חיפוש

חיפוש לפי מילות מפתח

פוליטיקאים, בואו לבדוק את הכוח הפוליטי של האתר שלנו

ארכיון

כוח לעובדים – ארגון עובדים דמוקרטי

מחאת האוהלים – האתר הרשמי

מגזין חברה

אירועים בשבוע הקרוב

אומרים לנו שיש מס אחר

עמותת סיכוי: מחקר, ילדים ערבים בסיכון מופלים לרעה

נושאים זכויות אדם, זכויות עובדים ותעסוקה, חדשות ב 5.08.10 5:50

מחקר חדשני שנעשה ע"י עמותת סיכוי מאשש את "מה שכולם יודעים", האוכלוסיה הערבית בישראל מופלה לרעה.  אפילו כשמדובר בילדים בסיכון

  • מחקר מקיף של עמותת סיכוי קובע כי משרד הרווחה נוקט במדיניות אי שיוויונית בין יהודים לערבים בטיפול בילדים בסיכון.
  • המחקר חושף כי במסגרת התוכנית הלאומית לטיפול בילדים בסיכון (תוכנית שמידט), התקצוב לילד ערבי הוא רק 70% מהתקצוב לילד יהודי.
  • עוד נחשף כי המדינה מפלה את הציבור הערבי בנגישות לשירותי הסיוע המשפטי שלה – לשכות הסיוע לא ממוקמות בסמוך לישובים ערביים ולא מכילות טפסים או נותני שירות דוברי ערבית.
  • מחקר המדיניות של סיכוי נערך באמצעות מתודולוגיה חדשנית המזהה חסמים לשוויון ולראשונה גם מציעה המלצות מדיניות אפקטיביות לשינוי המציאות הלא שיוויונית.

עמותת סיכוי, העמותה לקידום שוויון אזרחי, חשפה אתמול (רביעי, 4 באוגוסט) בחיפה בכנס המרכזי שלה לשנת 2010 את המחקר החדש והמקיף שערכה בנושא מדיניות אי שיוויונית, אשר עוסק בפערים וחסמים לשוויון במדיניות משרד הרווחה לטיפול בילדים בסיכון ונגישות שירותי האגף לסיוע משפטי לציבור הערבי. המחקר, "מחסמים לסיכויים – מיפוי חסמים והמלצות מדיניות בדרך לשוויון בין יהודים לערבים בישראל", חושף תמונה קשה של מדיניות רווחה אי שוויונית כלפי הציבור הערבי ובייחוד כלפי ילדים בסיכון, וכמו כן מגלה כי שירותי הסיוע המשפטי של המדינה לא נגישים לציבור הערבי מבחינה לשונית וגיאוגרפית. המחקר, שנערך באמצעות מתודולוגיה חדשנית של זיהוי חסמים לשוויון, מציע גם שורה של המלצות אפקטיביות לשינוי המציאות הלא שיוויונית.

במסגרת המחקר הראשון שנערך באמצעות מתודולוגית מיפוי החסמים בחרו חוקרי עמותת סיכוי להתמקד בתחום חשוב ומרכזי במדיניות משרד הרווחה – הטיפול בילדים בסיכון מלידה עד גיל 3, ובעיקר מסגרות השהייה הקיימות עבורם. מהתחקיר המעמיק ומבחינה של הנתונים השונים עולה תמונה קשה של מדיניות אי שוויוניות בין יהודים לערבים בתחום הטיפול בילדים בסיכון. בין השאר נמצא כי שיעור הילדים היהודים בסיכון הנמצאים במסגרת (מעון יום או משפחתון) הוא פי שניים לעומת ילדים ערבים (1 מכל 5 יהודים לעומת 1 מכל 10 ערבים – ראו עמוד 53 במחקר) וקיים פער גדול באחוז הילדים העניים המוכרים ללשכות הרווחה – 70% מהילדים העניים היהודים מוכרים ללשכות הרווחה לעומת 33% מהילדים הערבים (פרטים בעמוד 49 של המחקר). הדבר מעיד על תת- איתור של ילדים בסיכון ערבים.

ממצא מדאיג עוד יותר העולה מהמחקר החדש הוא כי גם התוכנית הלאומית של משרד הרווחה לטיפול בילדים בסיכון (המכונה תוכנית שמידט), שבהשקתה הוצהר כי היא שוויונית ודואגת לכלל האזרחים, למעשה מתקצבת באופן מפלה ילדים יהודים לעומת ערבים – התקצוב לילד ערבי שאותר במסגרת התוכנית הוא בפועל 70% מהתקצוב לילד יהודי בתוכנית (פרטים בעמוד 60 של המחקר "עקרונות ההקצאה"). עוד עולה מהמחקר כי רק כ-2% ממעונות היום בישראל ממוקמים ביישובים ערביים.

במסגרת המחקר נבדקה גם הנגישות לציבור הערבי של שירותי הסיוע המשפטי של משרד המשפטים, המיועדים לכלל אזרחי המדינה. בדיקה מעמיקה של שירותי הסיוע המשפטי העלו תמונה עגומה וקשה של הנגשתם לציבור הערבי. בראש ובראשונה נמצא כי הפרישה הגיאוגרפית של לשכות הסיוע המשפטי היא לא שוויונית ואינה מעניקה מהנה הולם לציבור הערבי. לדוגמה, באזור הדרום יש שלוחה בנתיבות (שבה גרים 25 אלף תושבים) אך לא בעיר רהט שבה מתגוררים 45 אלף תושבים (ראה עמוד 39 במחקר)  המחקר מצא את החסמים שגורמים לפרישה הלא שוויונית.

עוד התגלה כי גם במקומות בהם קיימת נגישות פיזית ללשכות הסיוע קיים מצב עגום ובלתי קביל של חוסר הנגשה לשונית-תקשורתית. בכל הלשכות כלל לא קיימים טפסים בערבית ובחלק מהלשכות, כולל אלו שמשרתות אזרחים ערבים,  אין כוח אדם דובר ערבי שינחה את מקבלי השירות בתהליך הגשת הבקשות ומילוי הטפסים. חשוב לציין שדווקא בקרב האוכלוסייה הערבית שזקוקה לשירותים אלו קיים אחוז בלתי מבוטל של אזרחים שאינם דוברים עברית. בין ההמלצות שמונה המחקר בעקבות הממצאים – קביעת קריטריונים שקופים לפרישת שלוחות ביישובים מרוחקים, תגבור הצוות בכל הלשכות והשלוחות בכוח אדם דובר ערבית וקביעת תקנות המחייבות הצבת טפסים בשפה הערבית.

לקריאת המחקר השלם…

נערך על ידי לקסי
תגיות: , , , , ,

20 תגובות

  1. יונתן :

    האוכלוסייה הערבית לא מופלה לרעה,אם כבר היא מפלה את עצמה לרעה,רוב הדברים שכתובים בדו"ח יכלו לקבל פתרון לו הרשויות הערביות היו משקיעות יותר מאמץ ותקציב(ובמקביל גובות ארנונה בצורה סבירה).

    מאחר וכתבה זאת נפתחה בכך שילד ערבי מקבל פחות מילד יהודי אז כדאי לציין שגם בדו"ח נאמר במפורש הוא מקבל פחות מכיוון והרשות הערבית משקיעה פחות וחלק מההצעות הן לשנות את הקריטריונים כך שהרשות המקומית לא תהיה מחויבת תקציבית לתמוך בילדים שתחת תחום שיפוטה.

    עיקר הבעיה בהתנהלות הרווחת ברשויות הערביות,עורכי הדו"ח אולי לא מקבלים את זה ועם זאת כאן זה מתחיל,אם אני מדבר עם עמיתים לעבודה שגרים בטירה או בטייבה(שליד כפר סבא) אז מסתבר שהם מתייחסים לערים שלהם כאל המזבלה או המכלאה,שראש העיר נבחר לפי היכולת שלו לספק טובות הנאה לחשובים ושארנונה היא משהו שהרוב קיבלו ממנו פטור(גם אם אין שום הצדקה כלכלית).

    אגב כדי ללכת לבלות בפארקים הם הולכים לכפר סבא או רעננה,שם הפארק הוקם במימון כספם של תושבי הערים האלו.

    זעקות הגזענות מוגזמות במקרה הזה.

  2. דקל עוזר :

    בימים אלו ממש אני מנסה לעשות פלו-אפ על תכניתו של כב' השר ברוורמן "לקידום המגזר הערבי".
    ואז נוכל באמת לראות אם יש מגמת שיפור או שהכל מהפה לחוץ (או בערבית כלאם פאדי)

  3. לקסי :

    ליונתן,
    הטלת האחריות על הרשויות המקומיות היא חיפוש המטבע מתחת לפנס.

    אני חי בישוב יהודי ששיעור הגביה בו הוא מהגבוהים בארץ (וכך גם שיעור הארנונה) ובכל זאת הוקלעה (לא נקלעה, הוקלעה) הרשות למצב כספי קשה ביותר.

    מה שקובע את הכנסות הרשות המקומית, כיום, היא הארנונה הנגבית מעסקים, לא זו הנגבית ממגורים.

    בעבר פעלה הממשלה – להשוואת המצב בין רשויות חזקות לחלשות – בשתי זרועות:
    הזרוע האחת היתה עידוד מעבר עסקים (בעיקר חרושת) אל הרשויות החלשות (רובן בספר), כך נוצרו שם מקומות עבודה וגם בסיס ארנונה;
    הזרוע השניה היתה מענקי האיזון.
    הגישה הזו נבעה משני יעדים שמקורם באידיאולוגיה: שוויון (גם מרחבי) ופיזור האוכלוסיה. עוד נבעה הגישה מהבנה, שגם בסיסה הוא אידיאולוגי, הבנה שהחברה אחראית לקורה בה והאחריות הזו מוטלת מטעם החברה על הממשלה.

    בממשלת נתניהו הראשונה הוטבעה מטבע הלשון: "החלפנו את הדיסקט".

    את התוצאות אנחנו רואים היום בכותרות.
    אידיאולוגית הא-שוויון מתכתרת בעיקר בשכר הבכירים, אבל היא מצויה (ועוד איך) גם באי-שוויון המרחבי (למרות ההצהרות הבומבסטיות והחלטות-הממשלה-שלא-מתכוונים-לקיים), העלאת מחיר הדלק שתפגע יותר בתושבי הספר היא דוגמה למה שכן יעשו.

    בדיסקט החדש (והמתחדש לבקרים) כתוב גם "כל-אחד-לנפשו", כך מכריזים הקברניטים שלנו וקוראים לזה "אחריות-אישית", הם לא למדו שזו קריאת רב-החובל כשהוא יודע שהספינה אכן טובעת.

    ובכל אלה מתעצמת אפליית הערבים בישראל שכן הם אינם "משלנו" הם "גיס חמישי" (וגם עושים- ומפרסמים – חשבון כמה עלה פינוי הבדואים מאל-ערקיב, חשבון שלא נעשה ולא הוכרז בפינוי מאחזים של מורדים במלכות שנולדו לאם יהודיה).

    אפליית הערבים היתה קיימת גם לפני עליית הליכוד לשלטון, אולם היה כיוון של הקטנת הפערים.

    סיפור קטן.
    שר הפנים – ישראל בר-יהודה – שמע בעת דיון בכנסת, ח"כ ערבי מספר שבכפרו אין חשמל. בר-יהודה קם מספסלי הממשלה, מצא במשכן את עוזרו (טרום עידן הסלולריים) והורה לו להביא תוך שבוע מתווה לחישמול כל הישובים הערביים. המהלך (לא התכנון, הביצוע!) הושלם תוך זמן לא ארוך (הישובים הבדואים הלא מוכרים עוד לא היו).

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה) :

    לא אתה טועה,הכפרים הבדואים הלא מוכרים היו מאז מתמיד,הרי על זה כל הסיפור,למעשה הם כאן מתקופת הברונזה.

    גביית הארנונה ביישובים הערבים נמוכה בהרבה מאשר ביהודיים,ובינתיים גם בישובים ערבים יש עסקים כמו מוסכים,חנויות,מסעדות וכו' ושוב פיתוח העסקים המקומיים הם חלק מתפקידי הרשות\עירייה ,גביית הארנונה(וגם ארנונה מפרטיים היא חלק חשוב מהתקציב) היא דבר שבכל מקרה צריכים למצות לפני שבאים בטענות אכלו לי שתו לי.

    סיפור קטן משלי,ארוחת צהריים בעבודה,חלק יהודים וחלק ערבים,אני מתלונן על הארנונה המטורפת שאני משלם ,הצד הערבי מתווכח אם כדאי לי לעבור לטירה,טייבה או קלאנסווה כי שם לא טורחים לשלם כלום,ואז הם נזכרו שאני יהודי ואמרו שכנראה שלא אקבל פטורים..לא אומר שאין בכלל אפליה,אבל לא כל דבר הוא אפליה ויש להם מספיק דברים שהם יכולים לעשות בעצמם,בשביל עצמם,דוגמא הכי פשוטה(מאזור שלי) הרבה מאוד יהודים מגיעים לטירה כדי לעשות קניות,לתקן רכבים וכו',יש להם אזור תעשיה קלה ואת הרחוב הראשי שלאורכו יש הרבה מאוד עסקים.
    גם אזור התעשיה וגם הרחוב הראשי ממש לא נוחים,נוצרו מקטעים שבהם יש המוני יהודים ובעלי העסקים משגשגים ומקטעים שבהם יהודים לא דורכים ובעלי העסקים מתייבשים,הרשות המקומית שם יכלה לעשות עבודות הנגשה ,לעשות חניון,לשים שמירה,לעשות "שביל שוק" ובהשקעה לא גדולה וזה היה מכניס הרבה מאוד כסף לעיר הזאת,אבל לא ,לא היו שם שינויים משמעותיים ממהומות אוקטובר(לפני המהומות היה שם שוק הרבה יותר גדול אחרי המהומות הציבור היהודי ייבש אותם לכמה חודשים גם מפחד וגם כסוג של נקמה).

    להתייחס להעלאת מחיר הדלק כדוגמא לאפליה זה על גבול הביזרי.

    אני לא יודע מה הסיפור של היישוב שלך ,במאזן מה שחשוב זה לא רק מה שנכנס אלא גם מה שיוצא.

  5. עמית-ה :

    לקסי סיכום מעולה, אצלנו 5% מהמשפחות חייבות ארנונה.
    זה חסר חשיבות משום שסה"כ הארנונה ממגורים מהווה 20% מהארנונה הכללית.

    המחקר עצמו חשוב מעין כמוהו משום שהוא מראה בצורה ברורה את מה שעד כה יכולנו רק לנחש.

    אנונימי לצערי לא אוכל לעשות עבורך את העבודה מטעמי זמן, אני מציע שתכנס לאתר משרד הפנים ותחפש את שיעורי הארנונה המשולמים צפויות לך הפתעות.

  6. לקסי :

    לאנונימי (יונתן?)

    "להתייחס להעלאת מחיר הדלק כדוגמא לאפליה זה על גבול הביזרי."

    אפליית מי שגר בספר.
    קרא: http://www.blacklabor.org/?p=21281

    כאן לא מבחינים בין יהודים לערבים.

  7. לקסי :

    לאנונימי,

    "כפרים הבדואים הלא מוכרים היו מאז מתמיד,הרי על זה כל הסיפור,למעשה הם כאן מתקופת הברונזה" 🙂

    טעות, מתקופת האבן…

  8. יונתן :

    אני האנונימי.

    מבריאת העולם,בתחילה אלוהים ברא את השמים והארץ והכפרים הלא מוכרים.

    גם ארנונה מעסקים לא תמיד גובים.

    כמו במקרה של מועצת אבו בסמה(מאתר משרד הפנים)
    http://www.moin.gov.il/Apps/PubWebSite/MIAudRep.nsf/0/9DCB2C82F64CF14CC22574C10027EEA0/$FILE/AuditDocWeb.html?openElement

    ועוד הפתעות מאום אל פאחם
    http://www.moin.gov.il/Apps/PubWebSite/MIAudRep.nsf/0/3DF049C04DEBD450C22574C10027C6E3/$FILE/AuditDocWeb.html?openElement

    והפעם מאכסאל
    http://www.moin.gov.il/Apps/PubWebSite/MIAudRep.nsf/0/DFFCCCDFEB5BE8B0C22574C100280613/$FILE/AuditDocWeb.html?openElement

    ומבוקעתא
    http://www.moin.gov.il/Apps/PubWebSite/MIAudRep.nsf/0/A16CD35D69A5538FC22574C10027F5E1/$FILE/AuditDocWeb.html?openElement

    הדבר הכי טוב שאפשר לעשות בשביל הרשויות האלו הוא לעצור את כל התקציבים,כולל מענקי איזון,עד שיגיעו לרמות גבייה של 50% לפחות.

  9. יונתן :

    באום אל פאחם גבו רק 11% מסה"כ שאפר לגבות,עסקים ופרטי,ככה שגם הדיבורים הגבוהים על גבייה מפרטיים לעומת גבייה מעסקים לא בדיוק תופסים.

  10. עמית-ה :

    אהלן יונתן
    לפי הקישורים ששלחת מסתבר כי:
    1. אבו-בסמה היא מועצה המנוהלת מיום הוסדה ע"י המדינה ולא ע"י נבחרי ציבור.
    לא נראה לי שאפשר להאשים את הנתינים במצב הזה ובנגזרותיו.
    באום אל פחם 53% חובות מסופקים, כלומר עסקים שפשטו רגל ויחידים חסרי הכנסה.
    11.8% מסה"כ החובות הניתנים לגביה כלומר מתוך 190 מליון הש"ח שתושבים חייבים למועצה.
    ולא כפי שאולי ניתן להבין 11.8% מסך המיסים השנתי.

    אכסאל – "לא היה בידי המועצה מידע עדכני בקשר לחובות הניתנים לגביה" או במילים אחרות גם בידי מבקר משרד הפנים לא היו נתונים כאלו (המבקר בוחן ניירת אין לו בלשים) והערכה שלו היא שנרשמה.

    בוקעתא – להזכירנו שטח כבוש ע"פ הדין הבינ"ל.
    המועצה מנוהלת כספית ע"י חשב מלווה, כלומר משרד הפנים לא מצליח לנהל אותה.

    לסיכום אם אתה רוצה באמת להתעמק בנושא כדאי להתחיל כאן: http://www.bankisrael.gov.il/deptdata/mehkar/papers/dp0501h.pdf
    אומנם הוא מראה נתונים כי בישובים ערביים ההשתתפות בתשלום הארנונה קטנה יותר אבל הוא גם מראה למה.
    וכרגיל אנחנו חוזרים לשאלה מי אחראי המדינה, או הקהילה / היחיד.

  11. יונתן :

    כן,כשלא מוצאים את הניירות זה ממש לא מראה על כלום..גם כשלא גובים 88% מהחוב לרשות המקומית,אלו תרוצים לא ממש משכנעים.

    הדין הבינ"ל הוא דבר חסר חשיבות.

    האחריות מתחלקת,קודם כל היחיד אחראי לעצמו,לפעול כמיטב יכולתו למען טובתו האישית,הקהילה אחראית לרווחתה במידת האפשר כאשר חברי הקהילה אחראים לפעולתה התקינה והמדינה צריכה לעזור במידה סבירה.

    המדינה לא צריכה לעזור לקהילה שיכולה לעזור לעצמה ולא עושה את זה,גם לא צריכה לעזור ליחיד שלא עוזר לעצמו.

  12. עמית-ה :

    יונתן
    הסייפא של דבריך הם בדיוק ההבדל בין גישה סוציאליסטית דמוקרטית לגישה ניאו-ליברלית.

    לשם הדוגמא ניקח תחום אחר של השלטון המקומי.
    בשנת 1945 אחרי 27 שנות מנדט סיים השלטון הבריטי להכין תוכניות בניין עיר לכל היישובים בישראל.
    בשנה זאת התוכניות עברו את כל התהליכים הבירוקרטיים וקיבלו מעמד של חוק.
    מדינת ישראל קמה לפני 62 שנים, ישנם הרבה ישובים שתוכנית המתאר היחידה שתקפה לגביהם היא התוכנית הבריטית.
    זה נכון אפילו במקרה בירת ישראל ירושלים שעד היום אין לה תוכנית מתאר כוללת.
    זה נכון כמובן בהרבה רשויות ערביות, מהסיבה הפשוטה שכך קל יותר למנוע מהם בניה.

    כמו שאתה מבין אני ולא מעט אנשים בעבודה שחורה חושבים שאין הצדקה להקמת מדינה אם היא איננה דואגת לרווחת תושביה.
    לכן אנחנו תומכים בהתערבות המדינה וביחס שוויוני בשלטון המקומי.
    יתרה מזאת ברור לנו שהעובדה שהמדינה מעבירה יותר אחריות לשלטון המקומי מבלי למצוא לכך מימון,
    היא צעד נוסף במדיניות ניאו ליברלית פסולה.

  13. יונתן :

    זה לא שמישהו שאל אותכם אם להקים מדינה או לא…

    הייתי שמח לדעת מה בגישה שלי כל כך פסול.

    אין ספק שהמדינה צריכה לדאוג לרווחת אזרחיה ולא אמרתי אחרת,עם זאת היא לא צריכה לעזור למי שיכול לעזור לעצמו ולא עושה את זה,אם יש לך יכולת לעבוד אין שום סיבה שלא תעבוד ותטיל את האחריות לפרנסתך על המדינה,בין השאר כי המדינה לא מתקיימת מעצמה אלא בזכות זה שהאזרחים בה עובדים ומשלמים מיסים,אני מוכן לתמוך במי שלא יכול לתמוך בעצמו אבל לא במי שכן.

  14. לקסי :

    "… כאילו אין הבדל, הבדל בכל זאת יש …"*

    "… היא (המדינה – י.ל.) לא צריכה לעזור למי שיכול לעזור לעצמו ולא עושה את זה…".
    את זה אומרים גם הס.ד. אז, "כאילו אין הבדל".

    "הבדל בכל זאת יש". וההבדל הוא מי קובע ואיך קובעים את "מי שיכול לעזור לעצמו".

    גם בתכנית ויסקונסין (זר"ל) "קבעו"…

    ____________
    *שלמה המלך ושלמי הסנדלר מאת סמי גרונימן בתרגומו של נתן אלתרמן.

  15. עמית-ה :

    יונתן
    הגישה שלך לגיטימית.
    פשוט סוציאליסטים דמוקרטיים חושבים אחרת, הם חושבים שתפקיד המדינה להיות אחראית.
    אנחנו חושבים שאסור לתת לטבע/יד נעלמה/גורל/אלוהים לעשות את שלו/לה.
    אנחנו חושבים שתפקיד המדינה לעזור לשלטון המקומי לנהל.
    אנחנו חושבים שישנם הרבה שירותים וחומר שהמדינה צריכה לספק בחינם.

    בוא נחזור לשלטון המקומי להוציא את רשימת הרשויות האיתנות –
    http://www.moin.gov.il/Apps/PubWebSite/MainMenu.nsf/4DF815EA4AC4E503C2256BA6002EE732/1757BE3417F8E334C225774100276CF2/$FILE/News.pdf
    יתר הרשויות (80%)לא מסוגלות לתת לתושבים שלהן שירותים עליהם החליטה המדינה.
    נשאלת השאלה מה לעשות ומי אחראי.
    אני אומר שהשלטון המרכזי אחראי וצריך לתקן את המצב.
    בוא נניח לרגע (סתם הנחה לא נכונה) שמדובר ברשויות שמנוהלות ע"י חדלי אישים, האם המדינה צריכה לנקוט צעדים?
    אני (כמו ס"ד אחרים) חושב שכן זאת חובתה, אם נמשיך עם קו המחשבה שלי כמה זמן צריך לתת למדינה לפעול לפני שמוציאים לה כרטיס אדום?
    שנה? שנתיים? 6 שנים? בשנת 2003 החליטו בממשלת ישראל לשלוח מאות אלפי ילדים לחטט בפחי אשפה.
    באותה שנה גם חתכו את ההשתתפות של המדינה בתקציבי הרשויות המקומיות בחצי.
    ראה זה פלא, מצב הרשויות לא השתפר, להיפך.
    בוא ניקח דוגמא ספציפית הרשות המקומית בה אני חבר החליטה להקים מתחם מסחרי בכדי לשפר "תזרים מזומן".
    לא תאמין מה קרה, ברשויות השכנות לנו אלו שאינן רשויות איתנות נסגרו עסקים ועברו אלינו.
    כמו בבדיחה העתיקה על כסף הולך לכסף: פורץ ששמע על כך ניסה לפרוץ כספת בעזרת מטבע.. המטבע נפל פנימה.. כי כסף הולך לכסף.

    רשות אחרת כ- 10 ק"מ מחוף הים התיכון, החליטה לפתות מפעל תעשיה גדול לעבור אליה מאיזור עכו.
    המפעל עבר, פעם הוא הזרים שפכים לים עכשיו הוא מזרים אותם לאקוויפר החוף.
    פעם הרשות הזאת הייתה נוף הרים מתגלגלים וחורשות, עכשיו היא נוף חציבות אבק ומבני תעשייה.

    אתה מבין זה לא רק ס"ד, אם אתה לא עוזר לרשויות האלו, שאין להן שום סיכוי לממן את ההוצאות שלהן מטעמי מחסור בשטחי מסחר/מוסדות ממשלה/תעשיה, או מטעמי ניהול כושל, אתה פוגע בעצמך ובמדינה שלא שאלו אותך(וגם לא אותי) אם תקום.

  16. יונתן :

    נו ו..? גם אני בעד שהמדינה תעזור ותסדיר.

    לא הבנתי מה אתה רוצה?כלכלה מתוכננת בסגנון בריה"מ?זה נכשל.

    אי אפשר להפל הכל על המדינה,המדינה היא לא בור תקציב ללא סוף,מעבר לזה אנשים בהחלט יכולים לתמוך בעצמם(גם בבית חולים שבו אני עובד כרגע לא סועדים מטופלים שיכולים לתמוך בעצמם אלא נותנים להם תרופות ואומריםפ להם לקחת).

  17. עמית-ה :

    לא לא בסגנון בריה"מ שהתיימרה להיות קומוניסטית, ולא סוציאליסטית.
    כי אם בסגנון שבדיה.
    ואם מדברים על כשלונות של תאוריות כלכליות מה דעתך על המשבר של 1929?

  18. אלעד הן :

    למה ללכת כ"כ רחוק. אנחנו בעיצומו של משבר עולמי כרגע שנובע מהיגיון "השוק ינהל".

  19. יונתן :

    אני לא מכיר מספיק את המשבר ב29 כדי לחוות עליו דעה אבל ארה"ב עדיין קיימת,בריה"מ לא,גם במשבר הנוכחי ארה"ב עדיין קיימת.

    בבריה"מ המדינה התיימרה להיות אחראית לכל,סוציאליזם,קומוניזם אלו שמות.

  20. עמית-ה :

    על המשבר תקרא זה פשוט.
    אפשר להתחיל מכאן – http://www.youtube.com/watch?v=4F4yT0KAMyo
    לגבי בריה"מ והיומרה שלה, מצטער לא באחריותי.
    אני רק מנסה להיות אחראי על כמה שרים ונבחרים אחרים שמתיימרים להיות בני אדם.

השארת תגובה

חשוב: בקרת תגובות מופעלת ועלולה לעכב את תצוגת תגובתכם. אין סיבה לשלוח את התגובה שנית.

עקב תקלה טכנית האתר נופל וקם לסירוגין.

אנו ממליצים להעתיק תגובות (קונטרול+סי) לפני שליחתן, כדי למנוע מפח נפש אם האתר נופל בדיוק אחרי שהשקעתם בתגובה ארוכה.