתי לא רק שכתבת מאמר דעה (שפורסם ועורר תגובות) אלא גם המשכת להגיב כאן בנושאים שונים ומגוונים, זאת בניגוד ל-99% מהמורים שמתעסקים בעיקר בתלוש השכר שלהם ובזכויות סביב אופק חדש/עוז לתמורה.

    אני הייתי שמח מאוד אם היית ממשיך לכתוב כאן מאמרים בקביעות, לא רק על נושאי חינוך אלא על כל נושא שבוער לך, כולל גזענות כלפי ערבים ומזרחים. עוד יותר הייתי שמח אם היית מביא חברים וחברות לכתוב כאן, לא בטוקבקים אלא מאמרים, כתבות, מכתבים לחברי הכנסת.

    בעיני, אין שום סיכוי למהפיכה חברתית בישראל ללא ברית שלא רק שהיא מחברת על התהום בין אשכנזים ומזרחים, אלא כוללת בתוכה את כל מי שבתקשורת הישראלית נחשבים "אחרים" – ערבים, חרדים, רוסים ואתיופים.

    עד היום לא היתה הצלחה בהקמתו של גשר כזה, ואולי דווקא למאבק הדיור יש פוטנציאל. זה דורש רגישות רבה מכל הצדדים, כי כל הזמן יש גורמים מבחוץ ומבפנים שמנסים להפוך אותו למאבק מגזרי (נגד מתנחלים, נגד חרדים, בעד יוצאי צבא כלומר רק יהודים, בעד סטודנטים כלומר רק מעמד בינוני צעיר ובלי מבוגרים ודיירי עמידר).

    כאשר מדובר במפלגה עם היסטוריה הגמוניה יהודית-אשכנזית-חילונית כמו העבודה או מרצ, ברור מאוד שקשה ל"אחרים" להשתלב ולהוביל, כי כל התקדמות של אדם אחד באה על חשבון אדם אחר.

    לעומת זאת, באתר אינטרנט שמבוסס על תוכן שכותבים הגולשים, הדלת פתוחה לכל מי שרוצה לשנות, ובלי שיהיה צורך לוותר על זהות ("להשתכנז") או להצניע ביקורת (למשל הביקורת של הני על גזענות כלפי מזרחים בשמאל הציוני). הטענה "הרוב פה הם יהודים" או "הרוב פה הם אשכנזים" או "הרוב פה הם גברים" היא נכונה סטטיסטית (דווקא בעניין אשכנזים היא הכי פחות נכונה), אבל זה תירוץ קל מדי.

    בעניין הגדלת אחוז הכותבים המזרחים ואחוז הנשים אני עובד כל הזמן, בעניין חרדים ורוסים אני רוצה ולא ממש יכול, אבל אם אתה שותף לדעתי שהיה טוב אם היו פה יותר כותבים ערבים, אתה בטוח יכול לעזור בזה יותר ממני.

  7. הני זובידה :

    אהלן לכולם....

    חסן, אני אכן נוטה להסכים עימך, אבל נראה לי שנגזרו עלי חיי לחיות כמיעוט שחוטף מכול הכיוונים. אם זה עבודתי בבינתחומי (שתסתיים בסוף ספטמבר הקרוב), או כתיבתי בבלוג עובדה שחורה. יש לי המון ביקורת אבל לעיתים אני מחליט לכתוב למרות שאני מרגיש לא רצוי, עד שימאס לי, או במקרה ויתרחש הנס, עד לשינוי….
    אספר לך עוד משהו, היום נעתי בין התקווה לבין נתניה שני מאהלים חדשים שנפתחו ואני מעביר זמני בלהעביר אוהלים, מילה טובה או אפילו סתם לשתות קפה ולשבת לשיחה קצרה….זה כבר יותר גדול מכמה אשכנזים בת"א או ברוטשילד….אני מסכים עם עמית זה יותר גדול מכול מה שאני זוכר.
    עם זאת, אני לא יוכל להמליץ לך לקורא או לכתוב באתר, כי זוהי עבודה סיזיפית ושחוקת וצריך להיות עם עור של פיל – שים לב איתי מקפיד לדבר על מוצאו החצוי – ולמרות בקשותיי החוזרות ונשנות הוא מקפיד למסגר אותי ואת הארגון אליו אני שייך כפוסט-ציונים – לא מעניין אותו שכך הוא מדיר אותי מהשיח בתור שמאל הזוי או קיצוני – כל עוד האתר יוכל להתהדר בנוצות טווס אלו (או אולי עלה תאנה זה)…
    אני מסכים כי אחוז הנשים הוא קטן, לא מאחוז המזרחים הכותבים, אבל הוא עדיין עצום ביחס לערבים באתר (כמדוני אפס…) אז אתקן הוא אינסופי ביחס לערבים….
    אני רואה את הרצון האוטומטי להתגוננות בפני תגובות כאלו, ולא מנסה כבר להבין או להסביר, אני פשוט עונה חזק ובכול הכוח, כך משכול הדיון כאן, אני מקבל רק את תגובתו של חסן. אני מברך אותך אך אבין אם לא תחזור לכאן, ועם זאת מאוד אשמח אם תשקול זאת שנית ולו רק מטעמי ביקורת טהורה.

  8. תומר ישראלי :

    חסן, בעיני אינך נחות. לא אתה ולא אף אדם אחר: פלסטיני, סודנית, פועל כזה ומנהלת אחרת (אף אחד גם לא מורם מעם בעיני). נדמה לי שרוב הכותבים באתר הזה שוברים את הראש איך לעשות בציבור שינוי תודעתי שידגיש את חשיבותו של כל אדם באשר הוא ביחס לעיוותים הקיימים אצלנו לרוב.
    נכון שמצבו של המיעוט הערבי בישראל הוא אחד העיוותים הבולטים ביותר שקיימים כאן וגם בעניין זה רוב הכותבים היו רוצים לגרום שינוי גדול וזאת למרות דעות קדומות שקיימות אצל כל אחד מאיתנו.
    בקיצור, אני אשמח לקרוא את מה שאתה כותב וכמעט תמיד הגבתי על מה שהני כתב.

    הני, אני חושב שהמילה 'פוליטיקה' מקושרת אצלנו יותר למיתוג מיפלגתי מאשר לתוכן ענייני. מה גם שההבדלים הרעיוניים בין המפלגות היטשטשו לגמרי. הרבה אנשים רוצים שינוי אבל חוששים לזוז מהמשבצת הממותגת שלהם. כמובן גם שכל ח"כ ואיש ציבור מזהה את הפוטנציאל ורץ מיד לנסות להשיג לעצמו משהו מזה, לרובם לא מאמינים ובצדק.
    אין לי ספק שהמאבק הזה, כמו נושא הקוטג', סחף אנשים רבים וייצר מוקד כוח לשינוי ורצוי שכולנו נצטרף נחזק וניקח חלק, אני בעצמי מתלבט האם צריך למצות ולהשיג הישגים בתחום הדיור בלבד או לנסות לקחת את זה הלאה לדרך חברתית אחרת.

  9. חסן חמוד :

    אני כועס

    העקיצות שאני משתמש בהן מדי פעם הן לא יותר מאיתותי מצוקה וכעס .כוונותי טובות ותקוותי שיהיה טוב ורק טוב לכולם במדינה הזו.
    אמשיך לעצבן :
    כולנו מודעים לעובדה שמצוקת הדיור כמו כל המצוקות החברתיות הן תוצאה של מדיניות וסדר עדיפויות שיטתי של ממשלות ישראל .
    כולנו יודעים שהפתק שמשלשלים לקלפי הוא הקובע אם יהיה שינוי או לא . כולנו יודעים שהימין המתון לכאורה והימין שמימינו כבר הצליחו להפנים לרוב העם ששמאל היא מילה מגונה , והשמאל נתן יד להליך זה בגלל האינפלציה ברמת ההשכלה שלו , עד כדי כך ששני פרופוסורים מסוגלים להתווכח בלהט וללא ליאות על נושאים אקדמיים זניחים שלא מעניינים את האזרח הפשוט במשך שעות ,ולכל אחד יש תיאוריות משלו , ושוכחים שיש סקטורים שלמים עם מאות אלפי קולות שמובלים כמו עדר כבשים לקלפי והפתקים שלהם , הם ולא שום דבר אחר , אשר ישפיעו על חיינו במדינה הזו במשך שנים.
    לדעתי המצב הולך ומחמיר מבחירות לבחירות , והמילה שמאל קיבלה הרחבת משמעות : כל מי שמגלה רגישות לפלסטינים הוא שמאל , כל מי שמגן על עצמאות מערכת המשפט הוא שמאל , כל מי שמגלה רגישות לזכויות האדם הוא שמאל ,עד ששינאת "השמאל" ( השמאל שהימין עיצב אותו לפי מידותיו הוא) קיבלה לגיטימציה בקרב רוב העם בישראל , ועדיין השמאל האמיתי שרוי בתרדמה או מטיף לנחמדות .
    על השמאל האמיתי להתעורר ולהפגין כוח ברחוב הישראלי ולומר את דברו באופן ברור ובלי ערפל ובלי פחד מהימין ובלי נחמדות יתר . מי שרוצה להיות נחמד בעיני כולם , איננו מתאים ואיננו ראוי להיות מנהיג .

  10. עמית-ה :

    אני חושב שהשמאל עבר למחבוא בעקבות רוה"מ הכי קצר בהיסטוריה הישראלית (אני מדבר על אורך הקדנציה).
    יותר מידי אנשים האמינו שהנ"ל הפך כל אבן בחיפוש אחרי שלום ולא ידעו שהוא הפך אבנים כדי לאסוף עקרבים.
    השינוי שהרגשתי כאן אחרי אוקטובר 2000 הוכיח לי שמדובר באיש הכי מסוכן לחברה הישראלית.
    אני אופטימי לגבי הסיכויים לשינוי משום שעכשיו רוב האנשים תומכים בפתרון של שתי מדינות, פעם זה היה מיעוט.

  11. חסן חמוד :

    לידידי עמית-ה

    למה הפחד הזה ? למה אתה לא נוקב בשמו של האיש ? כן , אתה צודק ! זהו שמעון פרס , כבוד הנשיא היום , הוא ולא אחר טירפד ,לא פעם , כל סיכוי לשלום :
    א. הוא אבי מדיניות ההתנחלויות בשטחים .
    ב. רצח ראש הממשלה , יצחק רבין , תפס את הימין עם המכנסיים למטה וניתנה למר שמעון פרס הזדמנות בילתי חוזרת לפנות התנחלויות ולחתום על הסכם שלום עם הפלסטינים ועם כל מדינות ערב . הוא לא רצה . הוא אפילו לא יצא מחברון , שפינויה היה על הפרק אז. נתניהו פינה את חברון . הוא היה יכול למשוך זמן עם ממשלתו עד שייחתם הסכם שלום . הוא לא רצה , הוא הקדים את הבחירות ועשה הכול כדי שהליכוד יעלה לשלטון.
    ג. הוא הכשיל את ברק בקמפ דיויד לפני שברק יצא לשיחות . הוא אמר במפורש אינני נותן גיבוי לברק בשיחות קמפ דיויד .
    למה לעשות סחור סחור מסביב האמת ?

  12. דני זמיר :

    בלבול בין סיבה למסובב

    הטינה וחוסר הפירגון לשמאל נובעת מכך שהשמאל נתפס כמי שמזדהה עם האויב ומצוקתו ולא כמי שנמצא בשטח ומבקש ליצור משטר צודק יותר.
    הטינה לשמאל נובעת מכך שבמשך שנים הששאל עוסק בעיקר בשאלה המדינית ולא החברתית.
    אבל החיים הם מטוטלת וזמן השמאל יגיע.
    מה שרואים היום ברחובות הם ניצנים של מהפך תודעתי שיתבטא בסוף גם בבחירות.
    העבודה בראשות ס"ד הולכת להכות את כל התחזיות בבחירות הקרובות.
    סבלנות חסן סבלנות ואמונה בדרך מבוססת הוגנות.

  13. איתי :

    הני,

    א. ציון המוצא שלי היה חשוב לאור טענתו של חסן ש"כולם פה אשכנזים חוץ מהני זובידה" שהיא פשוט לא נכונה. יכולתי לעשות עוד רשימה ארוכה של מזרחים ומזרחים-למחצה הכותבים כאן לא מעט, אך זה נראה לי פאתטי, מה גם שאיני יודע תמיד את המוצא של כל אחד ושם המשפחה אינו תמיד כלי טוב (נדב פרץ חצי מרוקאי וחצי יקה, ודורון גרינשטיין הוא חצי עירקי).

    ב. אין פה אפס אחוז כותבי פוסטים ערבים – חסן חמוד ונאיף חמוד פרסמו כאן מאמרי דעה, ובנוסף עליהם פורסמו כאן כמה מכתבים לח"כים של כותבים ערבים, תכתובות עם חברי כנסת ערבים וכן שאלות של שכירים ערבים בנושא זכויות עובדים.

    ג. לפני הטענה שאני "ממדר" את הקשת כשמאל קיצוני, כדאי לשאול האם הקשת המזרחית מתייחסת אל עצמה כאל גוף ציוני וכמה מתוך חבריה הבולטים מגדירים את עצמם כציונים? אחרי שנקבל תשובה לשאלה הזו נבין אם מדובר בתגית שקרית או במשהו שמשקף במידה רבה את המציאות.

    דווקא משום שאני באופן אישי מסכים עם 95% מהעמדות של הקשת, אני חושב שחשוב מאוד ליצור חיבור בינה ובין "השמאל האחוסלי" ולא להוציא אותה מחוץ לגדר.

    באותה מידה שהייתי רוצה שיהיו פה כמה שיותר כותבים מהקשת, אני מנסה להביא לכתיבה בעבודה שחורה כמה שיותר דתיים אורתודוקסים. האם ב"תיוג" הרב מיכאל מלכיאור כדתי-אורתודוקס (מה שהוא באמת) יש משום נסיון "להדיר אותו מהשיח", משום שהרוב פה הם חילונים? זה נשמע לי לא הגיוני.

    אם אני אקרא לקשת פוסט-ציונית או לא, זה לא משנה בכלל. מה שהרבה יותר משנה הוא היחס השלילי (בלשון המעטה) שממילא קיים כלפי הקשת בשמאל הקיבוצי ובקרב "הגוטוויניסטים". יחס זה לא היה משתנה גם אם הייתי אומר שהקשת היא ציונית (מה שלדעתי לא יהיה מקובל על חברי הקשת) או שהקשת היא התנועה החברתית שהכי קרובה לעמדותי.

    ד. כדי ליצור מצב שבו אשכנזי קיבוצניק ופעיל הקשת יעבדו פעם ביחד נגד ביבי ובעלי ההון, צריך להתאמץ.

    נכון שלך זה קשה ושוחק, אבל זה קשה ושוחק גם לאשכנזי הקיבוצניק. הרבה יותר נוח לפעול במדורות שבט פנימיות למזרחים בלבד ולקיבוצניקים בלבד ולהרגיש שכולם חברים של כולם, אבל זה לא אפקטיבי פוליטית.

    לכן אני גם מקווה שתישאר וגם מקווה שתביא כמה שיותר חברים.

    חסן,

    אני לא חושב שאתה מעצבן פה מישהו, למרות שאתה נורא מנסה להיות בכובע של "האיש המעצבן".

    להערכתי, כל המשתתפים פה בדיון ללא הבדל דת גזע מין* ועדה, יסכימו למה שאמרת, גם ואולי במיוחד ביחס לשמעון פרס השמאלני המזויף.

    אם אתה רוצה לעצבן, אני ממליץ לך לפתוח (בפוסטים ולא בטוקבקים!) את תיבת הפנדורה של של יחס הסוציאליסטי ששלט פה לפני 1977 לאזרחים הערבים : הזנחת תשתיות, ממשל צבאי, שב"כ ופיקוח על עיתונות, הזנחה ופוליטיזציה של מערכת החינוך.

    הסיבה היא שחלק לא קטן מה"קהילה" כאן מתייחס לעידן טרום 1977 בצורה מאוד נוסטלגית, ושוכח שסוציאליזם אמיתי לא היה שם, ובטח לא דמוקרטיה.

    * שמתם לב? אפס נשים בדיון.

  14. עמית-ה :

    איתי
    כשאתה מתגעגע לזמנים אחרים (אם) אתה לא מתגעגע לחלק המגעיל שבהם.
    אני לא מתגעגע לגזענות, להפליה נגד נשים, להפליה נגד מזרחיים.
    אני לא מתגעגע לחוסר המודעות הסביבתית, למוסיקה הישראלית שהייתה פחות טובה ופחות משוכללת (רעה ברובה).
    אני מתגעגע לשוויון, להרגשה של הממשלה שהיא האחראית, לתעסוקה מלאה, לסולידריות חברתית.

    http://hagada.org.il/2006/03/10/%D7%92%D7%A2%D7%92%D7%95%D7%A2%D7%99%D7%9D/

  15. איתי :

    עמית,

    אני מסכים איתך לגמרי שהמצב היום הוא גרוע מהמצב שהיה אז. אבל התחושה שלי היא שלעתים קרובות נוטים להתרפק על החיובי ולטאטא מתחת לשטיח את השלילי (או להמעיט בחשיבותו – אז היתה קצת אפליה, היתה קצת גזענות וכו').

    כבר יותר משלושים שנה ש"יוצאי תנועת העבודה" שאתה נמנה עליהם סופקים כפיהם ולא מצליחים להבין כיצד רוב הציבור היהודי לא מתפכח מההצבעה לימין (שדופקת את רוב הציבור) ורוב הציבור הערבי לא חוזר להצביע בהמוניו למפלגות שהחליפו את מפא"י ומפ"מ.

    לפעמים טוענים שזה בגלל הפיצול בשמאל, לפעמים טוענים שזה בגלל משבר מנהיגות וכו'.

    הטענה שלי היא שלא יהיה תיקון לשמאל הסוציאליסטי בישראל כל עוד הוא עסוק בגעגוע לטוב תוך המעטה בחשיבות של הרע.

    הדרך הטובה ביותר לעשות זאת
    לדעתי היא לחתור למדינה שנראית יותר כמו סקנדינביה של היום ופחות כמו ישראל של פעם.

    הסיבה – חלק גדול מאוד מבעלי זכות הבחירה ממש לא מתגעגע לישראל של פעם, ויש לו סיבות טובות מאוד לכך. זה נכון גם לערבי שחי תחת ממשל צבאי לא דמוקרטי וגם למזרחי שהממסד המפאיניקי קבע שהוא צריך ללכת ללימודי מסגרות ולא לתיכון עיוני, וכך מפאי ה"סוציאליסטית" תקעה אותו עמוק במעגל העוני.

    העוינות הזו עברה הלאה גם לדור הבא, שנולד אחרי 1977. לכן רוב המזרחים שמצביעים לליכוד או לשס לא נוהים (בלשון המעטה) אחרי יחימוביץ' המפאיניקית ולא אחרי חנין הקומוניסט. לכן רוב הערבים שמצביעים לרע"ם השמרנית או לבל"ד הלאומנית לא יצביעו למפלגת העבודה ולא משנה מי יעמוד בראשה.

    הדגמה חיה לטענה שלי ראה בטוקבק של יורם בר חיים למאמרך. נראה לי שחסן והני היו מסכימים איתו במידה רבה.

  16. עמית-ה :

    איתי כתבתי תגובה ארוכה מאוד שמסבירה כמה אני מסכים אתך ועם יורם, אבל היא נמחקה.
    אז אסתפק רק בעובדה שהצבעתי עבודה לראשונה בחיי כשעמיר פרץ היה בראשה, והצטרפתי למפלגה רק בגלל שהיה סיכוי שיזכה ורציתי להיות שם כשזה קורה.

  17. חסן חמוד :

    לאתי

    אתי , שלום
    שלחתי לכם מאמר על קצה המזלג בקשר לגעגועים לסוציאל דמוקרטי ציוני לפני 1977 .
    אני מקווה שיהיה ראוי להתייחסות .
    תודה ,
    חסן

  18. דקל-דוד עוזר :

    סבי, תמיד אמר לי שאנשים מתגעגעים לפעם עושים זאת כי הם לא היו בפעם.

    יש לנו לא מעט בעיות, אבל אלו בעיות אחרות מהבעיות של פעם. בואו נתמקד בלפתור את הבעיות שלנו ולא להתגעגע לדברים שהיו פעם.

    והרבה פעמים שמתגעגעים ל"ישן והטוב" פתאום מגיע הישן ומגלים שאין בו יותר מדי טוב

  19. חיים :

    זה ממש מצחיק!!! אתם שמאל דפוק גם עם יש משהוא טוב אתם מרעילים אותו עם הגישה השמולנית למקום שאתם הולכים לא צומחים פרחים רק "יבלית"

  20. הני :

    חיים בחייך

    תודה רבה באמת….כמה תובנות….ההבדל בינינו הוא שאנחנו מדברים על הדברים בניגוד לתופעת העדר….

  21. הני :

    הי, קשה לענות כשכול היום מתרוצצים בין מאהלים...:)))) אבל מעדיף לחיות ככה....

    איתי המוצא הוא חשוב כי עלתה כאן שאלה רצינית לגבי אתניות, אך ההגדרה שלך את הקשת והדיכוטומיה שאתה עושה פוס-ציוני ציוני – ועוד מפנה אותי ואחרים לחברי קשת אחרים היא מאוד שרירותית ולא במקום.
    לדידי כותב אורח אינו כותב קבוע באתר על כן יש כאן אפס אחוז של כותבים ערבים ולא ישנה מה תספר לי….רוצה לשנות תזמין מישהו שיכתוב קבוע ואל תגיד לי ניסינו או כל דבר אחר, התשובה שלי תהיה תמיד לא ניסנו מספיק…ויש די והותר כותבים מוכשרים וטובים בקרב ערביי ישראל שישמחו לעשות זאת. (ולא אל תפיל את זה עלי – זו לא צריכה להיות התגובה האינסטינקטיבית לכל ביקורת "תעשה אתה"…. אני לא עורך האתר…)
    לגבי הקשת מעט יותר, בקשת יש מקום לכולם, אנחנו לא מרחיקים אישה או איש בשל דעותיהם הפוליטיות, ויש בינינו ויכוחים עזים לגבי נושאים אלו, המוקד הוא המזרחיות והדיכוי המזרחי בישראל עד היום (הנה אחלה טור בנושא, אהבתי מאוד את הפתיחה: http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4100829,00.html). ואם אתה חושב שיש ליצור חיבור בין הקשת לשמאל הישראלי לדעתי אתה צריך להתחיל בקרב אותם גזענים בשמאל, הקשת לא מחוץ לגדר אם אתה לא שם לב למה שקורה בימים האחרונים, השיח של הקשת הוא זה שתפס את המדינה – אם צריך להזכיר לכולם את בג"צ הקרקעות של הקשת שהוא לב ליבו של עניין הדיור – והשמאל הוא שנמצא מוץ למעגל הדיונים….
    אני לא רוצה שתקרא פוסט-ציוני או ציוני כי זה לא קשור לכלום….היחס בשמאל לא משנה יותר לאיש, משום שהם לא רלוונטיים – לא הקיבוצים ולא הגוטוויניסטים – הם פשוט לא שחקנים יותר, הקשת היא התנועה החברתית החשובה ביותר כתף אל כתף עם הפנתרים, ומקומה בהיסטוריה לצערי תמיד יגיע באיחור…לעומתם כל מי שמנית לא היה ולא יהיה חשוב אלא ירד בהיסטוריה כקבוצות גזעניות שחסמו את התקדמותה של מדינת ישראל למקום טוב יותר. וגם אם לא תשתמש במינוח פוס-טראומתי  זה יהיה ברור. אתה חייב להבין שלמילים יש משקל על דרך החשיבה….
    ולנושא החשוב ביותר, על מנת שפעיל קשת וקיבוצניק יעבדו יחד יש לנקות את הקיבוצניקים (לא כולם חלילה וחס) מגזענות! וכשזה יקרא (ימות המשיח) נדבר. עד אז הקיבוצים ממשיכים לרדת לתהום הנשייה ההיסטורית בחשיבותם החברתי-פוליטית-כלכלית בישראל, ובקרוב כאשר יבינו את הגניבה הגדולה שעשו בתחום הקרקעות (שוב לא כולם!) והדרך לפתרון בעיית הדיור עליה מדברת הקשת כבר יותר מעשור, הם ידחקו לחלוטין מהשיח ולדעתי אפילו מהזיכרון עלאומי.
    ואל תדאג אני נשאר ולו רק בשל חלק מהתגובות שעולות כאן ויעלו לאחר תגובתי זו 

השארת תגובה

חשוב: בקרת תגובות מופעלת ועלולה לעכב את תצוגת תגובתכם. אין סיבה לשלוח את התגובה שנית.

עקב תקלה טכנית האתר נופל וקם לסירוגין.

אנו ממליצים להעתיק תגובות (קונטרול+סי) לפני שליחתן, כדי למנוע מפח נפש אם האתר נופל בדיוק אחרי שהשקעתם בתגובה ארוכה.