חיפוש

חיפוש לפי מילות מפתח

פוליטיקאים, בואו לבדוק את הכוח הפוליטי של האתר שלנו

ארכיון

כוח לעובדים – ארגון עובדים דמוקרטי

מחאת האוהלים – האתר הרשמי

מגזין חברה

אירועים בשבוע הקרוב

אומרים לנו שיש מס אחר

השוויון בנטל הוא ערך שיש לקדמו

נושאים דעות, מדיני-בטחוני, רווחה ושירותים חברתיים ב 15.07.12 1:15

מאמר זה משיב לטענה שהעיסוק בבעיית הגיוס של החרדים היא מיסוך של הבעיות האמיתיות, ויש להתמקד אך ורק במחאה החברתית. נושא השוויון בנטל עלה לכותרות בגלל הכרעת בג"צ המכריחה את הכנסת להחליט בנושא גיוס החרדים עד סוף החודש הזה. ערך השוויון, כולל השוויון בנטל הוא ערך, ויש לקדמו

מאת: עמיר סגל

 

פראיירים מצטרפים למחאה מטעם

הפגנת הפראיירים היא של פראיירים - כאלה שתומכים בעבודות כפיה בזול, כדי שאחר כך משכורת מינימום תיראה כמו אוצר. המאמר שלפניכם, מבקר ק. טוכולסקי את ההפגנה "מטעם", שואל על מקורות המימון שלה וקורא להתמקד במחאה החברתית.

לקריאה נוספת

חברתיים, חרדים ואחדות העם

בדרך כלל כשמישהו מדבר או כותב על אחדות העם והמדינה, אני מאמין שהוא בעיקר לא רוצה שיתווכחו אתו או שאין לו שום דבר להגיד ומסר של "אחדות" תמיד נשמע טוב. בחברה משוסעת ומפולגת לדבר על אחדות, אחווה וסולידריות תמיד רלוונטי ובדרך כלל לא נעשה שום דבר בכיוונה של האחדות. יותר מזה, בדרך כלל דיבורי האחדות בכלל מכוונים אל מישהו שבו רוצים לפגוע – ימנים ולאומנים שמדברים על האחדות שבה לטענתם פוגעים השמאלנים (ותודה לעמיר בניון על שירו "אני אחיך") ולכן יש להגביל את חופש הביטוי, דתיים-לאומיים שרוצים שחילונים יתגמשו בשבילם כדי לא לפגוע באחדות, פוליטיקאים ציניים שמעדיפים לא לעשות דבר ובשבועות האחרונים גם כמה פעילים חברתיים שכנראה מרגישים שמישהו גנב להם את  גל המחאה.

כשהתקיימה מחאת השוויון בנטל ברחבת המוזיאון בתל אביב התקיימה במקביל הפגנה "חברתית" מעט דרומה משם. פעילים חברתיים טענו שההפגנות החברתיות הן של כל העם, בעוד מחאת השוויון בנטל היא מחאתם של "האליטות" נגד החרדים והערבים. לטענתם הכמעט מוצדקת של רבים, שתי האוכלוסיות החלשות ביותר בארץ. אני אומר כמעט מכיוון שבדואים בדרום הארץ והפליטים מאפריקה נמצאים במצב קשה יותר ממרבית החרדים וממרבית הערבים שאינם בדואים מדרום הארץ.

הנה, אותם פעילים חברתיים שבשנה האחרונה, ומרביתם עוד לפניה, טענו שהימין מסית, שצריך להוריד את נתניהו מהשלטון ושצריך לעשות כאן מהפכה, פתאום הפכו להיות גם הם חלק ממקהלת "אחדות העם". לטענתם גיוס החרדים והערבים הוא לא חשוב, לא ריאלי, לא צודק או לכל הפחות משני לבעיות החברתיות. לטענתם רבים, עצם העיסוק בסוגיה הזו עתה הוא בכלל מיסוך של הבעיות האמיתיות שישנן כאן – הן הבעיות החברתיות, הפערים החברתיים והכלכליים. חלקם נאחזים בחיזיון מרקסיסטי של "פועלי כל ישראל התאחדו" שנשמע טוב, אבל לא מחזיק מים.

שוויון בנטל הוא חברתי

תיעדופן של בעיות, לחשובות יותר או פחות הוא עניין של השקפה וזכותו של מי שחושב שהפערים החברתיים והכלכליים משמעותיים יותר מנושא השוויון בנטל לחשוב כך, ממש כמו שזכותו של מי שרוצה לחשוב שהבעיות המדיניות או נושאי זכויות בעלי חיים הם החשובים ביותר. אבל נראה שגל הנגד של פעילים חברתיים נגד נושא השוויון בנטל מתעלם מחשיבות הנושא והוא בעיקר תלונה על כך שהזרקור הציבורי הופנה מהם אל אנשים אחרים ואל עיסוק אחר.

נושא השוויון בנטל לא קם כדי להשתיק את המחאה. קודם כל הנושא עלה לכותרות בגלל הכרעת בג"צ המכריחה את הכנסת להחליט בנושא גיוס החרדים עד סוף החודש הזה. לא נתניהו, לא ברק ולא מופז עשו זאת – אלא בג"צ. הטענה שנשמעה כאילו  בחרו "לשסות" את חלקי העם זה בזה מניחה משטר קונספירטיבי ודי מבריק. בשביל לשכת ראש ממשלה מסוכסכת בתוך עצמה, ועם ראש הממשלה הלחיץ ביותר שאפשר לדמיין זו טענה מופרכת. בנוסף, כל צעד פוליטי וכל תביעה פוליטית לרוב מייצרת הפסד למישהו, כך גם המחאה החברתית.

פלסנר, מופז, דיכטר ואחרים טיפלו בנושאים הללו כבר שנים, כך גם הארגונים לשוויון בנטל. אפשר להמשיך ולהאשים את מהלך הכניסה של קדימה לממשלה – אבל גם מבקרי המהלך הזה חייבים להודות שהוא חסך למדינה מערכת בחירות יקרה ומיותרת (שבאמת הייתה מונעת מחאה חברתית) ועשוי לקדם את נושאה השוויון בנטל.

יותר מדי אנשים הכריזו שהם רוצים "צדק חברתי" אבל לא עצרו לשאול ולבחון מה משמעות הדבר. כל פעולה עולה כסף ומשאבים, כמעט כל החלטה גורעת ממישהו או ממשהו ונותנת למישהו אחר. נשמע מגניב להילחם נגד "הטייקונים", "העשירים", "הממשלה" או מישהו זק ומעורפל אחר, אבל תביעה פוליטית רצינית תמיד דורשת מחיר ולכן הדיון על מה אנחנו רוצים לקבל צריך להיות מלווה גם בדיון על מה אנחנו מוכנים לתת.

שוויון בנטל כמקדם פתרון

האוכלוסייה הערבית והחרדית הן באמת שתי אוכלוסיות חלשות והמצוקות החברתיות בהן אדירות. בעוד אצל הערבים המצוקה נובעת משילוב של אפליה ממסדית עם הנהגה מגזרית הזויה ובחירות חמולתיות תמוהות, אצל החרדים ההנהגה המגזרית וההתנהלות המגזרית היא האחראי הבלבדי למצב זה. העובדה שיש כל כך הרבה גמ"חים ועמותות צדקה חרדיות נובעת בעיקר מהעובדה שהחרדים כפרטים וכמשפחות נמצאים במצוקה. נוער בסיכון, עבריינות שמרביתה לא מדווחת וחיי עוני מתמיד הם החוויה של רבים, אפשר לומר מרבית, החרדים בישראל. זה מאד חברתי והם לא משתתפים בהפגנות המחאה החברתית.

אין ספק שרבים מהקוראים לשוויון בנטל עושים זאת כדי להתנקם בחרדים או בערבים (ליברמן למשל), זה לא מוריד את הצורך לקיים דיון על שירותם של אלה ושל אלה. הדיון צריך להיות ענייני ככל האפשר. ממש כמו שהעובדה שחלק מתושבי ערד, אילת ודרום תל-אביב מתלהמים ואפילו אלימים כלפי הזרים לא מורידה מהצורך למצוא לבעייתם פתרון. שנאת חרדים היא פסולה, והיא בוודאי שלא אג'נדה לכשעצמה, אבל ערך השוויון, כולל השוויון בנטל – הן של השירות הצבאי והן בנטל התעסוקה הוא ערך, ויש לקדמו.

למדינה אחריות לכלל אזרחיה, אחריות שממנה התנערו לא מעט ממשלות. האחריות הזו אומרת מצד אחד שהשוויון בנטל הוא ערך וראוי לשנות את המצב הלא תקין בו רק מיעוט נושא בנטל. מהצד השני היא אומרת שכשמגזר שלם הופך לא רק לנטל על החברה, אלא גם למגזר עני המייצר מצוקות המדינה חייבת להתערב. וזה בדיוק נושא השוויון בנטל.

ההסתגרות החרדית יחד עם מערכת פוליטית משומנת המייצרת טפילות חברתית ומערכת פוליטית צינית ומעורערת שימרו את המצב הלא צודק הקיים. עתה אנחנו עומדים מול אפשרות לשפר את המצב – לייצר שוויון בגיוס ולטפל במצוקות החברה החרדית על ידי פתיחתה אל שוק העבודה. יש לציין, עבודתם של החרדים תועיל לא רק להם אלא לכולנו – היא תייצר עוד ידיים עובדות ותחסוך מתקציבי קיומם של אברכים, ובשלב הבא יש לצפות שתשלומי השכר "בשחור" שנהוגים במגזר זה יטופלו. המשמעות היא עוד עובדים, עוד מיסים ולכן עוד כסף למדינה – לכולם.

בנושא הערבים – ועדת פלסנר לא טיפלה בהם כפי שהיא מטפלת בחרדים, ובצדק. עם זאת, הערבים אזרחי ישראל גם הם חלק מהמדינה  – הם לא מרגישים כך בגללנו ובגללם אבל הכנסתם אל שירות אזרחי, וכן, גם לשירות צבאי, תייצר יותר סולידריות בין הערבים והיהודים החיים במדינה. זה לא מוריד מחובתנו לקידום השוויון האזרחי, אבל חוסר השוויון האזרחי לא מייתר את חובת השירות שצריכה לחול עליהם.

כך שנושא השוויון בנטל הוא גם חברתי וגם מקדם אחדות בעם. כמובן, כמו בכל נושא, השאלה היא איך עושים את זה. ההמלצות של ועדת פלסנר הן טובות וראויות והן מצע טוב מאד לתכנית עבודה. אבל, בינתיים נראה שנתניהו כמו נתניהו לא מעוניין לעשות דבר – לגבי כל נושא שעל הפרק.

עמיר סגל הוא חבר ב"קדימה" ועורך אתר "יאללה-קדימה"

נערך על ידי דליה
תגיות: , , , , , , ,

3 תגובות

  1. ק. טוכולסקי :

    ללא שוויון בזכויות, שוויון בחובות פירושו הגדלת הנטל על החלשים. בזה קדימה הייתה תמיד טובה, בהגדלת הנטל על החלשים.
    מהמפלגה שהמציאה את ניפוח הבלו על הדלק כאמצעי לקידום השוויון במיסוי הרגרסיבי כתחליף להגדלה של המיסוי על ההון, מציעים לנו שוב שוויון בנטל. גם הצעה זו היא חלקית בלבד כי לא מציעים להוריד מהנטל על העניים והחלשים מציעים רק להוסיף לו את חובת הגיוס או השירות הלאומי.
    כשהם היו בשלטון הם העריכו את חוק טל ופגעו בחלשים בכל דרך אפשרית ועכשיו הם בונים על הזיכרון הקצר של העם.

  2. גיא חפר :

    כל הכבוד שלך שאתה לא אוהב את קדימה, וקדימה באמת חידשה את חוק טל, אבל מה הקשר לגבי תוכן המאמר?

  3. ק. טוכולסקי :

    שתי השורות הראשונות בתגובה שלי למשל, חוץ מזה מה זה אז אתה לא אוהב את קדימה ומה הקשר לגבי תוכן המאמר? קדימה ואנשיה הם אותם אנשים שישבו בכל ממשלה וקואליציה של הימין והמרכז מאז 1996 ועשו כל נבלה וטרםה חברתית כלכלית ואחרת. זה אנשים שרוצים לא שוויון בנטל אלא שהחלשים יעשו הכל והעשירים יוכלו להתעשר. שוויון בנטל לא מקדם אחדות בעם ולא פותר טפילות חברתית כי הטייקונים שחלקם הגדול תומכים בקדימה והם יודעים טוב למה הם הטפילים על העם והם הזורעים בו פילוג בכדי שלא יתאחד נגדם. אבל בזה קדימה, מפלגת ההון-שלטון-אהוד יסדר אולמרט/חיים רמון לא תטפל לעולם.

השארת תגובה

חשוב: בקרת תגובות מופעלת ועלולה לעכב את תצוגת תגובתכם. אין סיבה לשלוח את התגובה שנית.

עקב תקלה טכנית האתר נופל וקם לסירוגין.

אנו ממליצים להעתיק תגובות (קונטרול+סי) לפני שליחתן, כדי למנוע מפח נפש אם האתר נופל בדיוק אחרי שהשקעתם בתגובה ארוכה.