חיפוש

חיפוש לפי מילות מפתח

פוליטיקאים, בואו לבדוק את הכוח הפוליטי של האתר שלנו

ארכיון

כוח לעובדים – ארגון עובדים דמוקרטי

מחאת האוהלים – האתר הרשמי

מגזין חברה

אומרים לנו שיש מס אחר

האחר הוא אני? מכתב לשר החינוך

נושאים חינוך ותרבות, מכתבים ב 26.12.13 1:05

הנושא השנתי שנקבע על-ידי שר החינוך, שי פירון, לשנה זו הוא "האחר הוא אני". במכתב ששלחו אנשי חינוך לשר עולה השאלה, איך לנהל את שיעורי החינוך בכיתות לאור היחס שנחשף בתקשורת כלפי מבקשי המקלט. האם מבקשי המקלט נכללים בנושא השנתי. חתמו על המכתב, אם אתם מסכימים לתוכנו

1483345_773511706010083_640601545_n

להלן המכתב:

כבוד שר החינוך הרב שי פירון,
האם גם הפליטים נכללים בקטגוריית "האחר הוא אני"? אנא, השמע דעתך למורות ומורים נבוכים.

הנושא השנתי אותו בחרת לקדם במערכת החינוך השנה הינו "האחר הוא אני". נושא מעורר תקווה והשראה לדיונים ערכיים רבים אך גם למבוכה רבה. מבוכה שעליך לתת עליה מענה בקול ברור וצלול.

למשל: מה היית מייעץ למחנכת כיתה ב' הנכנסת לכיתתה אחרי ההפסקה ושומעת את דני אומר ליוסי, יוצא אתיופיה שאיתו רב בהפסקה:
"ראיתי בטלוויזיה שוטרים לוקחים המון אתיופים לבית סהר. חבל שהם לא לקחו גם אותך."
"הם לא היו אתיופים." המורה מתקנת אותו "הם היו…הם היו..סודנים."
"למה שמו אותם בכלא?" מתעניין יוסי.
"זה לא בדיוק כלא." משיבה המורה.
"אז למה שמו אותם בלא בדיוק כלא?" מתעקש יוסי, "ולמה בכלל הם הגיעו לישראל?"
"אם הם יישארו בארץ שלהם יהרגו אותם. הם מנסים להציל את החיים שלהם." אומרת אחת הילדות.
"אז למה שמים אותם בכלא?" שואל דני ומביט על הלוח שעליו כתוב באותיות קידוש לבנה "האחר הוא אני."
"הנושא מורכב מידיי," מתפתלת המורה ומבקשת מהילדים להוציא ספר חשבון.

מחנכת כיתה ב', המורה לתנ"ך המלמדת את "כי גרים הייתם בארץ מצרים…" והמורה להיסטוריה המתאר את שערי המדינות סגורים בפני הפליטים היהודים, נבוכים ומתפתלים אל מול רלוונטיות סוגיית הפליטים לתכנים שהם מלמדים. ואכן זה נורא מבלבל שבמדינת ישראל חיים בני אדם שלא ברור אם הם נכללים בקטגוריית "האחר הוא אני" או שמא הם אינם נכללים בקטגוריה זו.
וכאן מקומך כשר חינוך לנקוט בעמדה מנהיגותית נחרצת שאם לא כך עלולים התלמידות והתלמידים ואף מורותיהם להאמין שישנם בני אדם שהם אינם בדיוק בני אדם וזה מפחיד נורא, לא כן?

אנו נשות ואנשי חינוך השמים לעצמינו את המטרה החשובה מכל, ללוות את ילדי מדינת ישראל בהתבגרותם ועיצוב אישיותם בתוך המציאות שבה אנו חיים, מבקשים ממך כבוד השר וממשרד החינוך כולו לפרוס את היריעה ההומאניסטית גם מעל לראשם של מבקשי המקלט ובכך לעזור לנו לצאת מהמבוכה ול"אחר" להיות מוכר ומכובד.

בברכה ובציפייה

א/נשי חינוך בישראל

המכתב התפרסם במקור פה. יש להיכנס לקישור כדי לחתום

כמו כן התפרסם ב"חדר המצב" משם נלקחה התמונה

לפרטים נוספים:

ליאת סגל ותמר ורטה זהבי
[email protected]

נערך על ידי מערכת עבודה שחורה
תגיות: , , ,

5 תגובות

  1. ziv :

    דמגוגיה בגרוש.

    לא צריך את שר החינוך שיסביר מה פירוש "האחר הוא אני".
    ואם המורות לא יודעות במה מדובר בקול צלול, אז הכוונה היא לאנשים בעלי מוגבלויות שונות (לאו דווקא גופניות) שיש לראותם בדיוק כמונו.
    קל ופשוט – מה זאת ההיתממות הזאת כאילו המורות (מורות?) לא יודעות למה הכוונה!

    הפליטים בישראל רובם הגדול הם לא נרדפים אלא מחפשי עבודה.
    ישראל לא יכולה ולא מתיימרת להיות מקום תעסוקה למיליון וחצי פליטים העומדים בדלתא הנילוס ומחכים להזדמנות להיכנס לישראל.
    הוכחה שהם מהגרי עבודה ולא פליטים? רק הערב בחדשות הייתה כתבה שהעזיבה מרצון אצל המסתננים גדלה פי 5 בעקבות מענקי היציאה שהממשלה נותנת להם.
    נראה לכם שמישהוא היה מוכן תמורת הון פי עשר ממה שהממשלה מציעה, מסכים לחזור למקום שהורגים אותו?!

    ואותם שיש ספק אם הם פליטים או לא, גם אם הם אכן נרדפים בארצם, הרי במצרים הם לא היו נרדפים ועל כן אין ישראל מחוייבת לקלוט אותם וגם אם יטענו להומניות מינמלית – ישראל אכן נותנת אשרות לאותו מיעוט שאכן נרדף.

    ואם המורות לא יודעות מדוע הם בכלא (מורות?) התשובה מאוד פשוטה: כי הם הסתננו לישראל בלי אישור. שינסו אותם מורות נכבדות להסתנן למדינה נאורה כמו ארה"ב ויראו היכן הם ימצאו את עצמן.

    המורה לתנך יודע להסביר את הפסוק "כי גרים הייתם…" ( אם הוא אכן מורה לתנך).
    והמורה להסטוריה יודע יפה מאוד את ההבדל בין סגירת הגבולות באירופה ליהודים לבין מסתנני העבודה פה (אם הוא אכן מורה).
    וכל נושא הפליטים והשוואתו לנושא "האחר הוא אני" – זו בכלל דמגוגיה בגרוש.
    זכות המתיימרות להיות מורות לתמוך במסתננים ואני תומך בזכותן להביע את דעתן, אך להשוות זאת לנושא השנתי "האחר זה אני" זה פשוט עלבון לאינטלגנציה.

  2. דליה :

    כל הכבוד למורות שחשפו את הפער האירוני בין המציאות הקשה לבין הנושא השנתי שאליו כביכול רוצים לחנך

    זיו
    הגזמת לגמרי. האחר לא חייב להיות ההוא בעל המוגבלויות. הוא יכול להיות כל אדם, גם מהגר, גם פליט, גם יהודי, גם ערבי. כל אדם שהוא. הפרשנות שלך צרה. אפשר לפרש משפט זה באופן רחב הרבה יותר.
    מתגובתך נראה שאינך מבין מהו פליט. יש הבדל בין פליט לבין מהגר עבודה. אינך יודע מה קורה באריתריאה, את החובה להתגייס לצבא בלי הגבלת השירות הצבאי ואת הסכנות לחיים שם למתגייסים ולעורקים. אתה שם את כולם בסל אחד ומציע להשליך אותם אל מעבר לגבולות ישראל. המילה "מסתננים" מכוונת להטיל דופי בבני אדם בסכנת חיים.
    אתה רוצה מדינה נקיה משחורים ומזרים. גישה בלתי הומאנית ולא אנושית. ישראל אינה מקיימת את אמנת הפליטים של האו"ם שהיא חתומה עליה. באיחוד האירופאי נקבעה מדיניות ביחס לפליטים ולמהגרי עבודה. ישראל לא קבעה שום מדיניות. היא פשוט דואגת לסלק את כולם החוצה.
    אין מקום להצדיק מדיניות זו. אין מקום להשתלח במורות. כל הכבוד להן. המציאות חושפת את הפער האירוני בין הנושא השנתי ששר החינוך כביכול מנסה לחנך אליו לבין התנהלות ממשלתו שעושה ההיפך. זה השיעור הטוב ביותר שהתלמידים לומדים. כל הכבוד למורות.

  3. ziv :

    לדליה.

    אני נאלץ לחלוק עליך – ובגדול.

    לגבי "ההגדרה" של 'האחר הוא אני': אין מה לעשות, הסיני הוא לא ני, ואפילו האמרקאי הוא לא אני ויש לכל אחד את האופי/לאום/גנים שלו.
    אין לי ספק שכוונת המשורר בנושא השנתי לא היה להגיד שכולם אותו הדבר.
    (מה לעשות, גם אני ושרי אריסון לא אותו הדבר. אולי חבל אולי לא, אבל בטוח שלא אותו הדבר).

    ולגבי הנושא הפוליטי שהעלית, מדינת ישראל לא עוברת על שום אמנה אירופית כפי שציינת ופריטתי במקצת בתגובתי הראשונה מדוע לא.
    ואם את רוצה להיכנס לתחום הפוליטי אני אשאל אותך האם על ישראל היה לבנות את הגדר או זה מיותר לטעמך?
    או במילים אחרות: מדוע שישראל בשם ההומניות לא תשלח מטוסים להביא את כל האריתראים לדרום ת"א? (האחר הוא אני, לא?)
    ושוב, ברגע שהם עברו את הגבול למצרים, גם אם היו פליטים – הם כבר לא פליטים. ולהמשיך לישראל זו כבר הסתננות.
    אגב, הפסקה האחרונה היא דמגוגית, היא בדיוק מה שהחוק הבנלאומי קובע.
    עכשו את רוצה הומניות? אפשר לדבר על זה, אך לפני כן תתני את הקו האדום שלך להומניות (או שאין לך ושערי ישראל פתוחים לכל המסכנים באפריקה ובאסיה – מדובר רק על 2-3 מיליארד איש).

  4. ארטור :

    בתקופת מנחם בגין הצילו ממוות בטוח כמה מאות ויאטנמים שכמעט טבעו בים .ואני גאה על הקברניט שהחליט להצילם .

    כאן זה מקרה אחר . אם 60אלף אנחנו צריכים לבלוע אז יש שאלה למה לא כפול או פי 20 ?

    אם מחר מתרכזים מליון אפריקאים בסיני ומתפרצים פנימה ,האם להחיל עליהם את את החוקים האירופאים ?

    כדי שנבין את המשמעות המספרית .

    מפינוי עזה שהיה לפני 8 שנים ,נותרו עדיין מחצית המפונים במחנות פליטים (קרווילות) ומדובר בסך הכל בכ 7000 נפשות שלא פשעו ונהפוך הוא ,זכאים על פי כל דין להשבת מצבם לקדמותו .
    אם לסגור פרשה של 7000 פליטים שלנו המדינה לא הצליחה ,הכיצד להטיל עליה קליטה ושיקום של 60 אלף אפריקאים?

  5. מערכת עבודה שחורה :

    450 אנשי חינוך לשר פירון: האם גם הפליטים נכללים בקטגוריית "האחר הוא אני"?
    הנושא המרכזי במערכת החינוך, זה שבתי הספר מתבקשים לדון בו במהלך שנת הלימודים מזוויות שונות, הוא "האחר הוא אני". שר החינוך, הרב שי פירון, משתמש בנושא כדי לדבר על "חברת מופת", ומנכ"לית המשרד, מיכל כהן, אף קבעה כי בבסיס "המהלך הערכי-חברתי" שמוביל המשרד אפשר למצוא ערכים כמו כבוד האדם, שוויון, צדק, סובלנות, קבלת האחר, הכלה וחמלה. אלה יעדים ראויים. בדיוק בגלל הרצון לממש יעדים כאלה חתמו עד כה כ-450 אנשי חינוך על עצומה,המבקשת מהשר פירון וממשרד החינוך להגיד באופן ברור האם גם הפליטים נכללים בקטגוריית "האחר הוא אני".
    את העצומה יזמו בשבוע שעבר ליאת סגל, מורה מירושלים, ותמר ורטה-זהבי, המלמדת במכללה לחינוך דוד ילין בירושלים. השתיים מלמדות בהתנדבות עברית למבקשי מקלט. את העצומה הן שלחו אתמול לשר החינוך. "הנושא השנתי אותו בחרת לקדם במערכת החינוך השנה הינו 'האחר הוא אני'", נכתב בעצומה, "(זהו) נושא מעורר תקווה והשראה לדיונים ערכיים רבים, אך גם למבוכה רבה. מבוכה שעליך לתת עליה מענה בקול ברור וצלול".
    http://blogs.haaretz.co.il/orkashti/342/

השארת תגובה

חשוב: בקרת תגובות מופעלת ועלולה לעכב את תצוגת תגובתכם. אין סיבה לשלוח את התגובה שנית.

עקב תקלה טכנית האתר נופל וקם לסירוגין.

אנו ממליצים להעתיק תגובות (קונטרול+סי) לפני שליחתן, כדי למנוע מפח נפש אם האתר נופל בדיוק אחרי שהשקעתם בתגובה ארוכה.