חיפוש

חיפוש לפי מילות מפתח

פוליטיקאים, בואו לבדוק את הכוח הפוליטי של האתר שלנו

ארכיון

כוח לעובדים – ארגון עובדים דמוקרטי

מחאת האוהלים – האתר הרשמי

מגזין חברה

אירועים בשבוע הקרוב

אומרים לנו שיש מס אחר

הני זובידה נפרד מאתר "עבודה שחורה"

נושאים זכויות אדם, פוליטישוק ב 1.09.13 2:07

להני היה טור קבוע באתר ובו הוא עסק בשאלת המזרחים מול האשכנזים. ברשומה זו נפרד הני מהאתר ומציין את הסיבות שהובילו אותו לכך

מאת: הני זובידה

 פרידה

שלום לכולן/ם, מזה כמה שנים שאני כותב טורים ל"עבודה שחורה". התעקשתי להמשיך בטורים שעוסקים בבעיית הזהות המורכבת שלדעתי מהווה את האיום המרכזי על הקולקטיב הישראלי – ובמרכזה שאלת המזרחים מול האשכנזים. קצפם של רבים עלה, בין אם זה/זו המשתמשת האנונימית או זו הבוערת על סולר, כולם יצאו נחרצות נגד השיח המזרחי. גם טוכולסקי, ידידי למאבקים רבים, יצא חוצץ נגד "הסטת הדיון מהבעיה המרכזית – ההון" כי הרי חזות הכול היא הקפיטל ואין מלבדו. גם היום לאחר התוכנית של אמנון לוי ושני הטורים המאוד נקראים בויי-נט צאו אל החלון, הגזענות כאן והטור השני עוד לא גמרתי "להתבכיין" רבים מכן/ם החליטו לשלוח לי מייל ולהסביר לי את "הבעיה" בעודי בניו יורק.

אז לקחתי לעצמי את הזמן, לא כתבתי טורים ל"עבודה שחורה" מזה חודשיים – וישבתי וחשבתי במקביל לכתיבה האקדמית – ההחלטה שהגעתי אליה היא שאין שיח משותף בינינו. ואין כאן הפנייה של חץ מאשים כלפי צד מסוים – יש כאן שיח חרשים – שמחלקו נהניתי – כי ראיתי את הכעס שהעלו הטורים על פני חלקכם – וחשבתי שזו תגובה רצויה, אולם לא עוד, זו אינה התגובה הרצויה. אינני מוצא מקום ולו אפילו קטן ביותר להמשך השיח ביני לביניכן/ם.

אינכם מסוגלים לראות או להבין את מערך הפריבילגיות שאתם שקועים ומשוקעים בתוכו לעומת המזרחים בישראל – ולא יעזרו נתונים ו/או הטחת האשמות. אז אני אומר שלום. אגיע לכאן מעתה והלאה בתור אורח ותו לא. אם יחליטו העורכים לפנות אלי בבקשה לטור אורח פעם בירח כחול אולי אסכים – אולם שיח זה תם. כשהגיעה הבקשה לקחת חלק באתר מאיתי אשר, שמחתי על ההזדמנות – אז עוד חשבתי שיש כאן פתח לשיח, לאחר כמעט חמש שנים, הגעתי למסקנה כי תם ונשלם – מקומי אינו כאן. אולי עם עזיבתו של איתי הייתי צריך גם אני לעזוב אולם – טוב מאוחר מאף פעם.

שלום,

הני.

לבלוג של הני – ביקורת ולא בהכרח בונה

נערך על ידי דליה
תגיות: , , , ,

22 תגובות

  1. הני זובידה :

    הטור עסק בפוליטיקה

    ולא בשום דבר אחר דליה – אני מקווה שתורידי את שורת הפתיחה שאינה במקומה….או שאולי כן….

  2. שושי :

    אני מאלו שהרגזת. לא משום שאין בכלל בעיה, אלא משום שהוצאת ה"שד" מהבקבוק, מלבה לאו דווקא את השד, אלא את השנאה. (בעיקר שנאת "מזרחים" את ה"אשכנזים"…
    גם לא אהבתי את הבוטות.
    מוטב לו ל"שד" להשאר בתוך הבקבוק, הוא לאט לאט ילך וידעך ויחנק.

  3. סיון :

    חבל שאלו פני הדברים בשנת 2013.

  4. הני זובידה :

    שושי

    ברור לי מה את רוצה שיקרה – אולם מה שאת לא מבינה שאם לא נעשה את השיח ונפתור את הבעיה זה יתפרץ כמו הר געש!!! חכי נשפוט את הדברים עוד כמה שנים כשכולם יבכו את המצב….

    סיוון – מצטער לא הבנתי….

  5. מנחם לוריא :

    להני:

    הפוסט הראשון שקראתי והגבתי אליו,כאן בעבודה שחורה,היה פוסט שלך. וזה היה די מזמן.

    אח"כ,בעקבות הדברים,החלטתי לנסות מזלי ולכתוב פה,ככל הנראה – זה הצליח.

    אני מצר על החלטתך אבל מניח שלא ניתן לשנותה.

    אני חושב,והתבטאתי על כך לא פעם,שהחברה הישראלית סובלת משיח גזעני מאוד בוטה. זה נכון לגבי הערבים (בקודקס של השיח הישראלי ערבי – זה בכלל קללה)וזה נכון ליחסי אשכנזים מזרחיים…וכמובן זה נכון לכל מי שצבע עורו שחור אפילו יהיה נשיאה של המעצמה הגדולה בעולם.

    לא. זה לא שד בבקבוק. מזמן כבר יצא ומהלך בנינו אימים. להתעלם ממנו לא יעזור וזה יתפוצץ לנו בפרצוף במקדם או המאוחר.

    אם נוסיף לשד העדתי (ובלי מרחאות) גם יחסי דתיים חילוניים הרי שככל שעובר הזמן המחקר של פרופ' (אמריטוס) אמנון סופר קורם עור וגידים ובישראל מתהוות כמה וכמה קונפדרציות – שגם עליהן כתבתי לא פעם,בפוסטים שלך,ובכלל.

    אני לא בטוח שאני שותף לתחושה שלך שהשיח בעניין העדתי לא מקבל פה (בע"ש) את הפוקוס המתאים. אני כן שותף לתחושות הלא נעימות שלך בעניין השיח עצמו,פה ובחברה הישראלית בכלל.

    בנימה אישית משהו: כמי שמשך את החוט שבסופו של דבר גרם לי להיות אחד מכותבי האתר הזה – אני מצר על כך שבחרת להסתלק מאיתנו (ככותב) ואנצל את ההזדמנות גם לאודות לך,אף כי לא ידעת,וגם לאחל לך שנה טובה.

    שלך בהוקרה רבה:

    מנחם.

  6. א. קוריאל :

    חבל

    נהנתי לקרוא את טוריך. אני חושב שהשיח כן היה מפרה, וצר לי שאתה לא חושב כך. אולי התייאשת.
    אקווה לראות מאמרי אורח ותגובות שלך באתר.

  7. אחד שמבין ללבו של הני :

    עסקני קיפוח זה כבר פשוט פאסה, נסה קריירה אחרת, הני.

    הקרדיט לביטוי "עסקני הקיפוח" מגיע כמובן למשה גרנות: עסקני הקיפוח – שיח של גזענות והסתה, ירון גולן, 2000.

  8. הני זובידה :

    מנחם היקר

    אני שמח לשמוע ממך – זה נחמד וטוב. ההחלטה להפסיק לכתוב באה משום שאני חש שלשיח עימי יש יותר נזק מתועלת כעת ואין לו בסיס משותף ועל כן אינני מוצא את מקומי ככותב כאן.
    שיהיה ברור אינני רואה את א.נשי ע"ש כאוייבים – חלק מהם הם חברים טובים גם ברמה האישית – אולם השיח מאבד את עצמו לדעת – לדוגמא ראה את הכותרת שנכתבה לטור על ידי דליה – אינני עוסק ביחסי מזרחי-אשכנזים – אני עוסק בפוליטיקה פר-אקסלנס, אולם התפסיה כאן היא כה מעוותת ויש כאן כל כך הרבה בלגן שחבל לי להמשיך לעשות זאת.

    אני מאחל לך בהצלחה, אמשיך לפקוד את האתר ולעקוב בתור גולש פרטי 🙂

    שבוע טוב ושנה טובה
    הני

  9. הני זובידה :

    הבלוג שלי

    וכמובן ישנו הבלוג שלי "ביקורת ולא בהכרח בונה"
    http://www.hanizu.wordpress.com

    וגם דף הפייסבוק של הבלוג:
    https://www.facebook.com/pages/%D7%91%D7%99%D7%A7%D7%95%D7%A8%D7%AA-%D7%95%D7%9C%D7%90-%D7%91%D7%94%D7%9B%D7%A8%D7%97-%D7%91%D7%95%D7%A0%D7%94/279640655408375?ref=hl

    מוזמנים להיכנס ולהירשם לפרסומים ולעקוב
    בברכה
    הני

  10. ציוני מודאג :

    הני שלום רב,
    ראשית תודה לך,
    אותי הרגזת לא פעם,
    דווקא מכיוון שאני בא ממשפחה מעורבת.

    אבל הצלחת לעניין ולרתק אותי תמיד.

    אני חייב להגיד לך שהרבה פעמים חפשתי מאמרים שלך גם במקומות אחרים.

    בידידות ארז

  11. הני זובידה :

    ארז

    שמח לשמוע – תבורך בהירשמך לבלוג…
    הני

  12. משתמש אנונימי (לא מזוהה) :

    לצערי הטענות שהועלו כאן בטורים שלך נגעו בחלקן לא לבעיית הגזענות בישראל אלא לאופן שבו בחרת אתה לנהל את השיח. בחרת כנראה להתייחס אלי (אנונימית?), אשוב ואומר – מי שחוה יום יום את הגזענות הישראלית הממוסדת והבלתי ממוסדת, לא יכול להסכים לקבל שיח בנידון שרווי בכל המרכיבים שמנציחים את הבעיה ומרחיקים כל דיון להתמודד איחה.

    כשישלחו אותך הני בפעם הבאה למרשם האוכלוסין כדי להביא הוכחה על אזרחותך, אולי יתחשק לך לשוב ולכתוב לנו על חוויותיך. אוכל גם להשיא כמה עצות מעשיות. (ולא- ערבית, רוסית וכיו"ב אינן שפות האם שלי).

    לדוגמה http://www.blacklabor.org/?p=52795

  13. לקסי :

    מה הטעם בביקורת שאינה בונה?

    ההחלטה שלך, הני, ציערה אותי מאוד.
    לא הייתי מהמסכימים לכל מה שכתבת, רק לחלקם.
    ראיתי מקום אצלנו גם למלחמות שלך על מה שנראה לך חשוב מכל, גם כשהתנגדתי למאמרים מסוימים מראשיתם ועד סופם.
    האתר הזה רואה עצמו כמקום הביטוי לא רק לממלכתיות הכוללת אחריות כמעט-שלמה של החברה לאזרחיה, מה שאנחנו קוראים מדינת רווחה.
    האתר הזה הוא גם מקום לזעקה של מי שחשים שקולם אינו נשמע.
    קולך הני, נשמע אצלנו ועוד איך.
    אבל האתר הזה – כך אני מבין (לא הייתי נוכח בשום דיון בירור בעניין הזה) – רואה עצמו חותר לשינוי. לביקורת בונה.
    ביקורת שאינה בונה היא הרס לשמו, לא הרס יוצר, סתם הרס.
    האם זה הוא מה שאתה רוצה, הני?

  14. עמית :

    כאשכנזי לדוגמא (עליות 2 3 + ביילורוסיה, אוקראינה, פולין + פלמ"ח + בן קיבוץ, אני מבין את הרגשות שלך ומזדהה איתן אבל לא מסכים עם המסקנה שלך.
    אתה כותב בכדי לעורר ויכוח, יש לך סיגנון מרגיז, אז מה רצית? שילפו לך את האגו ברור שתקפו אותך וכך צריך.
    הדבר האחרון שמהפכן צריך זה אוזן אמפטית וקבלה, אילו זה היה קורה הייתה לך סיבה לעזוב.
    אתה מעורר את הנושא הגזעני וגורם לאנשים להתווכח עליו, אפשר לעשות דברים כאלו בעיקר בפרובוקציות וזה מצויין.
    בקיצור אישית אני קורא אותך גם במקומות אחרים אבל עדיין מקומך כאן.

  15. הני זובידה :

    לקסי עמית

    הי לקסי – לא אני חושב שזכותה/ו של אחת.ד להשמיע את דבריו ולא להיתקל בביקורת חסרת כל בסיס – אבל לא בכך הדברים! אינני מוצא שפה משופתפת כלל ועיקר ואינני מוכן לתרום את שמי וכתבי לאתר. אני חושב שזה מותר.

    עמית, אני מסכים – אין שום סיבה שילטפו לי את האגו לא ביקשתי וגם אם תראו לא בישקתי הסכמה מוחלטת – רק גבולות השיח – נראה לי שהזיכרון מתעתע בחלק מכן/ם – אולם כך הוא. עמית מקומות אחרים זה הכי טוב 🙂

  16. המבין לליבו :

    טלי חרותי-סובר מסבירה הכל בבירור

    http://blogs.haaretz.co.il/taliherutisover/1066/

  17. משתמש אנונימי (לא מזוהה) :

    נדמה לי שטלי חרותי נפלת קצת בפח שממנו היא מנסה להזהיר – פח ההכללה הגורפת, הבלתי מבחנת.

    ההכללה הזאת הולכת לעיתים קרובות עם טיעונים כמותיים שרירותיים ולא עם טיעונים מהותיים.

    ואפרופו טיעון מהותי, זובידה מעבר להכללות המטשטשות הכמותיות מדבר גם על מזרחיות.

    העניין הוא שלא ברור מה זה. ברור שזה לא מוצא כפי שהעיד במספר מקומות, אז מה זה?

    נסיונותיו "אם בכלל" להשיב על השאלה הזאת במקרים שנשאלה ע"י לא פחדנים, היתה מאוד מעורפלת ונדמתה לעיתים לטענה המעמדית (ראה טוכולסקי http://www.blacklabor.org/?p=52752 ), אבל רק בקירוב.

    ויש גם הסגנון – הנסיון הפרובוקטיבי להציף בעיה מודחקת נראה לפעמים כמצליח לכאורה, אבל זו יותר אשליה והרבה פחות תוצאה ממשית שניתן לעבוד איתה.

    ובכלל הנסיון מלמד שנסיון להתמודד עם הגזענות דרך פריזמה צרה, סיכוייו להצליח אפסיים. הצרה היא שלפעמים הנסיון הזה משיג את המטרה ההפוכה.

    לצערי הרב הדברים נכתבים מתוך ידע מקצועי ואישי, אבל אפשר גם בלעדיו. כל בר דעת הגון אמור להכיר בכך שבישראל יש גזענות ממוסדת, ושאי אפשר להציף רק פן אחד שלה, במין טענה שזהו הפן היותר מודחק.
    קודם כל זה לא נכון ושנית אז מה? אז הוא לא יהיה מודחק ויעמוד בשורה אחת עם גזענות כביכול לא מוכחשת, ואז מה? כמה אזרחים פה מכירים את החים מול הגזענות הלא מודחקת?

    האירוניה, ואולי לא, היא שמי שבאמת חי ביום יום את הגזענות הגלויה, הלא מודחקת, הנורא מנומסת, הרק קצת נבוכה ומתנצלת – היה בין הגורמים להחלטה של הני.

    האמנם?

  18. משה ב. :

    מה זה מזרחיות?

    כמדומני שיפעת ביטון מבית שאן אמרה בתכנית של לוי שהיא היתה רוצה לחזור למזרחיות אבל לא יודעת איך.
    לדעתי כל הזובידים/השהרבנים/האלושים לא רק שלא יודעים-אילו הצבה בפניהם האפשרות לחזור למזרחיות והם היו יודעים איך-הם לא היו בוחרים באפשרות הזו.
    כולנו עוברים תהליכי מודרניזציה ומטמיעים בנפשנו את תרבות המערב,בהכללות המתבקשות,כמובן,ולא נרצה לחזור לתרבות שעזבנו או שהורינו/סבינו נטשו.
    זובידה כמו חבריו מהקשת ואחרים,פטריוטים של תרבות שהם לא הכירו כלל או שנטשו,משתמשים בתרבות הזו כדגל במאבקם העדתי על עמדות כוח,שליטה,השפעה,פרנסות והתפרנסות.
    פשוט.
    כמו שכתב עליהם ועל קודמיהם מהפנתרים,הינם עסקנים במובן הרע של המילה, ומעשית,וזה החשוב ביותר עוסקים,פשוט פשוט, בהסתה בין עדתית המבוססת על שקרים,חצאי ורבעי אמיתות,דמגוגיה המבוססת על הסברה שניתן להוליך שולל את כולם כל הזמן.
    טוב שעוזב את העמדה שאיפשרה לו להפיץ את דברי ההסתה והשינאה שלו לאשכנזים ובמיוחד לקיבוצניקים.
    תודה ששיחררת אותנו מדבריך המסיתים.

  19. הני זובידה :

    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4426301,00.html

    חג שמח…..

  20. משה ב. :

    קראתי.הסתה נטו וכנס לקישור הבא שם תראה

    את אחת התוצאות של הסתותיך והסתות חבריך.
    תסתכל טוב טוב ותקרא במיוחד את תגובה
    21,כלהלן:
    "רוב הניצולים גזענים שהתעללו במזרחים" (לת)
    הבנת?

    http://www.mynet.co.il/articles/0,7340,L-4423868,00.html

  21. ק. טוכולסקי :

    ד"ר הני זובידה החליט להפרד מהאתר, למה אתם מקשים עליו את הפרידה? יש לו במה חדשה ומכובדת באתר ויינט, יש לו בלוג, הוא משתתף בקביעות בתכנית סדר יום של קרן נויבך תכנית הדגל של השידור הציבורי בישראל.

    שם בבמות הגדולות קולות הביקורת יטבעו בלהג האינסופי של טוקבקיסטים שעובדות לא מעניינות אותם, כמו למשל ההרכב האתני של מועצה אזורית מטה יהודה או מבואות חרמון ואפילו מעלה יוסף.

    אז באמת, במקום לגרור אותו פעם אחר פעם מחדש לאתר זה שהוא כל כך רוצה להיפרד ממנו, אחרי שהכותבים באתר והקוראים בו לא נפלו שדודים לאור תפיסותיו וטענותיו אין טעם להמשיך את הדיון. אז בואו נשאיר לו את זכות הטוקבק האחרון, ונאחל לו שנה טובה ודרך צלחה, בקריירה האקדמאית ובכתיבה הפובליציסטית ובכל אשר יבחר.

  22. משתמש אנונימי (לא מזוהה) :

    להני
    מועצה אזורית מטה יהודה מול בית-שמש – דוגמה מצוינת שמבססת (כמותית ומהותית) את הטענה של טוכולסקי, כפי שהיא מופיעה במאמר שכתב כאן http://www.blacklabor.org/?p=52752

    לטוכולסקי
    הבעיה איננה אישית. הבעיה היא, כפי שאתה מציין בצדק, שאין לנו הפריבילגיה לבזבז אנרגיה על מאבקי סרק פרובוקטיביים בהזמנה – לא בעבודה שחורה ולא במקום אחר.

השארת תגובה

חשוב: בקרת תגובות מופעלת ועלולה לעכב את תצוגת תגובתכם. אין סיבה לשלוח את התגובה שנית.

עקב תקלה טכנית האתר נופל וקם לסירוגין.

אנו ממליצים להעתיק תגובות (קונטרול+סי) לפני שליחתן, כדי למנוע מפח נפש אם האתר נופל בדיוק אחרי שהשקעתם בתגובה ארוכה.