חיפוש

חיפוש לפי מילות מפתח

פוליטיקאים, בואו לבדוק את הכוח הפוליטי של האתר שלנו

ארכיון

כוח לעובדים – ארגון עובדים דמוקרטי

מחאת האוהלים – האתר הרשמי

מגזין חברה

אירועים בשבוע הקרוב

אומרים לנו שיש מס אחר

עידוד הפילנטרופיה עוד צעד בדרך לחיסול מדינת הרווחה

נושאים דעות, זכויות עובדים ותעסוקה, כלכלה ותקציב ב 3.03.11 6:05

היוזמה להגדלת הזיכוי ממס לתורמים מדלדלת את אוצר המדינה, מהווה נסיגה ממדינת הרווחה, ומעבירה אחריות למגזר השלישי. יש להגדיל את המיסוי על הטייקונים, ולאפשר קיומה של מדינת רווחה המבוססת על צדק ולא על צדקה

מאת: קורט טוכולסקי

ביום רביעי הופיעה ידיעה בדה מארקר לפיה, השולחן העגול המשותף לממשלה, למגזר השלישי ולמגזר העסקי, הפועל למטרות ציבוריות, הציג לראש הממשלה תוכנית לעידוד הפילנטרופיה.

מטרת התוכנית להגדיל את שיעורי התרומות בישראל. האמצעי: זיכוי ממס בעבור תרומות במגוון תחומים כסיוע לעובדים חלשים, עולים, מובטלים ואמהות חד הוריות. במסגרת התוכנית יוגדל סכום הזיכוי המרבי ממס בעבור תרומות, וכן ניתן יהיה לקבל זיכוי ממס בעבור תרומות בסכומים קטנים מהיום. כמו כן, הקרנות הפילנטרופיות יוכרו כתאגידים.

אין ספק. ממשלת ישראל עושה עוד צעד חשוב בחזרה לימי הביניים ומעבר ממדינת רווחה, המבוססת על זכויות לכל האזרחים, למדינה מעמדית מרובדת, שבה מגזרים חלשים לא יקבלו סיוע מהמדינה כשירות שמגיע להם, אלא תרומות מגורמים פרטיים.

מדינת הרווחה מבוססת על העיקרון של צדק ולא צדקה. על העיקרון שמי שנהנה מטובה של הארץ, מעמלם של עובדיה וממשאביה בצורה המרבית, צריך להחזיר לחברה באמצעות תשלום מס בשיעור ניכר.

ביבי מכרסם בהנחות אלו מיום שעלה לשלטון בפעם הראשונה לפני 15 שנים. חלק מהתקפותיו מכוונות על הכנסות המדינה במטרה לצמצמן, וכתוצאה מכך לצמצם את ההוצאות. חלק מהתקפותיו הן על הוצאות המדינה, ואז הוא מציע להותיר יותר בכיסו של כל אזרח, בלי לספר לאזרח על תוספת ההוצאות שתכביד על כיסו, לאחר הורדות המסים וצמצום הכנסות המדינה, ובמקביל גם הוצאותיה.

כעת הוא פונה לדרך נוספת, שתאפשר, במסווה תמים של פעילות חברתית טובה, להוריד שוב את תקבולי המס, דרך שגם תאפשר לגדולי המתחמקים מתשלום מס להציג עצמם באופן חיובי. זוהי דרך שמאפשרת את המשך הפרטת מדינת הרווחה. המדינה לא תהנה מהתרומות הפילנתרופיות, אלא שלל האגודות המיותרות להפליא של המגזר השלישי. שם, עבודת עובד המדינה הוחלפה במנגנון ניהולי משומן, שבולע חלק מכובד מהתרומה ומתחת עובדי קבלן, עובדי קבלן סוציאליים, עובדות אחיות קבלן, עובדים מורי קבלן.

כן. הפילנטרופיה מאפשרת לניאו ליבראליזם לצמצם את הכנסות המדינה, את הוצאותיה וגם להעביר מאחריותה תחומים שלמים למערכת העבדים של המגזר השלישי. שם אין חוזים קיבוציים או וועדים, רק עבדי קבלן.

הפילנטרופיה מאפשרת לבעלי ההון, הפרות הקדושות שמוצצות את לשד החברה, פרות הבשן אשר בהר השומרון, העושקות דלים, הרוצצות אביונים, האומרות לאדניהם הביאה ונשתה. או במקרה שלנו, פרות הבשן שאומרות למשרתם ביבי: הביאה ונשתה. גם לשלם פחות מסים וגם לצאת גדולים בחברה.

התקשורת לא אומרת: תשובה ובן דב משלמים פחות מסים ותורמים למטרות כראות עיניהם, אלא מהללת את אדוניה כשהם בעצם, במקום לשלם את מה שהם צריכים לטובת כולנו, משלמים פחות ולמטרות שהם ולא אנחנו בחרנו. מסריח ולא כשר אבל ככה זה בעיתונות החופשית מבעלות שהיא אינה של בעלי הון.

הפילנטרופיה היא רגרסיה מחברה מודרנית לחברה פרימיטיבית. מחברה שבה, באופן טבעי, הזכות להרוויח יותר, כרוכה גם בזכות לשלם יותר מסים, לחברה שבה העשיר עושק את החברה פעמיים, פעם אחת בהתעשרותו ובפעם השנייה בתהילה שניתנת לו תמורת פירורים.

הפילנטרופיה מחליפה את המיסוי הפרוגרסיבי, את היכולת של החברה להפעיל את המדינה כמוציאה לפועל של מה שהחברה רוצה, והופכת את העשירים שוב לגבירים, שבעיירה הגלותית בעבר הפיאודלי למחצה של מזרח אירופה, היא לא יותר ממנגנון דיכוי אנטי חברתי שמשמר פערים מעמדיים במקום לצמצמם. שכן, לצורך היותה של פילנתרופיה, צריך מסכנים שעליהם ניתן להרעיף חסד.

לסיכום, כרגיל אין מה להתפעל, לא מנדבנות ולא מנדבנים, מי שיש לו לתרום לחברה, שישלם מסים כמו שצריך. הגיבור החברתי האמיתי הוא זה שלא מתחמק בכל דרך אפשרית מתשלום מס רק בשביל לתרום כמה פירורים בטכס מיוחצן. מי שעובד וגאה לתת למדינה את חלקה למען החברה כולה ולמען צרכיו שלו. הטייקונים שמעדיפים לשלם הון תועפות לרואי חשבון יצירתיים ולזרוק כמה פירורים לצדקה הם לא יותר מגנבים מתוחכמים, שעושקים את הציבור פעמיים ועוד זוכים להכרת תודה.

אנחנו כחברה לא זקוקים לא לפילנטרופיה ולא לפילנתרופים, אלא למערכת מיסוי הוגנת שתצמצם פערים ותאפשר מדינת רווחה מפותחת והוגנת.

נערך על ידי דליה
תגיות: , , , , ,

9 תגובות

  1. איתי :

    מאמר מעולה.

    ההקשר הפוליטי האקטואלי הוא להצביע על התהום העמוקה בין יצחק הרצוג התומך בגישה של ביבי בעניין זה ובין יחימוביץ' ופרץ.

    יחימוביץ'
    http://www.shelly.org.il/node/1026
    הרצוג
    http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3345043,00.html

  2. מיכאל לינדנבאום :

    עם ישראל-אלוף הפילנטרופיה

    ברוני הפוספטים והגז כמעט ולא משלמים תמלוגים למדינה.
    במדינות העולם משלמים כ-80% תמלוגים עבור נפט וגז.בארץ רק 12.5% !!!

  3. מנחם לוריא :

    קצת איזונים ובלמים

    למקרא המאמר נוצר הרושם שאירגוני המגזר השלישי הם איזה שהוא דימון מפלצתי שהניאו-ליברליזם (או אם תרצו הביביזם המקומי) יצר על מנת להתנער מאחריות. הדבר דורש איזון.

    אולי, נתחיל בזה שיש פה ניצול ציני של מערכת חברתית מאוד חיובית ומאוד טבועה עמוק בהוויה הישראלית. הניצול הציני הוא בצורת ההחלטות של ה"שולחן העגול" שמוזכר במאמר וכנגדו יש וצריך לצאת, אבל הרושם לדמוניזציה של ארגוני המזגר השלישי אין מקום.

    הבה נזכור כי עזרה הדדית, המתן בסתר והחלצותו של החזק לחלש היא חלק אינטגרלי מהוויה הלאומית שלנו כולל הישראלים כולם ,כולל אלה בני דת האיסלם ננאמניו של יהושוע מנצרת שחולקים איתנו פיסת ארץ זו.

    מקומו של המגזר השלישי בחברה הישראלית מאוד לא ברור. הממשל הישראלי ,לדורתיו, ראה בו אמצעי ולא מטרה. מעט מאוד דברים ,אם מכלל, שונו במדינה שלנו עקב מאבק של גוף מהמגזר השלישי וממשלות ישראל ,לדורותיהן, תמיד הסדירו/פיקחו או עשו רגולציה על גופי המגזר השלישי, באמצעות תקציבים ולאחרונה באמצעות ניסיונות לחוקק חוקים בעלי גוון פשיסטי.

    החוק המסדיר את הפעילות העסקית של גופי המגזר העיסקי הוא אחד מהחוקים הנאורים והיותר טובים שיש בספר החוקים הישראלי ומשמש דוגמא שנלקחת מאיתנו לממשלים אחרים.

    אני לא מנסה לסתור את הטיעונים של המאמר אני דווקא מסכים איתם אחד לאחד, אלא שלמקרא המאמר עולה כאילו בישראל יש מגזר שלישי דמוני שהממשלה ,עכשיו, עושה בו שימוש לסיכול ממוקד של מדינת הרווחה.

    לסיכום:

    המגזר בשלישי הוא חלק אינטגראלי מהחברה הישראלית על כל גווניה כולל המיעוטים שבה. הפעילות במגזר השלישי מבורכת וחשוב שתתקיים, לעומת זאת: ממשלות ישראל ,בעבר, דאגו בכל דרך לחנוק את המגזר השלישי מטעמים שונים ובאמצעות מימון ממשלתי שלא הגיע למרות שהובטח. עתה הממשל הניאו-ליברלי (הביביסטי) עושה את ההיפך ולא מתוך הכרה בפעילות החברתית שהמגזר השלישי שותף בה אלא מתוך רצון להתנער מהאחריות של המדינה לרווחת תושביה.

    מקווה שקצת איזנתי.

    מנחם

  4. א. קוריאל :

    תיקון טעות

    מאמר מצוין, רק נפלה בו טעות קטנה אחת: הכוונה של נתניהו היא לא להפריט את מדינת הרווחה, אלא לחסל אותה מן היסוד, ולהקים במקומה חברה אנוכית ורודפת בצע. חברה שנשלטת על-ידי מעטים המשעבדים את הרבים.

  5. אורי אפלבוים :

    לקוריאל,

    אני חושב שהמאמר של ק. הוא מצויין נקודה. אני חושב שהמטרות שאתה מייחס לנתניהו הם פרי דמיונך. הוא רוצה להפריט את מדינת הרווחה (כמו הרבה דברים אחרים) כי הוא חושב שהמדינה תעבוד טוב יותר ככה והוא מאמין שהחברה לא תהיה אנוכית. זה שהוא חושב ככה זה חמור מאד כמו שטוכולסקי תיאר יפה, זה שאתה ואחרים מנסים להסיט את הדיון לפסים של כוונות זדון ורוע רק פוגע בעמדתינו.

  6. יונתן כ. :

    אני לא רואה את הקשר בין הדברים.

    לומר שעידוד עמותות מחליש את המדינה זה כמו לומר שעידוד ארגוני עובדים מחליש את המדינה,הרי גם ארגוני עובדים עושים דברים שהמדינה אמורה לדאוג להם.

    פעילות חברתית ופוליטית לא יכולה להתבצע רק על ידי מפלגות שישפיעו על המדינה.

  7. מיכאל לינדנבאום :

    איזו מדינה

    בצדק נאמר שעידוד העמותות בא להפריט ולחסל את מדינת הרווחה.
    הפואנטה היא איזו מדינה אנו רוצים(רווחה או בשליטת 20 משפחות הברונים השודדים).
    בשום מקום לא מדובר על ה"מדינה" בעלמא.
    "מדינה" לא אמורה לעזור לשום פלח אוכלוסייה ,אם אין מפלגה או איגוד מקצועי העומדים מאחוריו.

    בדמוקרטייה ,זה תפקידן של המפלגות הפוליטיות+איגודים מקצועיים.

    במדינת רווחה אין מקום לבתי-תמחוי הממומנים ע"י גבירים.
    הרי אנו לא רוצים לחזור למאה ה-19 .

  8. יונתן כ. :

    "המדינה" היא מדינת רווחה,אין למדינה משמעות אם היא לא דואגת לרווחת הכלל.

  9. מיכאל לינדנבאום :

    ליונתן,להזכירך,
    זאת לא מדינת רווחה,וביבי דואג אך ורק לעשירי ישראל.

השארת תגובה

חשוב: בקרת תגובות מופעלת ועלולה לעכב את תצוגת תגובתכם. אין סיבה לשלוח את התגובה שנית.

עקב תקלה טכנית האתר נופל וקם לסירוגין.

אנו ממליצים להעתיק תגובות (קונטרול+סי) לפני שליחתן, כדי למנוע מפח נפש אם האתר נופל בדיוק אחרי שהשקעתם בתגובה ארוכה.