חיפוש

חיפוש לפי מילות מפתח

פוליטיקאים, בואו לבדוק את הכוח הפוליטי של האתר שלנו

ארכיון

כוח לעובדים – ארגון עובדים דמוקרטי

מחאת האוהלים – האתר הרשמי

מגזין חברה

אירועים בשבוע הקרוב

אומרים לנו שיש מס אחר

שלטון האטדים – על מחנה הימין להשתחרר ממנהיגיו

נושאים דעות, פוליטי ב 6.08.15 0:28

בתגובה לאירועי השנאה של השבוע החולף, מובילי הדעה של הימין יצרו ספין שבמרכזו התקרבנות והאשמת השמאל. אולם, בתוך החברה הדתית-לאומית נשמעים גם קולות אחרים, של בירור אמיץ וחשבון נפש

מאת אמנון פורטוגלי

ויאמר האטד אל העצים: אם באמת אתם משחים אותי למלך עליכם באו חסו בצילי ואם אין תצא אש מן האטד ותאכל את ארזי הלבנון.

לא עברו אפילו מספר ימים מאז הדקירות במצעד הגאווה בירושלים שקיפדו חייה של צעירה ישראלית, לא עברו יומיים מאז שטרוריסטים יהודים העלו על המוקד משפחה פלסטינית בביתה ושרפו למוות פעוט פלסטיני. וכבר הפוליטיקאים, אנשי התקשורת ומובילי הדעות בימין הפכו עצמם לקורבנות המרכזיים.  כך הם מסובבים, ומסחררים (מלשון ספין) את הסיפור. לא מדובר עוד במה שבאמת קרה, ברצח ובשריפה, בסכין ובאש, אלא שמדובר לדעתם  ב'עונת הסזון וההסתה', ב'מסע ציד נגד המחנה הלאומי' בישראל.

תומר פרסיקו באתר הפייסבוק שלו מתאר את הסיטואציה: "אז כיצד קרה שלא עברו יומיים מאז הרציחות הנוראיות של שירה בנקי ועלי דוואבשה ועד שקולות ממחנה הימין פתחו במסע התקרבנות והעלבות בו "השמאל" (כן, השמאל כולו, כך אצל אראל סגל וכך אצל קלמן ליבסקינד) הוא האשם בהדרה, באפלייה, בהאשמת ציבור שלם ובחוסר פטריוטיות?"

רונן שובל מסביר לנו בטוויטר: "אני עוקב אחרי הטוויטר והמסקנה העצובה היא שעד שלא יירצח כאן יהודי עם כיפה, חלק מהמנהיגים הפוליטיים וחבריהם בתקשורת הישראלית ימשיכו ללבות את האש וימשיכו בעונת הסזון וההסתה".

נפתלי בנט מצא את הגירסה החדשה לאני לא מתנצל: "מי שירצה לסתום למחנה שלי את הפה – ימצא אותי מולו…לא אסכים בשום אופן לקבל את הניסיון להשחיר את 430,000 הישראלים הנפלאים החיים ביהודה ושומרון. אלו שמכונים "מתנחלים". יש ניסיון נואל כזה כרגע. הוא לא יצלח".

ח"כ בצלאל סמוטריץ נציג המתנחלים הקנאים בכנסת, אינו רואה כל בעיה אלא מהפלסטינים: "הרצח בדומא ראוי לכל גינוי והוקעה! הוא רע כי הוא רע והוא רע כי הוא מזיק [להתנחלות]. צה"ל חייב להיערך להתפרעויות שיתפתחו. אסור שיתפתח גל טרור פלסטיני רצחני"

בנט ושובל ממליצים על המאמר של קלמן ליבסקינד. ליבסקינד, העיתונאי המוכשר, הצטרף למקהלת 'לא מתנצלים אלא תוקפים'. במאמר במעריב הוא כותב: "כל התקשורת המרכזית בישראל, בהובלה של גלי צה״ל, יצאה בסוף השבוע למסע ציד נגד המחנה הלאומי….. לפני 20 שנה, כשהמחנה הלאומי ספג את ההתקפה המרוכזת הזאת, שתקנו. אחוזי בהלה בחרנו להוריד את הראש, לחכות שהגל העכור יעבור. לא עוד. אנחנו כבר לא שם. היום אנחנו לא מתקפלים, היום אנחנו לא מורידים ראש, היום אנחנו לא נבהלים, היום אנחנו לא לוקחים אחריות על מה שלא עשינו, גם אם אתם לוחצים מאוד….אנחנו לא מפחדים יותר. גמרנו לשתוק."

למי שמעוניין, נמרוד אבישר ענה יפה לליבסקינד

לליבסקינד יש חולשה מסויימת וראיית מנהרה בכל הקשור לנוער הגבעות. במאמר מלפני כארבע שנים בכותרת "להבין את נער הגבעות" ליבסקינד מסביר ש"מי שחווה את העיוות של הדמוקרטיה המזויפת שרק מתנגחת בו [ בנוער הגבעות], הבין לאסוננו שהדרך היחידה שנותרה לו להלחם היא בעזרת אבן." עכשיו עברנו לשריפת מסגדים וכנסיות ולשריפת אנשים ומשפחות שלמות.

ליבסקינד, בנט, שובל, סמוטריץ ודומיהם קוראים את העובדות כך שיוכלו לחיות עמן מוסרית ופרקטית. הם בונים לעצמם עולם סגור, ווירטואלי, בו הם הנרדפים והקורבנות המרכזיים. עולם בו כל איש שמאל, להט"ב, או פלסטיני, ערבי או מוסלמי הוא 'אחר' ומהווה איום קיומי.

אבל לא הכל אבוד. יתכן ומנהיגי הימין האלו, ה'אטדים', מאבדים את קהלם. הצד הדתי הקיצוני הלאומני, החושב שהרבנים הם מעל לחוקי המדינה, והקנאים הפאנאטים כמו מאיר אטינגר וחבריו שאינם נשמעים עוד גם לרבנים הקיצוניים כמו הרב גינצבורג. הרבה יותר חשוב הם הצד השפוי בקרב המתנחלים, שם אנו שומעים קולות אחרים, הקוראים למחשבה ולביקורת עצמית, לבדק בית יסודי ולנקוי אורוות בעקבות אירועי הרצח האחרונים.

לדוגמה: הפורום של היישוב כוכב השחר, מסמל במעט את התמורות שחלו בעולם הדתי־מתנחלי. מה שהחל כמושב חקלאי הפך עם השנים לדתי וחרד"לי יותר. לפני חודש ספג כוכב השחר אבידה קשה, מלאכי רוזנפלד, תושב היישוב, נרצח בפיגוע ירי ממש בסמוך למקום הפיגוע בדומא. חיים לוינסון מדווח במאמר משובח ב'הארץ' על ויכוח שפרץ ביום שישי האחרון בפורום היישובי של כוכב השחר:

המשוררת בכל סרלואי כתבה: "….מאז נודעו לי החדשות האיומות הבוקר איני יודעת את נפשי. מעשה רצח כפי שאירע הלילה, של תינוק חף מפשע, וניסיון לרצח של בני משפחתו הוא מעשה תועבה ראוי לכל גינוי. מעשים אלה עוברים על חוקי התורה, חוקי המוסר האנושיים, השכל הישר, וגורמים לחילול ה' איום ונורא. בעיניי מבחנו של היישוב הוא לא רק בחיבוק שהוא מעניק לתושביו, אלא גם באמירה המוסרית והחינוכית הברורה שיש מעשים שאסור להכילם בשום אופן. זכותנו על הארץ הזו אינה מערערת את חובתנו לחיים מוסריים בה".

בהמשך כותב לוינסון כי ראש מועצת גוש עציון, דוידי פרל, פרסם הודעה בה התייחס להצתה בקרירות ותיאר אותה כ"אירוע בו נפגעה משפחה ונהרג תינוק". אחת התושבות השיבה לו: "קשה לי מאוד ואני אפילו מעט מתביישת אל נוכח המייל הזה. ראשית, הייתי מצפה להודעת גינוי ברורה, ומאוד מתמיה ומעציב אותי היעדרה של הודעה כזו. במקום לעצור ולזעוק זעקה על הרצח שנעשה פה על ידי יהודים, מיד אנחנו מתנפלים על ההזדמנות לצייר את עצמנו כקורבן ושצריך שוב להיזהר ולהישמר מפני הפלסטינים. לרגע לא ניתן לעצמנו להכיר בכך שאנחנו מסוגלים גם להיות בעמדת התוקפן. מיד נקפוץ לעמדת הקורבן ונרעיף הנחיות ביטחוניות, ללא כל גינוי של הרצח.  הנחיות ביטחוניות הן חשובות, אבל לא ייתכן שהן יקדימו את עצם הגינוי של הפיגוע… כוונתי לעוול שמכונה 'מכבסת מלים'. 'אירוע הלילה בגזרת בנימין'?! 'נהרג תינוק'?! – במקום זאת יש לומר בפה מלא: 'פיגוע טרור יהודי, בו נרצח תינוק על ידי יהודים!' (התינוק בשום אופן לא נהרג, הוא נשרף למוות בכוונה תחילה, כלומר – נרצח. מישהו רצח אותו. המישהו הזה הוא יהודי, ככל הנראה חובש כיפה)".

רן ברץ באתר הדתי 'מידה'. כותב:

"כידוע, כמעט כל הדתיים אינם מבצעים פשעי שנאה. אבל יש להודות כי בקרב מבצעי פשעי השנאה אחוז גבוה עד לדאגה הם דתיים. הקו היחיד המחבר בין חרדי שבא לטבוח בהומוסקסואלים, מציתי הכנסייה בכנרת, מחברי כתבי שנאה והסתה נגד דתות אחרות, ערבים וזרים, ומציתי בתי פלסטינים, הוא גודל הכיפה.

האינסטינקט הדתי הוא כמובן לבטל את הטענה ולהתחמק מדיון בה. יש לימין הדתי (ולחרדים) שק של תגובות הסטה (deflection) והסרת אחריות: בג"צ אשם, המדינה אשמה, למה הם היו שם, מפלים אותנו, מה עם הערבים, ועוד ועוד. אולם השנה האחרונה מציבה מראה מול הציבור הדתי, ותהיה זו טעות להתעלם ממנה. מול עינינו מתרחש תהליך הקצנה דתית בחברה הישראלית, שהאלימות הגלויה היא רק תוצר הקצה המבעבע שלו.

אסור להתחמק מבחינה זו באמירה שמדובר במקרים בודדים. הרי אנו רואים את התגובות, והן מעידות על סוגיה חברתית. יש כמובן גם הרבה תגובות ראויות. אבל מנגד עומדות תגובות רבות מאוד שמגנות בשפה רפה ומאולצת, מאשימות אחרים במעשים, מתחמקות מאחריות, ובכלל מגלות קהות חושים מטרידה. אם מישהו מגיב לפשעי השנאה האחרונים בהומור, סרקזם, הדחקה, הצדקה, הבנה, או שוויון נפש, יש סיכוי גבוה שמדובר באדם דתי. וזו בעיה.

אלימות היא תמיד מצד פרטים, אבל האדם איננו אי. הסביבה החברתית והנורמות שבתוכה נוצרת האלימות חשובות לא פחות. בואו לא נצטעצע: בעת האחרונה מתברר שישנה בחברה הישראלית מידת אלימות בלתי-מבוטלת שנחשבת ללגיטימית או לפחות למובנת. על הרקע הזה צריך לבחון את אותם מפגעים בודדים: האם מדובר במטורפים חסרי-שליטה, כפי שיש בכל חברה ובכל זמן, או באנשים שמאמינים שמעשיהם נובעים באופן רציונלי מערכים שאותם למדו ואותם הם חולקים עם סביבתם החברתית?

תהילה פרידמן מנהלת מרכז מובילים, 'קולות', חברת ועד מנהל ויו"ר לשעבר בתנועת נאמני תורה ועבודה מפרסמת מאמר במעריב / NRG  בכותרת "תפסיקו להכחיש: הקנאות כן נובעת מהתורה"

האירועים בימים האחרונים מהווים קנאות בשם הדת. זו פנייה חדה לתהום ממנה הזהירו חז"ל, כי הם ידעו שיש לנו משיכה לשם, שהתורה עלולה להפוך לסם מוות ושנושאי שמה יכולים להפוך לטרוריסטים. בהתחלה כלפי בני עם אחר ואחר כך גם לבני עמם
יונתן ברג  משורר וסופר שגדל בציבור הדתי-לאומי, כותב מאמר בכותרת "טרור יהודי בכפר דומא, לפרק את ישיבות התורה החשוכה. בעשור האחרון קורסת מערכת החינוך בציבור הדתי לאומי. נערים נבלים שמציתים ומכים הם פליטים של ישיבות ומרכזים אידיאולוגיים בישובים שמעבר לקו הירוק. שם, מורי דרך נבלים עוד יותר, מרביצים בהם את תורת הפחד והשנאה שלהם ומשתמשים בהם כשליחים"

אני תקווה שמהאירועים הנוראים של השבוע האחרון תצא ברכה והימין השפוי יתפכח וינתק עצמו מעצי האטד המנהיגים אותו.

נערך על ידי רביב נאוה
תגיות: , , , , , , ,

4 תגובות

  1. ק. טוכולסקי :

    טול קורה מבין עיניך בטרם טיטול קיסם מעיני חבריך, משהו קטן שהימין שכח.
    הימין לנו הוא בושה וחרפה כתם מוסרי על החברה הישראלית צבוע ומשרת הון.
    תכלס כמו שימין צריך להיות מאז ומעולם בכל מקום.

  2. א. קוריאל :

    אין לנו שום ציפייה מהימין שיחליף את מנהיגיו ויהפוך להיות יותר "שפוי".
    המטרה שלנו היא להחליף את שלטון הימין, וכדי שנוכל לעשות את זה צריך לייצר אלטרנטיבה ראויה.
    בזה צריך להתרכז, ושהימין יתמודד עם בעיותיו בעצמו.

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה) :

    אסור להניח לל"מיסרי נפשם" מן הימין. וכדאי שאנחו נהיה ממוקדים ובאותו הדף

    בעבודה פוליטית, כפי שלימדו אותי – כל זיהוי של ספקות במחנה השני, כל זיהוי של מאוכזבים במחנה השני – ראויים לתשומת לב ולפעולה בהתאם.

    כל ה"מזועזעים" בימין או המזועזעים – צריכים להישאל כמה שאלות קשות – הרי מה שקורה במחנה שלהם זו לא איזה מחלה שנפלה עליהם משמיים. זו לא איזה תאונה בלתי צפויה.

    אי אפשר לתת להם להיות "מזועזעים" ובכך לנקות את השולחן.

    צריך לדרוש מהם דין וחשבון נוקב – אולי כל העמדה שלהם מלכתחילה משובשת.

    אולי אי אפשר לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה. אולי לא מספיק להיות נחמדים וצריך גם לקחת אחריות והחלטות קשות.

    האחריות שלהם איננה קוסמטית. הם לא יכולים להאשים את השלטון שעצם עיניים ולא עצר רבנים קיצונים, רק כדי לאפשר להם לחיות בשלווה את הפרדוכס הפוליטי שבו הם חיים.

    1. אתמול נעצר המבוקש מספר 1 של החטיבה היהודית בשב"כ, מאיר אטינגר. בכתב האישום התגלתה הפתעה עצובה – אחד מהמסייעים לפעולותיו נגד כוחות הביטחון הוא לא פחות מהשר זאב אלקין. והוא לא לבד. ספרו לנו עוד על "עשבים שוטים"
    http://www.blacklabor.org/?p=56885

    2.המשורר אליעז כהן, תושב גוש עציון, טוען כי דה פקטו, ישראל מנהלת מדיניות של אפרטהייד. "לא האמנתי שאני אגיד את המילים האלה, אבל כך אני מרגיש, אנחנו מנהלים דה פקטו, בישראל, מדיניות של אפרטהייד. כן, אני אומר את זה".
    http://www.srugim.co.il/13261-%D7%94%D7%9E%D7%A9%D7%95%D7%A8%D7%A8-%D7%90%D7%9C%D7%99%D7%A2%D7%96-%D7%9B%D7%94%D7%9F-%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%90%D7%9C-%D7%9E%D7%A0%D7%94%D7%9C%D7%AA-%D7%9E%D7%93%D7%99%D7%A0%D7%99%D7%95%D7%AA-%D7%A9

    2.הקשיבו לדבריו של אליעז כהן, היום בתכנית של רינו צרור בגלי צה"ל. הוא מונה שם רשימת רבנים שבונה את צבא הטרור היהודי.

    http://glz.co.il/1097-52306-he/Galatz.aspx

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה) :

    אצל רינו צרור ביום ד' 5.8.15

השארת תגובה

חשוב: בקרת תגובות מופעלת ועלולה לעכב את תצוגת תגובתכם. אין סיבה לשלוח את התגובה שנית.

עקב תקלה טכנית האתר נופל וקם לסירוגין.

אנו ממליצים להעתיק תגובות (קונטרול+סי) לפני שליחתן, כדי למנוע מפח נפש אם האתר נופל בדיוק אחרי שהשקעתם בתגובה ארוכה.