חיפוש

חיפוש לפי מילות מפתח

פוליטיקאים, בואו לבדוק את הכוח הפוליטי של האתר שלנו

ארכיון

כוח לעובדים – ארגון עובדים דמוקרטי

מחאת האוהלים – האתר הרשמי

מגזין חברה

אירועים בשבוע הקרוב

אומרים לנו שיש מס אחר

המופתי והפתרון הסופי

נושאים דו-קיום, דעות ב 28.10.15 1:05

מאמר תגובה למאמריהם של יועז הנדל ובן דרור ימיני בנוגע להתבטאויותיו של בנימין נתניהו על המופתי של ירושלים והפתרון הסופי

מאת: ד"ר ויקטור וייס

ראשית, אבקש להבהיר מדוע אני מגיב לשתי הכתבות הנדונות במכתב תגובה אחד. הסיבה היא שבעיניי, הייתה נקודה מרכזית משותפת בשתי הכתבות. לנקודה זאת בעיקר, אני מבקש להתייחס. תיקנתם את דבריו של נתניהו וציינתם שהמופתי דאז, שהיה "נאצי נלהב" או "נאצי אדוק", אומנם נפגש עם היטלר, אך ההשמדה החלה לפני כן. למרות תיקון זה בדבריו של נתניהו, נוצר הרושם בשני המאמרים, כי הביקורת כלפיו שנשמעה בציבור מוגזמת.
למרות שאין עוררין על עובדות אלה, לטעמי יש בעייתיות בגישת כותבי המאמרים לגבי הנקודה המרכזית הזאת:

א. למרות שהיטלר, עפ"י טענתכם, לא היה זקוק למופתי בכדי להיות נאצי, היה המופתי "נאצי לפניו."

טענה זו שוב הרימה את המופתי לאותה רמת אחריות להמצאת הנאציזם ולאחריות לשואה. זה מופרך, מכיוון שהמופתי לא המציא את הנאציזם. הנאציזם הינה המצאה בלעדית של היטלר והיא תוארה במפורש בספרו "מיין קאמפ" כבר בתחילת שנות ה-20 של המאה הקודמת. שם הוא תיאר בצורה מפורשת את רעיון תנועת ה- NSDAP, שפירוש "מפלגת העבודה הלאומית הסוציאליסטית הגרמנית". הביטוי National מתוך השם הארוך הפך לקיצור העממי Nazi (בגרמנית מבטאים National כ- "נציונל" ומכאן ה-"z"), ונגזר מהביטוי הפוליטי של מחנה היריב הסוציאל-דמוקרטים שהיו מכונים בז'רגון העממי "סוצי" (במרחב השפה הגרמנית ביטוי זה עדיין שגור). לכן שימוש בביטוי נאצי לגבי פשיסטים אחרים הוא משגה היסטורי.

אך אין זה השם לבדו שעושה את ההבדל, אלא האידיאולוגיה ששאפה להפוך את גרמניה ל"ישות ארית של הגזע הטהור". גרמניה תהיה ישות נקייה מיהודים, צוענים, נכים, מפגרים וזרים, ביקש היטלר להגשים את חלומו. היהודי הינו חיידק שיש להשמידו," הוא כתב שם. במובן זה שונה האידיאולוגיה הנאצית הבדל מהותי מהאידיאולוגיה של פשיסטים אחרים, כגון מוסוליני, המופתי, ואף הקומוניסט סטאלין.

ב. ברור שהברית של היטלר עם פשיסטים אחרים נבעה אך ורק מאינטרסים גיאופוליטיים ולא אידיאולוגיים. היטלר סלד ממוסוליני ומהמופתי מטעמים פשוטים של סלידתו מכל מה שלא היה גרמני וארי.

ג. מכאן נובע ש"האנטי-שמיות" (ביטוי אומלל, כי הרי הוא שמי בעצמו) של המופתי ודומיו היא שנאה דתית לאומית ולא על רקע גזעי. מה לעשות, שאופורטוניסטים פוליטיים של דאז וגם של ימינו משתמשים בהסתה נגד דת ועם אחר בגלל אינטרסים של כוח ושררה.

לכן, אין מקום לשחרר את נתניהו מסתם שגיאה רטורית אומללה, ככל שנעשתה, או בלון תקשורתי נפוח, ששוב פגעה באמינותו. אלא כאן אכן מדובר בעיוות היסטורי חמור הפוגע בזכר קורבנות השואה, מחד, ופוגע ומחליש את מדינת ישראל מבחינת האתוס הלאומי, מאידך, וזאת באופן כה חמור שיתכן ויתרום לערור על זכות קיומה של המדינה כמדינה יהודית. בכל מדינה אחרת תקנית, מנהיג שכך טעה, והפר את הקונסנסוס הלאומי הפרה יסודית, היה מניח את המפתחות. יתרה מזאת, יש בדבריו המשך הסתה חמורה כנגד אזרחי ישראל מהמגזר הערבי, וזו לא בפעם הראשונה.

נקודה נוספת שאבקש להתייחס היא לגבי המונח "נכבה" בשיח הציבורי, כפי שרמז מר ימיני. לדעתי יש ותהיינה השלכות משמעותיות לסיכוי לשלום העתידי. נכון, מבחינת האתוס הישראלי היהודי הביטוי בעייתי וקשה לעיכול.  ברור שהיינו מרגישים הרבה יותר טוב לו ביום העצמאות בני המעוטים הערביים היו מניפים את דגל ישראל ושרים את התקווה. כפי שהייתי גם שמח לו החרדים היו עושים כן. אך אין מנוס: במידה ושני יריבים מרים עם רקע דתי ולאומי שונה ירצו לחיות זה לצד זה, יש לעשות ניסיון כנה להבין גם את הצד שכנגד. זה קצת כמו מודיעין. ככל שאתה מכיר את הצד כנגד טוב יותר, יש לך יתרון אסטרטגי טוב יותר.

נכבה פרושה אסון או קטסטרופה. ב-48 ערביי ישראל לא רוו נחת, בלשון המעטה. לכל הפחות, חייב להכיר בזה כל מי שמעיד על עצמו שיש בו יושר אינטלקטואלי. אז מה "האסון" להכיר בסבל ערביי ישראל, המכונים כיום פלסטינים, ולהרשות להם להיזכר בזה כנכבה? עלי זה לא מאיים מכיוון שאני בטוח בצדקת המפעל הציוני. ולו רק בגלל שהשואה הוכיחה, שהעם היהודי מוטב לו להגן על עצמו במדינה אחת ויחידה משלו. בין זה ולבין הסתה הדדית שמתחוללת בימינו אין קשר אידיאולוגי כלשהו, מלבד למי שמחזיק באידיאולוגיה פשיסטית שמבקשת לטהר את השטח מן הזר, שלא שייך לחמולתו או לעמו.

ד"ר ויקטור וייס כיהן עד לא מכבר כסגן המדען הראשי במשרד המדע, הטכנולוגיה והחלל. היום הינו נציג הישראלי בארגון השוויצרים הגרים בחו"ל.

נערך על ידי דורון
תגיות: , , ,

2 תגובות

  1. רפי לאופרט :

    נתניהו, החאג' ושגיאות פרשניות של הכותב

    המאמר מופרך מיסודו משום שהוא אינו מתקן דבר במאמריהם של הנדל וימיני והעובדה מוסברת בהרחבה גם במאמר שלי באותו נושא וגן בספרה של ג'ואן פיטרס , פרק 17.
    דומה שהמאמר מכתב למען 4 טענות מופרכות:
    א. "….טענה זו שוב הרימה את המופתי לאותה רמת אחריות להמצאת הנאציזם ..וגו' " (פיסקה 2). כמעט התפתיתי לומר "הבלים"; שהרי לא כל ביטוי פרשני הופך במחי-יד צורר לארכי-צורר היסטורי מסוגו של היטלר, גם אם מחולל השגיאה הוא נתניהו, רחמנא ליצלן.
    אין ספק שהמופתי היה צורך. אין ספק שעסק בשנאת יהודים ובהפצתה עוד לפני פרסום "מיין קאמפף" ואין ספק שכל מה שתכנן ויזם – וזה לא מעט – אינו משתווה לחזונו המלא של היטלר, ובוודאי לא לכושר הביצוע הגרמני, אבל נושא, בדיעבד לפחות, אופי נאצי מובהק.
    ב. הערה ג' של הכותב: "מכאן נובע ש"האנטי-שמיות"… היא שנאה דתית לאומית ולא על רקע גזעי…".
    אינני רואה את הרבותא בטיעון זה. שנאה דתית שמובילה לתאוריות הרג בנוסח "דין מוחמד בסייף" על כל פרשנויותיו לגבי מי שהוא "כופר" במוחמד , או שנאה לאומית שמגיעה דה-פקטו לדה- הומניזציה של אוביקט השנאה – עם, תרבות, דת ועצם הקיום הפיסי, אינן שונות בנבלותן מתאוריות הגזע הנאציות ומכוונות לאותה מטרה עצמה…
    במציאות של היום אין כמעט שום פער מעשי בין העמדות של המופתי כפי שגולגלו ע"י תלמידיו וממשיכי דרכו לבין אלה של היטלר שותפיו ויורשיו; הפער הוא ביכולת ובקיומה של ישראל כמדינה יהודית.
    פרשת עמק דותן , מיוזמתו של המופתי מדגימה היטב הדברים ואת הקירבה ה"רוחנית" היתרה ביניהם.
    ג. "…. אין מקום לשחרר את נתניהו… וגו'" (פיסקה 6). משפט זה להערכתי הוא הנימוק המרכזי לכל הטרחה שבכתיבת התגובה. ההסבר עצמו מופרך. השנאה לאיש – גלויה לעין ואפילו בולטת. אין צורך להכביר מילים. היטלר, השואה, המופתי – כולם פחות חשובים מעוד הזדמנות לנגח את נתניהו; ושוב, לא בצדק ולא בשכל.
    ד. התרוץ הרביעי הוא: "…נקודה נוספת שאבקש להתיחס היא לגבי המונח "נכבה" בשיח הציבורי…" (פיסקה 7). השאלה כמובן איננה דיקדוקית, אלא סימבולית-מהותית. אינני ערביסט ואינני יודע לפסוק מבחינה בלשנית אם "נכבה" היא אסון, שואה או דבר-מה אחר. חופש התרגום והפרשנות שמור בכל מקרה לערבים, לדובריהם ולפעמים גם לפרשניהם ושם משמשת המילה בדרך כלל כאנלוגיה ברורה לשואת היהודים באירופה; אין מקום לטעויות.
    כאשר מדובר בשנאה, בהסתה, בהכחשת-שואה ובהנמקות לשלילת זכותו של העם היהודי להגדרה עצמית במולדתו ההיסטורית, אין מקום לאי-הבנות של מטרת אנלוגיה זו.
    בפילפוליסטיקה אקדמית אפשר לקשור זאת גם לפשיזם ול"איזמים" אחרים. בעיני אין לכך שום ערך מעשי או משמעות ייחודית. בפסיכולוגיה של ההמונים שלמעשיהם ולתובנותיהם אנו עדים כבר משחר הציונות, לא הפרשנות האקדמית המלומדת קובעת, אלא זו שהשתרשה בתודעה הציבורית ומניעה את הציבור לפעול.
    אינני מוכן לקחת על עצמנו, בהתנדבות, את האחריות לחוסר הסובלנות, לשנאה הדתית והלאומית, לדמוניזציה, לאנטישמיות ולהסתה בהם רוויות העמדות הערביות כלפי ישראל והציונות; אלה הם נכסים רוחניים שלהם ושלהם בלבד.
    אפשר עקרונית להתגבר על רוב המחלוקות, בתנאי ששני הצדדים מעוניינים בכך ופועלים בתום-לב להשגת הסדר הוגן על בסיס של הדדיות. אבל מי שרוצה לתקן את שגיאותיו ההיסטוריות ע"י חיסול חלומו של האחר – אינו חותר להסדר אל לפתרון נאצי.
    הגיע הזמן להפסיק לפני השרלטנות של המופתים, נציגיהם ודובריהם. השגיאה הערבית ב- 1948, חייבת ללמדנו שלא תמיד ניתן לתקן שגיאות היסטוריות ולחכמה מדינית אין שום קשר לאשליות, אלא לחזון ולחתירה להשגתו.

  2. ערן אורון :

    מסמכים, רבותי

    המסמך "הפרוטוקולים של זקני ציון": האם איננו מסמך אנטישמי?
    האם יהודי מומר, כמו יעקב בראפמן שטען לקיומה של רשת יהודית כלל-עולמית שכוונתה להשתלט על העולם, "איננו יכול" להיות אנטישמי מכיוון שגם הוא (בראפמן) שמי?
    האם הפצת הפרוטוקולים, בעידוד השלטונות ובמימונם במצרים, בסוריה וברשות הפלשתינית, מלמדים על דבר אחר חוץ מאשר על שנאת יהודים? מה הפואנטה בגילוי המרעיש של המחבר כי מי שמוצאו שמי איננו יכול להיות אנטישמי: האם הוא צריך הגדרה חדשה של שנאת יהודים? האם שנאת יהודים, או שנאת ערבים, או שנאת צוענים, היא מידה הראויה לסליחה ולהבנה? האם שנאת ערבים ככל שקיומה איננו מוכחש במדינת ישראל למרבה הבושה, היא בת השוואה להכנסת הפרוטוקולים של זקני ציון למערכת הלימודים הרשמית של בתי הספר היסודיים ברשות הפלשתינית?
    כל זה מזכיר קצת את תגובתו של "סמולני" לפיגועי ההתאבדות: "זה ברוך גולדשטיין התחיל".

השארת תגובה

חשוב: בקרת תגובות מופעלת ועלולה לעכב את תצוגת תגובתכם. אין סיבה לשלוח את התגובה שנית.

עקב תקלה טכנית האתר נופל וקם לסירוגין.

אנו ממליצים להעתיק תגובות (קונטרול+סי) לפני שליחתן, כדי למנוע מפח נפש אם האתר נופל בדיוק אחרי שהשקעתם בתגובה ארוכה.