חיפוש

חיפוש לפי מילות מפתח

פוליטיקאים, בואו לבדוק את הכוח הפוליטי של האתר שלנו

ארכיון

כוח לעובדים – ארגון עובדים דמוקרטי

מחאת האוהלים – האתר הרשמי

מגזין חברה

אירועים בשבוע הקרוב

אומרים לנו שיש מס אחר

חיליק בר: ביטלתי תמיכתי בחוק לתפילת יהודים בהר-הבית

נושאים מדיני-בטחוני, מכתבים ב 27.05.14 1:58

חבר הכנסת חיליק בר מגיב למכתבו של חבר מפלגת העבודה שזעם על חבירתו של בר למירי רגב לצורך הגשת החוק. ח"כ בר מסביר מדוע הצטרף ליוזמת החוק בתחילה ומדוע נסוג ממנה 

ח"כ חיליק בר, מה לך שחברת לח"כ מירי רגב בפרובוקציה שלה בהר הבית

צביקה כסה, מותיקי תנועת העבודה כותב לח"כ חיליק בר, מזכיר מפלגת העבודה ויו"ר שדולת השלום בכנסת על שחבר לח"כ מירי רגב מהליכוד במהלכה הפרובוקטיבי להתרת תפילת יהודים בהר הבית, זאת בשם שוויון שכסה רואה בו שוויון שבין הסוס לרוכבו.  המכתב נכתב ונשלח שלשום ונראה שפעל את פעולתו שכן ח"כ בר חזר בו מהצעת החוק.  יש כוח למכתבים, הרבו לכתוב לנבחרים

לקריאה נוספת

מר צבי כסה שלום,

 

ראשית התנצלותי על העיכוב הקל במענה לאור עומס שהיה עליי בימים האחרונים.

צבי, על אף מכתבך הפומבי המעט מתלהם ולא ממש מכבד, אני אשיב לך בכבוד הראוי לך כמי שמבוגר ממני ביום וכמי שבסך הכל פועל למען אותן מטרות שאני מאמין בהן. יחד עם זאת אומר כי דו שיח, גם אם קשה, ובטח אצלנו בשמאל,  ניתן לקיים גם בנחת, בלי התבטאויות מתלהמות ופוגעניות שאין להן מקום בשיח מתורבת וחשוב כמו זה שהתפתח סביב הצעת החוק הזו, גם אם אתה מתנגד לה. דברי חכמים בנחת נשמעים.

אפתח בשתי שורות תחתונות:

הראשונה – (כדי להרגיע אותך), השעיתי ומשכתי את תמיכתי בחוק המאפשר תפילת יהודים בהר הבית.

השנייה – כי אני מאוד שמח ולא מתבייש בכך שהייתי שותף לה, גם אם לזמן קצר, וגם אם בסופו של דבר ירדתי מהנושא.

תיאורך את השתתפותי בהצעת החוק כ"בושה גדולה" היא היא הבעייתית לטעמי, והבהלה שלנו במרכז-שמאל אפילו לדון בנחת ובשיקול דעת בנושא כזה או אחר הקשור בהר הבית או במקומות הקדושים לעם היהודי, הוא בדיוק הדבר שצריך להשתנות לאלתר ובעיקר כאשר ידוע לך שהצעת חוק זו לא היתה עוברת בכנסת והיא היתה למעשה "הצהרת חוק", היא אפילו לא הונחה. מה הבהלה ועל מה (בשלב זה) המהומה? אבוי אם יהיו בדמוקרטיה שלנו דברים שאסור יהיה לדבר עליהם, ובטח לא על מקומות או נושאים שהם בסלע קיומנו. כיהודי, ציוני, ירושלמי אני תמיד אעלה לסדר היום נושאים חשובים לי גם אם קשה לשמוע או לדבר עליהם. לא נכנסתי לחיים הפוליטיים בשביל לדון רק במה שמקובל או שבקונצנזוס, וכך גם פעלתי כשעשיתי דברים שהרתיחו את הימין בישראל (ואיתן בטח לא הייתה לך בעיה…).

 

בכל מקרה צבי היקר, אני מצרף לעיונך כאן מטה את ההודעה שהוצאתי באשר לנסיגתי מתמיכתי בחוק. אשמח שתעיין בה ובכל מקרה אני עומד לרשותך בכל שאלה נוספת.

שלך בכבוד רב ובידידות,

חיליק

להלן ההודעה:

 

הודעה לעיתונות

בימים האחרונים קיים ח"כ חיליק בר סבב שיחות והתייעצויות מקיף בנושא עם גורמי ביטחון בכירים וגורמים פוליטיים ודיפלומטיים אחרים בארץ ובעולם. מרביתם הדגישו את פוטנציאל הנפיצות הטמון בהצעת החוק בעת הזו. בר קיים שיחות עומק גם עם יו"ר מפלגתו יצחק הרצוג ויו"ר הסיעה איתן כבל שביקשו ממנו לסגת מתמיכתו בחוק לאור עמדתם שנושאים מסוג זה ראוי שיתנהלו בדיאלוג ולא בחקיקה. בר שוחח גם עם בכירים בעולם הערבי, כולל עם גורמים בכירים בממלכה הירדנית.

 

ח"כ חיליק בר על נסיגתו מתמיכה בחוק: "אני משעה את תמיכתי בחוק לא בשמחה ולא בצהלה. אני באמת מאמין כי צריך לבוא היום בו יוכלו יהודים ומוסלמים להתפלל יחד בכל מקום דתי החשוב לשניהם, כולל בהר הבית. חשבתי שבחוק מתון, זהיר ומסודר שייעשה בהסכמה, ברוח פסיקת בג"צ בראשות השופטת בייניש, וללא פגיעה חלילה בסמכויות הוואקף והמוסלמים במקום, יש יותר יתרונות מחסרונות. חשבתי ששיתוף בין דתי של יהודים ומוסלמים במקומות הקדושים לשניהם היא תחילתו של דו קיום אמיתי. חשבתי שכדאי אחת ולתמיד לנטרל את ״הפצצה הפוליטית״ שנקראת עלייה להר הבית ולהסדיר אחת ולתמיד את הנושא. חשבתי שכדאי להפסיק אחת ולתמיד את השימוש במקום הקדוש הזה למטרות פוליטיות ופרובוקציות. חשבתי שסובלנות דתית וחופש פולחן שווה ומלא ראוי שיהיה לכולם בכל מקום בישראל".

 

"אין סתירה בין תמיכתי בחוק לבין היותי איש מפלגת העבודה השייך למרכז-שמאל. נהפוך הוא, האהבה והזיקה לדת ולמסורת היהודית, לתורה, לערכים הלאומיים ובעיקר לירושלים ולמקומותינו ההיסטוריים והקדושים הם בשום אופן אינה נכס של הימין גם אם הימין מנסה לעיתים לציירו כזה. המרכז והשמאל הציוני בישראל נתן לימין בישראל ״לקחת בעלות״ על הציונות, היהדות, הלאומיות והזיקה לירושלים. יש לשנות מצב זה".

 

"עם זאת, לאחר התייעצויות מקיפות שקיימתי בימים האחרונים, הבנתי שאולי הזמן לחוק שכזה עוד לא הבשיל. אולי חוק כזה הוא לא הדרך, אולי זה יקרה רק במסגרת הסכם שלום שיבוא, אם יבוא. אולי במסגרת הבנות בין דתיות שיגיעו אליהם ללא קשר להסכם השלום, אך כנראה שלא במסגרת חקיקה ולא כעת. ועל כן בצער רב ומתוך הבנה של מכלול השיקולים לכאן ולכאן אני משעה את תמיכתי בחוק המקדם תפילת יהודים בהר הבית. אמשיך לפעול למען סובלנות דתית ולמען חופש פולחן לכל אדם, לכל דת ובכל מקום. זוהי זכות מוקנית ובסיסית. אני מקווה ומאמין כי צריך לבוא היום בו יוכלו יהודים ומוסלמים להתפלל יחד בכל מקום דתי החשוב לשניהם, כולל בהר הבית. יום כזה עוד יגיע, אך כנראה שלא היום. אמשיך לפעול למען דו קיום אמיתי ועמוק בין יהודים, מוסלמים ונוצרים. אמשיך לפעול למען תהליך מדיני והסכם של שתי מדינות לשני עמים. אמשיך להיאבק בחידלון המדיני של הימין שמוביל אותנו למדינה דו לאומית. מדובר בעתיד שלנו ושל הדורות הבאים, ובקיומו של המפעל הציוני כולו".

 

———————

ח"כ יחיאל (חיליק) בר

סגן יושב ראש הכנסת

מזכ"ל מפלגת העבודה

 

נערך על ידי רביב נאוה
תגיות: , , ,

6 תגובות

  1. אופק :

    לא מכיר אותו יותר מדי אבל הוא מצטייר כדיפלומט מעולה

  2. לקסי :

    חיליק, לא איכשר דרא

    עוד לא באה העת.
    ולצערנו (שלי בודאי ואני מניח גם שלך) מחלוקות דתיות עדיין משמשות בעירבוביה עם מחלוקות אחרות ונותנות צידוק לשפיכות דמים.
    שמענו השבוע ראש דת גדולה וחשובה מדבר בזכות ההידברות ובגנות השנאה והאלימות.
    לצערנו דבריו לא הביאו לתזוזה שתאפשר את מה שהתכוונת לו ב"הצהרת החוק" כלשונך.
    אולי הראל יזכה.

  3. ל רפי :

    קישקושים ותירוצים

    אם יש לחיליק בר נימוקים של ממש מדוע לא נחוץ החוק הנוכחי ומה בו מפריע לבד מחוסר רצון ערבי להתחשב באף אחד ושם דבר שאינו מוסלמי – שיקום ויסביר. תמלילנות סרק אינה הסבר ואינה משכנעת.
    חיליק בר, אינו נביא. איננו מחפשים אצלו חזונות נבואיים לא של עצמות יבשות ולא של עצמות רטובות, אלא מעשים שמקדמים אינטרסים של העם היהודי.
    שליטה יהודית בהר הבית, וזכות תפילה ליהודים בהר הבית הם אינטרסים כאלה.
    מלבד חשד שלחצים וגינויים מצד האגף השמאלי בשמאל הלא כלכך ציוני שאליו הוא משתייך – הם שהביאוהו לסגת מעמדתו המקורית, לא מצאתי בדבריו אפילו טיעון ממשי אחד. מדובר פשוט בכניעה מחמת חשש לעתידו הפוליטי במפלגה שנקמנותה היתרה ידועה לשימצה.
    אבל גם ידיעה מיהו חיליק בר היא תרומה לדמוקרטיה הישראלית, אם כי מאכזבת ושולית.
    להערכתי, גם בלי חיליק בר הנושא יעבור ולאחר שיעבורף עמדתו של חיליק בר תהיה נחלת פח הזבל של ההיסטוריה…

  4. לקסי :

    אכן קשקושים ותירוצים, ל. רפי

    ואם הקשקושים שיהיו "נחלת פח הזבל של ההיסטוריה…" הם דבריו של חיליק בר או דברי "ובגויים לא יתחשב" של ל. רפי, אכן תשפוט ההיסטוריה, לא ל. רפי.

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה) :

    תפסת מרובה לא תפסת

    זוהי בינתיים תוצאת המדיניות הישראלית מאז 1967 , במבחן האינטרסים של ישראל.

    1. עדיין אין לישראל גבול מוכר בינלאומי.
    2. שאלת הלגיטימיות של קיומה של ישראל נשאלת כבר בגלוי במקומות שלא העיזו לשאול אותה בסתר.
    3. שאלת היתכנות ההמשכיות של מדינת ישראל – כנ"ל.
    העובדה שמדינת ישראל עצמה מערפלת את האינטרסים שלה כמיטב יכולתה, מאפשרת את כל האמור למעלה. ולא יועיל כאילו כוח ההרתעה של כאילו היש/אין נשק גרעיני. גם זה כבר לא עושה רושם.

    כל השאר ואריאציה על אותו נושא. והתפילה של יהודים בהר הבית איננה אינטרס ישראלי ברמת המקרו, אלא עוד ביטוי לטשטוש ולערפול שנוקטת בו מדינת ישראל לגבי הגדרת האינטרסים שלה.
    המדיניות הזאת היום מזיקה יותר ממועילה, אם בכלל הועילה אי פעם.

  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה) :

    השלמת כתבה בהארץ.

    תכנית חובה בחינוך הממלכתי-דתי: "לעורר את הכמיהה לבניית בית המקדש" ‎
    מישהו מנוי ויכול לקרוא את כל הכתבה?

    גם מהמעט מתעוררת שאלה האם יתכן שחיליק בר לא מבין שאין כאן שיח אלא עובדות מוגמרות בשטח?
    מי שואל אותו בכלל?

השארת תגובה

חשוב: בקרת תגובות מופעלת ועלולה לעכב את תצוגת תגובתכם. אין סיבה לשלוח את התגובה שנית.

עקב תקלה טכנית האתר נופל וקם לסירוגין.

אנו ממליצים להעתיק תגובות (קונטרול+סי) לפני שליחתן, כדי למנוע מפח נפש אם האתר נופל בדיוק אחרי שהשקעתם בתגובה ארוכה.