חיפוש

חיפוש לפי מילות מפתח

פוליטיקאים, בואו לבדוק את הכוח הפוליטי של האתר שלנו

ארכיון

כוח לעובדים – ארגון עובדים דמוקרטי

מחאת האוהלים – האתר הרשמי

מגזין חברה

אירועים בשבוע הקרוב

אומרים לנו שיש מס אחר

האחד במאי – חג ששרשיו במסורת היהודית

נושאים דעות, זכויות אדם ב 1.05.18 0:01

איתן קלינסקי מראה לנו את מקורותיהם היהודיים של עקרונות האחד במאי לחברה מתוקנת

ארון הספרים היהודי ההומניסטי אומר כן לאחד במאי

קריאה – המגייסת את ההון האנושי העובד למחייתו לצאת ולהביע את ביקורתו והתנגדותו הנחרצת לשליטת הון מנצל היוצר עיוותים חברתיים – נמצא בדברי הנביא ישעיה בפרק ב' (8):  "הוֹי מַגִּיעֵי בַּיִת בְּבַיִת שָׁדֶה בְּשָׁדֶה יַקְרִיבוּ עַד אֶפֶס מָקוֹם". זו קריאה להתגייס למאבק על דמות החברה, להיותה חברה מושתתת על שוויון חברתי וחלוקה שווה של הקרקע – משאב לאומי יקר.

קריאה המגייסת את החברה העובדת להבעת מחאה נגד אצולת ממון, החיה על גבה של חברה עובדת, נמצא בקריאת עמוס הנוקד, הבוקר ובולס השקמים מתקוע בפרק ד' (1) – "שִמְעוּ הַדָּבָר הַזֶּה פָּרוֹת הַבָּשָׁן, אֲשֶׁר בְּהַר שׁוֹמְרוֹן, הָעוֹשְׁקוֹת דַּלִּים הָרוֹצְצוֹת אֶבְיוֹנִים..".

לפנינו קריאות מתריסות החקוקות בארון הספרים היהודי, המביעות מחאה נגד מציאות המאופיינת בקוטביות חברתית והיעדר חלוקה שוויונית של משאבים לאומיים.

חתירה למציאות שוויונית נמצא בחוק היובל בספר ויקרא כ"ה 8-17: "וּקְרָאתֶם דְּרוֹר בָּאָרֶץ לְכָל יוֹשְׁבֶיהָ…וְשַׁבְתֶּם אִישׁ אֶל אֲחוּזָתוֹ". חוק הקובע במפורש, שנאמנות להלכה היהודית מחייבת החזרת האדמות להון האנושי, ולא לרכזה במצבורי הון של יחידים.

המילה "יובל" זכתה לפירושים לשוניים רבים. אני הולך בדרכם של הרמב"ן והראב"ע, שראו את לשון החופש והדרור טמונה במילה יובל. אני מוצא קשר בין דגלי האחד במאי ובין לשון "יובל" –"חופש ודרור" בחוקת היובל.

במציאות, בה ניטל ביטחון תעסוקתי מעובדי קבלן, הנתונים למערכת יחסי עבודה המאפשרת העסקתם בהעדר תנאים סוציאליים, מן הראוי שנאמץ את קריאת המשנה לצמצם את כוחו של המעסיק ולתת את עיקר הכוח לקהילה-לחברה. זו גישת המחויבות לאדם העובד, כדרישה במסכת בבא מציעה, פרק ז' משנה א' – "השוכר פועלים ואמר להם להשכים ולהעריב, מקום שמשכימים ולא מעריבים אסור לכופן (להרעיב אותם)".

מי שאצה לו הדרך לבצע "רפורמה", שיש בה פגיעה בהישגי ציבור העובדים וזכויותיהם, שיקרא את האיסור המפורש לכך במשנה בבא מציעה, המחייבת מעסיק לתת בנוסף לשכר ארוחה מזינה לכל עובד במהלך יום העבודה.

ההלכה מטילה עלינו מחויבות, שיש לממשה גם כיום – לא להעסיק עובד מעל המותר. העסקה חייבת להיות רק על פי חוקי העבודה ולא לפגוע בהישגיו הסוציאליים. זאת תוך החמרה רבה, אם מדובר בזר החי בתוכנו, שהוא חסר כל הגנה.

פרשת "קדושים" בספר ויקרא מייחדת מקום לזכויות אדם עובד. הפרשה פורסת אפיוני קדושה לחוקי העבודה – "לֹא תַּעֲשׁוֹק אֶת רֵעֲךָ וְלֹא תָּלִין פְּעוּלַת שָׁכִיר". (ויקרא י"ט ,13)

פרשת "קדושים" מזהירה, שכל פגיעה בשכר אדם עובד ובזכויותיו הסוציאליות או הלנת שכרו מהווה פגיעה קשה ברבדים בסיסיים של הקדושה.

הרחבה לצו בפרשת "קדושים" נמצא בספר דברים בפרשת "כִּי תֵּצֵא", פרק כ"ד (14-15) – "לֹא תַּעֲשׁוֹק שָׁכִיר … בְּיוֹמוֹ תִּתֵּן שְׁכָרוֹ …". אם תהיה הפרה של הסדרי עבודה, פגיעה בזכויות העובד ובשכרו, על כך נקבע חזור והדגש – "וְהָיָה בְּךָ חֵטְא".

הרמב"ם הגדיל לעשות בתביעה לראות באדם העובד נכס יקר ביותר שיש לחברה. הוא תובע מכל מעסיק להתייחס לשכיר כמי ש"קוֹנֶה עֶבֶד, שֶׁיִּרְאֶה עַצְמוֹ כְּקוֹנֶה אָדוֹן לְעַצְמוֹ" תוך דרישה להשוות את תנאי העבודה של השכיר למעמד האדון – "להשוות לו במאכל , במשקה … שנאמר: כי טוב לו עמדי, שלא תהיה אתה אוכל פת נקי והוא פת קיבר, אתה שותה יין ישן והוא שותה יין חדש …" (הרמב"ם , הלכות עבדים , פרק א' הלכה ו').

חברות – המעסיקות עובדים בשכר מינימום ואף מתחת לו ומנפיקות שכר מנהלים מרקיע שחקים –  עוברות עבירה הלכתית. פגיעה בהון האנושי, ההון היקר ביותר שיש לחברה, מתקבל אצל הרמב"ם כעבירה הלכתית.

מסיבות בריאותיות, כנראה, לא אהיה עם ציבור העובדים בתהלוכת אחד במאי, אך אהיה שם בלבי, בידיעה שמסורת ישראל וארון הספרים היהודי ההומניסטי יהיו שם, ייאמרו את דברם וישמיעו הערצתם לאדם העובד ברוח הרמב"ם בהלכות מתנות עניים פרק י' הלכה י"ח.

באחד במאי השנה יותר מתמיד נזכור, שֶׁגֵּרִים החיים בתוכנו – בנים חורגים לאלוהים ולאדם – ניצבים בפני סכנת גירוש אל הבלתי נודע, גֵּרִים שגנבו גבולות בהימלטם מהאימה כדי לזכות בחיים. באחד במאי נזכור ולא נשכח ש"גֵּרִים היינו בארץ מצרים". חובה עלינו במיוחד ביום האחד במאי, יום הסולידאריות של העובדים, להיאבק בנחישות רבה למען החוליה החלשה ביותר של גֵּרִים העובדים וחיים בתוכנו בהיעדר תנאים סוציאליים ונתונים גם לסכנת גירוש אל מותם. עלינו מוטלת החובה למנוע את הגירוש המזוויע, הכרוך גם בהסתה פרועה של ציבור חלש בשכונות העוני בישראל נגד כארבעים אלף פליטים.

נערך על ידי לקסי
תגיות: ,

17 תגובות

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה) :

    איתן, אני בז לחג האחד במאי.

    חבל שהאוסף היפה בעבודתך המושקעת מוקדש לחג, שרבים בצדק בזים לו.

  2. החגב עמד יציב :

    האחד למאי הנו יום הזיכרון

    האחד למאי הנו יום הזיכרון לזכר קורבנות האידאולוגיה הקולקטיביסטית הבזויה אשר הובילה למעשי רצח וטבח מהנוראים בהיסטוריה האנושית.
    כל מקום אשר אימץ את הסוציאליזם חווה עלייה של דיקטטורות רצחניות, דיכוי, עוני, פגיעה בחופש ועוד.
    בכל מקום בה יושמה אידאולוגיה זו המדינה הפכה לנחשלת.
    במקביל באחד למאי אנו מציינים את השגשוג והעלייה ברמת החיים אשר חוו החברות והמדינות שאימצו את עקרונות השוק החופשי והקפיטליזם.
    מיהו ג'ון גאלט?!

  3. לקסי :

    דווקא חג וחג חשוב

    ראשיתו של "אחד במאי" בהפגנה שהתקיימה בעיר טורונטו שבקנדה ב-15 באפריל 1872. את ההפגנה ארגנה פדרציה של איגודי עובדים בטורונטו בדרישה לשחרר ממעצר 24 פועלי דפוס שהנהיגו שביתה במטרה להגביל את יום העבודה ל-9 שעות. כיוון שהתאגדות עובדים ושביתות נחשבו אז בלתי חוקיות, הם נעצרו. הפדרציה של איגודי העובדים בטורונטו (Toronto Trades Assembly) ניצלה את האירוע לארגון הפגנה למען זכויות העובדים והגבלת יום העבודה. ההפגנה נקבעה לחג ההודיה הקנדי (שנחוג אז בתאריך שונה מהמקובל היום בקנדה).
    בימינו שב הצורך להגן על העובדים מהמעבידים. (ויקיפדיה)
    דווקא היעלמותו של הקומוניזם – שאכן לא היה מה שהתיימר להיות – הסירה מהמעבידים בעולם את רסן ההפחדה שהקומוניזם ריסן אותם.
    ניצול העובדים שאף פעם לא פסק בארצות העולם השלישי שב ומתגבר בעולם שהחגב ודומיו חושבים שאינו חפשי דיו לנצל אותם עוד יותר.
    אתר "עבודה שחורה" נוסד להיות שופר לפועלים למען מדינת רווחה, למרות החגב של ג'ון גאלט.

  4. יחי האחד במאי :

    למגיב הראשון והשני, העובדה שהקומוניזם לא הגשים את מאוויי העובדים והוא הסתאב, אין זה מחייב אותנו. עלינו להמשיך להיאבק נגד הפרטה נגד מציאות של עובדי קבלן בישראל.

  5. אורנה ב. :

    חבל שכמה מגיבים מזהים את האחד במאי עם גילויים מצערים שפקדו את הקומוניזם בברית המועצות.

    עובדי הקבלן בישראל יש להיאבק על זכויותיהם , ואין כל קשר בין כשלונות הקומוניזם וביו החובה להיאבק לכינון חברה, בה לא תהיה העסקה קבלנית

  6. אורנה ב. :

    בוא מחר, יום ששי בשעה 12.00 בצוהרים להפגנת אחד במאי , שתצא מפינת שדרות רוטשילד ורחוב אלנבי בתל אביב.

  7. אורנה כ :

    בואו מחר להפגנת האחד במאי בשעה 12.00 בפינת שדרות רטשילד ורחוב אלנבי בתל אביב

  8. אורנה כ :

    בואו מחר להפגנת האחד במאי בשעה 12.00 בצוהריים בפינת שדרות רוטשילד ורחוב אלנבי בתל אביב

  9. כולנו מחר בהפגנה :

    כולנו מחר בהפגנת האחד במאי בשדרות רוטשילד פינת אלנבי בשעה 12.00 בצוהרים בתל אביב .

  10. החגב עמד יציב :

    העסקה קבלנית- אורנה ב'

    העסקה קבלנית, גב' אורנה ב' היא בסך הכל הצד השני של המטבע לעובד ההסתדרות המאוגד,הלא יעיל ולא מועיל שלא ניתן לסיים את עבודתו גם אם הוא נע בחלל עם דם על הידיים, זה הכל.
    רב ההעסקה הקבלנית היא בסקטור הציבורי ובארגונים בהם האגודה העותומנית מפעילה את ועדיה הכוחניים והבריוניים, מכיוון שאת העבודה מישהו צריך לבצע, הארגונים הללו מעסיקים עובדי קבלן.

    אני חייב לתהות האם זוהי הבעיה הגדולה של מדינת ישראל? אני גם חייב לתהות מדוע זו "חובה" להילחם בצורת העסקה זו במקום להילחם בסיבת השורש- ההסתדרות וועדי העובדים.
    עדיף היה לך ודומייך אם הייתם נאבקים לטובת ערכי החירות. אבל האידאולוגיה הבזויה שאתם מקדמים מהותה הבסיסית היא שלילת החירות מהפרט והפעלת המדינה באמצעי כפייה ואלימות כלפי הפרט. לא הגעתי לצעדה באחד למאי וגם לא אגיע.
    מיהו ג'ון גאלט?

  11. לקסי :

    החירות של ג'ון גאלט

    מזלה של האנושות הוא שהחירות על-פי אליסה זינובייבנה רוזנבאום (שידועה יותר בשם העט שלה "איין ראנד") אינה ניתנת להגשמה ולא הוגשמה במלואה בשום מקום.
    זה הוא גם מזלם של נוהי ה"תורה" שיכולים תמיד לטעון שבשום מקום לא דקדקו ולא דייקו במצוותיה של הכוהנת הגדולה עד תום ולכן הם כשלו.
    האגואיזם הרציונלי שהגתה עם שותפיה ל"אובייקטיביזם" הוא הגשמת "אדם לאדם זאב".
    לא בשבילנו.

  12. נטע :

    חגב, לא הגעת לצעדת 1 במאי? הדהמת אותי

    ג'ון געלט הגיע? (לא טעות הקלדה….).
    וקצת חדשות – קראנו את אליסה זינובייבנה רוזנבאום כשהיינו צעירים ושוטים,
    אז את מי אתה מנסה לגרור אליה עכשיו?
    הספרות שלה התיישנה ואין לה קהל?
    אתה עושה לה יחסי צבור?

    זה פאתטי.

  13. החגב עמד יציב :

    אני חושב

    אחרי קריאה במשך תקופה באתר אני חושב שדי ברור מיהו כותב הפוסטים הממוצע בעבודה שחורה:
    אדם בינוני, ממורמר, נטול כל מוכנות לקחת שביב אחריות על חייו ונטול חריצות באופן כללי. אותו כותב מעוניין להפעיל את כוחה של המדינה ולכפות על אזרחים אחרים לממן את אורח חייו, הכותב משוכנע כי יש לו "זכויות" כאלה ואחרות והוא מתעלם מהשאלה המאוד בסיסית מי נושא בעלות אותן הזכויות ומדוע עליו לממנו?

    בכל אופן, אני הקדשתי זמן באחד למאי והרהרתי בקרבנות הקולקטיביזם, אני מקווה שכך גם אתם עשיתם.

    נטע ספציפית- אני עדיין ממתין להיענותך לאתגר בנושא סימולציית חישוב פנסיוני מדיון קודם. אתגר אשר (באופן לא מפתיע) בחרת לא להיענות אליו (שכן, ככל הנראה, חישוב זה והבנה פיננסית זו אינה במעגל היכולת שלך).

    וכמובן, מיהו ג'ון גאלט?! 🙂

  14. נטע :

    תודה רבה על האבחון הפסיכולוגי. מי שמכיר את הכותב הממוצע כאן - לא ידע אם לצחוק או לבכות בשבילך.

    התגובה שלך (13) היא כבר נסיון נואש לענות אד-הומינום (לגופו של אדם) מסתבר שנסתיימה לך התחמושת בטיעונים לגופו של עניין.

    בקשר לפנסיה תצטרך לקשר אותי מקום המדויק.
    ורק בדרך אגב,
    ישבתי עם חברה בהנהלת מבטחים שהובילה אותי צעד צעד אחרי תהליכי הרפורמה בפנסיה, כדי להראות לי איך נחתכו 30% בפנסיות של הותיקים.
    לא דיבורים בעלמא – אלא כל שינויי החישובים הפנסיונים, בזה אחר זה.
    (אפרופו הושא החם היום – מדובר בפגיעה חוקתית של ממש שעברה תחת אש האינתיפאדה השנייה,
    ור'

    http://on-the-left-side.org.il/%D7%93%D7%95%D7%A7%D7%98%D7%A8%D7%99%D7%A0%D7%AA-%D7%94%D7%94%D7%9C%D7%9D-%D7%9C%D7%A4%D7%99-%D7%A0%D7%A2%D7%9E%D7%99-%D7%A7%D7%9C%D7%99%D7%99%D7%9F/

    אבל אתה כנראה מומחה מיוחד בנושא.
    עובדה היא שגם נתניהו הודה שזעקתו על הקריסה המידית של קרנות הפנסיה לא היתה נכונה ונועדה למטרות אחרות.

  15. ידידיה :

    ללמגיב מס' 13. אני מצר על הניתוח הפסיכולוגי שלך.

    אני הבנתי שהכותב דורש מהמדינה לקחת אחריות על מישורי חיים חברתיים ולא להפריטם. זה יפה שאתה סבור אחרת. אבל אין זה מוצדק להטיל דופי באדם, הסבור שלמדינה חייבת להיות אחריות מלאה בנושא דיור חינוך ובריאות ולא לתת להפרטה לזחול לתוך חיינו, כאשר כל מורה שמיני כיום הוא מורה של חברת כוח אדם, וחלקים רבים של הבריאות הם מופרטים.

    לדעתך, מגיב נכבד, יש תומכים רבים. אבל חבל שהחלטת לערוך ניתוח פסיכולוגי למי שסבור אחרת.

  16. החגב עמד יציב :

    תודה נטע

    תודה נטע, על ההפניה למאמר, אני מוצא שהוא הגיג נפוח מחשיבות עצמית ונטול ערך כמקור מידע.
    אני גם מאוד שמח ש "ישבת עם חברה בהנהלת מבטחים", עולה מהכתוב שיש קנוניה כנגד "הפנסיה של הותיקים". אם כוונתך למה שמכונה "משבר קרנות הפנסיה הגרעוניות " (את מוזמנת לחפש בויקי).
    אז הסיבה למשבר ברובה נבעה מניהול כושל של האגודה העותומנית, סיבת השורש העמוקה יותר היא הסיבה התצ'ריסטית- מה שקורה לכל גוף סוציאליסטי כשנגמר לו כסף של אחרים, אפשר לצטט את גברת הברזל בהקשר זה:
    " not a society where the State is responsible for everything, and no one is responsible for the State."

  17. החגב עמד יציב :

    ידידיה

    אתה צודק, זו לא חוכמה גדולה לערוך ניתוח פסיכולוגי דרך האינטרנט, אבל זה לא סותר את חוסר המוסר, הגזל והאלימות המסתתרת מתחת לפני השטח בכל הגותם של כותבי האתר.
    שהרי "בסוף סוציאליזם ונאציזם הם שני צדדים של אותו מטבע"

    סוף שבוע טוב
    ומיהו ג'ון גאלט?!

השארת תגובה

חשוב: בקרת תגובות מופעלת ועלולה לעכב את תצוגת תגובתכם. אין סיבה לשלוח את התגובה שנית.

עקב תקלה טכנית האתר נופל וקם לסירוגין.

אנו ממליצים להעתיק תגובות (קונטרול+סי) לפני שליחתן, כדי למנוע מפח נפש אם האתר נופל בדיוק אחרי שהשקעתם בתגובה ארוכה.