חיפוש

חיפוש לפי מילות מפתח

פוליטיקאים, בואו לבדוק את הכוח הפוליטי של האתר שלנו

ארכיון

כוח לעובדים – ארגון עובדים דמוקרטי

מחאת האוהלים – האתר הרשמי

מגזין חברה

אירועים בשבוע הקרוב

אומרים לנו שיש מס אחר

הפתרון טמון בבעיה: הדתה היא פוליטיזציה

נושאים עלו ברשת, פוליטי ב 16.09.17 23:40

ארון הספרים היהודי הוא אכסניה נוחה לשיח של ריבוי ולא של אחריות פוליטית. אולם ממשלת הימין פועלת באופן עמוק ביותר נגד ריבוי דעות, ולכן חובה על ארגוני ההתחדשות היהודית לצאת מקפאונם ולנקוט עמדה ערכית, שהיא גם פוליטית, ברורה

מאת: רונית פיסו ואורי גולדברג

בחודשים האחרונים לא יורדת סוגיית ההדתה מסדר היום הציבורי, החל מעיתונות ופאנלים בנושא וכלה בדוחות והתארגנות אזרחית של הורים מודאגים. השיח הקיים הוא דיכוטומי – טוב או רע, בעד או נגד.

קולם של הארגונים היהודיים החילונים בולט בהעדרו. ארגונים ותיקים כגון הלל, המקיים פעילות יהודית-פלורליסטית בקמפוסים, ארגונים הפונים לציבור הרחב כגון קולות, אלול, בינה ואחרים, כולם שותקים. קל לחשוב שהסיבה היא כספית או תלות במשרד החינוך, אך הסיבות הן מהותיות יותר.

הארגונים הללו פרחו בשנות ה-90, כתגובות שונות ואף סותרות לאירועי אותה תקופה. לאחר רצח רבין הוקמו ארגונים שמטרתם היתה לקרב בין חילוניים לדתיים, לאחר שדתיים רבים חשו שרצח רבין מטיל דופי בחברה הדתית כולה. לצד זאת, כתגובת נגד ל"ארון הספרים היהודי" ו"העגלה החילונית הריקה" קמו ארגונים שהביאו בשורה יהודית חילונית המנכסת את היהדות גם לחילונים, ללא התנצלות או רגשי נחיתות. ארגונים אלה קראו להתחבר למקורות הדתיים, האשכנזים או המזרחים, ללמוד אותם בהקשר חילוני, אזרחי, ולעתים אף ביקורתי, ובה בעת ליצור שפה אחת עם החברה הדתית וחרדית. כך קמו ארגונים כגון גשר, בינה, אלול, ממזרח שמש, קולות ואחרים.

ארגונים אלה פעלו במנותק מההקשר הפוליטי ואף הבליטו את היותם א-פוליטיים. על מנת לפתוח את השערים לכולם, ולוודא שכולם מגיעים בשעריהם, הם ויתרו על השיח הפוליטי ועל החיבור הביקורתי בין היהדות והטקסטים היהודיים לבין המציאות הפוליטית.

התגובה הגורפת על רצח רבין, גם במחנה השמאל, היתה רתיעה מהכרעות. הסטטוס קוו הישראלי, מאז 1967 ואולי אפילו מאז 1948, פסע בזהירות רבה בין סיפור הגאולה של שיבת ציון ובין סיפור הנורמליזציה של הקיום היהודי. ממשלת רבין התקרבה באופן חסר תקדים להכרעה לטובת נורמליזציה, אך יגאל עמיר משך את החבל בעוצמה גדולה יותר אל הכיוון ההפוך, זה של שכר ועונש שנגזרים מלמעלה. החברה הישראלית השברירית נרתעה באופן עמוק מעצם האפשרות של הכרעה, והוויתור של ארגוני הלומדים על השיח הפוליטי שיקף היטב את המגמה הזאת.

להמשך קריאה

נערך על ידי דליה
תגיות: , , ,

תגובה אחת

  1. נגה תדמר :

    התשובה להדתה – מאבק על הגמוניה חילונית !

    קראתי קריאה ראשונית ברשימה, וקודם כל חשבתי שאני מתנגד לגמרי לגישת הפסאודו-פלורליסטית שביסודה.
    ולדוגמא אני מעיר –

    למשל על הטענה כי "סוגיית ההדתה [ אינה יורדת] מסדר היום הציבורי, [אבל] השיח הקיים הוא דיכוטומי":
    אפשר לטעון, כפי שמחפשי אלוהים טוענים בכל במה אפשרית, שהבעיה אינה הדתה אלא שמדתא (לקרוא בניגון על משקל המדתא) – או לפעול כנגדה, אבל לטעון שהשיח הקיים הוא דיכוטומי, זה באמת טיעון סופר אורגינל.
    הדתה היא הפעילות הקוטבית, הבריונית ביותר שהיתה עד עכשיו, כנגד תפיסת העולם החילונית, אז אתם בעד מעט הדתה?, אתם מוצאים בה צדדים חיוביים, וכנגד הבריונות מציעים דיכוטומיה?

    למשל על טענת הגיוון. "[בעד] לקדם הוויה יהודית מגוונת, שבה היהדות האורתודוכסית היא זרם בין זרמים, וכמוה גם היהדות שמתעקשת (מה שסבתי התורכיה היתה מכנה ביוונית, souls' Poor ('להיות חילונית".
    מה אנחנו, סחורה בשוק כפופה לדיני הצע וביקוש? מה פירוש מעמד שווה לאורתודוכסיה ולחילונות? הייתכן שאתם הבקיאים בכל האגודות להתחדשות שכחתם את תולדות היהודים במאה ה-19, האם מחוללי ההשכלה החילונות, הציונות(!), גם הם נתנו משקל שווה לאיסור לעלות בחומה ולאוטואמנסיפציה?

    למשל, טענת 'המקורות'. "ארגונים אלה [של התחדשות יהודית] קראו להתחבר למקורות הדתיים, האשכנזים או המזרחים, ללמוד אותם בהקשר חילוני, אזרחי".
    השד יודע מאיפה הבאתם לנו 'חילוני-אזרחי', אם כבר צמד, לא כדאי להזכיר 'חילוני-הומניסטי'? אבל יותר מדאיג אותי גילוי 'המקורות' הדתיים (?) שלנו. כי אין מקורות אלא מקורות דתיים. מקור (בתורכית, Ursprung) פירושו היסוד ממנו צמחו הדברים כלולים בשלמותם בעת נתינתם (לכן ההלכה כולה ניתנה למשה כבר בסיני). אצלנו היהודים נוספה עוד תכונה מעניינת, אין קיום לאומה היהודית אלא בקבלת המקורות כאורח חיים מחייב בלתי ניתן לשינוי, תמיד וכמובן גם בימינו אלה.
    מוזר, משום מה נדמה לי כי זאת בדיוק טענת המדיתים, איך זה שהיא מתאימה גם לנו החילונים?

    שנה חדשה בפתח, שנת מפלת כל שמדתא.
    – נדבר.

השארת תגובה

חשוב: בקרת תגובות מופעלת ועלולה לעכב את תצוגת תגובתכם. אין סיבה לשלוח את התגובה שנית.

עקב תקלה טכנית האתר נופל וקם לסירוגין.

אנו ממליצים להעתיק תגובות (קונטרול+סי) לפני שליחתן, כדי למנוע מפח נפש אם האתר נופל בדיוק אחרי שהשקעתם בתגובה ארוכה.