חיפוש

חיפוש לפי מילות מפתח

פוליטיקאים, בואו לבדוק את הכוח הפוליטי של האתר שלנו

ארכיון

כוח לעובדים – ארגון עובדים דמוקרטי

מחאת האוהלים – האתר הרשמי

מגזין חברה

אירועים בשבוע הקרוב

אומרים לנו שיש מס אחר

הסכנה בקבוצות החותרות להקמת בית המקדש השלישי – חלק שני משלושה

נושאים התמונה הגדולה, מדיני-בטחוני ב 21.12.16 0:09

הדיבור על הריסת מסגדי הר הבית ובניית המקדש השלישי מתקרבים להיות איום ממשי להצתת בערה שעלולה לכלות את מדינת ישראל
מאת: אמנון פורטוגלי

על ההשלכות של בניית בית המקדש השלישי

סכנת הקבוצות האמוניות-לאומניות - חלק ראשון משלושה

אמנון פורטוגלי בוחן את הסכנות לקיומנו הלאומי הגלומות במשנתם ובמעשיהם של בעלי ההשקפה הלאומנית-אמונית (דתית), בעיקר בהקצנה ובבוז למוסדות המדינה שהנהגת המחנה הלאומני אמוני מחנכת לאורה את בני הנוער בישיבות ובישיבות ההסדר, בסניפי בני עקיבא, ובמוסדות החינוך הממלכתי-הדתי

לקריאה נוספת

אין מקום כמסגד אלאקצא ומתחם הר הבית שמלכד את החברה הפלסטינית על פלגיה, ואת העולם המוסלמי כולו, והריסת המסגד יכולה להמיט חורבן על מדינת ישראל. שאול אריאלי תאר זאת בצורה מעולה לפני שנתיים, בנובמבר 2014, במאמר "החשש הפלסטיני להר הבית כבר לא הזוי"

הטענה כי היהודים מבקשים להרוס את מתחם ומסגד אל-אקצה ולהקים על חורבותיו את בית מקדשם  נראתה הזויה ומופרכת עד לפני מספר שנים. ממשלות ישראל נמנעו משינוי בסטטוס־קוו על הר הבית גם אחרי המלחמה ב–1967, והצהירו ושמרו על מעמדם האקסטריטוריאלי של המקומות הקדושים. אלא שהיום טענה כזאת נתפשת כמתקבלת על הדעת בשל המדיניות המתלהמת, הלוקה בעיוורון מדיני, של ממשלות נתניהו. בעשור האחרון נושא הר הבית זז מהשוליים הסהרוריים למרכז העיסוק הציבורי של הציבור הדתי־לאומי בישראל והאיום על אל־אקצה נראה ממשי.לעיניים ערביות וגם לישראלים מהשורה.

ניר חסון נותן תמונת מצב עדכנית: " קציני המשטרה בעיר יכולים להעיד כיצד בתוך שעה מרגע שחבר או חברת כנסת הודיעו על הצעת חוק חדשה בנושא או על ביקור נוסף בהר, החלו הפגנות אלימות בהר הבית. חקירות הפיגועים בשנתיים האחרונות העלו כי כמעט בכולם היתה ההגנה על אלאקצא המניע הראשון במעלה של המפגעים. בצוואה שצילם לפני שיצא לפיגוע ביום ראשון שעבר בירושלים הסביר המפגע את מניעיו. "ביום הדין ישאלו אותנו מה עשינו בשביל אלאקצא", הוא אמר. בדומה לכמעט כל אחד אחר ממבצעי פיגועי הדקירה, הדריסה והירי בעיר בשנתיים האחרונות, גם הוא הונע על ידי החשש מפני הפגיעה במסגדים או מפני שינוי הסטטוס קוו בהר הבית – שלא מאפשר תפילת יהודים במקום, אלא רק ביקור – ועל ידי צורך עמוק להגן על אלאקצא.".

דומה כי נתניהו, בנט, אורי אריאל, מירי רגב, ניר צבי וחבריהם לא למדו דבר על רגישותו ונפיצותו של הר הבית. המקום הזה משמש דבק המלכד את החברה הפלסטינית על פלגיה, ואת העולם המוסלמי כולו. הוא מניע גם אנשים שאינם קשורים לארגון כלשהו לבצע פיגועים כמו הפיגועים האחרונים בירושלים, בשטחים ובישראל. הגידול הדרמטי בהיקף הביקורים של יהודים בהר הבית, כולל חברי כנסת ושרים; ההכרזות של אישי ציבור שיש לאפשר תפילה של יהודים בהר הבית ואף להקים מחדש את בית המקדש; ההחמרה בהגבלות על כניסתם של מתפללים מוסלמים ואף סגירת ההר, כל אלה מחזקים אצל הפלסטינים את התחושה כי הריסת מתחם אל-אקצה עומדת להתגשם, ועליהם למנוע זאת. הם יעשו זאת לבדם או בעזרת הארגונים האיסלאמיים המתחזקים, בישראל ומחוצה לה.

הבעייה אינה רק העלייה היומיומית של קיצוניים כמו אורי אריאל וכנופייתו, חסידי תנועת 'נאמני הר הבית' ודומיהם להר הבית.  הבעייה היא במטרה המוצהרת שלהם, בתוכנית הגלויה שלהם, להרוס את מסגד אל-אקצה, "השיקוץ שעל הר הבית" לדברי ניר צבי, ולבנות במתחם אל-אקצה את בית המקדש השלישי.

מי שלא מאמין, או שאינו רוצה לדעת, מי שאוטם את עיניו לתהליכים המבעבעים בימין הרדיקלי, צריך לבקר באתר האינטרנט החדש, הר הקודש. את האתר השיק השר אורי אריאל, והוא הוקם בשיתוף עמותת "לב האומה". האתר מאפשר סיור ווירטואלי בשבע נקודות על הר הבית , כשבכל נקודה ניתן לערוך סיבוב של 360 מעלות ולקרוא הסברים על האתרים בהקשרם היהודי. על-גבי מפת האתר מסומן שרטוט של בית המקדש, כך שהמבקר בו יכול למקם את עצמו ביחס לבית המקדש.  הסיור מונחה על-ידי מדריכים שצולמו באולפן על הר הבית כשהם מסבירים על המסורת היהודית של ההר.

בין ה'מדריכים' נמצאים השר אריאל עצמו, איש המחתרת היהודית יהודה עציון, הבלשן אבשלום קור ואחרים.  אדגיש, השר אורי אריאל בקלונו ובעצמו עומד מאחורי אתר שבו מסופר על תכנית להקמת בית מקדש חדש  ולהרחבת שטחו של הר הבית, תוך הריסת מתחם אל-אקצה וכיפת הסלע. (בתודה לניר חסון)

בסרטון מערוץ 2 מיוני 2013, לפני כשלש שנים, אורי אריאל, שר הבינוי והשיכון דאז,  מספר על תוכנית הבניה הבאה של משרדו בהר הבית – בית המקדש. ואתר רוטר שאינו חשוד באהדה לשמאל הישראלי, מדצמבר 2013: "אורי אריאל, שר הבינוי והשיכון, קורא לבנות את בית המקדש השלישי."
"בית המקדש הראשון נחרב בשנת 586 לפני הספירה, בית המקדש השני נהרס בשנת 70 לספירה, ומאז היהודים מקוננים על חורבן הבית" הוא אמר "עכשיו שישראל היא שוב ארצה של העם היהודי יש מי שקורא לבנות את בית המקדש השלישי".

אחרי כל הדברים והפעילויות האלו, מה הפלא שהמוסלמים בישראל בשטחים ובעולם נזעקים להגן על מתחם אל-אקצה?

סכנת הקבוצות האמוניות-לאומניות – חלק ראשון משלושה

נערך על ידי לקסי
תגיות: , , , , , , , , , , , ,

19 תגובות

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה) :

    כשיהיה לי כוח (מתישהו)

    אשתדל להביא רשימה מסודרת של כל "כלי הקודש" שעוסקים במלאכה (גם במימון המדינה),
    כולל צ'ופר מאתר נאמני הר הבית בכבודו ובעצמו שללא ספק מנוטר בתרגום לערבית (אפשרות הקשה באתר עצמו – ואתם בערבית) והציטוטים עפים אלינו בחזרה….

    פעילויות במערכת החינוך – צ'ק
    בנות השירות הלאומי – צ'ק.
    רבנים מקבלי שכר מהמדינה – צ'ק.

    אלה פירומנים עם לפידים ביד.
    סחתיין.

  2. ישראל מידד :

    אוי! ומה נעשה עם הרצל?

    הם באו מיריחו ויעמדו על הר הזיתים, על הר הפלאות העתיק, אשר משם פרוש המראה על פני הארץ מסביב. עוד היה זה זבול קד/ לבני האדם, עוד התנשאו כמו רמים סמלי הדתות השונות של עמים שונים ודורות שונים, אך על אלה נוסף דבר חדש, איתן וּמְשַׂמֵחַ: החיים! ירושלם היתה לגו ענק, ותשאף חיים. העיר העתיקה בין החומות שעליהן חופפת הדרת שיבה, כפי אשר יכלו הרואים לראות מעל המצפה הזה, שֻנתה אך מעט. הם ראו את בית תפילת הקבר של הנוצרים. את בית המסגוד של אוֹמַר ועוד כפּוֹת וגגות שהיו מכבר. אך דברים נהדרים שונים נוספו.
    הנה למשל, בנין ההוד המבריק ביפעת תפארתו. הוא היכל השלום. שלות השקט היתה בעיר העתיקה.
    אך לא כן היה המראה מחוץ ומסביב. שם נבנו חלקי עיר חדשים, מלאים מסלות ברזל חשמליות, רחובות רחבות ועל שני טוריהן מזה ומזה שדרות עצים, המון בתים, ןמפרידים ביניהם מִגְרְשֵׁי ירקרק חרוץ, גנית גדולים, בֻּלבַארים, בתי ספר, כִּפּות למסחר, בניני הדר ובתי משוש. דוד נקב בשם את הבנינים המתנשאים על סביבותיהם. זאת היתה עיר התבל. כטעם המאה העשרים.
    אך העינים הצופיות שבי ישבו בלי הפוגה אל העיר העתיקה אשר במרכז התמונה. היא השתרעה לפניהם, מעבר לעמק הקדרון, עוטה אור השמש שאחרי הצהרים, ומעין רוח יום טוב היתה מרחפת עליה. קינגסקורט כבר שאל את כל השאלות שיש לשאול וכבר קבל את כל התשובות מאת דוד. עתה חקר לדעת שרש דבר על אודות בנין ענק מלא הוד, שהאיר בלבנת זהר ובכתם פס; גגו נשען על עמודי שיש, יער של עמודים, ועל כל עמוד כותרת זהב. ולב פרידריך נפעם בשמעו מפי דוד את המלים:
    זה בית המקדש.
    לקבלת שבת צעדו כפות רגלי פרידריך על קרקע בית המקדש בירושלים. דוד שכר בעד כל בני החבורה מעונות באחד מבתי המלון הנהדרים לפני שער יפו. לפנות היום קרא דוד לידידו ללכת עמו אל ההיכל. פרידריך לאֶווענברג הלך לראשונה עם מרים, ואחריהם הלכו דוד ושרה. הם הלכו דרך הרחובות הנהדרים שבעיר החדשה, לעת הצהרים היו הרחובות האלה מלאות תנועה ורוח חיים מִפַעֲמִים בתעצומות עוזם. עתה פתאם החלה התנועה הזאת לחדל וְלִגְועַ. מספר העגלות הנוסעות נמעט מאד, והחנויות סוגרו בכל מקום. השבת השתרעה לאט ובהדרת כבוד על העיר שהיתה עד עתה הומיה, ובשיירות שיירות נהרו החרדים אל בתי התפילה. כי חוץ מן ההיכל הגדול היו עוד בעיר העתיקה וגם בעיר החדשה בתים רבים מקודשים לאל כביר אשר לא תשורנו עין, ואשר את רוחו נשא ישראל בכל התבל במשך אלפי שנים. – מתוך אלטנוילנד

  3. נטע :

    מתוך: "מדינת היהודים" בנימין זאב הרצל (לא המדינה היהודית)

    "על שום אדם לא תכפה מרות אחרת, זולת זו ההכרחית לקיום המדינה ולשמירת הסדר.
    וזו ההכרחית
    לא תיקבע חליפות בשרירות לב של יחיד או של יחידים אלא תישען על חוקי ברזל . (בלשוננו חוקי יסוד) עמ' 53.

    "ובכן האם תהיה לנו לבסוף תאוקרטיה? לא! האמונה מלכדת אותנו, המדע עושה אותנו חופשיים, על כן לא ניתן כלל לדחפים תיאוקרטטים של אנשי הדת להרים ראש. אנו נדע להחזיק אותם בבתי הכנסת שלהם, כשם שנחזיק את צבא הקבע שלנו בקסרקטינים. צבא וכהונה יכובדו מאוד, כדרוש וכראוי לתפקידיהם היפים.
    בענייני המדינה, עם כל הערכתה כלפיהם, אל להם להתערב פן יביאו עליה קשיים מבית ומחוץ.
    כל אדם חופשי ובלתי מוגבל באמונתו או בכפירתו, כמו בלאומיותו. ואם יקרה שישבו בתוכנו גם בני אמונה אחרת, בני לאום אחר, נעניק להם הגנה מכובדת ושוויון זכויות חוקי.

    עמ' 42
    מהדורת ידיעות אחרונות 1978.

  4. נטע :

    סליחה עמ' 62.

  5. ישראל מידד :

    אין בעיה עם תיאוקרטיה

    אבל בית המקדש ייבנה אפילו לדידו של הרצל? נכון?

  6. נטע :

    לא נכון.
    "מדינת היהודים" היא פרוגרמה מעשית אין בית מקדש.

    חוץ מזה בכלל לא ברור למה הכוונה בקטע שצוטט.

    ולא – בית המקדש לא יבנה.
    איך אמר זחאלקה למוטי יוגב (ולא למפכ"ל, פשוט צריך לראות את כל הוידיאו): ,אתה הולך לבנות בית מקדש עם הידיים שלך שמלאות דם?"

    תגידו על זחאלקה מה שתגידו – את התנ"כ הוא קרא…….. ועל יוגב חל בן בנו של קל וחומר.

  7. ישראל מידד :

    אין בית מקדש? את בטוחה?

    שימי לב למילה "Temple":
    The Old City within the walls, as far as they could see from the mountain top, had altered least. The Holy Sepulcher, the Mosque of Omar, and other domes and towers had remained the same; but many splendid new structures had been added. That magnificent new edifice was the Peace Palace. A vast calm brooded over the Old City.

    Outside the walls the picture was altogether different. Modem sections intersected by electric street railways; wide, tree-bordered streets; homes, gardens, boulevards, parks; schools, hospitals, government buildings, pleasure resorts. David pointed out and named the important buildings. Jerusalem was now a twentieth century metropolis. Fascinating indeed….but the Old City drew their eyes back ever and again. There she lay in the afternoon sunlight, on the farther side of the Kidron Valley….Kingscourt had put all sorts of questions, and David had answered them all. Now he asked, what was that wonderful structure of white and gold, whose roof rested on a whole forest of marble columns with gilt capitals? Friedrich's heart stirred within him as David replied, "That is the Temple!"

    Friedrich's first visit to the Temple was on a Friday evening. David had engaged rooms for the party at one of the best hotels near the Jaffa Gate, and at sundown invited his guests to go with him to the Temple. Friedrich walked ahead with Miriam, David and Sarah following. The streets which at noon had been alive with traffic were now suddenly stilled. Very few motor cars were to be seen; all the shops were closed. Slowly and peacefully the Sabbath fell upon the bustling city. Throngs of worshipers wended their way to the Temple and to the many synagogues in the Old City and the New, there to pray to the God whose banner Israel had borne throughout the world for thousands of years.

  8. משתמש אנונימי (לא מזוהה) :

    אין להם אלוהים

    בארצות הברית אפשר למצוא טמפלים בלי סוף. אף אחד מהם איננו בית מקדש.
    בית כנסת נקרא לעיתים קרובות טמפל.
    ומכיוון שהובא כאן תרגום לאנגלית, לא השפה שהרצל כתב בה, אז אין כאן בינתיים שום ראיה. (נדמה לי שהתופעה קימת גם בגרמנית).

    בית המקדש נמצא בדמיונם הקודח של מספר אנשים שאין להם אלוהים ולא אכפת להם מהו הנזק שהם גורמים במשחקים שהם משחקים באש.

    חלקם דרך אגב ממומנים ע"י המדינה, והעבר שלהם מלמד אולי משהו על עתידם.

    מידת הזהירות יפה פה.

  9. ישראל מידד :

    טמפל שממפל

    לאנונימי/ית:

    באמת? קצת רמה לשונית. כתוב שם טמפל ובתי כנסת. אז אחד אינו השני. הבנת?
    באנגלית:
    Temple and synagogues.
    So they are not the same. Temple is the Beit Mikdash/

  10. נו? :

    תביא את המקור.

  11. ישראל מידד :

    באמת לא יודעים לקרוא כאן?

    אם השאלה מופנית אלי, אני מתפלא שלךא יודעים לקרוא כאן:
    "Throngs of worshipers wended their way to the Temple and to the many synagogues in the Old City and the New"

  12. נו? :

    סליחה המגיב ישראל מידד.
    אתה נמשך בחוט שאני טווה לך, מתי תרגיש בזה?

    היית בפירנצה?
    ראית שם את בית הכנסת הגדול?
    https://www.google.co.il/search?hl=iw&q=%D7%91%D7%99%D7%AA+%D7%94%D7%9B%D7%A0%D7%A1%D7%AA+%D7%91%D7%A4%D7%99%D7%A8%D7%A0%D7%A6%D7%94&tbm=isch&gws_rd=ssl#gws_rd=ssl&imgrc=u5NbTtZr4XHWxM%3A

    רואים אותו ממרחקים. זה לא "עוד" בית כנסת.

    למרות הפאר וההדר – אין שם כוהנים שמעלים קורבנות, אין מזבח והוא לא יושב על חורבות מסגד.

    האם הרצל "הוריד את המסגדים של הר הבית בשביל ה"טמפל"?
    האם מקריבים שם קרבנות? יש שם מזבח?

    אז מה אתה מתעקש לדבר על בית המקדש?
    ההתעקשות שלך רק מוכיחה את מה שכתוב במאמר.

  13. נו? :

    וגם מויקיפדיה : "בית הכנסת הגדול של פירנצה (באיטלקית: Tempio Maggiore Israelitico)".

  14. ישראל מידד :

    אה, הרצל כתב באיטלקית?

    שוב. למען החלשים.
    הרצל מזכיר בתי כנסת ומזכיר בנין גדול שהוא מכנה בית המקדש.
    כל נסיון לטשטש העובדה הפשוטה שהרצל חזה שבית המקדש, בכל צורה שהיא, תיבנה בירושלים בהר-הבית מטעה או לא מבין.
    תודה.
    סוף.

  15. משתמש אנונימי (לא מזוהה) :

    בעברית וביהדות המושג בית-מקדש הוא די ברור.

    "בכל צורה שהיא" – זה עניין לגמרי פתוח ולא נוגע לענייננו כאן.

    סדרת המאמרים כאן לא עוסקת בקבוצות שמתכונות "לכל צורה שהיא".

    הרצל כתב בגרמנית.
    וכפי שבאיטלקית בית הכנסת של פירנצה נקרא מקדש, צריך לבדוק גם את הגרמנית.

    טענה זו נמרחת כאן כבר ביותר מדי תגובות, והמשיב בשלו – מתעלם.

    החיבור בין בית המקדש שאליו מתכוננות הקבוצות שבהן עושה המאמר לבין טמפל מהסוג של בית הכנסת בפירנצה – הוא חיבור לא תמים!

  16. משתמש אנונימי (לא מזוהה) :

    החיבור בין בית המקדש שאליו מתכוננות הקבוצות שבהן עוסק המאמר לבין טמפל מהסוג של בית הכנסת בפירנצה – הוא חיבור לא תמים!

    תיקון טעות הקלדה

  17. יפתח :

    חארם א-שריף אינו הר הבית אלא חלק קטן ממנו. למה שני המבנים לא יכולים לשכון זה לצד זה, כמו שמדינת ישראל תשכון לצד מדינה פלסטינאית?

  18. משתמש אנונימי (לא מזוהה) :

    מערכת ההסברה של הימין קורסת.

    איך תשכון לצד מדינה פלסטינית, הרי אמרת שהשטחים וישראל הם ישות מדינית אחת?

    מערכת ההסברה של הימין קורסת. אולי בכל זאת יש משהו טוב בהחלטת מועצת הביטחון.

  19. עודד גלעד :

    תודה על המובאה, ישראל מידד

    ממליץ בהקשר הזה על שני הטורים המעולים של תומר פרסיקו: https://tomerpersico.com/2014/11/13/zionism_and_the_temple_mount_part1/

השארת תגובה

חשוב: בקרת תגובות מופעלת ועלולה לעכב את תצוגת תגובתכם. אין סיבה לשלוח את התגובה שנית.

עקב תקלה טכנית האתר נופל וקם לסירוגין.

אנו ממליצים להעתיק תגובות (קונטרול+סי) לפני שליחתן, כדי למנוע מפח נפש אם האתר נופל בדיוק אחרי שהשקעתם בתגובה ארוכה.