חיפוש

חיפוש לפי מילות מפתח

פוליטיקאים, בואו לבדוק את הכוח הפוליטי של האתר שלנו

ארכיון

כוח לעובדים – ארגון עובדים דמוקרטי

מחאת האוהלים – האתר הרשמי

מגזין חברה

אירועים בשבוע הקרוב

אומרים לנו שיש מס אחר

בתי-הדין הרבניים פוגעים גם בזכויותיהם של גברים

נושאים דעות, זכויות אדם, משפט ופלילים ב 30.01.12 5:34

למרבה הצער, מרבית הציבור אינו מודע לכך שאם אתה גבר תזדקק לשרותי בתי הדן הרבניים מחכות לך שם כמה הפתעות לא נעימות
מאת: אריאל לוין

על החברה החילונית להתגרש מבית הדין הרבני

קח שאיפה עמוקה של אוויר לריאות, ודקלם את המילים הבאות במהירות:: "ואכסי יתיכי ליכי כהלכות גוברין יהודאין דפלחין ומוקרין וזנין ומפרנסין ומכלכלין וסוברין ומכסין ית נשיהון בקושטא ויהיבנא", אם נשברו לך כמה שיניים תוך כדי הקריאה, לא נורא. תירק אותן והעלה על פניך חיוך אווילי: "אכלת אותה!"

המילים הללו אינן מילות כישוף לגירוש שדים ומזיקים. הן אינן גם כתב חידה עתיק שהמפענח אותו ימצא מטמון של אבנים יקרות.  הציטוט לקוח ממסמך משפטי לכל דבר, שכל גבר נשוי חתם עליו בבדיחות דעת ובעליצות ביום המאושר בחייו. למסמך הזה הכתוב בארמית קוראים כתובה, ואת שטר החוב הזה בתי הדין הרבניים יגרמו לך לשלם, אם תניח להם לנעוץ את טופריהם בך.

אם אתה גבר, מחכות לך עוד כמה הפתעות לא נעימות בבתי הדן הרבניים. למשל מונח הלכתי הקרוי "מדור ספציפי"  העלול לגזול ממך  את חלקך בדירה המשותפת בניגוד לחוק האזרחי הקובע חלוקת רכוש שוויונית.  למשל תביעת "שלום בית" מוזרה, או "מזונות אישה" שעל פיהם תצטרך לשלם לאשתך בנפרד סכום כסף מדי חודש, עד שהיא תואיל לקבל את הגט.

מחקר אקדמי מנפץ גם את המיתוס שבתי הדין הרבניים מטיבים עם גברים באשר לסדרי הראיה ומשמורת: מאמרה של ד"ר דפנה הקר (A legal field in action: the case of divorce arrangements in Israel) מביא נתונים מספריים של מדגם בן כ-300 מקרים וניתוח סטטיסטי של נתונים אלו. מהניתוח עולה בבירור כי בתי הדין הרבניים קובעים סדרי ראיה מופחתים לאבות ביחס לבית המשפט למשפחה, וכי סיכוייו של אב לזכות במשמורת משותפת, או אף לאיזכור זכויותיו ביחס לאחריות ההורית ירדו באופן משמעותי אם יבחר בבית הדין הרבני ולא בבית המשפט למשפחה.

למרבה הצער, מרבית הציבור אינו מודע לכל אלו. לא אחת אנו שומעים שבתי הדין הרבניים מקפחים נשים, וכי יש עשרות או מאות אלפי עגונות (למשל, ח"כ זהבה גלאון, "שישי בחמש", מול ד"ר ראול רודריגז). יש קואליציה שלמה של ארגוני נשים למלחמה בבתי הדין הרבניים, וכך למשל נטען כנגד ההצעה להרחיב את סמכות בתי הדין הרבניים לבוררות בהסכמה בענייני ממונות כי "הרחבת סמכויות בתי הדין הרבניים עשויה להביא לרמיסת זכויות נשים ולהגברת האפליה הקיימת נגד נשים בישראל!"

המיתוס שבתי הדין הרבניים טובים לגבר ורעים לאישה מושמע כל כך הרבה פעמים, עד שיש מי שמאמינים לו. גברים מתגרשים רבים, פונים לעורך דינם ומבקשים ממנו בסכלותם למהר לבית הדין הרבני.  עורכי דין העוסקים בעניני משפחה יודעים שהאמת היא אחרת לגמרי: בתי הדין הרבניים הם רעים לכולם, גם לגברים וגם לנשים.

גם גברים וגם נשים מספרים סיפורי זוועה על המתרחש בבתי הדין הרבניים. על פסקי דין מוזרים, על התעלמות מהחוק, על שתדלנות אצל הדיינים, ועל שיטה משפטית שבה כל דיין אינו רואה עצמו מחוייב לא רק לחוק הישראלי, אלא גם להלכה הדתית המקובלת, והוא פוסק כראות עיניו. וגם עורכי הדין סובלים מהשיטה הארכאית המוזרה הנוהגת שם. רבות גם נכתב על העובדה שהשופטים בבתי המשפט האזרחיים מתקשים לפענח את פסקי הדין הרבניים. אדרבא, נסה נא אתה הקורא לכתוב בשפה מודרנית את המובאה הבא מפס"ד כזה שבו נתקלת לאחרונה:: "כמובא ברמ"א סי' ע' סעיף י"ב ומקורו מהמרדכי. שם מבואר דאם עזבה את הבית עקב זאת שהוא גרם הקטטה אינה מורדת ורק אם היא ארגלה קטטה היא מורדת. ולפי"ז מדוע האישה תקרא מורדת ותפסיד מתנותיה במקום שהוא אשם בזה שהוא מאוס בעיניה. והנה ברמ"א סי' ע"ז בדינא דמתיבתא כתב בנותנת אמתלא לדבריה למה מורדת בו, כגון: שאומרת שאינו הולך בדרך ישרה ומכלה ממונו וכיוצא בזה, אז דנינן ליה כדינא דמתיבתא וכל מה שכתב ונתן לה מחזרת."

ניתן להשוות את חוסר שביעות הרצון של גברים ונשים מבתי הדין הרבניים באמצעות בדיקה של מספר הבג"צים שמוגשים על ידי גברים לעומת בג"צים שמוגשים על ידי נשים על החלטות בתי הדין הרבניים. ובדיקה זו מגלה שהמספרים מאוד דומים. אפשר גם להשוות את מספר מסורבות הגט למספר מסורבי הגט וגם כאן, המספרים דומים.

הבעיה שיש לנו  כחברה מודרנית ושוויונית עם בתי הדין הרבניים היא בעיה אמיתית. הבעיה דורשת לימוד, העמקה, והתמודדות אמיתית ורצינית. שני דברים נדרשים לצורך ההתמודדות הזו: ראשית, עלינו להבין שהרעה החולה הזו משותפת לכולם גם לגברים וגם לנשים, ושנית, עלינו להבין שמרבית הכוח של בתי הדין הרבניים אינו נובע מהחקיקה, אלא מהאופן שבו אנשים חילוניים מתירים להם לשלוט בחייהם.

על החברה החילונית להתגרש מבית הדין הרבני, ויפה שעה אחת קודם. גם גברים, וגם נשים צריכים להשתדל להימנע מלהזדקק לשירותיהם: לא לנישואין, ולא לגירושין. לשם כך, חייב הציבור לנקות מראשו את התעמולה לפיה בתי הדין מסייעים לגברים לפעול נגד נשים. צעד ניתוק חילוני נוסף הוא סירוב מוחלט של נשים חילוניות לתת לדיני הנישואין לשלוט בחייהם. אישה אשר נפרדה מבעלה, לא צריכה לקבל הכשר מבית הדין הרבני לקיים מערכת זוגית, ולא צריכה להיבהל מאיומי הממזרות המטופשים שלהם.

עו"ד לוין, עוסק, בין השאר, בדיני משפחה, והוא חבר הוועד של עמותת הורות=שווה

נערך על ידי לקסי
תגיות: , , ,

7 תגובות

  1. אלקזאי :

    אלו נבלות ואלו טרפות – זה לא משנה למי יפנה הגבר שכן בהיותו גבר הוא יופלה לרעה בכול תחום אפשרי בנושא המעמד האישי.
    הדיינים האלו לא פועלים לפי החוק ובוודאי שאינם פועלים על פי ההלכה. טוב אוכל טרפות מאותו דיין המופקד על אכיפת ההלכה אך בפועל פוסק בניגוד לדין תורה.

  2. יאיר תיבון :

    הגיעו אלי פניות רבות של אבות גרושים שנרמסו עד עפר בבתי הדין הרבניים (בד"ר). הטענה שכביכול לגברים יש יתרון בבד"ר הן חסרות שחר – מדובר באגדה. אולי בעבר זה היה נכון, אבל היום היחס לגברים הוא נוראי. ראיתי כיצד גברים נסחטו ללא כל בושה ובניגוד לכללי הדת לוותר על הגט תוך השפלות ואיומים, ראיתי כיצד גברים מסורבי גט (שהאשה לא רוצה להתגרש) נותרים שנים ארוכות ללא סעד.
    יאיר תיבון
    יו"ר הקשב"ה (ע"ר) התנועה לקידום השוויון בהורות.

  3. עבר זמנו :

    והכתבה הזאת מלמדת שזו הדרך למנוע אי אלו ייסורים בעתיד

  4. אב גרוש :

    אחרי שחילקנו את הרכוש בבית המשפט לעינייני משפחה גרושתי תובעת את כתובתה. כל מי שקורא פסקי-דין רואה שהיד היום קלה מאוד בחלוקת הכתובה

  5. אוריאור6 :

    במקום שאין אנשים השתדל להיות איש (מסכת אבות)
    אני מביא ציטוט זה לאנשי אמונה, אשר נוהרים אחרי הזרם העכור.

    בושה לעם עם כאלה "מאירי-דרך".

  6. יניר :

    קראתי פעם הרהורי גבר בהליכי גירושין, לאן לפנות – לבית דין רבני או לביהמ"ש לענייני משפחה, וזה הזכיר לי בדיחה ישנה ששמעתי:

    לבחור אחד, בעל עסק נקבע דיון בבית המשפט מול פקיד השומה.
    פנה הבחור לעורך דינו ונועץ בו באילו בגדים כדאי להגיע לבית המשפט. ענה לו פרקליטו: "כדאי לך לבוא בבגדים בלויים על מנת לעורר את רחמי השופט".
    נועץ הבחור ברואה החשבון שלו. "לך לשם לבוש בחליפה מהודרת. על השופט להבין שאתה אדם מכובד שאינו מרמה את הרשויות", אמר לו.
    בצר לו, פנה הבחור לרב העיר. ענה לו הרב, אענך במשל: "נערה צעירה בליל כלולותיה נתחבטה באילו בגדים לפגוש את חתנה לפני הייחוד. פנתה לאמה שענתה לה כי עליה לבוא בלבוש צנוע, שמא יחשוד חתנה כי אינה בחורה הגונה.לאחר מכן, פנתה לדודתה שענתה לה כי עליה לבוא בחלוק תחרה חושפני וסקסי, על מנת שחתנה ידע כי היא שלו לעד"
    טוב, ענה הבחור לרב. אבל מה הקשר לבעיה שלי?
    העניינים זהים, ידידי, ענה לו הרב: זה לא משנה מה תלבש, הולכים לדפוק אותך בכל מקרה!!!

  7. taly :

    זה ברור מאליו!

השארת תגובה

חשוב: בקרת תגובות מופעלת ועלולה לעכב את תצוגת תגובתכם. אין סיבה לשלוח את התגובה שנית.

עקב תקלה טכנית האתר נופל וקם לסירוגין.

אנו ממליצים להעתיק תגובות (קונטרול+סי) לפני שליחתן, כדי למנוע מפח נפש אם האתר נופל בדיוק אחרי שהשקעתם בתגובה ארוכה.