חיפוש

חיפוש לפי מילות מפתח

פוליטיקאים, בואו לבדוק את הכוח הפוליטי של האתר שלנו

ארכיון

כוח לעובדים – ארגון עובדים דמוקרטי

מחאת האוהלים – האתר הרשמי

מגזין חברה

אירועים בשבוע הקרוב

אומרים לנו שיש מס אחר

לכוון אל היסוד האוניברסאלי ביהדות

נושאים דעות, חינוך ותרבות ב 29.09.19 0:32

לא ליהדות חשוכה ומפלגת, אלא  ליהדות נאורה ומוסרית לכל באי עולם. תפילת "שמע ישראל" יכולה לשמש אמצעי חינוכי מרכזי לפיתוח חסינות כלפי נגעי הלאומנות והגזענות האוכלות במדינתנו כל חלקה טובה

מאת: גבי אנדי

שנות ה60'  של המאה העשרים היו עשור של רציחות פוליטיות מטלטלות בארה"ב. אני זוכר היטב את הזעזוע שחוללו הרציחות  של הנשיא קנדי ושל ד"ר מרטין לותר קינג – אבל גם הרצח של בובי קנדי , אחיו של הנשיא המנוח והמועמד המוביל למינוי המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, חקוק  בזיכרוני באופן מיוחד.

בובי נהרג על ידי רוצח פלסטיני ביוני, 1968 על רקע תמיכתו בישראל . הייתי אז סטודנט באוניברסיטת שיקאגו. וכיוון ששנת – הלמודים זה עתה הסתיימה, קבעתי עם חבר עוד קודם לכן לנסוע באותו הלילה לניו – יורק לקראת חופשת הקיץ. ובכן, לאחר צפייה המומה בשידורי החדשות  במשך מספר שעות עם סטודנטים אחרים, התנתקנו כדי לנסוע מזרחה. הנסיעה  לניו – יורק במכונית נמשכה יותר מעשר שעות – אך שלא כמנהגנו, התכנסנו  איש בתוך עצמו  וכמעט שלא החלפנו מלה. תחושות ההלם והאובדן גברו על הכול.

כשהשמש החלה לזרוח, נכנסנו לחורשה כדי לחלץ את העצמות ולאכול משהו. וכמנהגי , התעטפתי בטלית והנחתי תפילין כדי להתפלל תפילת שחרית. ואולם, מצוקת האובדן לא הרפתה ממני וחיפשתי בסידור – התפילה התייחסות כלשהי להסתלקותו של ידיד יקר מאומות העולם. חיפשתי וחיפשתי –  ולא מצאתי. מטבע התפילה  שלנו משופע  בבקשות כגון  "רופא חולי עמו ישראל", "מקבץ נדחי עמו ישראל", "גואל ישראל" ו" שומר ישראל". אך אין תפילה כלשהי עבור ה"אחר". גם קריאת ה"שמע" נראתה לי בלתי- רלוונטית לחלוטין באותו הבוקר. לכן, לאחר תפילה אישית קצרה, סגרתי את הסידור וחלצתי את התפילין  בתחושת תסכול עמוקה.

התאכזבתי באופן מיוחד מה"שמע" , כיוון שהתפילה שעוצבה סביב  אותו פסוק בעל שש מילים בדברים פרק ו' תמיד הילכה עלי קסמים. שתי האותיות המוגדלות המצטרפות למלה "עד" הפכו את "שמע ישראל ה' אלוהינו ה' אחד" עם הזמן להכרזת עדותו של היהודי על עצם זהותו.  המנהג לכסות את העיניים בעת אמירתן מוסיף ממד של מסתורין. ולא פחות חשוב: הקשר של ה"שמע"  למרטירולוגיה היהודית, כהכרזה המלווה מעמדים של קידוש השם החל מרבי עקיבא, עבור בקריאותיהן של חללי מסעות הצלב, גזרות ת"ח ות"ט ומעשי טבח המוניים אחרים בימי הביניים, וכלה  באירועים מעוררי התרגשות מהשואה וממערכות ישראל. אך כגודל הקס, כך  גודל האכזבה. שכן, כבר מזמן התקשיתי למצוא כל מסר ערכי ב"שמע", הממלא מקום כל כך מרכזי בתפילותינו ובמורשתנו הכוללת,  ודאי וודאי ליהודי בן זמננו.

אציין דוגמא של פרשנות שמצאתי באינטרנט , טקסט המייצג נאמנה את כמעט כל פרשנינו ה"מוסמכים" אך באופן בהיר ותמציתי:

" ה' אלוהינו" – ה', שהוא אדון הכל – היה, הווה ויהיה – הוא האלוקים שלנו.

"ה' אחד" – ה' הוא האל היחיד ואין שום אלוהות מלבדו.

זהו? אז מה??… האם טמון בזה מסר ערכי ליהודי? האם אצורה בו הדרכה לחיים  מוסריים בעולם השקוע  במלחמות, עוולות ואדישות לגורל הזולת? אפשר לומר את ה"שמע" מאה פעמים ביום, לשמוע את השיר של  שרית חדד כל שני וחמישי ולצפות במדבקות עם הפסוק על גבי אלפי כלי רכב– האם  כל זה יהפוך אותנו לאנשים טובים יותר, ליהודים אנושיים יותר, לישראלים סובלניים יותר?

ואז עיינתי שוב בפירוש של רש"י , המנוסח כדלהלן:

ה' אלהינו ה' אחד – ה' ,שהוא אלוהינו היום ולא אלוהי האומות, עתיד להיות "ה' אחד". שנאמר: "כי אז אהפוך אל עמים שפה ברורה לקרוא כולם בשם ה' ."  ונאמר:" ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד."

הפירוש הזה של רבנו שלמה בן-יצחק ריתק אותי. קודם כל, הוא הופך את קריאת ה"שמע" ללא פחות מ…חזון אוניברסאלי: אנחנו היחידים המקבלים אותך עכשיו ( בעת המסע במדבר), אבל מייחלים לעידן שבו תהיה מקובל באופן בלעדי על כל האנושות. והחזון הזה מצייד את ה"שמע" בפוטנציאל למשמעויות מרחיקות לכת.

עם הפרשנות של רש"י כהשראה, "נאבקתי" עם הפשט כדי לצקת לתוכו תוכן ערכי ברור ומחייב. והנה הפירוש שהתעצב אצלי:

"שמע ישראל" – שימעו והפנימו נא כל בני עמי

"ה' אלהינו" – אלוהים הוא, בין השאר, "אלוהי ישראל" ויש לנו הזכות לפנות אליו באופן מיוחד ואינטימי.

"ה' אחד" – אבל אלוהים הוא מעל הכל אלוהי האנושות כולה, הדואג לכל באי עולם ולכל עמי העולם והדורש מאתנו עקב כך לדבוק בערכים אוניברסאליים.

מאז שגיבשתי את הנוסחה הזאת , קריאת ה"שמע" הפכה אצלי להרבה יותר משמעותית. אבל  שיכחו ממני  ותארו לעצמכם מה היה קורה אילו הציבור "הדתי", בני "המחנה הלאומי" והציבור היהודי כולו היה מתחנך לאור פרשנות דומה בבתי הספר. שוו לנפשכם את הטלטלה הערכית המבורכת שהיינו עוברים אילו הפירוש הזה או משהו דומה היה הופך לנחלת הכלל. אילו ילדי ישראל היו מפנימים אותו משנותיהם הרכות…אילו הכרזת העדות של היהודי הישראלי הייתה משתלבת בחזון אוניברסאלי מחייב…

הפוטנציאל הוא אדיר – אך כדי לממשו דרושה עבודת נמלים של מנהיגים, רבנים , אנשי רוח, אנשי חינוך והורים בעלי אופקים רחבים המוכנים להפשיל שרוולים כדי לתרום למהפך. נוח מאד להיצמד ל"דעת חכמינו" ולקבוע שהפשט לא מאפשר פרשנות כזאת – אך בנסיבות זמננו נוחות כזו היא "מן השטן".

ה"שמע", שהוא חסר כרגע צווי ערכי להמוני בית ישראל,  מסוגל לשמש כאמצעי חינוכי  מרכזי לפיתוח חסינות כלפי נגעי הלאומנות והגזענות, האוכלות במדינתנו כמעט כל חלקה טובה.

האם הכוחות הדרושים יתגייסו למשימה?

נערך על ידי דליה
תגיות: , , ,

3 תגובות

  1. עודד גלעד :

    תודה על הדברים היפים. ממליץ לשמוע מסר דומה מאת החכם ההודי סוואמי אגניבש שאמר במפגש של נציגי מספר דתות: https://youtu.be/sSuayivSPw4

  2. נטע :

    היישר לתוך הקאנון המקרי הצליח להידחף ספר חתרני

    וממנו למדנו ששלוחו של האל האחד יכול היה ללמוד דבר אחד או שניים ממלחים שהתפללו איש לאלוהיו.

  3. נטע :

    מה יהיה?
    "היישר לתוך הקאנון המקראי"

השארת תגובה

חשוב: בקרת תגובות מופעלת ועלולה לעכב את תצוגת תגובתכם. אין סיבה לשלוח את התגובה שנית.

עקב תקלה טכנית האתר נופל וקם לסירוגין.

אנו ממליצים להעתיק תגובות (קונטרול+סי) לפני שליחתן, כדי למנוע מפח נפש אם האתר נופל בדיוק אחרי שהשקעתם בתגובה ארוכה.