למה האיראנים שונאים אותנו?
איתמר כהן (אופנן) הגיש ברשת ב' את התכנית "השבוע שלי", בחלק א' הוא מספר למאזינים, וכעת לקוראים, מי אחראי לעליית הקיצונים האיסלמים לשלטון באיראן
התכנית נערכה ב11 בפברואר 2012. מאחר שמדובר בתכנית של שעה, היא תתפרסם בחלקים, להלן חלק א' :
להאזנה- השבוע שלי .
***
בכל הויכוחים על תקיפה אפשרית באיראן, שוכחים לציין מי אחראי לעליית הקיצונים האיסלמים לשלטון באיראן, ולמה הם כל כך שונאים לא רק אותנו, אלא גם את רוב מדינות המערב.
ובכן, מי המציא את בעיית הגרעין האיראני?
לתקוף באיראן? לא לתקוף? כמי שהשתחרר מהצבא בדרגת סמל לאחר שירות חובה מאוד לא-מפואר, לי בוודאי אין תובנות מעמיקות בסוגייה.
אבל אולי כדאי להזכיר מי בכלל המציא את בעיית הגרעין האיראני. מאין צצו פתאום החומייני-אחמדיניג'אדים האלה, ואיך זה קשור לכוחות חזקים ושקטים, שקובעים את גורלנו מבלי שאנו מודעים לכך.
ב-1951 נערכו לראשונה בחירות דמוקרטיות באיראן. ראש הממשלה הנבחר, ד"ר מוחמד מוסאדק, האמין שאוצרות הטבע של איראן צריכים להיות שייכים לאיראנים, ולא לתאגידים זרים. מיד לאחר עלייתו לשלטון, הוא הלאים את חברת הנפט האנגלו-פרסית – חברה בבעלות בריטית, שהחזיקה במונופול על ייצור הנפט באיראן.
בתגובה להלאמה, הכריזה ממשלת בריטניה כי היא לא תתיר לאיראנים לייצא את מוצרי הנפט שמיוצרים במפעלים שהיו בבעלות החברה הבריטית. הבריטים שלחו צי של ספינות מלחמה למפרץ הפרסי, במטרה למנוע כל ניסיון איראני לייצא מוצרי נפט.
לאכזבתם של הבריטים, אף שהחרם פגע בכלכלת איראן, ראש הממשלה מוסאדק נותר פופולרי, והעם תמך בדרישתו להשיב את אוצרות הטבע מידי התאגידים הזרים שהשתלטו עליהם לידי העם האיראני.
כתוצאה מכך, החליטו הבריטים לסלק את מוסאדק. ב-1953, במבצע שתוכנן והוצא לפועל על ידי ה-CIA וה-MI6, ארגון המודיעין הבריטי, הופלה ממשלתו של מוסאדק בהפיכה צבאית. לאחר ההפיכה הושב השאה, המנהיג המלוכני של איראן, לשלטון. השאה ביטל את הלאמת תעשיית הנפט והנהיג משטר רודני פרו-מערבי.
השלטון הרודני והמושחת שקם באיראן בחסות המערב החזיק מעמד 26 שנה, אך לא לעולם חוסן. בשנת 1979 התחוללה המהפכה האיראנית, שהביאה לגירושו של השאה מהמדינה ולעלייתם של הפונדמנטליסטים האיסלמיים במקומו. המנהיג הראשון שלהם היה חומייני, ואת ממשיכי דרכו כיום אנחנו כבר מכירים היטב, לצערנו.
האופן שבו בחשו מעצמות המערב באיראן והתמיכה שלהן בשלטון רודני מושחת ושנוא היה צרוב היטב בזכרונם של האיראנים, והיה אחת הסיבות לעויינות של האיראנים כלפי המערב בכלל, וארה"ב בפרט.
מסקנה ראשונה: עודף הכוח של התאגידים הגדולים והיכולת שלהם להשפיע על פעולותיהן של ממשלות נבחרות כדי לקדם את האינטרסים שלהם לא רק פוגע בכיס שלנו, אלא גם מסכן את חיינו.
מסקנה שנייה: מי שבוחש במדינות זרות כדי לקדם אינטרסים שלו – בסוף זה מתפוצץ לו בפנים.
הדברים מתפרסמים כאן, ובבלוגו של איתמר.
תגיות: איראן, איתמר-כהן, ביטחון, גרעין, הון-שלטון, שלטון התאגידים
קישור קבוע
12 תגובות
Email This Post
12 באוגוסט, 2012 בשעה 10:58
בינתיים האירנים מאיימים למחוק אותנו מהמפה ולא בריטניה.
בכל העולם המוסלמי ישראל היא שק חבטות נוח, אפילו טורקיה שלא בדיוק סבלה מנחת זרוענו לא מתה עלינו.
12 באוגוסט, 2012 בשעה 12:54
מאמר אינפנטילי, סליחה על הקומפלימנט.
אצל הכותב אנו מוצאים ביטויים מובלעים לאנטישמיות הקלסית של אירופה. האנגלים והאמריקנים הידיחו את מוסדק "הצדיק", זו סיבה טובה לשנוא את ישראל?!
אילו היה הכותב פותח קצת יותר את עיניו ואוזניו, בוודאי היה שומע, ומבין שעיצוב המזרח התיכון כולו, ובכלל זה הקמת ירדן (מדוע?), המצאת הפלשתינאים (לאיזו מטרה?), והסתלקות שיטתית מהתחיבויות הצהרת בלפור (שבזכותן בין היתר ניתן לבריטניה המנדט על ארץ ישראל השלימה (באמת), היו כולם תולדה של התפוררות האימפריה העותומנית וכניסתו של האימפריאליזם-קולוניאליזם האנגלי-צרפתי לאזור ועיצובו הגיאופוליטי בחסותם. כך "נולדו" כל מדינות הלאום המוכרות לנו כיום. לאחר מכן, לאחר מלחמת העולם השניה, עבר מרכז הכובד לארה"ב ובריה"מ ולמאבק הבינגושי של הגוש הקפיטליסטי בראשות ארה"ב מול הגוש הקומוניסטי בראשות בריה"מ – הכל סביב שליטה במקורות האנרגיה של האזור, ובמעברים האסטרטגיים ליד טורקיה, בתעלת סואץ ומפרץ אילת ומעברי היבשה שעל חלקם יושבת ישראל. כיום, המערב הקולוניאליסטי מנסה לעצב את מדינות האזור שוב לפי צרכיו (ונכשל) כשמילת הקסם היא דמוקרטיה, והאיסלאם הפונדמנטליסטי מנסה לעשות אותו דבריו, אבל לפי צרכיו שלו, כשמילת הקסם שלו היא ג'יהאד נגד הכופרים – מונחים לקוחים מהקוראן. בשני המקרים אין יסוד להטיל אחריות למהלכים של אז או של היום על ישראל, אלא אם שנאה וזדון מובילים את קו המחשבה הראשי.
מאחר ואצל האיסלאם דין מוחמד בסייף, הוא אינו סולד משפיכות דמים. טרור נגד אזרחים ושימוש בנשק להשמדה המונית הם אמצעים כשרים בעיני האיסלאם הפונדמנטליסטי להשגת מטרותיו, אלא אם הם מסכנים את קיומו שלו. נכון שישראל שיתפה עפולה עם משטרו של השאח, משזה האחרון הומלך על איראן. בין היתר נבע הדבר מהצורך לקיים קשרים וליצור בני-ברית בפריפריה של מדינות העימות הערביות שחברו נגדה. אולם ישראל אל התערבה במהלכיו של חומייני (כדרכה וכדרכו של המערב, גם היא הופתעה ממהירות ההתפתחויות שהביאו להדחת השאח.) ולא פעלה באמת נגד איראן מאז עליית חומייני לשלטון בשנת 1979, למרות שהקצין ללא סיבה של ממש עמדות נגדה למן הרגע בו התישב בכסאו של השאח.
רק אינטרסים שפיתח המשטר האיסלאמי באיראן ככל שהלך והקצין עם השנים – שעיקרם שיקום ההגמוניה האיראנית-איסלאמית באזור ודחיקת רגליו של המערב, ההולך ונחלש מאז אימץ לעצמו את הגישות הפוסט מודרניות בעקבות השלכות מלחמת העולם ה-II – הביאו אותו לאמץ גישות אנטי-ישראליות קיצוניות, בדיוק באותו אופן שאינטרסים דומים גרמו לטורקיה לנהוג מינהג דומה.
מאליו מובן שהסוגיה הפלשתינאית היא סוגיה מלאכותית הן אצל איראן והן אצל טורקיה, ושתיהן עושות בה שימוש ציני.
כל נסיון לתלות את היחס האיראני העוין לישראל במעשיה של ישראל, באיום ישראלי על איראן או בסכנה הנשקפת לאיראן מישראל, הוא לא יותר מבדיחה גרועה. מי שניתפס לבדיחות גרועות, אינו מצטיין ככל הנראה בחוש הומור מפותח או בשכל ישר בריא.
12 באוגוסט, 2012 בשעה 13:25
יונתן, אתה צודק. למרבה הצער, סביר להניח, שגם כל משטר אחר שהיה קם באיראן לא היה מחבב אותנו במיוחד.
עם זאת, בהחלט יתכן, שלולא בחשו האמריקאים והבריטים בענייניה הפנימיים של איראן כדי לקדם אינטרסים עסקיים של תאגידים מסחריים, היתה שולטת היום באיראן ממשלה נבחרת פרגמטית יותר, שאולי לא היתה חותמת איתנו על הסכם שלום – אך גם לא משקיעה את עיקר מאמציה ומרצה בניסיונות להשיג פצצת אטום, ולאיים להשמיד אותנו.
אם ציינת את טורקיה – נכון שגם איתם היחסים מאוד בעייתיים, אבל הם, לפחות בינתיים, לא מנסים להשיג פצצת אטום, וגם לא מאיימים להשמיד את ישראל; יתר על כן, חלק ניכר מהעוינות הטורקית כלפי ישראל נובע מעליית כוחה של איראן האיסלאמיסטית כמעצמה אזורית. הטורקים פשוט מבינים מאיזה צד של הלחם מרוחה החמאה, ולצידו של מי כדאי להם לעמוד בעת הזאת.
12 באוגוסט, 2012 בשעה 13:33
ל רפי היקר, איפה בדיוק ראית אצלי "נסיון לתלות את היחס האיראני העוין לישראל במעשיה של ישראל"?
אני מסכים עם כל הניתוח שלך על מה שהתרחש – ומתרחש כאת – במזרח התיכון. בכלל, נדמה לי ששנינו די מסכימים בנוגע לכך, שאנו במידה רבה קרבנות של כוחות ואינטרסים גדולים יותר – נפט, אינטרסים של המעצמות, פונדמנטליזם איסלמי וכו'. בדיוק כמוך, אני סולד מהניסיון – שגובל באנטישמיות – להאשים את ישראל ו/או היהודים בשנאה כלפיהם. כך שלא ברור לי איפה אתה מוצא אצלי "שנאה וזדון".
לגבי השאר, אנא ראה את תגובתי הקודמת.
12 באוגוסט, 2012 בשעה 14:30
עוד משהו לל רפי:
כמי שקורא די הרבה תגובות שלך באתר, אני מכיר לא רע את דעותיך – ונדמה לי שברוב הנושאים – כולל בסוגיה האיראנית – הן די דומות לשלי.
כמוך, אני סולד מנסיונות של השמאל הקיצוני להאשים את ישראל באחריות לכך ששונאים אותנו בטורקיה או באיראן.
כך שנדמה לי, שאתה תוקף אותי בשל דברים – מרגיזים גם בעיני – שקראת בכלל במקומות אחרים, ולא אצלי.
12 באוגוסט, 2012 בשעה 18:54
שתי הערות לאיתמר,
לפני הכל, תודה, קליל, נחמד ומתאים לאתר, אנחנו לא כתב עת אקדמי.
1. למגיב ל. רפי יש – כנראה – קיבעון שלפיו לא ייתכן שיסכים לדברים הנכתבים כאן. הסכתנו עם זה ואנחנו מכבדים את כתיבתו, לעתים משתעשעים בקבעון, לעתים מגיבים.
2. בקטע האיראני חסר רקע להחזרתו של חומייני לאיראן.
החזרתו זו נעוצה במלחמת העולם השנייה.
מנהיג צרפת החפשית הגנראל שארל דה-גול נתפש על-ידי הגנראל אייזנהאור כ"קוץ ב…" כשהתעקש על גינוני כבוד שונים במהלך ההכנות והפלישה לנורמנדי.
דה-גול איש הכבוד לא שכח לאמריקאים גם את נסיונו של רוזוולט להעמיד בראש צרפת החפשית את הגנראל ז'ירו.
כשהגיע לנשיאות חיפש איך לעקוץ את האמריקאים תוך הפרעה לאינטרסים שלהם ואולי גם לרכוש השפעה במקומות שבהם ההשפעה היתה של האמריקאים.
אחד המקומות האלה היתה איראן.
חומייני ישב בצרפת והרבה להקליט קלטות של דרשותיו נגד המשטר של השאח. דה-גול היה הנשיא המארח של חומייני ודחה בקשות של ממשלת איראן להשתיק את חומייני. יתר על כן, הצרפתים סייעו לחומייני להפיץ את הקלטות שלו באיראן. משנחלש מעמדו של השאח עוד יותר העלו הצרפתים את חומייני על מטוס והנחיתו אותו בטהרן.
ו(גם) השאר הוא היסטוריה.
12 באוגוסט, 2012 בשעה 20:44
איתמר,אני לא חושב שזה היה משנה משהו וחוץ מזה כל מעצמה בוחשת בכל מקום שהיא מצליחה,ככה זה תמיד היה וככה זה תמיד יהיה.
המהפכה האיסלמית הייתה בשנת 79',אחרי 33 שנים כבר חסר טעם לשאול מה העלה אותם לשלטון.
אני חותם על המסקנות שלך אבל לא על הקייס סטדי.
13 באוגוסט, 2012 בשעה 10:08
יונתן,
מסכים כמעט עם כל תגובתך.
לגבי ה"ככה זה תמיד היה וככה זה תמיד יהיה" – זה נכון, אך באותה מידה אפשר לומר, שגם תמיד היו מקרי רצח ואונס, שחיתות, דיכוי וכו'. גם זה תמיד היה ותמיד יהיה. המטרה שלנו – בחיים בכלל, ובמיוחד באתר הזה – היא להפחית את המקרים האלה. לשמחתנו, כיום יש לנו ידע ואמצעים טכנולוגיים שלא היו בימי רומי או ג'נג'ס חאן, ואנחנו שואפים לעולם טוב יותר.
מסכים איתך, שמקרה המבחן שציינתי הוא יותר בגדר נקודה מעניינת מאשר מסקנה מובהקת. בכלל, בהיסטוריה לעולם לא נוכל לדעת "מה היה קורה אילו".
13 באוגוסט, 2012 בשעה 11:38
תודה לאיתמר על הפוסט וללקסי על תגובה 6.
זה עוזר להבין את המורכבות של משחק הזהויות הדמיוני הזה, שמניע ומתדלק צבאות אמיתיים לגמרי.
13 באוגוסט, 2012 בשעה 13:02
מי שהדיח את השאה האיראני זו בדיוק אותה מדינה שהמליכה אותו עשרות שנים קודם לכן! כן, ארה"ב! והיא זו שהעלתה את חומייני והמשטר הנוכחי לשלטון באיראן. ישנו ציטוט ידוע ממי שהיה חבר בצוות האמריקני שאמר: "אם תרימו את הזקן של חומייני תמצאו שם את הכיתוב "made in u.s.a"…
האינטרנט הוא מקור מידע מופלא והכל כתוב שם. זו בדיוק הסיבה שממשלות בעולם, וביבי בעיקר, יוצרות מצב שאנשים בקושי שורדים כלכלית – כדי שלא יהיה להם זמן לפשפש בהיסטוריה של העולם ולהבין שעולם כמנהגו נוהג ואנו קורבנות של קשר הון-שלטון כבר מעל 100 שנה! השלטונות במערב מביאים עלינו מלחמות, טרור, משברים כלכליים ועוד – רק בשל בצע כסף של עשירי העולם שמשתפים פעולה עם הפוליטיקאים המושחתים (כולם הופכים לכאלה כשהם עולים לשלטון!). ובדיוק כמו בעבר, גם חרחורי המלחמה כעת נובעים ממניעים כלכליים בלבד – המערב רוצה את הנפט של איראן. הסיבה להשמדת הכור האיראני היא כדי שאיראן תהיה נתונה לשליטה ולפלישה בדיוק כפי שהיה עם עיראק, לוב, מצרים, וכעת סוריה. שיהיה קל יותר להתערב במדיניות הפנים שלה ולהשתלט על משאב הטבע הכל כך נחשק שלה – הנפט.
1 ביולי, 2013 בשעה 10:14
[…] 12 אוגוסט 2012 … מאין צצו פתאום החומייני-אחמדיניג'אדים האלה, ואיך זה קשור לכוחות חזקים … המנהיג הראשון שלהם היה חומייני, ואת ממשיכי דרכו כיום אנחנו כבר מכירים היטב, לצערנו …מתוך עבודה שחורה » למה האיראנים שונאים אותנו? להמשך קריאה […]
26 במאי, 2018 בשעה 9:30
צריך להסתכל קדימה
היום ביבי וטראמפ הציבו את ישראל וארהב כאיום על ההגמוניה האיראנית
האיראנים רוצים לנצח את הסונים בעולם ולשם הם מכונים את רוב מאמציהם כולל גרעין
אנחנו נמצאים פהם להשתלטות על המרחב של המזרח התיכון
האיראנים הם שיעים פנדמנטליסטים
ישראל מייצגת את המערב השנוא שניצל את איראן בעבר
הפתרון הוא בהקמת קואליציה נגד איראן הקולוניליסטית שתכלול את ארהב ורוסיה ועל הדרך גם את הסונים באזור ואת ישראל
רק שינוי המשטר באיראן בעקבות סנקציות של כל היעולם המערבי יביאו לתוצאה המקווה שטובה מאוד גם לעם האיראני
כגודל הסנקציות -כגודל התוצאה