חיפוש

חיפוש לפי מילות מפתח

פוליטיקאים, בואו לבדוק את הכוח הפוליטי של האתר שלנו

ארכיון

כוח לעובדים – ארגון עובדים דמוקרטי

מחאת האוהלים – האתר הרשמי

מגזין חברה

אירועים בשבוע הקרוב

אומרים לנו שיש מס אחר

אין הבדל בין פונדקאות לזנות

נושאים זכויות אדם, כלכלת בית ב 15.02.12 0:00

בשני המקרים גוף האישה הענייה הופך לחפץ בתמורה לתשלום מצד אלו שיכולים לשלם, ובשני המקרים אלו סימפטומים למחלה האמיתית שיש להילחם בה – העוני

מאת: ק. טוכולסקי

השבוע עלתה בקריאה טרומית הצעת החוק [של חה"כ זהבה גלאון ממרצ ואורית זוארץ מקדימה – ע"ש] המציעה הפללת לקוחות של העוסקות והעוסקים בזנות. אני חייב לומר שאני לא חסיד גדול של ההצעה, אני חושב שזנות היא סימפטום ומי שרוצה למגר את התופעה צריך לטפל בבעיה, שהיא העוני שדוחק אנשים למצבים בהם הם מוכנים לעשות הכל בשביל לשרוד. אבל פתאום חשבתי על משהו, חוק ההפללה עומד בניגוד לשני חוקים אחרים שקיימים בישראל, חוק חופש העיסוק וחוק הפונדקאות.

חוק חופש העיסוק הוא חוק נוראי שמאפשר לדוגמא להעסיק עבדים ומגן באופן כללי על מעסיקים, חוק הפונדקאות לעומת זאת מגן לא רק על העיקרון הכללי של הזכות לעבוד במה שאתה רוצה. זה חוק שנותן לגיטימציה לחיפצון של האישה (הפיכתה לחפץ).

פונדקאות היא כמו זנות, שימוש בגוף האישה כחפץ, מכניזציה של האישה, המרה ליחסי עבודה של האמהות. הפונדקאית שמצד אחד נתבעת לשמש ככלי קיבול להריון הרצוי בידי אחרים, אינה נקראת אפילו אם פונדקאית שכן הלקוחות, מי שקונים ממנה את זכויות השימוש ברחם לא רוצים קשר אימהי בין העובדת שלהם לתוצר שהם מתכוונים לגדל כילדם. גוף האישה נחדר ומשמש במשך 9 חודשים כדירה להשכיר.

באים ואומרים לי זה לא אותו דבר, הפונדקאות נותנת מענה לצורך של מי שלא יכולים להביא ילדים לעולם. אז זהו שלא, פונדקאות נותנת מענה לצורך של בעלי יכולת שלא יכולים להביא ילדים לעולם לקנות הריון מאישה, לנצל את מצוקתה לצורך קבלת שירות. נניח לצורך העניין שפונדקאות בהתנדבות כמו קיום יחסי מין מרצון וללא ציפייה לתמורה תהיה על הפרק יש על מה לדבר. אבל ככל שיותר ויותר נשים בעולם השלישי, או נשים חסרות יכולת מפתחות קריירה של אם פונדקאית, מסתמן שלא מדובר במין תופעה פילנתרופית קסומה אלא כמו יחסי מין מזדמנים או תרומת איברים מדובר בניצול של בעלי היכולת את חסרי היכולת.

אז מה ההבדל? מדוע באווירה ציבורית שבה המאבק כנגד צריכת שירותי זנות הולך וצובר אוהדים, אין איש שיוצא באופן דומה כנגד פונדקאות? התשובה די עצובה, מי שנלחמים בסממנים של תופעה ולא בבעיה שגורמת לקיום התופעה, לא עושים זאת מסיבות נאורות ומתקדמות אלא מסיבות שמרניות. יחסי מין שלא לצורך רביה נתפסים באופן מוסרני ושמרני כדבר רע ולא לגיטימי ואילו יחסי מין לצורך רביה נתפסים כלגיטימיים. אישה שתורמת ביציות וגופה נפלש או אישה שמופרת ונושאת ברחמה ילדים של אחרים תמורת כסף זה לגיטימי לפי ההיגיון הזה ואילו אישה שמקיימת יחסי מין תמורת כסף זה בעייתי. כל התופעות לעיל בעייתיות ונובעות ברוב מוחלט של המקרים מהיכולת לנצל מצוקה של אחרים.

אז אפשר לאסור על צריכת שירותי זנות ואפשר גם לאסור על תרומת ביציות או כל איבר אחר תמורת כסף ועל פונדקאות תמורת כסף ואפשר גם להלחם בעוני שגורם לאנשים לסכן את בריאותם וגופם.

כל עוד יש עוני, כל עוד אנשים חסרים את הכלים והאפשרויות שמאפשרים להתקיים בכבוד יהיו תמיד תופעות וסימפטומים שליליים. עד שכל בני האדם לא יוכלו להתקיים בכבוד לא נוכל למגר את הבעיה. צריך להלחם בעוני לא בדרכים בהם עניים מתפרנסים.

נערך על ידי מערכת עבודה שחורה
תגיות: , , , , , , , , , ,

3 תגובות

  1. נדב פרץ-וייסוידובסקי :

    ההבדל הקטן הוא, אתה יודע, התנאים הנוראים שבהן חיות זונות. אתה יודע, זה שנשים בזנות רחוב עוברות אונס אלים פעם בשבוע בממוצע, זה שמי שמגיעה לזנות הייתה בעברה קורבן להתעללות מינית, זה שרוב העוסקות בזנות נאלצות להשתמש בסמים כדי להשכיח את הכאב, אתה יודע – כאלה.

    ואגב, הטיעון 'הבעיה האמיתית היא העוני, בואו לא נטפל בסימפטום' עובד יופי גם לגבי הבטחת הכנסה. הרי הבעיה האמיתית היא מבנה השכר, אז אפשר לבטל את הבטחת הכנסה, לא?

  2. ק. טוכולסקי :

    שלום נדב
    ביקרת בבתי הפונדקאיות בהודו? החפצה של האשה ושימוש בגופה תמורת כסף זה אותו הדבר ומלחמה בדרכים בהן נשים או גברים דרך אגב נאבקים ליציאה מהעוני לא פותרת את בעיית העוני.
    השתמשת בהרבה קלישאות, חלקן נכונות יותר חלקן פחות. אני מציע לך לבחון למשל את הטיעון לגבי הסמיםץ. רוב זונות הרחוב הן נרקומניות שהגיעו לזנות בכדי למממן את הסמים ולא הגיעו לסמים כדי לשכוח את הזנות ולא להיפך.

    יש בישראל לפחות 20% זונות גברים ועוד 5% זונות טרנסגנדריות. בקרב צעירים האחוזים של הלא נשים עולים.
    זונות רחוב לא עוברות אונס אלים פעם בשבוע בממוצע, לפחות לא כשבודקים את נתוני האונס או מבצעים מעסקבים ושתאולים של זונות רחוב ולא של ארגונים פמיניסטיים שיש להם אג'נדה ושלא חילצו מעוני אף אחד.
    [
    בזמן שהתוכנית הלאומית לחילוץ נשים ונערות בזנות שגם כך תקציבה מגוחך מקוצצת ב-25% השנה הפללה היא בהחלט דרך זולה של הממשלה להגיד, וואלה עשינו משהו.

    והבעיה האמיתית היא מבנה השכר, אבל לא צריך לבטחל את הבטחת ההכנסה בגלל זה, להיפך, צריך קודם כל להבטיח בכל מבנה של שכר את ההכנסה הבטוחה של אדם.

  3. אלמוני :

    לכבוד שלי יחימוביץ

    ראיתי שאת תומכת בחוק הזנות וברצוני להתייחס…. מסתבר שכבר התיחסו להצעת חוק זו על גלי האתר, וגם עלו כמה גברים, אולם הם העלו את התנגדותם מנקודת מבטה של נותנת שרותי המין. חשבתי לעצמי שאת זה תעשנה אותן נשים טוב יותר והייתי מצפה מהגברים שיביאו את נקודת מבטם. בעיניי זה מגוחך שגברים ידברו רק מנקודת מבטן של נותנות שרותי המין, והייתי מוסיף, שבשל כך הם נשמעים  באוזני אפילו בלתי אמינים. יחד עם זאת קל להבין מדוע אין הם מגלים את ליבם, שכן הם כלואים במלכודת שמהותה היא מלכודת  בגדי המלך החדשים.  החלטתי להעלות דברים אחרים ומנקודת מבט אחרת ואני מקווה שתקראי  בתשומת לב.  אעשה זאת באופן אנונימי, לא בפני שאני מתבייש במעשיי, שאינם מוסריים או לא חוקיים לכאורה, אלה בגלל שאני מאמין שאלה ענייניים אינטימיים, ויפה להם הפרטיות.

    אתחיל מנקודה רחוקה לכאורה. איננו מאשימים אישה  שמקיימת  מין מזדמן, או מין לא משמעותי, משום שכולנו יודעים שאהבה וזוגיות הולכים יחד עם מין אבל ההיפך אינו נכון. מין לא הולך בהכרח עם אהבה וזוגיות. בדרך כלל נראה במין מזדמן  צורך בל יגונה.  רוב הנשים יודעות שהן יכולות להשיג מין מזדמן בקלות וללא תשלום משום שרבים הגברים הזמינים לצורך זה, ורוב הגברים ישתפו פעולה בחינם. אבל ביחס לגברים המצב שונה. גבר שמחפש מין חסר משמעות יתקשה בדרך כלל לקבל זאת ללא תמורה כלשהי.

    מעניין שגם מי שמגנים  אישה  שתעשה זאת למען טובות הנאה, למשל, כדי לסלול את דרכה בחיים דרך חדרי מיטות,  לא יעלו בדעתם להעניש אותה על כך. כלומר אם אישה סוללת את דרכה דרך חדרי המיטות של כל הקצונה הבכירה במשטרה היא בסדר. זה בסדר לקבל טובות הנאה תמורת מין זה בסדר, ולפחות חוקי  אבל לתת זה לא בסדר ולא חוקי.

    האם פועל ביניין שמעמיס בלוקים שעות רבות לא היה מעדיף ללטף אישה ולהביאה לסיפוק תמורת 200 שקלים לחצי שעה.  הוא היה מסכים ואף שמח לעשות זאת אך רוב הנשים יכולות לקבל זאת בחינם. וביחס לאותן נשים שלא יכולות לקבל זאת בחינם והיו רוצות, האם היינו רוצים להקשות אליהן עוד בכך שהיינו הופכים אותן גם לעברייניות.

    האם אפשר לקנות מישהו בסכום של 200 שקלים. נראה לי שדווקא תשלומים גבוהים הם מתכון לשעבוד אנשים (ביקור הגברת של דירנמט), סכומים גדולים כמו עשרות אלפי דולרים עבור תשעה חודשים של הריון  לא שלה זה יותר דומה לשעבוד תמורת כסף. למרות זאת איננו הופכים לעבריינים את אותם זוגות שמעסיקים פונדקאית. גם לא את אותם אנשים שמעסיקים עובדים זרים בתנאים קשים. אף אדם לא ראה את עצמו כשהייה קטן כמנקה את התחת של זקן עבור שכר זעום, למרות זאת אינך אומרת להוציא את אותם צרכנים של אותם שרותים קשים אל מחוץ לחוק. דווקא מסגיסטית שנותנת גם שרותי מין אינה חשה מושפלת ומנוצלת כשהיא עושה זאת תמורת שכר גבוה יחסית. ההיפך, היא מרוויחה די טוב וגם לא משלמת מיסים בדרך כלל.

    לא נראה לי שמטרת החוק היא להגן על נשים משום שיש כבר די חוקים נגד סרסרות, נגד עבדות, נגד אונס, נגד הטרדה, נגד כפית מין על מי שאינו כשיר שכלית או מכל סיבה אחרת. אין צורך בחוק שכל מטרתו בעצם לפגוע בגברים. מסתבר שיש כמיליון משתמשים בשרותי מין בחודש, אם נוריד את הזקנים והילדים, אנחנו מדברים על שליש מהגברים במדינה… כל חודש. המטרה היא, כך נראה לי, כמו סוונרולה בשעתו להפוך את רובנו לעבריינים. נגרום לכך שאנו נתבייש בצרכים שלנו. אנו נסתיר אותם. אנשים שיש להם רגשי אשם, נוחים לשליטה ולהשפלה.

    רוב הנשים שאני מכיר שנותנות שרותי מין עושות זאת בהסכמה ובתנאים טובים. ובאשר לאלה שמנוצלות, ויש כאלה, טוב תעשה חברות הכנסת והרשויות אם ימצאו   דרכים לעזור להן לצאת ממעגל חייהן הקשה על ידי השקעת כספים ומאמצים – דווקא מתוך הכספים הרבים שמתגלגלים בתעשיית המין לטובת אותן נשים, לא על ידי כך שהן תהפוכנה את הרצון הנורמלי של גברים במין מזדמן לפשע, ובוודאי לא על ידי הצעות מתנשאות של חינוך מחדש כמו שמקובל בסין הקומוניסטית.

    אי אפשר לעצור את הצורך במין מזדמן. הוא תמיד יצוץ בתחפושות שונות. טיפול מיני, סירוגייט, טנטרה, טיפול גוף נפש, אירוח, מסג ועוד ועוד ועוד. אבל אפשר לגרום לרובינו הגברים רגשי אשם, לגרום לכך שאנו נהייה בעיני עצמינו קטנים ועלובים. 

    לסיכום אני לא מתבייש בכך שאני רוצה לעיתים למצוא לעצמי מין לא משמעותי. ואני אפילו יודע שבכוונה אני רוצה שיהייה לא משמעותי… כדי שלא יפגע בדברים המשמעותיים בעיניי.

    אני לא רוצה לילל בזכות המסכנים, הרווקים, האימפוטנטים, הנכים, הם אינם הרוב כנראה למרות שגם אותם אני בודאי לא מגנה.
    אני גם מניח שלא תרצו לעשות outing לחייל שיריון שבא לחופשה ואין לו חברה.  אבל בודאי, אני מניח, שאתן רוצות לרדוף את עורך הדין שנמצא מקבל שרותי מין אצל מסגיסטית, או את חבר הכנסת שיתפס ובהחלט יהיה מאוד שמח לחשוף אותו קבל עם ועולם וגם לפני אישתו וילדיו.

    אני חושב שגם נשים וגם גברים רשאים לרצות ולקיים באופן דיסקרטי על פי רצונם מין מזדמן ובלתי משמעותי כשזה נעשה בהסכמה. זה נכון שנשים זקוקות לכך פחות, וזה נכון שלרוב הנשים שעושות זאת הדבר מתאפשר חינם, אבל אין לא הופך אותן לצדיקות גדולות יותר מאותם גברים שמוכנים לשלם לאישה שעושה זאת בהסכמה.

    מדובר בגברים שברובם הגדול, אינם מתכוונים לפגוע להשפיל או לשעבד נשים. הם נמשכים בעוצמה רבה לצורך הזה במין מזדמן, והם מוצאים נשים רבות אשר מסכימות ואף רוצות, כשהתנאים טובים, להעניק להם נחמה תמורת תשלום לא קטן כלל. אם התשלום נמוך מדי אזי יש להעלותו אבל לדעתי, במקרה זה התנאים אינם תנאי ניצול.

    זה לא הוגן ולא חכם להפוך אותנו לעבריינים. אל נא תהפכי את רובנו לשפלים ומושפלים בעיניי עצמנו ולעבריינים בעיניי החוק.

השארת תגובה

חשוב: בקרת תגובות מופעלת ועלולה לעכב את תצוגת תגובתכם. אין סיבה לשלוח את התגובה שנית.

עקב תקלה טכנית האתר נופל וקם לסירוגין.

אנו ממליצים להעתיק תגובות (קונטרול+סי) לפני שליחתן, כדי למנוע מפח נפש אם האתר נופל בדיוק אחרי שהשקעתם בתגובה ארוכה.