חיפוש

חיפוש לפי מילות מפתח

פוליטיקאים, בואו לבדוק את הכוח הפוליטי של האתר שלנו

ארכיון

כוח לעובדים – ארגון עובדים דמוקרטי

מחאת האוהלים – האתר הרשמי

מגזין חברה

אירועים בשבוע הקרוב

אומרים לנו שיש מס אחר

זנות בקרב גברים – מדוע התופעה מתרחבת?

נושאים זכויות אדם, רווחה ושירותים חברתיים ב 8.12.11 4:26

בעקבות מאמרו של ק. טוכולסקי על הדרת גברים העוסקים בזנות משיח הזכויות, מנחם לוריא  מרחיב את הדיון בתופעה ובבעייתיות הכרוכה בטיפול בה

זנות בקרב גברים - הדיון שאינו מתקיים

למרות התגברות התופעה, גברים העוסקים בזנות כמעט ואינם מוזכרים בשיח הזכויות, המתמקד בבעיית הזנות בקרב נשים. כמוהם, ישנן קבוצות נוספות שזכויותיהם נפגעות, אך קולן נאלם. לקראת יום זכויות האדם בסוף השבוע, ק. טוכולסקי קורא לפתוח את הראש ולנתץ את הקלישאות

לקריאה נוספת

זנות.

המילה הזו הושאלה מסיפור רחב מהתנ"ך ונקשרת לטאבו בחברה הישראלי – לפיו גברים לא מקבלים תשלום (לא מנשים ולא מגברים אחרים) על מנת שיסכימו לקיים יחסי מין. עם טאבו חברתי קצת קשה להלחם ולעורר שיח.

קטינים:

תופעת המין בתשלום שבו קטין מוכר את גופו לגבר אחר נפוצה ושכיחה מאוד. כקצין נוער בעבר, השתתפתי במחקר (על ידי משטרת ישראל) שבדק את תופעת המין בתשלום באמצעות קטינים זכרים לבגירים זכרים. הכשל (אם אפשר לקרוא לזה כך) שגורם לשכיחות התופעה נעוץ בשאלת הזהות המינית המאפיינת קטינים בתקופת ההתבגרות בגילאים 12 עד 18 (מבחינת החוק) ונמשכת עד גיל 30 לפי מחקרים חברתיים בישראל שנות האלפיים. אם נוסיף לשאלת הזהות המינית את הרצון להתנסות ואת התמימות של המתבגר, הרי לנו מתכון בטוח להפיכתו של המתבגר (הרבה פעמים באמצעות בגיר אחר) לזונה מסוג זכר.

החוק אוסר קטגורית על קיום יחסי מין (בין-מיניים או חד-מיניים) בין בגיר למי שטרם מלאו לו 16 שנה. זהו אינוס בנסיבות מחמירות והעונש הוא 16 שנות מאסר. הטיפול המשטרתי, בעניין הזה, הוא בבגירים שמעורבים במעשה הזנות (לקוחות וגם, ובמיוחד, הסרסורים) וכן טיפול משולב עם רשויות הרווחה.
ופה טמון הכשל. אין בישראל (לא בעבר, ולצערי גם לא היום) רשויות רווחה שיכולות לטפל התופעה הזו באופן מהיר ויעיל.

תופעת הקטינים כזונות ממין זכר איננה המצאה חדשה והטיפול בה צריך להיות מתחום העבודה הסוציאלית והרווחה ולא טיפול משטרתי.

המשטרה איננה מפרסמת פרטים אודות חשיפת עבירות מין שבהן קטינים (זכרים) מעורבים במעשי זנות מאחר והמידע הזה חסוי על פי חוק. לכן גם לא אחשוף אותו בעצמי.  ברם, מדובר בכמות מאוד משמעותית של אירועי פשיעה בשנה.

בעיות הטאבו:

גבר אשר מקבל תשלום מאישה על מנת שיקיים עימה יחסי מין לא נחשב למי שעשה מעשה אסור אלא להפך, למצליחן.

השידור המסחרי הראשון של הערוץ הטלוזיה השני היה סרט בשם "עגיל על הזין" שתיאר גבר צעיר שהסתובב באילת ולמחיתו עסק במתן שירותי מין בתשלום לנשים ששלמו לו על כך – מה שבשפה המקובלת נקרא ג'יגולו. החוק הפלילי לא עוסק באתנן של אישה לגבר על מנת שיקיים עימה יחסי מין וביחד עם התפיסה החברתית של התופעה הזו אין פה עבירה פלילית למעט עבירות מס – אם בכלל.

זנות של גברים הומוסקסואליים:

 תופעת המין בתשלום בקרב הומוסקסואליים איננה תופעה שולית או זניחה.

נעצור לרגע ונדבר על קהילת ההומוסקסואליים: בקרב הקהילה הזו יחסי אישות מונוגמיים הם מטרה הרבה יותר חשובה מאשר בקרב זוגות הטרו-סקסואליים. בקרב ההומוסקסואליים הזוגיות המונוגמית היא מצרך יקר חשוב ומשהו ששומרים עליו בקנאות רבה הרבה יותר ממה שמקובל בקרב ההטרוסקסואליים.

מעבר לידיעה הכללית, בשנות ה -90 הייתי מעורב במחקר משותף לצה"ל, משטרת ישראל והאוניברסיטה העברית בעניין הזה והמסקנה שהבאתי מעלה הייתה חלק מהמחקר הזה (שאגב, באותם ימים ראה בעניין סיכון ביטחוני). אם להיות ממוקד יותר, הרדיפה אחרי הביגמיה בקרב ההומסקסואליים נתפסה כסיכון ביטחוני במקרה ובן זוג מתאכזב מנטישת בן זוגו – הננטש הופך לפגיע ולכן מסוכן ביטחונית.

אם כבר נגעתי בעניין הזה: בעקבות המחקר הזה החליטה משטרת ישראל לגייס לשורתיה הומוסקסואליים מוצהרים ונחבאים ולא להטיל עליהם מגבלות ביטחוניות. צה"ל הצטרף לחשיבה הזו כמה עשורים מאוחר יותר…

ובכן, כמו בחברה ההטרוסקסואלית, בה גבר מבוגר ינכס לעצמו הישג עם יצליח לקיים יחסי מין עם נערה צעירהכך גם ההומוסקסואל המבוגר ינכס לעצמו כהישג אם יצליח לקיים יחסי מין עם נער צעיר. כשיש ביקוש יש היצע (גם בתחום הזה) ולכן זנות של נערים צעירים ואף קטינים, זמינה עבור ההומוסקסואל המעוניין באותה מידה כמו בשאר החברה.

 כדי לעמוד על היקף התופעה, אפשר, למשל, לגלוש לאתר ולעיין במודעות המתפרסמות שם ובפרט  אלה שבהן גברים צעירים מציעים את גופם ליחסי מין חד מיניים בתשלום ושלא בתשלום.

מה אומר החוק?

החוק שאסר על משכבי זכר בוטל בסוף שנות השמונים של המאה הקודמת וטוב שכך.
למיטב זכרוני החוק אסר על משכבי זכר כשאת שורשיו ינק מההלכה היהודית ולא התעסק במשכבי זכר בתשלום. מכל מקום הבושה הזו הוסרה מהקודקס הפלילי.

החוקים הדנים בעבירות הזנות מתייחסים אך ורק לזנות בקרב נשים. אין התייחסות לזנות כשנותן השירות הוא גבר לאישה או גבר לגבר אחר.

כפי שציינתי קיום יחסי מין עם זכר שטרם מלאו לו 16 שנה הוא מעשה אינוס חמור ואסור על פי חוק,  בין אם בצוע תמורת תשלום ובין אם  בחינם.

הומוסקסואלים והחברה הישראלית:

החברה הישראלית מאוד חצויה ביחסה לאוכלוסיית ההומוסקסואליים. מצד אחד, תל אביב נחשבת לאחת מבירות התיירות ההומוסקסואלית והפרסומים לכך גלויים ובראש-חוצות. מצד שני -כיאה לדת שיש לה מדינה – הומוסקסואליות נחשבת לחטא איום ונורא בין  האדם לבורא עולם.

הקהילה הגאה לא הצליחה למצב עצמה במרכז השיח הציבורי אולם כן הצליחה, אם כי לא במידה רבה, להפוך את חייהם של הגאים (נשים ככגברים) לחיים קצת יותר קלים בחברה ההטרוסקסואלית הישראלית אך לא בקרב החברה הדתית הישראלית.

לסיכום:

יחסי מין בתשלום שבהם מעורב קטין שמוכר את גופו לבגירים אחרים היא תופעה שכיחה וידועה לרשויות אכיפת החוק והרווחה. העובדה שבגלל טאבו של החברה הישראלית לא מדברים עליה בצורה פתוחה, לא הופך את הבעיה לזניחה ולבלתי חשובה.

גם מין בתשלום בקרב צעירים ומבוגרים הומוסקסואליים איננו תופעה זניחה בקצוות הרחוקים של החברה הישראלית אלא תופעה שכיחה שנעשית בגלוי ולא בהיחבא, והיא איננה עבירה פלילית כל עוד הצעיר איננו קטין.

החוק הישראלי איננו מסדיר בשום צורה יחסי מין בתשלום, חד-מיניים או בין-מיניים. לא בטוח שצריך להסדיר את העניין חוקית – כן בטוח שטוב שחוק משכב זכר נעלם מהקודקס הפלילי שלנו.

החברה הישראלית היא  דו-ערכית ושבויה בטאבו בעניין של יחסי מין חד מיניים בכלל וזנות חד מינית בפרט. צריך להוציא את הנושא  לאור השמש, ולו בשל מעורבותם הפעילה של קטינים בתחום.

נערך על ידי רביב נאוה
תגיות: , , , , ,

19 תגובות

  1. ק. טוכולסקי :

    הגיע הזמן להרים על נס את הבעיה ולהרחיב את הדיון. במיוחד כאן. הסוציאל דמוקרטיה אינה רק שיקום המעמד הבינוני ולא אמורה להיות מוגבלת לשיפור מעמדם של שכירים כמורים ועובדים סוציאליים.
    קטינים וצעירים שעוסקים בזנות זקוקים לחילוץ, טיפול ושיקום לא פחות ממקבילותיהן הנשים.

  2. מיכאלה :

    נכון, אין כיום שירותים ייחודיים לגברים ולגברים קטינים בזנות, אך לא מדויק לומר שאין התייחסות לגברים בזנות בחוק: בחוק העונשין כל העבירות נלוות של זנות בגירים (הזנות כעצמה כידוע לך מותרת בישראל)- בחוק התייחסות לא רק לנשים אלא ל"בני אדם" (סעיפים 199-205).
    כמו כן, בחוק העונשין ישנה התייחסות מיוחדת לעבירות מין כלפי גברים וקטינים בסעיף 347 – מעשה סדום, בדרך זו יש ענישה ללקוחות של הקטינים בנים בזנות.
    יתכן שאחת הבעיות באכיפה על עבירות בתחום זנות קטינים נובעת מכך שלאחר גיל 16 נכנס עניין של קיום יחסי מין בהסכמה.

  3. ק. טוכולסקי :

    מיכאלה, הבעיה העיקרית אינה בחוק אלא באי האכיפה והיישום ובעצימת העין לא רק של הרשויות אלא גם של מי שנלחמים למען זונות ובלבד שהן נשים.

  4. דקל-דוד עוזר :

    לא חושב שיש טאבו על קטינים

    בגירים? כן
    קטינים שמוכרים את גופם לבגירים? אין על זה טאבו זה ברור לכולם שזה אסור.

    אולי פשוט לא יודעים על התופעה וההיקף שלה.

    הסיבה שהדיון נסוב סביב הנושא של נשים שמוכרות מין לגברים (אני מניח ככה לפחות) הוא שהאיסור על אישה לקבל כסף על פעולות שהיא מסכימה להן, אם מנקים את שאר הטיעונים, הוא איסור שנוי במחלוקת. (אני יודע שאי אפשר וצריך לדון בהכל כמכלול, אני מניח פה הסבר לעניין תכיפות הדיון).
    בנוסף ההנחה היא שיש הרבה יותר דרישה בשוק לנשים שמוכרות מין מאשר גברים. בעניין הזה אני לא מכיר סטטיסטיקה אז אולי אני טועה.

  5. ק. טוכולסקי :

    דקל מרוב שברור לכולם שאסור התופעה מתקיימת וקשה לומר שהמדינה מתמודדת.
    עזוב פדופילים שרודפים אחרי ילדי יסודי. גיל הכניסה לזנות בישראל ירד ל-12.

    יש בעיה עם קטינים מעל גיל 16 שמותר להם כמסתבר למכור את גופם ואין חקיקה יחודית שאוסרת על תשלום תמורת מין לבני 16-18. אבל יש מספיק זנות בקרב בני 12-16 שאמורה להיות אסוקה לחלוטין.

  6. יונתן כ. :

    לאשה וגם לגבר מותר למכור את גופם,החוק לא אוסר את זה,החוק אוסר סרסור,הדחה,פרסום,שכירת דירה לצורך וכו'.

  7. יונתן כ. :

    המשטרה בכלל לא מנסה לעצור זונת אצל קטינים לא משנה באיזה גיל.

    אני לא בטוח שמותר בגילאי 16-18,החוק מדבר על ,קטינים, בלי הפרדה בגיל 16.

    אמנם גיל ההסכמה החוקי המוחלט הוא בגיל 16 אבל הוא לא כולל הסכמה לזנות כמו שהוא לא כולל הסכמה כאשר מדובר ביחסי מרות.

  8. ק. טוכולסקי :

    יונתן, המשטרה אינה אוכפת כנגד בני 16, בירור שנערך בעקבות תלונות שהוגשו בגלל מדיניות המשטרה העלה כי החוק אינו אוסר על יחסי מין בתשלום עם קטין בגיל ההסכמה. עצוב מאוד אבל עד שהחוק לא ישונה ויאסור זאת במפורש זה המצב.

    והנה עוד צביעות, ארגוני הפמיניסטיות הזועמות לא יתמכו בחוק כזה כי הוא יתיר קיום יחסי מין בתשלום בין בגירים. וכך אין גם חוק

  9. דקל-דוד עוזר :

    המשטרה עסוקה בדברים הרבה יותר חשובים כמו… אנשים שמעשנים גראס.

    יש לך מערכת חקיקה שכל כולה לא הגיונית מהחוקים עצמם, עובר בעונש ובסדרי העדיפויות אז למה להיות מופתעים מכך שהמשטרה לא עוסקת בנושאים מורכבים?

    ובכלל, מה למשטרה? איפה מערכת החינוך והרווחה? מה פתאום צריך שוטרים לנושאים סוציאליים?

    צריך להקים סיירות סוציאליות, לתת לכל עובד סוציאלי כלי רכב שיטייל ויעזור לאנשים במקום שוטרים.

  10. יונתן כ. :

    המשטרה לא אוכפת אבל החוק לא מתיר,למעשה המשטרה לא אוכפת את החוק.

    לשון החוק ברורה ולא נאמר בה דבר על גיל ההסכמה,מדובר שם על "קטין"(חוק העונשין 203ב) לי זה נראה די ברור אבל אני לא בדיוק מומחה בפירוש חוקים.

    איפה נערך הבירור שעשית?

    אגב גם מעשים שנעשים בבני נוער מתחת לגיל ההסכמה לא נאכפים,בעשור האחרון כמעט ולא עצרו אנשים על זה.

  11. יונתן כ. :

    דקל-לעמותת עלם יש פרוייקטים כאלה.

    כדי שמאמצים כאלו יישאו פירות הם צריכים לשלב איתור,מניעה,שיקום וגם ענישה למי שמנצלים.

  12. מנחם לוריא :

    המשטרה ועוד...

    אני רוצה להבהיר: קיום יחסי מין עם קטין או קטינה שטרם מלאו להם 16 שנה אם חד מיניים או דו מיניים אסורה קטגורית בלי הנחות.

    כאמור המשטרה כן אוכפת את האיסור הזה לרבות,ולא פעם,מין בתשלום ו/או תוך כדי ניצול מרות.

    למרות שמשטרת ישראל דהיום רודפת פרסומת יותר מרודפת הצלחות הנושא הזה חסוי על פי חוק ואי אפשר להכנסו לפרסומי המשטרה לא בהקשר של היקפי הפשיעה המפורסמים כל שנה ולא בהודעת דוברות – וטוב שכך.

    למי שחושב שתפקיד המשטרה הוא חזות הכל טועה ומטעה. כשהנושא מגיע לפתחה של המשטרה הכשל של החברה הישראלית לטפל בנושא מונח לפתחה ולדאבון הלב.

    החוק הוא לא הבעיה כפי שנאמר על ידי קודמי. מכל מקום גבר בגיר שיאנס על ידי גבר אחר (או אישה אחרת) יש לו ולתביעה בעיה שכן חוק האינוס מדבר במפורש על נשים. מנסיוני בתחום התביעה תגיש כתב אישום על סעיף הדן המעשה סדום ושם יש גם את מוטיב האי הסכמה.

    לגבי ניהול בתי בושת: לא נתקלתי בבית בושת שבו גברים נתנו שירותי מין בתשלום לגברים אחרים ולמיטב ידעתי אין דבר כזה. גם מבחינה חוקית יהיה קשה לתבוע,במקרה כזה, לפי סעיפי הזנות שבחוק שכן,שוב,הם מדברים על העסקת נשים בזנות.

    אני רוצה להדגיש את האמירה של ק.: גיל הכניסה לעולם הזנות הן אצל בנים והן אצל בנות ירד מ 14 ל 12 וזאת בעיה חברתית קשה מאוד שדורשת טיפול ולא התעלמות והזנחה. מדובר בבני אדם קטינים שחייהם נהרסים עד ליסוד והנזק קשה עד בלתי אפשרי לתיקון.זו חובתה של המדינה לטפל לחשוף ולעצור את התופעה עד כמה שרק ניתן – וזה פשוט לא נעשה.

    נדגיש: תופעת הזנות בקרב קטינים דורשת חשיפה אקטיבית ולא של המשטרה. לשבת בחיבוק ידיים זה להתעלם מהבעיה.

    ועוד הבהרה: גיל 16 הוא גבול מלאכותי שמחוקק בחר לשים. זה שנער שעבר את גיל 16 ועדיין מוכן לקיים יחסי מין חד מיניים בתשלום צריכה להדליק נורות אדומות אצלו עצמו,אצל הוריו ואצל רשויות הרווחה וכל אלה,ביחד או לחוד, חייבים לפעול מיד מהר ויעיל ולא להזניח ובטח שלא להמתין שאיזו עמותה תרים את הכפפה ותתיסר בקשר למקורות ההכנסה שלה. וזה לא קורה כי שירותי הרווחה בישראל הופרטו ואלה שלא נזנחו ונמצאים בחסר.

    אני לא יודע מתי,מבחינת גיל, מותר לגבר לקיים יחסי מין עם בני מינו בתשלום ומתי לא. חוק הוא לא הפיתרון לעניין הזה שרותי רווחה במימון המדינה זמינים ויעלים הם כן הפיתרון גם אם הילד בן 90.

    ועוד הבהרה: קיום יחסי מין 0חד מיניים או הטרו-סקסואליים) בתשלום ובהסכמה מותרים בישראל ובתנאי:
    1. חל איסור לפרסמם (תיקון לחוק ממרס 2011)
    2. אסור לסרסר בהם.
    3. אסור לנהל בתי בושת.
    4. אסור להדיח למעשה זנות.
    5. איסור קטגורי ולא משתמע לשתי פנים כאשר אחד הצדדים הוא קטין/קטינה טרם מלאו להם 16 שנה.
    6. כל עוד המקום,מבנה, שבין כתליו מתקיים מין בתשלום לא הושכר לצורך כך.
    ולעניין זה נדגיש כי זה גם חשוב לעניין הקטינים: אם מדובר בקטין טרם מלאו לו 16 שנה קטגורית ובלי הנחות והתתנייות זה מעשה אסור חוקית וגם מוסרית. לעומת זאת אם פלוני או פלונית יספקו מין בתשלום בבית שלהם שנמצא בבעלותם המלאה ובו הם חיים דרך קבע אין זו עבירה כללל ועיקר ומותר. לגבי מוסר – זה סיפור אחר וכל אחד והמוסר שלו.
    …השאר,מותר.

    ובשולי הדברים: חובתה של החברה באמצעות המדינה לחשוף ולטפל בעבירות מין כלפי קטינים. החוק בישראל מצויין והוא לא הכתובת לטענות לעומת זאת אף אחד לא רץ ברחוב עם שלט שהישבן שלו מושכר למרבה המחיר. אלה סטיות שנעשות בהחבא וצריך שהחברה באמצעות המדינה תקבל את האחריות והכלים לחשוף ולטפל בעבירות האלה והמשטרה איננה הכתובת.

    מנחם.

  13. ק. טוכולסקי :

    יש בתי בושת שבהם גברים נותנים שירותים לגברים קוראים להם סאונות ובדרום תל אביב יש מבחריש גם בטח בעוד כמה מקומות ליד בתי הבושת של הנשים.

    צריל לאסור על מין בתשלום בהסכמה אצל קטינים צריך מסגרות רווחה מתאימות ומספיקות לטיפול בכל מי שבסיכון כי גם זה אין.

    דקל המשטרה צריכה לטפל בעברייני מין (לקוחות של קטינים) לא שירותי הרווחה ביד חזקה ובזרוע נטויה.

  14. יונתן כ. :

    מנחם,נושא זנות הקטינים מופיע בפרסומי המשטרה וגם במרכז המחקר של הכנסת,מפורסמת סטטיסטיקה של מעצרים בדיוק כמו לעבירות סמים.

    איפה כתוב שהמחוקק שם את הגבול בגיל 16? כל מה שאני מבקש זה רפרנס,הפניה,הכוונה לסעיף בחוק.

  15. ק. טוכולסקי :

    יונתן בחוק העונשין אם תזכיר לי ביום שני כשאני אהיה במשרד אני אשלח לך גם את הסעיף המדויק. זה קשור לבעלית קטין ובעילה בהסכמה.

  16. בחורה :

    המצב במדינה אתם יודעים כבר ..ממש יש עוני להרבה משפחות.ונערים שבאים מבתים שיש עוני מאלצים את עצמם ללכת ולמכור את גופם וזה מדובר על נערים ונערות. אני הייתי אחת מהנערות האלה שרציתי ללמוד ולהורים שלי לא היה כסף. ואני מצאתי כמה אנשים ממעמד עשיר שתמחו בי כספית.ולא היה ברירה משום שטפלתי באחים שלי שבאתי מהבית ספר משום שההורים היו עובדים מבוקר ועד ערב. ועשיתי זאת בכאב רב…ויש כמוני הרבה במדינה לצערי..המדינה מובילה אותנו למקומות אסורים בפרט נערים ונערות וילדים שמשלמים את המחיר של העוני.וזה מחיר כואב ..

  17. מנחם לוריא :

    למגיבה 16

    תודה רבה על התגובה.
    מנחם

  18. מה עם צעירים שדורשים "תמיכה" מזקנים :

    ישנם צעירים שמנצלים את מצוקתם של גברים מבוגרים ומבקשים תמיכה. – מותר?

  19. מנחם לוריא :

    "ישנם צעירים שמנצלים את מצוקתם של גברים מבוגרים ומבקשים תמיכה. – מותר?"

    1. החוק הפלילי מתייחס לאתנן בהקשר של גבר ואישה ולא בין בני אותו המין כך שחוקית,עובר למתן הסכמה,זה מותר.

    2. מוסרית זה אסור משום שיש פה ניצול של מצב הם כספי והן נפשי של שני הצדדים.

    3. אם הנער הוא קטין זו גם עבירה פלילית וגם עבירה מוסרית.

    הבעיה היא באכיפה: קשה לאכוף,את החוק ואת המוסר הכללי,על דברים שנעשים בדלת אמות ולא בפומבי.

    פה בדיוק הכשל של המדינה: במקום לטפל בסיבות שמביאות נערים למתן מין תמורת תשלום וגם נערות (וראו תגובה 16 למעלה) ורק מנסה לתת פיתרון באמצעות חקיקה כפוייה (ראו כאן http://www.blacklabor.org/?p=43460) אז לתופעה הזו אין מזור ורק צריך לקוות שלא תוליד אלימות שבסוף…תקטוף חיים.

    מנחם.

השארת תגובה

חשוב: בקרת תגובות מופעלת ועלולה לעכב את תצוגת תגובתכם. אין סיבה לשלוח את התגובה שנית.

עקב תקלה טכנית האתר נופל וקם לסירוגין.

אנו ממליצים להעתיק תגובות (קונטרול+סי) לפני שליחתן, כדי למנוע מפח נפש אם האתר נופל בדיוק אחרי שהשקעתם בתגובה ארוכה.