חיפוש

חיפוש לפי מילות מפתח

פוליטיקאים, בואו לבדוק את הכוח הפוליטי של האתר שלנו

ארכיון

כוח לעובדים – ארגון עובדים דמוקרטי

מחאת האוהלים – האתר הרשמי

מגזין חברה

אירועים בשבוע הקרוב

אומרים לנו שיש מס אחר

האג'נדה של איילת שקד – מדינת הלכה יהודית לא דמוקרטית

נושאים התמונה הגדולה, משפט ופלילים ב 14.05.17 1:12

בראיון עם איילת שקד שנערך ב-10 במאי במכון האדסון בוושינגטון, נשאלה שקד על הצעת החוק שלה המבקשת להטמיע עת אופייה היהודי של ישראל בחוק. התוצאה מיישום האג'נדה של שקד תהייה ביטול האופי הדמוקרטי של ישראל, והפיכתה למדינת הלכה

מאת: אמנון פורטוגלי

 האופי היהודי או הערך היהודי לפי איילת שקד

‏השרה שקד התארחה ב- 10 למאי במכון החשיבה השמרני רדיקלי האדסון בוושינגטון שבארה"ב. כדאי להקשיב לראיון.

המראיין, קנת ווינסטיין, שואל את שקד על הצעת החוק שלה הקוראת להטמיע את אופייה היהודי של ישראל בחוק ולא רק באופן סמלי. מדוע היא חושבת שזה הכרחי, באיזה שינויים זה יהיה כרוך.

התשובה של שקד מעניינת.  ישראל מוגדרת לדבריה כמדינה יהודית ודמוקרטית, ויש מתיחות מתמשכת בין ערכים אלה. עם זאת, ערכים יהודיים ודמוקרטיים יכולים לדעתה להתקיים יחד, להתקיים במקביל, מבלי שערך אחד יהיה מעל השני.
שקד מוסיפה שהיא חושבת, שישראל הצליחה בצורה מרשימה לאזן בין ערכים אלו.

"We are, I think, in a very impressive way succeeded to balance between these values."

גם בקומוניקט של הדוברות שלה כפי שפורסם בעיתונות, אנו מוצאים את המשפט: "במדינת ישראל ברוב הזמן הצלחנו בצורה יפה לאזן בין שני הערכים."

שתי הערות לראיון במכון האדסון.

  • שקד לא התבקשה להבהיר למה היא מתכוונת במונח 'אופי יהודי' או 'ערכים יהודיים'. אציין שחלק ניכר (יחסית) מאנשי מכון האדסון הם יהודים אמריקאיים מהזרמים הקונסרבטיביים, והרפורמיים, ויתכן שהם אינם ערים לבעייתיות בישראל בתחום הדתי. לפער בין גישת הממשלה לזרמים הקונסרבטיביים, והרפורמיים ביהדות בישראל ובארה"ב, לבין גישתה להיהדות האותודוקסית והחרדית בישראל.

בצפון אמריקה, מקובל הרעיון שליהדות פנים רבות שבכל בית כנסת יש אפשרויות שונות של תפילה, מנהגים וגישות שונות  הייה מעניין לראות איך הם יקבלו את הגישה הפסאודו־חילונית של שקד הגורסת שיש רק דרך אחת לגיטימית להיות יהודי.  אני מעריך שאנשי מכון האדסון היו מקבלים פלצות אם שקד היתה מסבירה שמבחינתה אין יהדות מלבד היהדות האורתודוקסית,  שאופייה היהודי של ישראל, הערכים היהודיים, מסתכמים בהלכה.

  • יש בראיון סתירה פנימית מרשימה המורה על רדידות המחשבה הפוליטית של שקד. לדבריה, מדינת ישראל הצליחה בצורה מרשימה לאזן בין הערכים היהודיים והדמוקרטיים, אם כך מדוע צריך עכשיו לחוקק חוק יסוד ש'ינכיח' – יחזק את הערך היהודי.

כל מה שנאמר לעיל לא צריך להפתיע. שקד פרשה באופן מפורט ובהרחבה את השקפת עולמה במאמר 'מסילות אל המשילות' בכתב העת "השילוח". מהות ההשקפה העולה מדבריה היא פסאודו-חילונית, ליברטריאנית קיצונית משולבת בלאומנות, ורוויה בסתירות פנימיות.  כל זה לא צריך להפחית מהסכנות בכיוון שהיא מובילה אליו.  על זה כתב ד"ר עמיר פוקס ראש התוכנית לשמירה על ערכים דמוקרטיים במכון הישראלי לדמוקרטיה במאמר בכותרת 'יהודית וליברטריאנית'.  להלן מתוך המאמר:

'שקד מציעה להגביר את ה"יהודיות" של המדינה, ולטענתה יהיה בכך גם להגביר את "הדמוקרטיות" שלה. גם כמי שסבור כי אין בהכרח סתירה בין היות המדינה מדינת הלאום של העם היהודי והיותה דמוקרטיה, ברור לי שכל תוספת לערך "היהודי" העומדת על הפרק — בין אם בהקשר דתי (למשל הצעת הבית היהודי לכפות על שופטים להתחשב יותר במשפט העברי בפסיקתם), ובין אם בהקשר הלאומני (למשל בהצעת חוק הלאום של שקד) — תפגע בחירות ובדמוקרטיה במובנה המהותי'.

'הניסיון לטעון שרק אם יעבור "חוק הלאום" תוקם סוף סוף מדינת היהודים, בז למעשה שנעשה ב–1948, ומשדר חוסר ביטחון מובהק אל מול כל הטוענים נגד הלגיטימיות של המדינה. מעבר לכך, הטענה כאילו רק מדינה הסבורה שהלאום היהודי עליון על פני הלא־יהודי, הרומסת את הדמוקרטיה ואת ההגנה על המיעוטים בשם "שלטון הרוב" — היא מדינה יהודית באמת, שומטת את הטיעון הצודק של הציונות לפיו ניתן להקים בישראל חברת מופת, שהיא גם יהודית וגם דמוקרטית. '

שרת המשפטים איילת שקד גדלה בצפון ת"א, שם היא מתגוררת גם היום, ולמדה בבית הספר התיכון עירוני ד'. הייתה מדריכה ורשג"דית בתנועת הצופים. שירתה בצה"ל כמש"קית חינוך בגדוד 12 ובסיירת של חטיבת גולני. בעלת תואר B.Sc בהנדסת חשמל ומדעי המחשב מאוניברסיטת תל אביב. עבדה כמהנדסת מחשבים וכמנהלת שיווק מוצר בסניף הישראלי של טקסס אינסטרומנטס.

שקד היתה יכולה להיות דגם טוב לחינוך הליברלי החילוני שאיפשר ומאפשר לילדות, לנערות ולנשים לפתח את עצמן ואישיותן, לרכוש השכלה ומקצוע ויכולות לעמוד ולחיות בזכות עצמן  אבל לשקד יש אג'נדה פוליטית-מדינית, היא רוצה להכפיף את הדמוקרטיה בישראל לאופייה היהודי של המדינה, לשינוי מערכת החוקים כך שינתן משקל יתר לערך היהודי יותר מאשר לערך הדמוקרטי.   אבל מה הוא האופי או הערך היהודי עליו מדברת שקד?   והתשובה לפי שקד היא שהאופי היהודי של המדינה הוא ההלכה, ואין בלתה.

התוצאה מיישום האג'נדה של שקד תהייה ביטול האופי הדמוקרטי של ישראל, והפיכתה למדינת הלכה.  במדינה על פי שקד נראה, בין השאר, יותר ויותר תופעות הדרה של ילדות, נערות, ונשים, ומיזעור עד ביטול כל אותם ערכים שאפשרו לשקד להיות מה שהיא ולהגיע למקום אליו הגיעה.

שקד, כחברת הכנסת, הופיעה בתוכנית 'לונדון וקירשנבאום' מה- 21 למאי, ופרשה את משנתה ה'דתית'. בתוכנית דובר על הקמת 'מנהלת הזהות היהודית'  במשרד הדתות, שתפקידו להנחיל ערכים יהודיים לציבור הרחב, לפעול בין דתיים וחילוניים לחיזוק המורשת היהודית ולהעצמה של הזהות היהודית במדינת ישראל.  הרב הצבאי הראשי לשעבר, אביחי רונצקי, שנפתלי בנט ואיילת שקד הכריזו כי הוא המנטור והסמכות הרוחנית המייעצת להם, מונה לראש המנהלת.  הגוף החדש יוקם במתכונת של 'תחום התודעה בצה"ל' אותו הקים הרב רונצקי בעת שהיה רבצ"ר.

ח"כ שקד דברה בשבחה של ההחלטה, והתגלתה אז כבעלת תפיסה שטחית, המשלבת צרות אופקים, אטימות, ותפיסה פוליטית טוטאליטארית.  לשאלה של מוטי קירשנבאום המנוח, 'יהדות רק של התנ'ך, ומה עם היהדות של איינשטיין ויוצרים אחרים?',  לשקד היתה תשובה ניצחת, 'אל תתחכם.'

תומר פרסיקו, חוקר דתות בנות זמננו באוניברסיטת ת"א, שהשתתף בתוכנית, הגדיר את העניין הבעייתי בהקמת המנהלת ובמינויו של רונצקי: ההתרפסות של חלק מהחילוניים, בפני האורתודוקסים, כאילו הם היהדות האוטנטית ואין יהדות אחרת. לדעתו, ח"כ שקד מייצגת חילוניים אלו באופן מושלם לענין זה.

למרבה התדהמה, שקד מסכימה.  אין לה בעיה עם זה שמנהלת הזהות היהודית תפעל אך ורק ברוח היהדות  האורתודוקסית. כך היא וחבריה רואים את המורשת היהודית, וכך זה הוצג בקמפיין הבחירות. מבחינתה,  אין יהדות מלבד היהדות האורתודוקסית, והרב רונצקי הוא נביאה. מה עם היהדות הקונסרבטיבית והרפורמית. על זה אף מילה. לטעמה של ח"כ שקד הם, ובעיקר הרבנים שלהם, מחוץ לתחום.

הצביון היהודי התוסס, התרבות של העם היהודי הקיימת היום בישראל, יוכפפו לפי שקד להלכה ולרבנים. במילים המכובסות שלה: "מסלול נסיעתה של רכבת המשפט הישראלית חייב להביא בחשבון את יהדותה של המדינה, עליו לעשות זאת באופן אמיתי, לא כסמל בלבד, אלא כעניין הגוזר משמעויות קונקרטיות".

מי שמאמין בתפיסת עולם חילונית המבוססת על פתיחות, פלורליזם, שאיפה לקידמה חברתית וחתירה להפחתה של האיבה בין עמים ודתות, צריך להשמר ולהזהיר מהתפיסה של שקד המעדיפה את הפסיקה של רבני הלכה בשאלות של מצפון, מוסר ובצורות השימוש בכוח הריבוני.

האיום הקיומי הגדול ביותר על בטחונה ועתידה של המדינה נמצא בבתפיסה ובאג'נדה של שקד וחבר מרעיה. במקום חברת מופת ברוח הכרזת העצמאות ומוסר הנביאים נקבל מדינה המקדשת את האדמה וההתנחלויות, וחברה גזענית ומסיתה המטפחת את השנאה לאחר. נקבל מדינה אלימה עם משטר אפרטהייד הנתונה כל הזמן בסכנת קריסה. (תודה לאהוד ברק)

עוז לתמורה בטרם פורענות, הגיעה העת לפעול לפני שיהייה מאוחר מדי.

הראיון עם איילת שקד:

https://www.hudson.org/events/1430-a-discussion-with-israeli-minister-of-justice-ayelet-shaked52017

http://www.haaretz.co.il/opinions/.premium-1.3092084

http://www.blacklabor.org/?p=52286

http://www.haaretz.co.il/literature/study/.premium-1.4083765#hero__bottom

אמנון פורטוגלי – מרכז חזן במכון ון-ליר

נערך על ידי דליה
תגיות: , , ,

השארת תגובה

חשוב: בקרת תגובות מופעלת ועלולה לעכב את תצוגת תגובתכם. אין סיבה לשלוח את התגובה שנית.

עקב תקלה טכנית האתר נופל וקם לסירוגין.

אנו ממליצים להעתיק תגובות (קונטרול+סי) לפני שליחתן, כדי למנוע מפח נפש אם האתר נופל בדיוק אחרי שהשקעתם בתגובה ארוכה.