חיפוש

חיפוש לפי מילות מפתח

פוליטיקאים, בואו לבדוק את הכוח הפוליטי של האתר שלנו

ארכיון

כוח לעובדים – ארגון עובדים דמוקרטי

מחאת האוהלים – האתר הרשמי

מגזין חברה

אירועים בשבוע הקרוב

אומרים לנו שיש מס אחר

אופק חדש – לא התכנית שציפינו מיולי תמיר

נושאים דעות ב 16.04.08 6:02

תכנית אופק חדש של משרד החינוך, אותה מובילה השרה יולי תמיר, מעוררת התנגדויות רבות. פיטורי מורים, שעות נוספות, ופגיעה בתנאי העבודה כלולים בתכנית. להלן מאמר של מספר מורים המתנגדים לתכנית

הפסיכולוגים ודאי ישמחו לשמוע, שתסמונת שטוקהולם, הידועה כתסמונת פטרישיה הרסט, חיה ובועטת בישראל, ואף עברה גלגול מרתק, להלן : תסמונת יולי.

התסמונת המקורית מתייחסת להזדהות החטוף עם חוטפיו, עד הפיכתו לחייל בשירותם מתוך הזדהות עם מטרותיהם, כזכור במקרה פטרישיה הרסט.

ובישראל, ישנה שרת חינוך – פרופ' יולי תמיר. השרה נבחרה לכנסת ברשימת העבודה, שנפנפה בעוז בדגל החברתי בראשות פרץ, דגל שעף ברוח לאחר הבחירות, כאשר התיישב פרץ על כיסא הביטחון ותמיר על כיסא החינוך.

ובכהונתה, משבר רודף משבר. שביתת ארגון המורים, שביתת המרצים, משבר המרצים הזוטרים , והיהלום שבכתר – הסכם הרפורמה מעורר המחלוקת עם הסתדרות המורים, המכונה – כמה אירוני – "אופק חדש".

ומה היא הרפורמה הזו, אם לא הסכם כלכלי מתחילתו ועד סופו, כאשר סוף סוף הצליח האוצר לשים את ידו על תנאי עבודתם של 120,000 מורים מבעלי השכר הנמוך ביותר בשירות המדינה, לחבל תחבולות וללהטט במספרים, להוסיף שעות עבודה, לפגוע בתנאי עבודה, לתת בתמורה כמה מאות שקלים למורים, להביא לפיטורי אלפי מורים בשנים הקרובות ולהגיע לתוצאה האופטימלית מבחינתו – המורים יעבדו הרבה יותר, יקבלו מעט יותר, מצבת המורים תקטן בעקבות פיטורי אלפים, והחשוב מכל – האוצר ישלוט בכסף של מערכת החינוך. ומשרד החינוך – הוא ישעבד את תקציבו לצורך העניין.

וכך בחודשים האחרונים, אנו עדים למצעד ההפרטות של משרד החינוך, ולפגיעה בתחומים שמאז ומעולם היו באחריותו ועכשיו הוא מתנער מהם – המכינות הצבאיות, המורות החיילות, אולפני העברית לעולים ועוד- מקוצצים.

מורי האולפנים מפוטרים, וועדת החינוך גועשת, אבל, כאמור – תסמונת יולי. תמיר הפכה לשגרירת האוצר. תחת כל עץ רענן מסבירה,ש"יש סדרי עדיפויות", "הנושא אינו בליבה".

מה היא ה"ליבה" – מי יודע ?מה שברור הוא, שליבה של השרה שייך לאוצר. פרופ' תמיר, נסיכת שמאל, אשת חינוך, שנכנסה לכנסת תוך שירת הימנון האג'נדה החברתית, מוליכה את מערכת החינוך אל עבר הפרטות ופיטורים מימין ומשמאל.

למרות שהעלאת שכר המורים אינה בידי שר החינוך אלא בידי האוצר, מאז ומתמיד הקפידו שרי החינוך להתייצב לצד המורים בשעת משבר. ולא בכדי – מי עוד עובד אצלם ? מי יביא להם את הכבוד והיקר אם לא המורים ?

אך לא כך פרופ' תמיר. את יהבה היא הטילה על "הרפורמה". הרפורמה, היא סבורה, תביא לה תהילת עולם. בזכותה היא תירשם בדפי ההיסטוריה כשרת החינוך הטובה ביותר מעולם. משל הייתה הרפורמה יצור בעל חיים משל עצמו, כאילו הרפורמה היא זו שתיכנס ותלמד בכיתות העמוסות והרוחשות של ילדי ישראל, ולא עשרות אלפי מורים ממורמרים, מדוכאים, המרוויחים את שכר המורים הנמוך ביותר בעולם המערבי, כן – גם אחרי הרפורמה.

ופרופ' תמיר ? כאמור, גופה בחינוך וליבה באוצר.

הזדהות מושלמת עם "החוטפים"- תסמונת יולי.

נערך על ידי יוחאי
תגיות: ,

58 תגובות

  1. נדב פרץ :

    איזה טקסט דמגוגי, רדוד ומעל לכל – לא מדוייק.

    אל הטענות ל'אופק חדש' בכלל אין טעם להתייחס, כי הן פשוט לא נכונות. 'לתת בתמורה כמה מאות שקלים למורים'? ספרו את זה למורה מתחילה, ששכרה כמעט והוכפל.

    'מה היא ה”ליבה” – מי יודע ?' נניח, מי שקרא את ההסבר של דוברת השרה לשאלה הזו. חינוך יסודי, חינוך תיכוני, חינוך אקדמי. שלושה תחומים שזכו לתוספות משמעותיות בתקציבם.

    'מאז ומתמיד הקפידו שרי החינוך להתייצב לצד המורים בשעת משבר' – והדוגמה הבולטת היא, כמובן, שרת החינוך הקודמת.

    'שכר המורים הנמוך ביותר בעולם המערבי, כן – גם אחרי הרפורמה' – אני אשמח מאוד לקבל אסמכתאות לטענה הזו, במיוחד לאור העובדה שהרפורמה רחוקה מהשלמה וקשה מאוד לחשב מראש את שכר המורים אחריה.

  2. יעל :

    עצוב כמה שהמאמר נכון.
    קראו את ההסכם שנחתם ותשפטו בעצמכם!

    הערת המערכת: תגובה זו וזו שאחריה נכתבו מאותה כתובת IP, וכנראה שנכתבו על ידי אותו אדם

  3. דויד :

    נדב,
    הרפורמה רחוקה מהשלמה כי כנראה שהיא לא "נכונה".

    הערת המערכת: תגובה זו וזו שלפניה נכתבו מאותה כתובת IP, וכנראה שנכתבו על ידי אותו אדם

  4. עדנה :

    נדב צודק,באלבניה משלמים עוד פחות למורים !

    שרת החינוך הנוכחית מגדילה לעשות מקודמתה.היתרון של הקודמת שלא הסתירה את תכניותה,הנוכחית בנעימות ובאדיבות מפטרת מורים,ואלה שעובדים,מנסה להעסיקם במשכורות מגוחכות,תוך הבטחות עתידיות למורים המתחילים….הם יקבלו משכורות טובות….לכאורה.
    ןבעניין מורי האולפנים,הרי הם הקרבן הראשון של הרפורמה, כל 800 מהם יפוטרו במהלך שנת 2008.נדב,תזכור מה עשו לשרי אריסון כשהיא פיטרה את עובדי בבנק…ומה תמיר עושה ?

  5. נדב פרץ :

    דויד – הרפורמה רחוקה מהשלמה כי היא תוכננה מראש כמתווה חמש-שנתי.

  6. דניאלה :

    נדב שלום,

    אכן כואבת האמת ואז מה שנותר לומר זה "דמגוגיה" ו"רדוד".
    ולעצם העניין-אם תשאל את מאות מורי האולפנים, הרי השרה אמרה להם ישירות ובמפורש מדוע הם הולכים הביתה. וכנ"ל גורמים בכירים ומכובדים נוספים במשרד החינוך: "הרפורמה יקרה ומשרד החינוך התחייב להשקיע בה גם מתקציבו", והתקציב מאין יגיע?-מפיטורי מורים.
    משכורות המורים אינן סוד-תריץ בגוגל ותקבל נתונים השוואתיים למכביר, הן במשק הישראלי והן בעולם המערבי-קרא את מחקרה של פרופ' קלינוב מהאונ' העברית (http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3226059,00.html). אם אינך מסתמך על נתונים, על מה כן אתה מסתמך בדיוק?
    בנושא הליבה – נו באמת, שני משפטים במכתב הדוברות זו הליבה ?השקעה בחינוך האקדמי?! מישהו פה קצת התבלבל…
    ובנושא שרת החינוך הקודמת-זכור למורים היטב איזה מסע נגדי ערכו ארגוני המורים נגדה, רק כדי לגלות שכאשר מתחלפת השרה ובאה מישהי "משלנו" מתחלף גם הפזמון…

    ואם הרפורמה עדיין רחוקה מהשלמה, הכיצד אתה שש להגן עליה ועל השרה? אז מה בדיוק עדיין לא ידוע לנו בעניין הרפורמה ?

    אכן פתרון חינוכי- המורים הצעירים יקבלו יותר (כבר ממש משתרך תור ארוך במשרד החינוך של אלפי בוגרי אוניברסיאוות שמייחלים לשכר 5,300 ש"ח תמורת העונג והכבוד להיות מורה בישראל…)ואת עשרות אלפי המורים הוותיקים נשאיר על הקרח, כמו האסקימואים, הרי הם האשמים בכל, לא?
    אג'נדה חברתית אמרנו?-לא בבית ספרנו…

  7. לאה ספיר :

    אני תומכת במאמר היוצא נגד השרה ונגד הרופרמה. אני לא מבינה כיצד הסתדרות המורים והשרה הצליחו ללחוץ ידיים נגד המורים העובדים בהוראה. כיצד נותנים שני הגופים האלו יד לפיטורים במספרים כל כך גבוהים ומבקשים פרישה מרצון בתנאים לא משופרים במיוחד. השרה מתנערת מעובדיה. אין לה שום רצון לקדם את החינוך דרך המורים, אלא רק לכפות עליהם רפורמה שאם לא כן ייענשו במשכורותיהם. אני תומכת בביקורת על תפקודה של השרה שלא עומדת לרגע לצד עובדיה ומביעה תמיכה בהם והבנה למצוקתם. כולי תקווה שהתכנית אופק חדש לא תתממש בגלל סירוב של מורים להצטרף אליה מרצון.

  8. נדב פרץ :

    דניאלה:
    לגבי מורי האולפנים: אני לא מכיר מספיק את הנושא, אבל ממה שהבנתי נראה לי שהצדק כאן לא עם השרה תמיר. כך שאין לי עניין להגן עליה.

    לגבי משכורות המורים – ברור שמשכורות המורים בארץ נמוכות. על זה כולם יסכימו. השאלה היא איך תורמת לכך הרפורמה, ואיפה יהיו מוצבים מורי ישראל בדירוג בינ"ל אחריה התשובה היא שקשה מאוד לדעת, כי ההשפעה של הרפורמה על גובה השכר הממוצע של מורים היא מורכבת מאוד וקשה לחזות את השכר הממוצע לאחריה. דבר אחד בטוח – השכר הממוצע יהיה גבוה יותר אחרי הרפורמה מאשר לפניה.

    לגבי הליבה – לא צריך יותר משני משפטים, אם שני המשפטים האלה נותנים תמונת עולם שלמה. האם את חולקת על כך שתקציב החינוך היסודי והעל יסודי גדל משמעותית השנה? לגבי החינוך האקדמי השאלה עדיין פתוחה, כי הגידול בתקציב רק הובטח וטרם בוצע. אבל אם אלו שלושת התחומים שמשרד החינוך מציין כתחומי ליבה, ובשלושת התחומים האלה יש גידול בתקציב – אני לא רואה צורך בהסברים נוספים (כמובן שאפשר לחלוק על אופן היישום של התקציב הנוסף).

    כמו שציינתי קודם, הדבר היחיד שלא ידוע לנו על הרפורמה הוא השפעתה על שכר המורים הממוצע.

    לגבי המורים הותיקים – לא ברור לי איך תוספת שכר – גם אם קטנה יותר מזו שיקבלו המורים המתחילים – היא 'להשאיר אותם על הקרח'.

  9. איתי :

    נדב, לטענתם של מורים רבים, והדבר הופיע גם בעיתונות הכלכלית, תוספת השעות למשרה (באחוזים, בממוצע) גדולה מתוספת לשכר נטו (באחוזים, בממוצע) כך שמעשית השכר לשעה יורד. נכון שהנטו עולה, אבל לקרוא לזה שיפור במעמד המורה זו פשוט בדיחה עצובה ואכזבתם של המורים מובנת.

    מובנת גם מאוד ההתמרמרות על כך שמרוב רצון למשוך צעירים להוראה התוספות לוותיקים קטנות בהרבה גם בשקלים וגם באחוזים.

    דיון בונה הוא לא לעשות קטגוריה/סנגוריה ליולי תמיר אלא להציב על השולחן "עוגה" שגודלה נתון – כך וכך מיליארדי שקלים ולשאול את הציבור כולל ציבור המורים כיצד לחלק אותה.

    האם לתת יותר למורים צעירים או למנוסים, יותר למשכורות או יותר לצמצום מס' תלמידים בכיתה (=עוד תשתיות וגם עוד הרבה מורים, לא ברור מאין יגיעו)

    ואם רוצים להגדיל את העוגה (אני בעד) אז יש לומר במה מקצצים כדי להגדילה.

  10. חיים :

    השרה יולי תמיר אינה מבינה בחינוך כלום. יש לה בעיה תקציבית ואיך היא פוטרת את הבעיה ? סוגרת אולפנים. היא
    רק לא מבינה שהאוצר מחכה לה בפינה, נותן לה
    לעשות את העבודה השחורה ואז בסיומה יקצץ האוצר מתקציב משרד החנוך בטענה שיש פחות מורים. מי יסבול? מורי האולפנים שיפוטרו ותלמידי האולפנים שיזכו לנחלת לשון עילגת.אם ליולי תמיר נשאר קצת כבוד. עליה לחזור בה
    מסגירת האולפנים.

  11. נדב פרץ :

    איתי: ראשית, המדידה בשכר לשעה היא פחות רלוונטית מהמדידה בשכר גלובלי, בעיקר בסיטואציה שבה נשים ישראליות מתמודדות עם בעיה קשה של משרות חלקיות.

    שנית, כדאי אולי להזכיר שהסכם 'אופק חדש' נחתם בהסכמה של הסתדרות המורים, כך שתמיר בדיוק שאלה את ציבור המורים – באמצעות נציגיהם הנבחרים – איך הם רוצים לחלק את העוגה.
    לא ברור לי איך אתה מציע 'לשאול את כלל הציבור'. להציג כמה גרסאות של הסכמי שכר למשאל עם?

  12. בטי נאור :

    לנדב שלום
    כמה הערות:
    1.לנושא המשרות החלקיות צדקת, גם המורות שיתחילו לעבוד באופק חדש מקבלות משרה חלקית כך ששכרן נשאר אותו דבר ועבור יותר שעות. חוץ מהעובדה שקודם קיבלו השלמת הכנסה בגלל השכר הנמוך ועכשיו כבר לא.
    2. המדידה של שכר בשעות רלוונטית הכול תחום ותמיד נבדק פר שעה. בהוראה המצב מורכב עוד יותר כיוון שעבודת ההוראה אינה נפסקת עם היציאה מביה"ס אלא ממשיכה בבית וכעת נמשכת הרבה יותר שעות, כיוון ששעות השהיה אינן מנוצלות למטרות המוצהרות אלא בפשטות להיות עם התלמידים. בתכלס מי אתה חושב שיהיה איתם בזמן ישיבות, הכנת תכניות עבודה ומערכי שיעור?
    3.יכון שהסתדרות המורים אמורה לייצג את המורים, אך במקרה זה היא כשלה בתפקידה. בחיריה מקבליםן שכר שנתי שמן מהאוצר, איתו הם אמורים לנהל מו"מ. באמת עוד לא היה ארגון מקצועי שבגד באופן חריג כזה בחבריו והמסקנות הבלתי נמנעות הון שהוא אינו מייצגם. יש צורך דחוף להחלפת ההנהגה בהנהגה שתפעל למען זכויות המורים.
    4. אתה מציין שהמשכורת לאחר הרפורמה תהיה יותר גבוהה וזה אינו נכון כיוון שעד עכשיו נהנו המורים מתוספת וותק של 2% לשנה שבוטל וכעת יש דרגות שאינן מתאימות לעבודת הוראה כלל ומתאימות רק למקורבים משרד החינוך.
    5. שרי החינוך כבר שנים שאינם דואגים לחינוך ובוודאי לא לזכויות המורים, הם מנסים לכפות רפורמה בתנאי העסקה שתהווה אסון לאומי לחינוך, כי המורים הטובים יפרשו למקומות פרטיים והחינוך יתדרדר עוד יותר.

  13. ענת שניידר :

    נדב,

    • כתבת: "איזה טקסט דמגוגי, רדוד ומעל לכל – לא מדוייק"

    לצערי לא דמגוגי, ומדוייק לחלוטין! חבל שאתה משמיץ את הכותב שדייק אך לא הרחיב מספיק.

    חבל שאינך מודע לכך ש- 89% מהמורים מתנגדים להסכם אופק חדש, עם כזו התנגדות לא יכולה להיות רפורמה. שבירת המורים תביא להרס החינוך הציבורי.
    • כתבת: "אל הטענות ל’אופק חדש’ בכלל אין טעם להתייחס, כי הן פשוט לא נכונות. ‘לתת בתמורה כמה מאות שקלים למורים’? ספרו את זה למורה מתחילה, ששכרה כמעט והוכפל."
    יש לי חדשות בשבילך המורות החדשות שכרן עלה מ3,500 (לאחר השלמת הכנסה) ל5,300 ממש לא הוכפל. (רוב המורים החדשים לא מקבלים משרה מלאה, כך שנישארים עם אותה משכורת).
    התוספת הממוצעת למורים 26% ברוטו כאשר יש מורים ששכרם עולה ב- 17% ברוטו בלבד. בתמורה לתוספת של כ50% שעות נוספות.
    • כתבת וציטטת :"שכר המורים הנמוך ביותר בעולם המערבי, כן – גם אחרי הרפורמה’ – אני אשמח מאוד לקבל אסמכתאות לטענה הזו, במיוחד לאור העובדה שהרפורמה רחוקה מהשלמה וקשה מאוד לחשב מראש את שכר המורים אחריה."
    בבקשה קבל אסמכתה , http://www.knesset.gov.il/mmm/data/docs/m01608.doc
    בהשוואת תנאי השכר של מורים בעלי ותק של 15 שנה לפחות, ב-31 מדינות נמצא כי מדינת ישראל עומדת במקום ה-28. מן המדינות שנבדקו רק בהונגריה, בצ'ילה ובפולין מורים מרווחים פחות מישראל. במקום הראשון עומדת לוקסמבורג, שבה שכר המורה הוא 80,000$ לשנה בממוצע. השכר הממוצע במדינות הארגון הוא 45,277$ בשנה, ובישראל הוא כ-15,000$ לשנה.
    גם אם תוסיף 26% ל- 15,000$ לשנה תגיע לכ- 19,000$ רחוק מאוד ממוצע של 45,277$
    אם תבדוק את מספר השעות שהמורה בישראל עובד לעומת חבריו בעולם בארצות הארגון, הפער לשעה יתעצם. כיון שערך השעה יורד לפי ה"רפורמה"
    • מספר שעות ההוראה הפרונטליות הממוצע של מורה בבית-ספר יסודי בארצות הארגון הוא 705 בשנה, ואילו בישראל הוא 1,025 בשנה.
    • מספר שעות ההוראה הפרונטליות הממוצע של מורה בחטיבות הביניים בארצות הארגון הוא 704 בשנה, ואילו בישראל הוא 788 בשנה.
    על שעות העבודה שהן רבות גם היום ב"רפורמה" הוספו למורה 50% שעות כך שהפער גדל.
    בנוסף:
    במדינות הארגון 21.4 תלמידים בכיתה בממוצע, ואילו בישראל 31.5 תלמידים.
    • במדינות הארגון שנת הלימודים נמשכת 38 שבועות בחינוך היסודי ו-37 שבועות בחינוך התיכוני. בישראל שנת הלימודים נמשכת 43 שבועות בחינוך היסודי ו-42 שבועות בחינוך התיכוני.
    אינני יודעת אם אתה יודע נדב, אך עבודת המורה בעולם כולו נחשבת לשוחקת ביותר אחרי פקחי טיסה, והסיבה היא עומס העבודה.
    מה שיקרה העומס יוכפל, המורים ישחקו והתלמידים יסבלו. מורה שחוק הוא מורה רע לתלמיד ולחינוך!!!!
    המורים ישחקו, הטובים יברחו מהמערכת והחינוך שהגיע לשפל המדרגה יתרסק.
    http://www.nfc.co.il/Archive/003-D-19777-00.html?tag=14-10-45
    האם ידוע לך שהיום חסרים מורים רבים במערכת, חסרים מורים למתמטיקה, לאנגלית, למדעים, מורים רבים החליטו כבר השנה לעזוב את ההוראה, מורים הרוצים לצאת השנה לשבתון נענים בשלילה בגלל מחסור במורים.
    מאיפה יגיעו המורים ?
    כידוע אין נרשמים להוראה!!!!!! שכר של 5300 ₪ ברוטו בתוספת עומס בלתי אפשרי לא ימשכו מורים למערכת.
    מורים רבים עובדים היום בגלל אהבה למקצוע ואידיאלים, בעקבות רמיסת הזכויות, מורים אלה יברחו מהמערכת.
    הבכייה תהיה לדורות!
    רפורמה כזו נוסתה כבר בבריטניה ובארה"ב, הוסיפו שעות פרטניות למורים, שם בגלל בריחת המורים מהמערכת, (עומס בלתי אפשרי),העסיקו זרים במקומם.
    היום כדי להחזיר את המורים המקומיים הכפילו בבריטניה ובארה"ב את שכר המורה והורידו את מס' שעות העבודה ב- 30%. מדוע כאן לא לומדים?
    במקום להוריד מהעומס על המורים וכך החינוך ישתפר, מוסיפים לעומס.
    בישראל, מאין נביא מורים זרים דוברי עברית, מסין? אולי מרומניה או הפיליפינים?
    חייבים להתעורר ולהעיר את כולם כדי לשמור על החינוך שזהו המשאב האמיתי והיחידי של המדינה.

    חג חירות שמח!
    ענת

  14. נדב פרץ :

    בטי:
    1. בעיית המשרה החלקית של נשים היא בעיה לא בגלל שהשכר לשעה נמוך, אלא בגלל שהשכר הגלובלי נמוך. הסכם 'אופק חדש' נוגע בדיוק לבעיה זו.

    2. לא הבנתי. האם את טוענת ששעות השהות שברפורמה מנוצלות להוראה פרונטלית? שהמורות לא מקבלות את התגמול שהן היו אמורות לקבל עבור השתתפות בישיבות? אם כן, זה חדש לי – וזה מהווה הפרה ברורה של ההסכם.

    3. יכול להיות שהסתדרות המורים לא מייצגת את המורים (וזה, כמובן, קשור לדעה על ההסכם), אבל זו בוודאי לא בעיה של יולי תמיר. לתמיר לא הייתה ברירה אלא לנהל משא ומתן מול הארגון היציג של המורים – מה רצית שתעשה, שתנהל מו"מ מול כל מורה בנפרד?

    4. אם ענת שניידר (בתגובה מתחתיך) מסכימה איתי שיש עלייה בשכר המורים, כנראה שהעובדה הזו אינה שנוייה במחלוקת.

    5. אני מסכים איתך לגבי שרי החינוך בעבר (וזו גם הייתה טענתי לגבי המאמר, שטען שיולי תמיר היא הראשונה שיוצאת נגד המורים)

  15. נדב פרץ :

    ענת:
    א. עם כל הכבוד לשכר של מורה אחרי השלמת הכנסה, אנחנו מדברים על הסכמי השכר. השכר שמשרד החינוך משלם למורה מתחילה הוכפל כמעט בדיוק (מ-2,600 ל-5,300, אם זכרוני אינו מטעני). אני מבין שאת מרוצה מהמצב בו מורות נזקקו להשלמת הכנסה?

    ב. האסמכתה שנתת מוכיחה – שוב – את מה שכולם מסכימים לו, ששכר המורים לפני הרפורמה נמוך להחריד. נימוק מצויין בעד הרפורמה. הטענה במאמר הייתה שהשכר נותר הנמוך במערב גם אחרי הרפורמה – ולזה עוד לא ראיתי אסמכתה.
    זה גם לא כל כך משנה אם זה נכון או לא – העובדה היא שההשפעה של הרפורמה על הנתונים המזעזעים המצוטטים במחקר המזעזע שצירפת כאן היא צמצום הפער בין ישראל למדינות ה-OECD.

    אין ספק שעבודת המורה היא שוחקת מדי, בין השאר בגלל שהכיתות גדולות מדי. איך זה קשור לרפורמה?

    ולגבי משיכת מורים חדשים – אני מסכים שמשכורת התחלתית של 5,300 היא לא המשכורת האידיאלית שתמשוך את מיטב הכוחות למערכת, אם מסתכלים רק על ההיבט הכספי. אבל אין ספק שהיא תמשוך כוחות טובים יותר מאשר משכורת של 2,600 שקל.

  16. איתי :

    טענות המורים לגבי העובדה שההסכם גרוע שכנעו אותי אישית יותר מדברי הסנגוריה עליו.

    אבל רגע שאלה –

    בתוך סבך המספרים הזה לא הבנתי כיצד אני כאזרח אמור להבחין בין ביקורת על וסרמן כמייצג המורים (אבל אולי לא מספיק לוחמני, או מתעדף לא נכון בין צעירים לוותיקים), ביקורת על משרד האוצר כמייצג גישה המבקשת תמיד לצמצם הוצאות המדינה (ולעתים גורמת נזק כלכלי לטווח הארוך למשל בפשיעה), וביקורת על תמיר?

    האם יכול להיות שחלק גדול מהאש המופנית כלפי תמיר היה צריך להיות מופנה כלפי משרד האוצר?

    האם יכול להיות שחלק גדול מהאש הזו מקורה בכלל בתומכי לבנת וביבי נתניהו , שנציגיו יושבים עדיין באוצר ומגבילים את תקציב החינוך?

    אשמח לדעת למי תצבענה המורות המאוכזבות בבחירות הבאות – אם אכזבתן מתמיר תוביל לבחירה במרצ ושמאלה או במפדל, ניחא. אולי עדיף. אך אם לגאידמק-ביבי-ליברמן (או שסתם תישארו בבית) – אז צפו למכה קשה בהרבה.

  17. דניאלה :

    איתי שלום,

    התשובה לשאלתך דווקא די פשוטה :
    שכל אחד יבצע קודם כל את תפקידו שלשמו הוא נבחר :
    ווסרמן-שיגן על זכויות המורים עד כלות, כולל לוחמנות כי לשם כך ורק לשם כך הוא נבחר על ידיהם, ולא כדי להיות שר חינוך.
    האוצר-שישמור על הקופה עד כמה שניתן כי זה תפקידו, והוא דווקא מבצע אותו נאמנה.
    השרה תמיר-שתדאג לנשמת משרד החינוך בהיותו משרד החינוך של מדינת ישראל כולה ולא של איזה מגזר מצומצם שקיים בדמיונה (ילדים מגיל 3 עד 18) ותבין שחינוך וקיצוצי תקציב לא יכולים לדור בכפיפה אחת ועוד לצאת טוב, בעזרת 10 מיליון ש"ח שמושמקעים בפרסום רפורמה. שר חינוך הוא לא פקיד אוצר !

    ולשאלתך – למי יצביע ציבור המורים המאוכזב ? אכן שאלה מעניינת, שנשאלה גם בדיון בנושא סגירת האולפנים בסיעת העבודה בכנסת, על ידי חברי הכנסת עצמם, והתשובה היא – די ברור למי הם לא יצביעו-למפלגה ששרת החינוך שלה הפכה את המורים לאוייבי משרד החינוך. שהציגה אותם כמורים שעד היום לא עשו עבודה ראוייה כלל, לא הקדישו להם מספיק, ורק עתה "בזכות השעות הפרטניות של הרפורמה" מגיעה הישועה לתלמידי ישראל. יריקה בפרצוף המורים, לא פחות !
    בוודאי שמורי האולפנים ומשפחותיהם יודעים למי הם לא יצביעו, וזה באחריות.

  18. דניאלה :

    לנדב,

    אם אתה מסכים שבנושא האולפנים השרה טועה, אז כדאי שתבין שמהלך זה הוא פועל יוצא של המתרחש במערכת החינוך בכלל, מאז נכנסה השרה לתפקידה.
    אין יש מאין, ומכיוון שהשרה בחרה להנציח את כהונתה באמצעות "הצלחת הרפורמה", יהיו רבים שישלמו את המחיר. מורי האולפנים ביניהם, אבל לא רק הם. אם כך מרשה משרד החינוך לעצמו להתנהג כלפי מאות מורי האולפנים, הכיוון ברור.
    אני מציעה שתחשוב לבד, איך מרגישים מאות מורי האולפנים, ערב פסח, לאחר שקיבלו את מכתב משרד החינוך לפני שבוע , בו נכתב שמוצע להם "לפרוש מרצון באופן מיידי", תוך איום ברור ש"הקיצוץ יבוצע בכל מקרה".
    כל חברה נמדדת ביחסה למגזרים החלשים והפגיעים יותר בתוכו. היהדות אף שמה על כך דגש מיוחד. התנהלותה של פרופסור תמיר כלפי האולפנים מוכיחה, שאג'נדה חברתית זו סיסמת בחירות מצויינת, אבל כשמתיישבים על הכיסא עושים את ההיפך הגמור.
    נו, כי מדובר רק בכמה מאות מורים ואלפי עולים חדשים, ולא "בילדים מגיל 3 עד 18".
    אני גם ממליצה לך לקרוא את הסכם הרפורמה מתחילתו ועד סופו, ולספור כמה פעמים מופיעה שם המילה "חינוך" כמושג בפני עצמו.
    ואז אולי תבין, שפרופסורה, פוליטיקה וחינוך לא בהכרח הולכים ביחד…

  19. מרים :

    12. נדב,לגבי תשובתך לאיתי אודות השכר לשעה והשכר הגלובאלי: האם היית אי פעם מורה?
    האם ידעת שמורה עושה סטנד- אפ ברציפות במשך כל שעות עבודתו?
    האם אתה יודע מה זה לרתק אליך 40 ילדים, או 25 לומדי שפה חדשה (באולפן) מבלי שישתעממו?
    האם אתה יודע כמה משלמים לסטנד-אפיסט לשעה אחת בלבד?
    באיזו זכות אתה מוכר את המורים כל כך בזול?
    אתה יודע איזה מחיר בריאותי, כולל זה הנפשי המורה משלם?
    לגבי הסכמת ההסתדרות:
    אתה יודע היטב שבקרב המורים מתקיים ויכוח אודות החתימה על ההסכם ואתה גם אמור לדעת היטב שמורים רבים הוחתמו על הרפורמה במרמה ובתואנות שווא.

    באשר לתשובתך לדניאלה:"קשה לחזות את השכר הממוצע לאחר (הרפורמה)".
    לא.
    לא קשה.
    לנערי האוצר זה לא קשה והם הסכימו לה בשמחה כי הם ידעו שהמורים ייצאו מופסדים בסופו של דבר.
    במדינת ישראל ישנו נוהג: כשצריך לשלם לאזרח – תמיד התשלום נפרש על פני חודשים ושנים בעתיד.
    אך כשצריך לגבות ממנו כסף זה תמיד נעשה לאלתר, ואם אפשר אז גם באופן רטרואקטיבי.
    מדוע אתה מיתמם?
    האם אתה סוכן שתול?
    האם אתה סתם "איפכא מסתברא" שצריך למשוך תשו"מי?
    כאן מדובר ב"עבודה שחורה" ולאבאתר של משרד החינוך!

  20. בטי נאור :

    לנדב
    הפרסומת של משרד האוצר, משרד החינוך והסתדרות המורים מבליטה את "הכפלת" שכר המורים, ומתעלמת מכול שאר הנזקים וההפסדים שנגרמים למורים והולכים וגדלים עם השנים.
    את החישובים הנ"ל ערכה חברת חשבים שבדקה את ההסכם החדש והגיעה למסקנות ברורת ובדוקות של הרעה ניכרת בשכר המורים הכולל לאורך השנים, וזאת עוד לפני ההרעה בתנאי העבודה.
    לגבי הפרות ההסכם, הוא מופר יום יום ושעה שעה ע"י מנהלים, אם בצורה מוסווית ע"י חלוקת כיתה לשתי קבוצות אצל שתי מורות (וזה לא פרונטלי?)ואם בצורות יצירתיות אחרות, והעומס על המורים הוכפל, היעילות ירדה והתלמידים המסכנים עסוקים בהשלמה קבועה של שיעורים שהם יוצאים מהם על מנת להצדיק את הרפורמה.
    אין מה לעשות, אי אפשר שמשרד האוצר ינהל את החינוך (כפי שהוא מנהל את המדינה כבר זמן רב) זו גם התשובה למי המורים יצביעו, זה לא משנה כי כול שר חינוך יתכופף ויאמר אמן לנערי האוצר.
    בגלל זה מערכת הבריאות קורסת, מערכת החינוך קורסת ומערכת הרווחה אינה מתפקדת. אין מדיניות של השקעה בתחומים הנ"ל ומשרד החינוך כשלעצמו סובל מגרעון אדיר בהשקעה תקציבית פר תלמיד. על מנת לכסות על ערוות המערכת ממציאים "רפורמות" חדשות לבקרים שבחישוב קר מיועדות להשקיע בסופו של דבר פחות כסף בחינוך וזה הסוד הגדול אותו מתאמצים בממשלה להסתיר ע"י תעמולה מגוחכת באמצעי התקשורת. לו היו מוסיפים תקציבים, מורידים את מס' התלמידים בכיתה, מאפשרים תנאי לימוד יותר מפותחים, משכורות יותר גבוהות, ומצמצמים את המנגנון המנופח ומכביד ומפריע של מנהלת החינוך, היו מגיעים למטרה המיוחלת של קידום החינוך במדינה. ברפורמה הנוכחית, עומדים לבצע "ווידוי הריגה" לחינוך.

  21. נדב פרץ :

    דניאלה – לא הבנתי. אם השרה טועה לגבי האולפנים, זה סימן שאופק חדש הוא הסכם רע?

    מרים – כמו שענת שניידר, מהמתנגדות החריפות ביותר של ההסכם, ציינה, אני לא 'מוכר את המורות בזול', אלא מוסיף להן 26% למשכורת. הסיבה היחידה שאני תומך בהסכם הוא כי אני חושב שהוא טוב למורות – ואני ממש לא היחיד, גם לא בין המורים, למרות המצג שמצטייר כאן.
    לגבי הסכמת משרד האוצר – משרד האוצר לא חסך כלום, אלא הגדיל את תקציב החינוך לצרכי מימון הרפורמה.
    לשאר דבריך לא אתייחס. כדאי שתלמדי להתמודד עם דעות שונות משלך, בלי לנסות להטיח עלבונות ילדותיים.

    בטי – הסכם 'אופק חדש' רחוק מלהיות הסכם מושלם. כל מה שאני אומר הוא שהוא טוב מהמצב שקדם לו, שבו מורה מתחילה קיבלה 2,600 ש"ח. אתן באמת מעדיפות את המצב הזה?

  22. דניאלה :

    נדב
    כן, זה קצת קשה להבין, אבל הסכם שהופך את מהות משרד החינוך מקצה לקצה ומעקר אותו מתוכנו הוא רע, רע, רע. במיוחד אם נתפר על ידי אנשי אוצר ללא כל יומרות חינוכיות אפילו.
    הידעת כי היועץ הכלכלי של ווסרמן שנשכר במיוחד לצורך אופק חדש הוא שלום גרניט, לשעבר הממונה על השכר באוצר?
    היהפוך כושי עורו?
    עכשיו הבנת ?

  23. נדב פרץ :

    את מנסה לטעון שהסכם אופק חדש הוא הסכם רע בגלל שיולי תמיר הסכימה להפרטת האולפנים?
    נשמעת לי טענה תמוהה.

  24. ענת שניידר :

    נדב,
    א. שכרו של המורה המתחיל היה חייב להשתנות! אך אי אפשר לנפנף בזה ולומר שכך יבואו מורים חדשים למערכת.
    אינך מבין נכון את ביקורתי, אני מציינת את העובדות היום. מורה חדשה שנכנסת לרפורמה, ותעבוד את אותו מספר שעות כמו היום, תקבל בדיוק את אותו שכר ללא תוספת! המשכורת של 5300 ₪ הייתה בודאי מושכת יותר מורים, בתנאי שלא היו מקלקלים את תנאי העבודה אלא מיטיבים אותם.
    אינני מאמינה שמורים חדשים ירוצו לעבודה כשהם יודעים שכל יום יסיימו את העבודה לקראת השעה 16:00 וימשיכו את העבודה לתוך הלילה בביתם כל זאת תמורת 5300 ₪….
    ב. ביקשת אסמכתה לכך שהשכר ימשיך להיות נמוך אחרי הרפורמה לעומת העולם ואכן קיבלת. ההשוואה ותוספת ה- 26% מוכיחה שהשכר ימשיך להיות נמוך מאד יחסית לעולם. הרי זו האסמכתה שביקשת.
    בנוסף אם נבדוק ונשווה את השכר לשעה, היום לפני הרפורמה בקישור המצורף: "בהשוואת השכר לשעה נמצא כי במדינות הארגון השכר הממוצע הוא 43$ בבתי-ספר יסודיים, 55$ בחטיבות הביניים ו-63$ בתיכון. בישראל השכר הממוצע לשעה הוא 16$ בחינוך היסודי, 21$ בחטיבות הביניים ו-26$ בתיכון".
    אחרי ה"רפורמה" כידוע לך השכר הכולל עולה אך השכר לשעה של המורה יורד משמעותית. כך שהמצב יחריף וההשוואה לעולם תבזה את המורים עוד יותר. בודאי לא תגרום למוטיבציה.

    ג. כתבת שאין ספק שעבודת המורה שוחקת ובמיוחד בגלל הכיתות העמוסות.
    נכון, לכן חייבים לעשות כל מאמץ להקטין את מס' התלמידים בכיתות במהירות ולו רק כדי להקטין את האלימות בבתי הספר. על כך אנחנו חייבים תודה לארגון המורים ששם על המפה את הדרישה להורדת מס' התלמידים בכיתות שזו חייבת להיות הדרישה הלאומית.
    אך כדי להקטין את השחיקה של המורים חייבים בנוסף להקטנת מס' התלמידים בכיתות, להוריד את מס' שעות ההוראה בכיתות, בודאי לא להוסיף עליהם. ובמקום שעות אלה ללמד את התלמידים שעות פרטניות!
    רק מורה יכול להבין שאין אפשרות להוסיף לעבודת המורה עוד שעות הוראה בלי לשחוק אותו בצורה מואצת. רק אם תלמד 5 שעות תבין מה זה להוסיף לך שעה או שעתיים לאותו יום. שעות שהמורה לא מלמד במיטבו בלשון המעטה, התלמיד לא לומד התסכול והשחיקה גוברת. אלה שעות שהנזק שלהם גדול מהתועלת.
    מהמחקרים שנעשו בעולם לגבי הגורמים העיקריים לשחיקה הם: שעות ההוראה ושעות ההשקעה הנוספות על כל שעת הוראה, ובנוסף מס' התלמידים הם הגורמים העיקריים לעומס העבודה. בהסכם במקום לנסות להקל על המורים ולהשוות את שעות ההוראה לעולם, הוסיפו שעות למורים.
    איזה מורה יהיה מוכן לקבל על עצמו תפקידים? מי ירצה להיות מחנך? מי ירצה לרכז שיכבה וכו'.
    העובדה המחזקת את דברי היא שכדי למשוך בחזרה את המורים בבריטניה ובארה"ב הורידו את מס' שעות העבודה ב- 30% ובנוסף הכפילו את השכר.
    רפורמה אמיתית תהיה רק כששכר המורה יהיה גבוה, שעות ההוראה יתווספו לתלמיד ולא למורה.

    במקום ולהוסיף לתלמידים שעות הוראה שקוצצו, הוסיפו שעות הוראה למורים, אך לא לבית הספר.

  25. יעל-נחמה :

    לחברי המערכת: בהמשך להערתכם לתגובות 2 ו-3 ברצוני לדעת האם חל איסור להגיב פעמיים מאותו מחשב (אפילו בשמות שונים)? במה מקדמת הערתכם את הדיון הרלוונטי? האם נערך מעקבמהיכן מגיעות התגובות של הכותבים? אבקש התייחסוכתם.

  26. דניאלה :

    לנדב,
    נראה לי שבכך ייחתם הדיון בינינו, כי מה שאתה מנסה בעקביות לטעון זה שיולי תמיר בכל מקרה בסדר, עם ובלי קשר להפרטת האולפנים, וכנראה שהיא כלל לא קשורה למה שקורה במערכת החינוך…אז תמשיך מכאן לבד. זה לא רציני.

  27. מרים :

    לנדב,
    דניאלה צודקת ואני הולכת בעקבותיה.
    שמתי לב שאתה נוהג לענות רק על מה שנוח לך ומתעלם מעובדןת שלא נוחות לך.
    ענת כבר כתבה לך בהתחלה על 26%, ואתה בשלך ממשיך לדקלם.
    באמת מעניין לדעת מי שלח אותך ,אבל לא קשה לנחש.
    חזק ואמץ ואני מאחלת לך להיות מורה ביסודי.

  28. נדב פרץ :

    מרים – זהו, עלית עלי. אני שתול של יולי תמיר. היא שלחה אותי מזמן, ואני הצלחתי להיטמע באתר במסווה של אחד העורכים, על ידי הקדשת שעות רבות בלא תמורה – אבל עכשיו הכל אבוד, כי חשפת אותי וכולם יודעים שאני שתול.
    אולי תלמדי שיש אנשים שחושבים אחרת ממך?

    דניאלה: כנראה שלא הבנת מה שאמרתי. גם אם מה שיולי תמיר עשתה באולפנים זה פשע נגד האנושות, זה לא רלוונטי (או רלוונטי בצורה מוגבלת) לשאלה האם אופק חדש הוא הסכם טוב אורע.

    ענת – את מושכת לכיוון של השאלה האם אופק חדש הוא הסכם מושלם. בזה אני לא חולק עלייך – החינוך הישראלי נראה רע מאוד גם אחרי אופק חדש. אבל השאלה החשובה לטעמי היא האם אופק חדש הוא שיפור לעומת המצב הקודם או לא. התשובה היא לא פשוטה – כמו לכל הסכם, שדורש ויתורים משני הצדדים (במקרה הזה, אנשי האוצר ואנשי החינוך) יש לאופק חדש חסרונות (הארכת שעות ההוראה, חיזוק המנהלים) לצד יתרונות. אבל לטעמי, העלאת שכר של 26% היא העלאה משמעותית מאוד, שמשפרת את המצב.

  29. דניאלה :

    לנדב,
    דווקא הבנתי מצויין, הציניות שלך אינה במקום כלל, וכן-מה שקורה באולפנים רלוונטי מאוד לאופק חדש, שהוא כשלעצמו הסכם העסקה עלוב,ציני ומבזה שלא יוביל את מערכת החינוך לשום מקום, וכשעושים חשבון צריך ללמוד גם לחסר ולא רק להוסיף. 26% זה בחלומות, תתחיל לחסר את מה שקזזו בתמורה לכך.
    ההיתממות אינה במקומה, אולי תגובתך הראשונה הייתה האמיתית ביותר. כל השאר ? תגיד אתה.

  30. ענת שניידר :

    נדב,
    הטעות שלך שאין כאן תוספת שכר. יש כאן תוספת עבור שעות עבודה נוספות.
    כידוע לך עבור שעות נוספות מקבלים שכר גבוה יותר. במקרה הזה עבור השעות הנוספות מקבלים פחות מ 50% ערכן.
    נדב, היית מוכן לקבל שעות נוספות לעבודתך בשכר מופחת? במיוחד כשתדע, שבגללן עבודתך תהיה לא יעילה ושוחקת? במיוחד שאתה יודע שכיום ערך שעה הוא נמוך ביותר וצריך תוספת? במיוחד כשאתה יודע שעל כל שעה נוספת אתה מוסיף לפחות 1.2 שעות נוספות בבית (נקבע ע"י מכון סמית).

    קשה לי להאמין שהיית מסכים לכך.

    מה היית אומר אם סקטורים אחרים במשק היו אומרים שאתה חייב להסכים כיון שזה טוב לאוצר? או טוב ללקוחות, אך לא לך? במיוחד שאתה יודע בגלל ניסיונך בעבודה שזה רע גם ללקוחותיך, במקרה שלנו לתלמידים. שעה פרטנית לתלמידים כשהמורה עייף, מתוסכל, תפגע יותר מאשר תועיל.

    חובתנו להתריע על כך.
    אסור לתת לאופק החדש לצאת לדרך, גם בגלל השכר אך לא רק בגלל השכר!!!!

    תוספת השעות למורה ולא לתלמיד, תגרום לכך שיהיו פחות מורים לתלמיד אך יותר מורים שחוקים!
    לאחר שאני מסיימת 28 שנות הוראה, עם הרבה אהבה למקצוע, אני יודעת מניסיוני שהמכה לחינוך תהיה אנושה!!! תמיד הבטחתי לעצמי שלא אמשיך בהוראה יום אחד כשאהיה שחוקה, לא רוצה להיות כמו חלק מהמורים שהיו לי….
    אני חושבת כמוך שמי שאשם במציאות של ה"אופק החדש" היא הסתדרות המורים בראשותו של וסרמן. המתעלם מ- 89% מהמורים המתנגדים לה.
    הנזק ששרת החינוך תקבל יתקבל בקלפי. אז לא רק המורים יצביעו אלא גם בני משפחותיהם וההורים שירגישו את הפגיעה בילדיהם.
    אני כאמא חרדה שילדי או נכדי בעתיד ילמדו אצל מורה שחוק! זה מורה מתוסכל, עצבני, עייף שהתלמיד והחינוך לא בראש מעייניו.
    אני חרדה מאד שיישארו המורים השחוקים מחוסר ברירה, והמורים הטובים יפרשו.
    אני חרדה, כמו שהיום חסרים מורים רבים במערכת, המצב יחמיר לא תהיה ברירה אלא לקבל מורים שאינם מורים או לא מתאימים.
    אין לנו חילוקי דעות שהחינוך בארץ צריך תרופה. זו לא תרופה זה סם מוות.
    חשוב להתעורר ולהתריע !!!!!
    חג שמח
    ענת

  31. בטי נאור :

    לנדב
    תגובות כמו שלך אני שומעת מהרבה אנשים בציבור הרחב.
    תבין, יש פה מנגנון ממשלתי רחב ובעל משאבים כספיים ניכרים המשקיע מאמצי פרסום אדירים לקדם רפורמות שנועדו אך ורק להפר הסכמי שכר. יש השקעה אדירה ביועצי תקשורת, פרסומאים ופרסומות בשווי מליונים וחבל שתקציבים אלו אינם מופנים לחינוך עצמו.
    למורים אין את הכוח השיווקי הזה, אין להם אפילו כוח להציג בפני הציבור כמוך את השקרים ברפורמה, בין השאר בגלל בגידת הסתדרות המורים-הגוף שאמור להלחם על זכויותייהם ומכר אותם לאוצר ואפילו לא בנזיד עדשים. נעשה כאן מהלך שלא נעשה כמותו, ההסתדרות משתפת פעולה עם האוצר והחינוך בהפיכת המורים לעובדים זרים בתנאים שלהם. אפילו לעובדים זרים יש חוקים כמה שעות מותר להעבידם, אבל לעובדי ההוראה אין שום הגבלה כזו ויש מנהלים המפרים באופן קבוע את הוראות משרד החינוך לגבי עבודת המורים בידיעת מפקחים והין השאר שולחים מיילים לעובדים בכול שעות היממה, מקיימים ישיבות ווירטואליות, דורשים מטלות שונות ומשונות ואין אף אחד שיעמוד על זכויות המורים;
    והמורים הללו שזכויותייהם נרמסות הן בביה"ס והן מחוצה לו אמורים ללמד את הילדים בחשק ובאהבה. לאיזו השקעה יש לצפות ממורה כזה?
    הרפורמה הזו היא אחיזת עיניים כלכלית שהועברה לציבור בכול האמצעים ועשתה את פעולתה, אך את המחיר ישלמו הילדים ומשפחותייהם ולא רק המורים, המורים ימצאו פרנסה אחרת ומה יעשו הילדים???

  32. מרים :

    בטי צודקת.
    תגובות כמו של נדב מוכיחות שביבי הצליח.
    הוא הצליח לגרום לאנשים לאבד את ההערכה לאדם העובד באשר הוא עובד וגרם להם למדוד הכל במונחים של תפוקה כספית מצד אחד, והשקעה
    ב ז מ ן מן הצד השני.
    היום בדור השילטוט והאינסטנט ועם ממשלות שלא רואות מעבר לקצה האף שלהן ומעבר למהדורת החדשות הקרובה, מי יכול להעריך עבודה ארוכת טווח כמו עבודתו של המורה?
    אם מורה יצטרך לעבוד עד שעה 16, הוא פשוט יחפף,
    המורה יתן עבודות עצמיות לתלמידים, הם יעשו שיעורי בית בכיתה, כי המורה לא יוכל להכין מערכי שיעור בבית כפי שהמורה הסביר מכין היום.
    היום יש אווירה של בעיטה בכל מה שהיה קודם, אבל פעם היו פה אנשים חכמים מאוד שבזכותם גם אני זכיתי בעיירת פיתוח של שנות החמישים והשישים ללמוד כהלכה.
    מישהו זוכר שבעיצומה של מלחמת השיחרור בן-גוריון העביר כסף מתקציב הביטחון למשרד החינוך ובכך גרם להתפטרותו של הרמטכ"ליגאל ידין?
    בן גוריון וחבריו הבינו את חשיבות החינוך ואת החשיבות של המערכת שבה המורה עובד.
    יש מן "עליהום" על המורים מפני שהם משתייכים לאחד הענפים האתרונים המאוגדים.
    אז אומרים עליהם שהם עובדים מעט שעות, הם כל הזמן בחופשה ושיגידו תודה על המשכורת שהם מקבלים.
    לא יעזור לנו אם נוכיח לנדבים למיניהם שאין לנו אחות: הם כבר יודעים את כל מה שצריך לדעת עלינו.
    את מי זה מעניין אם מורה לא יוצאת עם חברים בערב אם היא לא הספיקה להכין מערך שיעור?
    חבר קרוב סירב להבין זאת מצד אחד, ומן הצד השני הטיח בי שאני מסיימת לעבוד מוקדם ויש לי המון זמן פנוי.
    חברים,ביבי הצליח.
    עובדי המדינה הם טפילים, עצלנים
    אוכלי חינם ואיתם כמובן המורים שנמצאים כל הזמן בחופשות ומה הם מלמדים בכלל?
    האם ידעתם שילדים של מורות צריכים ללכת על קצות האצבעות כי "אמא חזרה עכשיו מהעבודה והיא עייפה"?
    אמא לא עייפה, אמא מורה -עצביה מרוטים וכדי לתפקד בכיתה היא צריכה לגייס את כל כולה למשימה הקשה הזאת.
    חידלו לדבר רק על מספרים,שהם בהחלט חשובים, אך הם לא חזות הכל.
    מורה טוב ועירני יכול להציל ילד מוכה, יכל לעורר בילדים סקרנות אינטלקטואלית ואת אלה לא מודדים במבחנים למיניהם.
    האם בועדת "דברת" ישבו מורים?
    לא!
    האם מישהו יעלה בדעתו לדון במצב הבריאות ללא רופאים?
    לא!
    ולמה אפשר לדון בנושאי חינוך ללא מורים?
    כי "מה הבעיה להיות מורה?"
    שכל אחד ינסה להיזכר במורה טוב שהיה לו ובמה שהעניק לו אותו מורה להמשך חייו ויחשוב אם הוא עצמו יוכל להיות כמוהו.
    רוצים להפוך את המורה למעין פקיד
    ואם היום מצבנו על הפנים זה כלום לעומת מה שמחכה לנו מבחינת החינוך, וכפועל יוצא מכך מבחינת המדע, הביטחון הכלכלה החקלאות ובעצם בכל התחומים .

  33. איתי :

    מרים

    אני חושב שנדב שותף במאה אחוז לדעותיך על חשיבות החינוך ומעמד המורה (כולל שכר), ועל האסון שגרמה הגישה של ביבי (ומקורות ההשראה שלו באמריקה) למדינה ולחברה, ובכלל זה לחינוך. הנקודה העיקרית בה אתם חלוקים היא האם יולי תמיר שהיתה אמורה לייצג גישה הפוכה מזו של ביבי בגדה במורים, בהורים ובתלמידים שתלו בה תקווה או לא.

    נדב טוען – היא השיגה מה שהיה אפשר במגבלות כוחה הפוליטי, ואולי סדרי העדיפויות שלה אחרים משלכן, אך מתוך כוונה טובה.

    למשל אם יש לך כך וכך מיליארדים להוסיף לחינוך האם עדיף להקטין כיתות או לשפר שכר מורים? שאלה קשה . האם במגבלות התקציב עדיף לתת תוספת דומה באחוזים לכולם או להעדיף מורים הצעירים או מורים המנוסים? שאלה קשה. בכל מקרה לא היתה יכולה לצאת פה בסדר עם כולם. השיפור הגדול בשכר המורים החדשים נועד למשוך צעירים טובים להוראה (וכמובן שאינו מספיק), אך זה בא על חשבון המורים הוותיקים שנשאו על גבם את המערכת וחשים נבגדים.
    כל מורה שמביע פה את אכזבתו משרת החינוך או מוסרמן חייב לשאול את עצמו כיצד הוא היה נוהג במקומם במצב בו משרד האוצר נותן תקציב מסוים לרפורמה (אחרי מיקוח כמובן)
    – ועכשיו צריך לחלק את העוגה.

    על אחת כמה וכמה שהעניין מסתבך כי כנהוג בארצנו האוצר ייתן לכם יותר כסף ככל שתלכו ליותר הפרטה ויהיה קמצן יותר ככל שתתעקשו על חיזוק מעמד עובדי המדינה.

    ואם תאמרו – וסרמן היה צריך להיות לוחמני, לא להיכנע ולהציג את כניעתו כהישג – ראו את הכישלון היחסי של הדרך המיליטנטית של יריבו רן ארז. אז מה עדיף? לא ברור

    ולנדב – עם יד על הלב:
    האם היית טורח להגן כך על שרת החינוך מול כל טענות העובדים ולהסביר ש"מהפכות סוציאלדמוקרטיות לא עושים ביום אחד ואסור להתאכזב כל כך מהר מנציגינו שעושים ככל יכולתם במגבלות" אילו ההסכם היה בדיוק אותו הסכם אבל לשרה היו קוראים בוז'י הרצוג?

  34. דניאלה :

    איתי,

    אני חושבת שקשה מאוד לדבר בנשימה אחת על חשיבות החינוך וכן הלאה,ואז לקבל כגזירה משמיים את גישת האוצר ולומר : טוב, בואו נראה איפה קל יותר לקצץ. כן, ווסרמן לא נלחם אפילו מלחמונת אחת למען מוריו ובזה תרם את תרומתו לא רק לשקיעה נוספת של מערכת החינוך אלא גם לאיגוד המקצועי עצמו. ויולי תמיר ? מי שלא יודע להיות שר, שפשוט לא יהיה. ואם הוא כבר שם ועושה את מה שהיא עושה – הביקורת ברורה.
    תתפלא, יש מלחמות ששווה להילחם וגם מביאות הישגים. החינוך היה ראוי למלחמה שכזאת, אבל לא כשמובילים אותו לוזרים.
    ובקשר לנדב – כנראה אתה יודע משהו שאני לא, אבל למה דווקא בוז'י הרצוג ?

  35. א :

    דניאלה,

    על וסרמן – כדי לשפוט אותו אנחנו צריכים לדעת כמה הציע האוצר בהתחלה, כמה וסרמן דרש ועל כמה סגרו בסוף. זה שהתוצאה הסופית אינה לשביעות רצונך ורצוני לא אומר בהכרח שהוא היה פראייר או משת"פ. אם יש לך נתונים בנושא נשמח לפרסם כמאמר ולא סתם בטוקבק.

    על תמיר – אין פה שאלה של לדעת להיות שר או לא, משום שהשרה במקרה זה אינה צד במשא ומתן בין האוצר ובין ארגון העובדים. אני בטוח שאילו היה לשרה כוח פוליטי רב יותר, ושבסיס הכוח הפוליטי הזה היה המורים (שהיו חברים בעשרות אלפים גם במפלגת העבודה וגם בקדימה – ביתו של שר האוצר) היא היתה נלחמת לטובת המורים ולא מאמצת את עמדת האוצר. הפוליטיקאי (כל פוליטיקאי, וגם אם תחליפי אותו יבוא אחר) עושה קודם כל את מה שייתן לו כוח ולא את מה שהבטיח או את מה שנראה לו טוב. במצב הנוכחי לכרות ברית עם שר האוצר עם וסרמן ועם אברהם שוחט (השכלה גבוהה) נתן לתמיר כוח יותר מאשר לכרות ברית עם המורים, אך לכך אחראים גם המורים ולא רק השרה.

    לגבי נדב – הוא האחיין של עמיר פרץ ותומך בו, יולי תמיר היא ממחנה פרץ (בערך) והרצוג ממחנה ברק. לצורך העניין אפשר גם להחליף את המלים בוזי הרצוג בשאלתי ב"לימור לבנת".

    חג שמח

  36. נדב פרץ :

    מרים – ניסיתי להדגיש לאורך כל הדרך, שאני לא חושב שאופק חדש מביא את מצב המורים בישראל לרמה טובה, או לרמה שהיא קרובה לטובה. כל מה שההסכם הזה עושה – לטעמי – הוא לשפר במעט את מצבם.
    למה לשפר? כי מורה שנכנסה לרפורמה, נמצאת בבית הספר יותר שעות, אבל מלמדת פרונטלית את אותו המספר. בתמורה, היא מקבלת משכורת שאפשר להתקיים ממנה.
    הרי את יודעת יותר טוב ממני לאן הביאו המשכורות המגוחכות את המורים המתחילים – למגוון של עבודות נוספות, משיעורים פרטיים במקרה הטוב ועד למלצרות במקרה הרע. האם מורה שיודעת שהיא הולכת למשמרת בבית קפה בערב תהיה מורה טובה יותר ממורה שנשארה בבית הספר עד 16:00 בשעות פרטניות?

    המעשה החכם – פוליטית – מצד יולי תמיר היה לא לזעזע את הסירה. לא ליזום שינויים, ולצעוק בקולי קולות כשהאוצר מנסה לקצץ לה במשרד או ליזום 'שינויים מבניים', מה שכמובן לא היה מונע כלום. האם מצבנו היה טוב יותר אז? האם שכר המורים היה עולה? האם הכיתות היו קטנות?

    לאיתי – אני מקווה שהתשובה לשאלתך היא חיובית, ושהייתי אומר את אותם הדברים על 'אופק חדש' גם אם היה בא מבוז'י. אני לא יודע איך אפשר להיות בטוחים בדבר כזה.

  37. ענת שניידר :

    נדב,
    כתבת שהמורה תעבוד את אותן מספר שעות הוראה פרונטלית. כנראה אינך יודע את הנתונים.
    כיום בבית ספר יסודי, מחנכת אם במשרה מלאה, שעות ההוראה שלה – 24 שעות.
    אחרי האופק החדש שעות ההוראה של אותה מורה יהיו 25 שעות פרונטלי + 5 שעות הוראה פרטנית, שדורשים הכנה מיוחדת לילדים עם קשיים, סה"כ 31 שעות. אם לא נזכיר את תוספת שעות השהייה.

    כך שנוספו למורה 6 שעות הוראה, (במקום 24 שעות 31 שעות), המלוות בעוד 7.2 שעות הכנה (שוב עפ"י מחקר מכון סמיתעל כל שעת הוראה 1.2 שעות הכנה) סה"כ נוספו 13.2 שעות עבודה בפועל.

    המורה לא רק נמצאת יותר שעות כפי שכתבת, אלא מלמדת הרבה שעות נוספות. על כך אנחנו מלינים…כל המורות מסכימות להישאר יותר שעות בבית הספר ולסיים את העבודה בבית הספר, התוספת היא לא רק שעות שהייה אלא תוספת שעות הוראה שוחקות!!!!!

    נדב שאל את אחיך כתומך של שרת החינוך, האם היה נותן את ברכת הדרך לתוכנית כזו, כראש איגוד מקצועי.
    לכן כל טענותינו מכוונים כנגד מזכ"ל הסתדרות המורים.
    ניצחונו של יו"ר אירגון המורים היה בכך שלא הסכים לקבל את האופק החדש, שדרשו ממנו לקבלו , לאורך כל השביתה.
    אחיך לא היה נותן יד לכך שיאיימו על עובדים בפיטורים בגלל שהם לא מסכימים להרעת תנאים.
    פרץ לעולם לא היה אומר על הסכם שיש בו כל כך הרעות תנאים שההסכם מצויין…. גם לא היה מסכים לפרסומות של משרד האוצר שיפרסמו את ההסכם במאות אלפי שקלים, ובו זמנית בגלל ההסכם יפוטרו מורי האולפנים…

    חג שמח
    ענת

  38. ענת שניידר :

    תיקון טעות בהודעה הקודמת,במקום 25ש' 26ש'.
    באופק חדש מורה תלמד 26 שעות פרונטאליות + 5 שעות פרטניות סה"כ 31 שעות הוראה.

  39. דניאלה :

    א',
    לגבי ווסרמן-לא טענתי שהוא משת"פ או פראייר אלא שהתוצאה העגומה היא שהוא חתם על הסכם מעורר מחלוקת עד כדי כך שהאיגוד שלו עומד בסכנת התפוררות. ביום שהסתדרות המורים נתפסת כאיום על ידי המורים עצמם-צריכות להידלק כל הנוריות האדומות. זה לא קורה אצלו, ולעצם ההסכם – מי באמת יודע את האמת אודותיו ? עובדה היא, שהאוצר מאושר מן ההסכם – ודאג לקדם אותו בכל דרך אפשרית. קצת תמוה, לא? לצערי, ההסכם הזה לא יושיע לא את המורים ולא את התלמידים, נהפוך הוא.
    שרת החינוך – מעולם לא ספרה את המורים כבסיס כוח.ככה זה כשמקבלים מתנות… התנהלותה מוכיחה שהיא אולי פוליטיקאית סבירה, אבל שרה אנמית במשרד קריטי, ובסופו של דבר – כולנו חיים בארץ הזו, והקריירה של יולי תמיר היא לא מה שמדיר שינה מעינינו, אלא עתיד הילדים שלנו. זו הבגידה האמיתית.
    ולגבי נדב, חבל שלא ראה את עמיר מתנמנם לצידה של השרה בדיון הסיעה על האולפנים. כי טוב מראה עיניים…
    ושוב – אם לדעתך המורים אחראים להיותם קורבן לתככים פוליטיים אינסופיים על חשבונם וחשבון הילדים והחינוך – קטונתי. כי אני חשבתי שמי שאחראי פה הוא המדינה ושליחיה- השרים והפקידים הבכירים. שכל אחד יעשה את תפקידו, זוכר ? זו הבעייה, שאף אחד לא יודע בשביל מה בעצם הוא נבחר לשבת על הכיסא.

  40. דניאלה :

    לענת,

    חבל להשחית כוחות בהסבר הנתונים.
    עיינייך הרואות, שנקודת ההשוואה של נדב היא השלמת הכנסה של מורה במלצרות.
    כפי הנראה שמשכורת של 5,300 ש"ח נחשבת למשכורת אטרקטיבית במיוחד לאקדמאים, אבל במפא"י עשו קריירה מהצגת כשלונות כהישג שלא היה כמותו מאז ומעולם. והשושלת ממשיכה.
    בקרוב גם נגיע לירח.

  41. בטי נאור :

    לנדב, איתי וכול הקוראים,
    היום ברור כמעט לכול המורים, שההסכם אינו טוב ואינו מטיב עם שכרם בסופו של עניין. האם לדעתכם עשרות אלפי מורים הם כול כך טיפשים שאינם מוכנים לקבל תוספת שכר? האם במשכורות העלובות הקיימות, הם ישקיעו מאמצים להתנגד לרפורמה ותוספותיה, ולהתנגד לשעה פרטנית ותוספת בשכר שלה?
    המורים אינם טפשים, הם הולכו שולל בידי משרד האוצר, משרד ההחינוך והסתדרות המורים שהיא הגוף שהיה אמור להגן עליהם בפני הרעות תנאים שכאלו.
    אם מורים מעדיפים להשאר בתנאי המשכורת העלובים הקיימים, יש דברים בגו. ואם כול כך טוב, למה משרד החינוך מאיים על מורים שאינם מעוניינים ברפורמה ושולח אותם לחפש עבודה במקום אחר? הרי אם יהיה כול כך טוב, המורים כבר ידחקו בהמוניהם להצטרף לרפורמה. תתנו למורים קצת קרדיט שהם מבינים טוב מאד לאיזו מלכודת מוליכים אותם ברמיה ובכפיה.

  42. דליה בלומנפלד :

    י"ב ניסן תשס"ח

    ‏17.04.2008

    תגובה לנדב פרץ

    הטקסט הנ"ל כלל וכלל אינו דמגוגי ואינו רדוד. אולי הוא היה מתקבל על דעתך אם הפתיחה, שהיא הערכה ביקורתית, הייתה מופיעה בסוף ולא בהתחלה.

    ה"רפורמה" הזאת היא הסכם כלכלי-מינהלי, שהשתמעויותיו הפדגוגיות יובילו להידרדרות נוספת ברמת החינוך (תוספת שעות עבודה לא תגרום לעלייה באיכות השיעורים). (ביקורת על שרת החינוך)

    ה"רפורמה" הזאת מבוצעת בהנחתה מלמעלה, ללא הסכמה של המורים, ואפילו בהתעלמות מופגנת מהם, כפי שעשתה קודמתה בתפקיד. (ביקורת על שרת החינוך)

    יו"ר הסתדרות המורים, שהיה בחזית אחת עם ארגון המורים בהתנגדותו ל"רפורמה", שינה כיוון, באופן מעורר חשד, ואינו מייצג באמת את המורים. ארגון המורים מתנגד ל"רפורמה", ולא הצטרף אליה. (ביקורת על יו"ר הסתדרות המורים).

    שרת החינוך מפעילה את הרפורמה בכפייה ובדרכים נפתלות, כשמסתבר שמורים שחותמים על תוספת שעות, אינם יודעים שהם חותמים על הסכמתם ל"רפורמה". (ביקורת על שרת החינוך).

    חמור מאוד ששרת החינוך התירה לאוצר להתערב בתנאי עבודתם של המורים. הפזמון הקבוע של האוצר כלפי סקטורים שונים במשק הוא הסכמה לתוספת שכר תמורת תוספת עבודה. שרת החינוך התירה לאוצר להפעיל עקרון זה על המורים, ובכך היא אפשרה דריסת רגל כלכלית במקום שנדרשים בו שיקולים פדגוגיים. תוספת עבודה למורים לא תוביל לשיפור החינוך אלא לשחיקת המורים. (ביקורת על שרת החינוך)

    לגבי ה"ליבה". שרת החינוך מצמצמת את תחומי-האחריות של משרדה לגילאים 3 – 18 מבי"ס יסודי עד סוף העל-יסודי, ללא ההשכלה הגבוהה, ללא הפרויקטים של הזדמנות שנייה, ללא מבוגרים (פרויקט תהי"לה), ללא אולפנים. היא עושה זאת כשאין מאחוריה שום הסכמה ציבורית וגם לא הסכמה של ח"כים רבים. היא כופה את מדיניותה באופן לא דמוקרטי, אם לא לומר דיקטטורי. (ביקורת על שרת החינוך).

    יולי תמיר מתוארת על-ידי עיתונאים כ"סיעת אולמרט" במפלגת העבודה. היא אינה מייצגת בפעולותיה את ערכי-מפלגת העבודה, אלא ערכים ניאו-ליברליים.

    המאמר והתגובות למאמר משקפים רמה איכותית של דיון. טיעונים רבים המופיעים בהם דורשים פירוט והסבר כדי שיובן גודל המשבר במתרחש בתחום החינוך.

  43. דליה :

    ליעל, דויד, עדנה, דניאלה, לאה ספיר, חיים, בטי נאור, ענת שניידר, מרים – התפקדו למפלגת העבודה, אם עדיין לא עשיתם זאת.
    התפקדות כחברים למפלגה יכולה להוביל לפעילות יותר אפקטיבית. כך אפשר לפעול מבפנים כדי למנוע תופעות שאנשים שנבחרו לא ייצגו את הערכים של המפלגה שבחרה אותם לתפקידיהם.

  44. בטי נאור :

    לדליה
    היי סמוכה ובטוחה שמפלגת העבודה איבדה את המורים, בני משפחותיהם והמקורבים להם כמצביעי העבודה.
    זו הדרך הבטוחה ביותר לאבד בוחרים.

  45. מרים :

    בדיקה

  46. מורה :

    ההחלטות של תמיר הן החלטות אוצריות ולא פדגוגיות. כולנו טעינו כאשר היא נבחרה לתפקידה וחשבנו שמשרד החינוך יקבל את השר הראוי לו. תמיר היא למעשה שלום עכשיו והיא מתגברת את הערבים על חשבון היהודים. זאת מדינת היהודים??? לסגור את תל"י ? לאן הגענו? עם שרת חינוך אנטי יהודית אפשר לסגור את "העסק" ולהתפנות מכאן!!!

  47. מרים :

    אז שוב חזרנו להתחלה, לתסמונת שטוקהולם, כאשר השבוי מזדהה עם שוביו ונרתם לשורותיהם.
    זה קורה גם בטבע בקרב נמלים שנשבו והפכו לעבדים.
    נערי האוצר הציעו לגב' תמיר ים של כסף (1.5 מיליארד ₪) למימון הרפורמה ובתמורה ביקשו השתתפות קטנה של משרד החינוך.
    והשרה שלנו מנומסת, מחונכת, מדברת יפה, משכילה, יפה ומוצלחת מאוד ולא מסוגלת לומר להם:"תקפצו לי" בכל זאת- הם בעלי המאה.
    ולכן את החינוך למבוגרים קיצצה בחשאי לחצי (המסכים הוחשכו ולכן לא עלו על הקיצוץ בעודו בגדר תכנית והוא התגלה רק לאחר אישור התקציב), הבנתי שגם בתחומים אחרים במשרד החינוך היו קיצוצים שהם משמעותיים מאוד לאלה שזקוקים להם, אך מבחינה תקציבית אלה סכומים פעוטים-הכל נעשה כדי לרצות את נערי האוצר.
    אגב נערי האוצר, כדאי מאוד לקרוא על מעלליהם בגיליון האחרון של "ארץ אחרת" במאמר "פורשי האוצר ומשרותיהם החדשות" מאת אריה דיין, במאמר "נוגסים בחוק ביטוח בריאות" מאת רוני אבולעפיה, במאמר "מדיניות מכוונת של פגיעה בחלשים" מאת שלמה מעוז, ובמאמר המאלף "מבוא לכלכלה למתקדמים: תיקונים ותקוות לתיקונים" מאת במבי שלג ונעמה צפרוני שהוא בעצם ריאיון עם פרופ' אבי בן בסט, שכיהן כמנכ"ל משרד האוצר ובו הוא אומר: "כדאי להיפרד בהדרגה מהשליטה המופרזת שהשיג משרד האוצר בעבודה הפנימית של משרדי הממשלה הייעודים, שליטה שבאה לידי- ביטוי בכמות התקנות שזקוקות לאישורו" .
    אנו המורים, שרובנו מורות עומדים לבד במאבק נגד כוחות אדירים ועתירי אמצעים אך למזלנו מצאנו אנשים ישרים ואמיצים ובעלי שכל ישר בקרב חברי הכנסת ובקרב חבריה למפלגה של הגב' תמיר ואנו בעצם מנהלים את אחד הקרבות האחרונים נגד ההפרטה ובעד כבודו ומעמדו של האדם העובד שמתפרנס בכבוד יחסי מעמלו.

    איתרע מזלנו ובראש הסתדרות המורים עומד אדם סחיט עקב התנהלותו האישית ולכן אנו נאלצים להיאבק בעצמנו והלוואי שנצליח להציל את אחד מארגוני העובדים הגדולים האחרונים במשק ממארת ההפרטה.
    אנו מקווים להמשיך ולעבוד במקצוע שאנו אוהבים ולפרנס עצמנו כבני חורין ולא כעבדי קבלן.

  48. דליה :

    לבטי נאור
    התכוונתי שתתפקדי כחברה במפלגת העבודה ותשפיעי מבפנים.

  49. מור :

    שרת החינוך הפכה את המורים לפקידים עובדי קבלן. ככאלה, אין צורך לשמוע את דעתם, אין צורך לנהל איתם משא ומתן, אפשר לרמוס את ההשגים שעמלו עליהם במשך 60 שנה. אין שום צורך להראות להם את הסכם הרפורמה. המדינה , הריבון היא המחליטה עבורם. הם המורים צריכים רק לחתום מבלי לקרוא את האותיות הגדולות והקטנות. שרת החינוך לא השכילה להבין שבדרך זו היא מעבירה מסרים שליליים ביותר כלפי המורים. כל הורה יכול לבקר את המורה ככל שיחפץ. עליו לפנות ישירות לשרת החינוך . זו ישר מגיבה תוך גיבוי מלא של ההורים. עבודתו של המורה הופכת להיות בלתי אפשרית. לכן מערכת החינוך נראית כפי שנראית. התרופפות של המשמעת ואכיפת המשמעת.
    כל שר חינוך שנבחר עסוק מהיום הראשון לבחירתו בייצור שינויים. הכמות היא החשובה. אין שום בקרה איכותית. אין שום לימוד של המערכת הקיימת. והמורים צריכים להסתגל לשינויים ולפעול על פיהם.
    יולי תמיר מתיימרת לקבוע את מספר השינויים הרב ביותר, מה שמוביל אותה היא כמות השינויים לכן פיטרה את מורי האולפנים בטענה שאין בהם צורך, תכננה לבטל את בנות השרות הלאומי וביטלה תכנית זו לאחר שנתקלה בהתנגדות מאסיבית של עמיתיה לממשלה. היא מתכננת לבטל את שעות מתי"א שנועדו לילדים עם לקויות למידה ע"י מורים מומחים להוראה מתקנת בתחום הדידקטי והרגשי. כמו כן מתכננת פיטורי מורים רבים – פועל יוצא של הרפורמה שנובע מהעלאת מספר שעות העבודה של המורים ללא העלאת שעות הלימוד לכיתה. מכיון שמורים לא ילמדו את עצמם או שיפוטרו או שאחוז משרתם יקטן באופן משמעותי וכמובן יכולת השתכרותם תקטן משמעותית.
    והשכר של 16,000 שקל , שכר זה מיועד למנהלים כדי שיכנסו לרפורמה וילחצו על המורים.

  50. נעמי טלטש :

    אני עוקבת בהשתהות אחרי הוויכוח עם נדב.
    אני מסכימה איתו שהסכם אופק חדש שונה ממעשה האיכר בסוסו. האיכר החליט שהסוס אוכל יותר מדי, וכל הזמן הקטין לו את המנה. בסוף הסוס באמת מת.
    כאן, לעומת זאת, מוסיפים למורה מרגרינה על הלחם.
    אכן טענה רצינית ביותר.
    שים לב נדב-
    אני מחכה כבר שבוע לשמוע את יולי תמיר יוצאת באופן שאינו משתמע לשתי פנים, נגד כל הטריקים והשטיקים שמפעילה המערכת נגד מורים שמתנגדים "להטבה" שמוצעת להם, ומסרבים לחתום על הרפורמה.
    שתיקתה של השרה, נכון לרגע זה, כמוה כהסכמה למתרחש.
    אז עם כל הכבוד למרגרינה, אי אפשר למשוך אנשים רציניים להוראה, בלי להתיחס אליהם בכבוד.
    גם היחס שלך איננו מעורר כבוד מי יודע מה למקצוע.
    אתה מתעלם מכך שההסכם כולל גם כוח חזק יותר בידי המנהלים לשנע מורים כראות עיניהם.
    אתה מתעלם מהשאלה של מתן הקביעות.
    ומשום מה, הדיון לא מתיחס לעובדה שהיחס הציבורי המזלזל למורים, מרחיק מההוראה אנשים, שמוכנים להשתכר פחות ובלבד שלא להיות מורים!!!! (ויסלח לי איתמר על סימני הקריאה).
    יש פה כלים שלובים.
    אין ספק ששכר ראוי הוא גורם חשוב, אבל תוספת חד פעמית די עלובה שמלווה בפגיעה נוספת במעמד המורה כאישיות חושבת ועצמאית, זהו רק מתכון לצרות.

  51. נדב פרץ :

    א. מעולם לא טענתי שאופק חדש הוא הסכם אידיאלי שהופך את מצב המורה לאידיליה. אבל אם לפני ההסכם המורים קיבלו לחם, ואחרי ההסכם הם מקבלים לחם עם מרגרינה – מצבם השתפר, לא?

    ב. אני לא הדובר של יולי תמיר, ולא מרגיש חובה להגן עליה. אם יולי תמיר מעורבת בלחץ על המורים, נזקפת לחובתה נקודה שחורה גדולה מאוד. אם היא לא מעורבת, היא צריכה לקום בהקדם ולצאת נגדו.

    ג. לא ברור לי למה היחס שלי לא מעורר כבוד למקצוע. כי אני חולק על דעתך?
    על כל הנקודות שציינת – כוח למנהלים, קביעות וכו' – אנחנו מסכימים שהן נקודות לשלילה. את מסכימה איתי גם שיש נקודות לחיוב. ההבדל בינינו הוא שאת מעריכה שהשלילה עולה על החיוב, ודעתי הפוכה.
    כדאי להזכיר שאף אחד מאיתנו לא יודע את האמת, ושנינו עוסקים בהערכות – אף אחד מאיתנו לא יודע האם המורים יהיו מרוצים אחרי שיכנסו להסכם לאורך זמן, ואף אחד מאיתנו לא יודע איך ישפיע ההסכם על הרכב אוכלוסיית המורים. אנחנו יכולים רק להעריך, ונראה לי לגיטימי לגמרי שההערכות שלנו שונות.

  52. שלוי :

    מורים, אל תמחלו על כבודכם [אורח:שלוי] 06/07/2008 13:01

    בהסכמתו לתנאי "אופק חדש", הסכים למעשה מר ווסרמן לכל הטענות שהועלו נגד מורים. תנאי ההסכם מעידים על כך.
    הוא הסכים לטענות הבאות:
    1. כי מורים אינם עובדים מספיק ואינם מקדישים את מירבומיטב זמנם בבית לעבודה חינוכית.
    2. כי שכרם לא נשחק, לכן הסכים לתוספת עבודה, תמורת תוספת עלובה ומקוממת.
    3. כי רמתם של המורים ירודה
    4. כי מורה אינו יכול להחליט בעצמו, אינו מסוגל לחשוב וצריך מישהו שיחשוב במקומו והוסיף פיקוח נוסף וצמוד.
    5. כי מורים רמאים, לכן עליהם להחתים שעון.
    6. כי תנאי העבודה בבתי הספר "משופרים" עד כדי כך, שמורה יוכל לשהות בו עד השעה 15:30.
    ועוד …ועוד ועוד…

  53. שלוי :

    ןעודהחלת רפורמה בכל מקום ישוב, לא תתקיים ללא הסכמת ראש הרשות ומחלקת החינוך.
    אינני מבינה כיצד הדברים עוברים בשקט ובסדר מופתי. חפשתי איזו כתבה במקומונים, ביקורת ידיעה,שום דבר!מצאתי רק כתב אמיץ מנתניה שכתב בבהירות ושאל כמה שאלות נכונות.(הוספתי את הקישור, למעוניינים)
    כל בר דעת מבין, שמבחינה מערכתית אין עדיין תשתית מובנית ומסודרת להארכת יום הלימודים, שלא לדבר על הסכמה של מורים "לאופק חדש".
    לכן, נקטו בשיטת "הבה נתחכמה להם…" בחסות חופשת הקיץ ועל מנת למנוע כיסי התנגדיות, מכניסים "אחד אחד ובאין רואה", מספר עצום של בתי ספר למה שמכונה "אופק חדש".
    כאן צריכות כבר להישאל הרבה שאלות:
    האם זה תקין?
    האם זה הוגן?
    האם זה נכון?
    האם נוהגים בשקיפות?
    האם בחנו את תוצאות המעשה?
    האם כבוד ראש העיר, או מישהו במימסד היה מוכן שכך ינהגו כלפיו?
    אנו צריכים להבהיר לכל ראשי הרשויות שלנו: שאחרי כל שבת, יש יום ראשון, ומישהו כאן מוליך אותנו שולל!
    גם ילד יכול להבין כי השינוי שעומד להתחולל הוא רדיקלי, חייבים להערך לו מבחינה מערכתית. אי אפשר להכניסו בשיטת "הזבנג וגמרנו". נדרשת חשיבה מעמיקה ויכולת להבין את מה שעומד להתרחש בעתיד בחינת, "סוף מעשה במחשבה תחילה".
    ומה זה אומר לגבינו, המורים, דואגים ללכוד אותנו בהסכם שבו רב הנסתר על הגלוי.
    תוספת השעות למורים, זו רק ההתחלה, שעות השהייה או השעות הפרטניות, במהרה "יגזלו" מאיתנו. מורים ימצאו עצמם מלמדים כיתות שלמות ומספר עצום של תלמידים. קוראים לזה בשפה פשוטה "עבודה זולה", שכן השעות הפרטניות ושעות השהיה, אינן נחשבות לצרכי פנסיה. (לכל מי שהתנסה ברפורמה, התנסיתם רק בשלב הראשון של המזימה.)
    איך אמרה אחת המפקחות: "על שעות נוספות לא משלמים פנסיה" באלה המילים.
    שלא לדבר על כך ששכר השעה ירד.
    אז כל מי שחושב שהרעה אינה נוראה כל כך שיחשוב שוב, רק נדמה לכם שכל מה שהיה הוא שיהיה. בקרוב מאוד תמצאו את עצמכם מלמדים בין השעות 13:00 ל16:00 , תנ"ך, מתמטיקה, סיפרות או אנגלית, חביב ונחמד. הטענה כי ממילא אנו עובדים בבית, תהיה נכונה גם בהמשך, רק שתעבדו יותר, כי תלמדו במספר רב של כיתות וכאמור, מספר עצום של תלמידים לא תספיקו להשלים את כל ההכנה הנדרשת בבית הספר.
    פניתי להסתדרות העובדים שלנו, לאריה האגדי, למפקחת ושאלתי : מה מספר הכיתות המקסימלי שמורה ילמד?
    מה מספר התלמידים המקסימלי? לאף אחד מהם לא היתה תשובה!
    מהיום תהיה למנהלים סמכות להחליט במה להכשיר אתכם על פי צרכי המערכת, למרות שלא תהיה התאמה לנטיות ליבכם או לכישוריכם. למנהל תינתן זכות גם לפטר אתכם. מורה שעובד בניגוד לנטיות ליבו, אינו מורה טוב! ( אז בוודאי תהיה לו עילה).
    נסו להבין , תצטרכו להשביע את רצונם של כל כך הרבה ראשים ובעלי עניין אבל אז, תהיו לגמרי עייפים ומובסים!
    אז כדאי לפנות גם לראשי הרשויות, לשאול אותם:

    מה החיפזון?

    אם זה כל כך טוב, למה לעשות דברים בחסות החשכה (חופשת הקיץ)?

    האם אין למורים זכות לדעת מבעוד מועד, לתכנן את המשך דרכם, להחליט האם זה מתאים להם?

    כיצד הם מסכימים שינהגו כך כלפי תושביהם המורים????

    שלוי
    טענה לראשי הרשויות!

  54. נעמי טלטש :

    נדב נדב –
    מרגרינה מזיקה לבריאות.
    ועבור המרגרינה הזאת שדוחפים למורה על הלחם, הוא ישלם, אלא מה?
    (למשל, באותם סעיפים שגם אתה אינך תומך בהם).
    נראה שלא הצלחתי להבהיר את האירוניה בדברי.
    אז אומר בקיצור- אני לא רואה נקודה אחת חיובית בהסכם הזה.

  55. נעמי טלטש :

    ועוד הערה לנדב
    אני לא יודעת על ההערכות שלך.
    אני יודעת עובדות.
    רק השבוע דווחתי על קבוצה גדולה של מורות טובות שהודיעה לאחרונה בבית ספר בירושלים- שהן עוזבות את המערכת.
    ע ו ז ב ו ת – לא שבתון ולא חופשה ולא קיצור משרה ולא מעבר לבית ספר אחר. הן עוזבות. ולא הועילו כל הנסיונות לשכנע אותן.
    אחת מהן מצאה עבודה די שגרתית ובלתי מאתגרת לחלוטין, ולא בטוח שהשכר שלה שם עולה בהרבה על שכרה כמורה.
    ואין מה לדבר על קביעות וכו'. והיא בכל זאת העדיפה אותה על פני ההוראה.
    עבור אותו השכר, עדיף לשמור על השפיות. לבוא הביתה ולשכוח מהעבודה עד מחר. וזאת מורה שזכתה להערכה גבוהה ביותר מצד כל הגורמים המעורבים.
    ובית הספר הזה הוא רק דוגמה.
    אז אל תספר לי בבקשה על הערכות. אני מכירה את התופעה כבר הרבה שנים. ויכולה לספר לך על המורה הכי טוב בחדר מורים אחר בירושלים, שהלך להיות קבלן שיפוצים.
    ועוד כהנה וכהנה דוגמאות.

  56. שלוי :

    לא מצליחה לראות את האופק…
    האם מישהו מבין כאן בחוקי עבודה?
    היום גליתי כי בנוסף לכל הרעות החולות, ההסכם הקיבוצי שנחתם אינו מבטיח למורים שמירה על היקף משרתם.
    (מנהלים מתרצים את התופעה באי קבלת שעות תקן לבתי הספר.)
    האם זה חוקי ל"הסכים" על הרעה בתנאי העסקתו של עובד?
    הרי מדובר על רפורמה המתיימרת לשפר תנאי העסקה, לא?

  57. שלוי :

    זו לא התכנית לה ציפינו מהשרה!
    להמחשה, אפרט תנאי העסקה של מורה אחת בשנה הבאה עלינו לטובה…
    המורה, חברתי, שעמדה על זכותה לשמור על היקף משרתה במסגרת אופק חדש. עובדת בהיקף משרת אם מלאה.
    אפרט את מערכת השעות שקיבלה ממנהלת בית הספר:
    כיתת אם : 11 ש"ש – כל המקצועות האורייניים + תנ"ך ,חינוך, מולדת ומדעים . (קצת לא מסתדר עם חלוקת השעות אבל זו עובדה.)
    כיתה מקבילה : 4 ש"ש מקצועות מולדת ומדעים.
    3 כיתות ה' : 6 ש"ש ,מדעים (כולל הכנה למיצ"ב)
    כיתה א: ש"ש מדעים.
    (סה"כ 26 שעות פרונטליות מול 6 כיתות מלאות)
    5 ש"ש פרטניות,לא ידוע אם מסגרת פרטנית או קבוצתית, על כן יש להוסיף למספר התלמידים , המצויינת בהמשך
    21/2 שעות שהייה.

    ניתוח לא מעמיק של המערכת ועוד כמה עובדות והירהורים:
    1. חברתי, איננה מורה למדעים, המנהלת דורשת ממנה להתחיל להשתלם במקצוע. ההשתלמות תקיים במשך שנת הלימודים, בנתיים, תעמוד לפני התלמידים מורה שאינה מוכשרת ללמד את המקצוע החשוב, אולי תוכשר לכך במשך השנה.
    לא הייתי רוצה שילדי ילמדו אצל מורה כזו. ספק רב אם חברתי תגיע "רעננה וקשובה" להשתלמויות לאחר יום עבודה עמוס, מה גם, שאין לה שום נטיה או רצון להשתלם דווקא במקצוע המדעים.
    2. עבודה מול 6 כיתות דהיינו, אחריות על 180-190 תלמידים על כל המשתמע מכך: מבחנים, הערכות לקראת השיעורים, ישיבות פדגוגיות, מפגשים עם הורים ותלמידים, זאת על מנת שיתקיים דיאלוג אמיתי, כפי שדורשת השרה.
    אינני בטוחה כי טובת התלמידים נלקחה בחשבון.
    3. שימו לב למספר המקצועות שעל חברתי, המורה ל"הצטיין" בהם.
    4. בנוסף, המורה מעולם לא לימדה בכיתה א'.
    חשבו, כמה עבודה נדרשת על מנת למלא את הדרישות, לגלות יעילות ולהשביע את רצון בעלי העניין.
    האם לכך התכוונו משוררי התכנית?
    האם הורים מודעים לתופעה? אני, הייתי מתקוממת!
    מה דעתכם, האם זו מערכת הגיונית, או עבודה זולה?
    מי ישא באחריות האחריות לכישלון, שאין לי ספק שבא יבוא, המורה או המנהל/ת, משרד החינוך, הסתדרות המורים?
    מי שלא מתעלף ממערכת כזאת, שיקום!
    מיותר לציין, בזכות האופק החדש, המורה לא תקבל גמול פיצול לנוכח המאמץ הגדול והבלתי סביר הנדרש ממנה.

  58. דליה :

    לשלוי
    בעניני חינוך.
    אני מבקשת שתתקשרי לדליה בכתובת[email protected]

השארת תגובה

חשוב: בקרת תגובות מופעלת ועלולה לעכב את תצוגת תגובתכם. אין סיבה לשלוח את התגובה שנית.

עקב תקלה טכנית האתר נופל וקם לסירוגין.

אנו ממליצים להעתיק תגובות (קונטרול+סי) לפני שליחתן, כדי למנוע מפח נפש אם האתר נופל בדיוק אחרי שהשקעתם בתגובה ארוכה.