חיפוש

חיפוש לפי מילות מפתח

פוליטיקאים, בואו לבדוק את הכוח הפוליטי של האתר שלנו

ארכיון

כוח לעובדים – ארגון עובדים דמוקרטי

מחאת האוהלים – האתר הרשמי

מגזין חברה

אומרים לנו שיש מס אחר

חג פורים – שחרור משעבוד ומצוות משלוח מנות לשמח עניים….וגרים

נושאים דעות, חינוך ותרבות ב 19.03.19 23:25

למצווה המחייבת את כולם בקריאת מגילת אסתר בחג הפורים , כולל גרים ועבדים – אין אחיזה בדפוסי החברה שלנו. האם אנחנו פותחים דלתות למהגרי העבודה, אותם עבדים מודרניים וְלַגֵּרִים הַגָּרִים בתוכנו  ומשתפים אותם כדבר מצווה זו?

מאת: איתן קלינסקי

מגילת אסתר שלי

קריאת המגילה היא המצווה העיקרית הקשורה בפורים . במקורות התרבות שלנו נקבע – " והכל חייבים בקריאת מגילת אסתר – אנשים ונשים גרים ועבדים ומחנכים את הקטנים לקרוא בה. אפילו כוהנים מבטלים עבודתם ובאים לשמוע מקרא מגילה. וכן מבטלים תלמוד תורה לשמוע מקרא מגילה, קל וחומר לשאר מצוות של תורה, שכולן נדחים מפני מקרא המגילה ". ( רמב"ם זמנים , הלכות מגילה)

האם כיום אנחנו פותחים דלתות למהגרי העבודה, אותם עבדים מודרניים וְלַגֵּרִים הַגָּרִים בתוכנו  ומשתפים אותם כדבר ההלכה של הרמב"ם. האם הם נמצאים בתודעתנו בין "אנשים ונשים, גרים ועבדים" לקיום מצוות החג עליהן מדבר הרמב"ם, כשבתוכנו חיים רבבות רבות של עבדים מודרניים בעיקר מהמזרח הרחוק וממזרח אירופה.

להלכה של הרמב"ם בדבר הכול חייבים , כולל גרים ועבדים, אין לה אחיזה בדפוסי החברה שלנו. לזכותה של היהדות הרפורמית, אני מוצא לנכון לומר מלים טובות, כשחוויתי בשנתיים האחרונות להיות במחיצת מהגרי עבודה רבים, שהוזמנו לבית הכנסת ונהנו בעיקר ממצוות סעודת פורים, ממצוות משלוח מנות ומתנות לאביונים כדבר ההלכה – "עַל מְנַת לְשַׁמֵּחַ לֵב עֲנִיִּים וִיתוֹמִים וְאַלְמָנוֹת וְגֵרִים". בית כנסת של היהדות המתקדמת הקפיד בקיום ההלכה בכך, שפתח דלתותיו לנזקקים מבני ישראל וגם לנזקקים שלא מבני עמנו. כולם שותפו בשמחת החג.

הסימוכין ההיסטוריים למסופר במגילת אסתר הם קלושים ביותר . יש לשים לב לשמות – אסתר ומרדכי – שמות שאינם יהודיים. יתרה מזאת השמות אסתר ומרדכי שאובים משמותיהם  של שני אלים מתרבות פאגנית בבלית – אישתר (אסתר), מורדוך (מרדכי).  מקורות השם אינם מפריעים לי. יש בלבי צער שדווקא הסיפור הזה, שהיה לסמל ומשל לגורל הקשה מנשוא של העם היהודי בין העמים, קיבל במרוצת הדורות ביטוי של חג שיש בו התרת הרצועה ומצווה להשתכר בו – "עַד דְּלֹא יָדַע בֵּין אָרוּר הֲמָן לְבָרוּך מָרְדְכַי".

פורים הוא חג לזכר מאורע היסטורי, גם אם אין אנחנו יודעים מתי בדיוק התרחש ומה באמת התרחש.  אני  נותן את דעתי לשם המן האגגי מזרע עמלק, שהיתה לו תוכנית "ואנזה" משלו להשמדה כללית של העם היהודי. אני מסכים עם ענישה כלפי אחראים ישירים לביצוע תוכנית השמדה, אבל אינני מוכן לקבל מספר הספרים היתר – "לְהַשְׁמִיד וְלַהֲרוֹג וּלְאַבֵּד אֶת כָּל חֵיל הָעָם הַצָּרִים אוֹתָם טַף וְנָשִׁים וּשְׁלָלָם לָבוּז ". (מגילת אסתר ח' 11) . אינני מוכן לקבל, שליבת הערכים של עמי, העם היהודי, תפרוס בפני בגאווה נקמה כלפי כלל אזרחים: "וּשְׁאַר הַיְּהוּדִים בִּמְדִינוֹת הַמֶּלֶך … הָרְגוּ חֲמִשָּׁה וְשִׁבְעִים אֶלֶף" . לא אהיה שותף לצעקות גיל בבית הכנסת, לא ארעיש ברעשנים למשמע הרג המוני.

ערב פורים לפני מספר שנים נטבחו תלמידים רכונים על ספרי תלמודם  בירושלים. בני עוולה טבחו זוג הורים יהודים – אב ואם –  וילדיהם בשנתם. לפני חודש בן עוולה מחברון אנס ורצח נערה מהישוב תקוע ביער בירושלים. רק עם אותו רוצח חובה שימוצה הדין.  אינני שותף  למה שמתירה המגילה – נקמה הכוללת גם "טַף וְנָשִׁים. אינני שותף לנקמה, שקיבלה בימינו את הכינוי "תג מחיר". אני גם דוחה את ההוראה שניתנה על ידי סמכות רוחנית בישראל להשמיד את האויב העמלקי (המן הוא בן העם העמלקי) – "מֵאִישׁ וְעַד אִשָּׁה , מֵעוֹלֵל וְעַד יוֹנֵק , מִשּׁוֹר וְעַד שֶׁה , מִגָּמָל וְעַד חֵמוֹר ". (שמואל א' , פרק ט"ו 3)  סימוכין לצו הקורא להשמדה טוטאלית של עמלק יש עוד בסיפור יציאת מצרים. בספר האוצר בתוכו את אוצרות הרוח של עמנו, אסור שיהיה בו צו המחייב להשמדה מוחלטת של עם, כולל נשים וטף ובעלי חיים, הגם שצבאו היה שותף למעשים אכזריים.

אני חוזר כל פורים לסיפור המגילה בידיעה שהיא מציינת מאורע היסטורי של עמי, גם אם אין לנו ידיעה מתי בדיוק התרחש האירוע אני מודע לעובדה, שעל סדר היום עמדה תוכנית להשמדה כללית של עמי. עלילת הסיפור מובילה להצלת בני עמי. אינני מציין את החג באכילת בשר ושתית יין. אני מתחבר יותר לשמחת השחרור משעבוד ולמצוות של משלוח מנות ומתנות לאנשים החיים בשולי החברה, כדבר ההלכה "עַל מְנַת לְשַּׁמֵחַ לֵב עֲנִיִּים וִיתוֹמִים, אַלְמָנוֹת וְגֵרִים".

נערך על ידי דליה
תגיות: , ,

3 תגובות

  1. יהודה. :

    איתן אתה אונס את הכתובים, אונס את מגילת אסתר ואת מהות החג למען רעיונות סוציאליסטיים

  2. איתן קלינסקי :

    למגיה הנכבד שלום

    הסתייגות מתופעה של עמים המתייהדים, כי נפל עליהם פחדם של היהודים אין בזה אונס של פסוקים.

    הסתייגות מהתופעה של רקיעת רגלים ורעש רעשנים ופרץ של שמחה על הרג של המוני כולל נשים וטף זה אינו אונס של הפסוקים.

    ההתייחסות הנלהבת לתופעה, שבחג הזה יש לכלול גם את הגר, העבד והזר אין בזה אונס של הפסוקים.

    שיהיה לכבודו ולכולנו חג שמח.

  3. ארזי שלום :

    ישנם חלקים במאמר, שמעוררים אותי להזדהות , אך הקשר שעשית למציאות חיינו קשה לי לקבל ואף אני מסתייג ממנו.

השארת תגובה

חשוב: בקרת תגובות מופעלת ועלולה לעכב את תצוגת תגובתכם. אין סיבה לשלוח את התגובה שנית.

עקב תקלה טכנית האתר נופל וקם לסירוגין.

אנו ממליצים להעתיק תגובות (קונטרול+סי) לפני שליחתן, כדי למנוע מפח נפש אם האתר נופל בדיוק אחרי שהשקעתם בתגובה ארוכה.