חיפוש

חיפוש לפי מילות מפתח

פוליטיקאים, בואו לבדוק את הכוח הפוליטי של האתר שלנו

ארכיון

כוח לעובדים – ארגון עובדים דמוקרטי

מחאת האוהלים – האתר הרשמי

מגזין חברה

אירועים בשבוע הקרוב

אומרים לנו שיש מס אחר

לא להשחיר את פניה של החברה הפלסטינית

נושאים דו-קיום, דעות ב 21.05.18 1:01

בעקבות התנהלות המשטרה כלפי אזרחי ישראל הערבים בהפגנת הזדהות עם תושבי עזה, מעצרם של 19 אזרחים ערבים ופציעתו של ג'עפר פלח, מנהל ארגון מוסאווא, בעת מעצרו, קורא הכותב לא ליצור יחס דמוני כלפי החברה הפלשתינית בישראל ובתפוצותיה. יש לחתור לפתרון ופשרה במקום פילוג ויחס דמוני

 מאת: איתן קלינסקי

 לא לדמוניות של האסלאם והחברה הפלשתינית

"אביב העמים" בחברה הערבית הפך מזמן, למרבה הכאב, ל"חורף העמים הערבי", חורף עם ממטרי זלעפות של פצצות ופרצי גז קוטל חיים, שלא בחלו בקטיפת חיי נשים וטף. ונוסף גם ממטר זלעפות של להבי תערים עורפי ראשים במלחמות, שאין להן סוף בתוך העולם הערבי – בעיראק, בסוריה, בתימן ועוד.

מציאות קודרת זו, המכתימה את החברה הערבית, אינה מצדיקה שאנחנו נעלה על שרטון, המחדיר לחברה הישראלית גישה של דמוניות מוחלטת ביחס שלנו לאסלם ודמוניות מוחלטת ביחס שלנו לחברה הפלשתינית בישראל ובתפוצותיה, הנאבקת למימוש מאווייה הלאומיים הצודקים.

אין הצדקה לדמוניות, שאנחנו עושים לאותה ציוויליזציה מוסלמית, שבמשך מאות בשנים הייתה הציוויליזציה המפותחת בעולם. היא זו שהובילה את הקִדמה המדעית, ממנה יצאו פריצות דרך במתמטיקה, בפילוסופיה ובאומנות, מתוכה יצאו גדולי האסטרונומים, המשוררים והוגי הדעות.

כשאירופה הנוצרית הייתה שקועה עמוק בתרדמת החשכה המחרידה של תקופת ימי הביניים, הַקִּדְמָה בעולם המוסלמי הבליטה ביתר שאת את הפיגור במרחב הנוצרי האירופאי. רק בשלהי המאה ה-14 אירופה החלה להתעורר בפתיחת צוהר ראשון לרנסנס. כשאירופה הנוצרית התחילה להתעורר, התחילו להיווצר בקיעים והציוויליזציה המוסלמית התחילה לאבד מיוקרתה.

הציוויליזציה המוסלמית עוררה השראה גם עבור דתות אחרות. הרמב"ם, לדוגמה, היה מי שחולל את פריצת הדרך בפילוסופיה היהודית בהשראה מוסלמית, כשהוא מעיד בעצמו על השפעת אבו סינא ואבו נצר אלפאראבי.

גם פריצות דרך בעולם הנוצרי, כמו למשל הגותו של תומאס אקוויניס, ספגו השראה רבה מהוגי דעות מוסלמים רבים. הרנסנס בעולם הנוצרי למעשה תרם להתחלת היווצרותם של פערי תרבות, אשר הפכו גם למוקדי כוח, כשחלק ממדינות אירופה במיוחד באמצעות מושבותיהן השתלטו על המרחב המוסלמי.

נוסף על הדמוניות של האסלם אין הצדקה, שהחברה הישראלית תאמץ גם גישה המטפחת דמוניות כלפי העם הפלשתיני, שחי בין הירדן לים ועוד מיליונים מבניו הפזורים בארצות רבות ברחבי העולם, כל זאת תוצאה של בריחה-גרוש מבתיהם בארץ ישראל.

ב-1948 ברחו-גורשו ממדינת ישראל כ-700.000 פלשתינים מתוך 950.000 פלשתינים שחיו בה. בתום המלחמה ב-1949 בניגוד לכל הָאֲמָנוֹת, המאפשרות לאוכלוסייה האזרחית אחרי כל מלחמה לחזור לביתה, ממנו נסה בבהלה או גורשה, נתקלו הפליטים הערבים בנחרצות מדינית תקיפה של כל ממשלות ישראל, האוסרת עליהם לשוב לבתיהם.

אירועים אלה, שבמהלכם נעקרו כ-80% מהפלשתינים ממולדתם ומבתיהם, פירקו את החברה הפלשתינית, שנפוצה לכל עבר. צאצאיהם מונים כיום בין חמישה לשישה מיליון . זו חברה שמתחזקת זיכרונות של בית, שדה, כרם, מטע ממנו נסו-גורשו. זו חברה, שמתחזקת מפתח של בית לא רק לזיכרון או לסמל, אלא לתקווה של שיבה למה שהיה בית סבא וסבתא, סבא רבא וסבתא רבתא.

האירוע שריסק את החברה הפלשתינית יצר את הזיכרון הלאומי הפלשתיני. האירוע הזה מכונה "האסון" – "אַל-נַכְּבָּה". הנכבה  נצרבה בתודעה הפלשתינית והפכה לחלק מהזהות הפלשתינית ספוגת כאב על מאות כפרים שהיו

אין לנו זכות ליצור דמוניות למאווים של עם. אין לנו זכות לחוקק חוקים בכנסת ישראל, האוסרים מתלמיד בית ספר לתת ביטוי לכאבו ביום הנכבה. דרישה לוויתור על כיסופים לשוב לבית או לכרם זו דרישה מהפלשתינים לוותר על זהותם. הטרגדיה שלנו כחברה, כולל רבים מתוכנו, המציגים עצמם שמאל רודף שלום, נעוצה באי נכונות מוחלטת להתמודד עם המבט הפלשתיני על מה שהתרחש כאן בשנת 1948.

אני מסכים עם ד"ר מיכה גודמן הכותב בספרו "מלכוד 67"  בהוצאת "דביר" עמ'76 – "לכל פליט יש זכות לשוב אל הבית שממנו גורש …. מכיוון שזכות השיבה היא חלק מהזהות הפלשתינית, אי אפשר לוותר על הזכות הזאת מבלי לשנות מהותית את הזהות הלאומית הפלשתינית".

במקום ליצור דיאלוג להכשיר לבבות למציאת פתרון, בו לא נפתור עוול פלשתיני ביצירת עוול לפליט שואת מלחמת עולם שנייה, החי כיום על מה שהיה פעם כפר או עיר פלשתינית, אנחנו מתמכרים לדמוניות מוחלטת של העם הפלשתיני. במקום למצוא פתרון אנחנו מתמכרים לחקיקת חוקים, המתירים לנו להסדיר בחוק התיישבות על אדמה פלשתינית בשטחים שכבשנו ב-1967.

במקום לחתור לפתרון אנחנו מתמכרים לדמוניות של העם הפלשתיני ודמוניות של דת, המקובלת על חלק הארי מבני העם הפלשתיני. אנחנו מתמכרים ליצירת עובדות מדיניות ברחבי יהודה ושומרון, שכל מטרתן למנוע את מציאת הפתרון.

נערך על ידי דליה
תגיות: , , , ,

7 תגובות

  1. ק. טוכולסקי :

    הימין מסית ומלבה שנאה
    זה מה שהם תמיד עושים כדי שיוכלו להמשיך למשול בשירות אינטרסים של קבוצות קטנות של בעלי זכויות יתר.
    אנחנו צריכים סולידריות מעמדית חוצת מגדר אמונה מוצא וגזע וכל שאר הכבלים והשטויות שמפרידים אותנו

  2. רפי לאופרט :

    הכותב והמגיב הראשון חיים על המאדים...

    א. הימין לומד מהשמאל.
    ב. דמוקרטיה איננה סלקטיבית – או דמוקרטיה לכולם או שלא תהיה לאף אחד, גם אם הדבר ייקח זמן.
    ג. הערבים חייבים ללמוד את עקרון ההדדיות. אם הם רוצים יחס טוב מצד המגזר היהודי עליהם לנהוג בו באותה מטבע. אם יבחרו להזדהות עם אויבי המדינה (חמאס) יקבלו בתמורה יחס של אויבים. מספיק להצטעצע. לא מדובר כאן בחופש דיבור אלא בשאלה אם הם בעלי ברית או אויבים – ההחלטה בידם, והתוצאות לא יאחרו לבוא.

  3. אסתר :

    מגיב מספר 2 לא מבקש להפעיל את עיקרון ההדדיות, אותו ניסח בתגובתו, כלפי מעריצי האוונגליסטים, שכל עולמם הרוחני מבוסס על מלחמת גוג ומגוג בו ייחרב הקיים ובמיוחד העם היהודי ועליו תהיה תקומה לישו.

    מפגיני ימין, שהיו משוכנעים שההתנתקות מעזה היא אסון יצאו ברבבות לכבישים ולא הופעלה כלפיהם אלימות כמו שהופעלה כלפי העשרות שהתכנסו בחיפה להפגנה, שלא היתה כל סיבה להתנפל על המפגינים.

    רכב משטרתי דוהר במהירות מעל 100 ק"מ לשעה ברחובות חיפה בניידת שיש בה עצורים עושה תאונת דרכים . השוטרים מובלים בניידת מובאים באמבולנס לבית החולים. המפגינים זבי הדם מההתנגשות נגררים כבולים לתחנת המשטרה, ביניהם תלמיד י"ב. כשאביו של התלמיד , אב כבול בידיו מתקרב לראות מה קרה לבנו זוכה לאלימות ברוטאלית של שוטר השובר את ברכו. ואחר יומיים ללא טיפול נקבע בבית חולים, שיש לנתחו תוך 5 ימים.

  4. אסתר :

    חבר כנסת , שבא לדבר עם הרופאים ולברר מה קרה לעציר הכבול באזיקים למיטה, נמנעה ממנו האפשרות לעלות לחדרי הרופאים שטיפלו בו. ועכשיו התקשורת חוגגת על כך שאותו חבר כנסת נכשל בלשונו ואמר דברים, שאין לומר לכתובתו של שוטר, גם אם השוטר החליט שאפילו להיפגש ולדבר עם הרופאים אין לו זכות לכך, וחסמו את דרכו לחדר הרופאים.

    ואם בחדר נמצאים שלושה שוטרים ומחוץ לחדר יש מספר רב של שוטרים היה צורך לכבול אותו למיטה אפילו לשעה קלה.

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה) :

    הערבים שעליהם מדבר ר. לאופרט הם הסמורטיצים הישראלים?

    כהנא וז'בוטינסקי ציפו מהערבים להכיר בציונות?
    מעולם לא.
    כהנא וז'בוטינסקי תלו את יחסנו לערבים ביחסם כלפינו?

    אם הם "יהיו נחמדים" כהנא לא מציע טרנספר?
    ומי זה כהנא, הוא הרי נרצח – יורשיו יושבים היום בממשלה ובקואליציה.

    עכשיו אומרים הערבים ש "אם הדמוקרטיה הישראלית תבחר אנשי שלום להנהיג אותה אז יהיה עם מי ועל מה לדבר".

    הימין לא נמצא על המאדים אלא תקוע בגנון.
    הימין יושב בממשלה בישראל והמקביל שלו מנהל את החיים בעזה.
    הם מדברים באותה שפה ממש

    תתבגרו כבר.

  6. נועם אבני :

    ההדדיות של המגיב השני מעוררת חלחלה.

  7. ליאור חכם :

    ליאור חכם הוא המועמד להיות המפכ"ל החדש . ליאור חכם יצעיד את משטרת ישראל לעידן חדש. ברכים שבורות זה המבוא להקדמה למה שליאור חכם מכין לנו בעידן החדש.

השארת תגובה

חשוב: בקרת תגובות מופעלת ועלולה לעכב את תצוגת תגובתכם. אין סיבה לשלוח את התגובה שנית.

עקב תקלה טכנית האתר נופל וקם לסירוגין.

אנו ממליצים להעתיק תגובות (קונטרול+סי) לפני שליחתן, כדי למנוע מפח נפש אם האתר נופל בדיוק אחרי שהשקעתם בתגובה ארוכה.