חיפוש

חיפוש לפי מילות מפתח

פוליטיקאים, בואו לבדוק את הכוח הפוליטי של האתר שלנו

ארכיון

כוח לעובדים – ארגון עובדים דמוקרטי

מחאת האוהלים – האתר הרשמי

מגזין חברה

אירועים בשבוע הקרוב

אומרים לנו שיש מס אחר

הרב נפתלי רוטנברג נגד הרבנים הגזעניים

נושאים זכויות אדם, מכתבים ב 15.12.10 6:08

רב הישוב הר אדר, נפתלי רוטנברג, יצא במכתב גלוי נגד הקריאות של הרבנים שקראו לא למכור בתים לערבים. המכתב לפניכם

הרב נפתלי רוטנברג

רב היישוב הר אדר

ב"ה, מוצאי-שבת-קודש פרשת 'ויגש' ה'תשע"א

מכתב גלוי לתושבי הערים והיישובים שרבניהם חתמו על מכתב הקריאה

"לא להשכיר או למכור דירות לנוכרים"

אזרחים יקרים שלום ושבוע טוב,

רב העיר, השכונה או היישוב בו אתם מתגוררים חתם על מכתב הקורא לא להשכיר או למכור דירות "למי שאינם-יהודים", או "לנוכרים". הרב שלכם מצדיק את קריאתו בכך שמדובר ב"דבר הלכה" שהוא כרב, לא יכול להתעלם ממנו. ייתכן מאוד שהוא מאמין באמת שמדובר בעמדה הלכתית. החותמים נמקו את עמדתם בין השאר גם בהשפעות שליליות של גויים על יהודים, בח               שש לנישואי תערובת ועוד. רוב הציבור בארץ הבין שהחותמים מתכוונים לומר שהאיסור חל על ערבים. סביר שבאמת זאת היתה כוונתם, אבל המכתב מדבר על "נוכרים" באופן גורף.

אם יש ממש בכך שהטיעון של הרבנים החותמים הוא הלכתי הרי האיסור אינו חל על השכרה או מכירה לערבים בלבד אלא לכל מי שאינו-יהודי. זה כולל מאות אלפי עולים, אזרחי ישראל, שאינם יהודים לפי ההלכה.

– אם אתם עולים שאינם יהודים על פי ההלכה – "העמדה ההלכתית" של הרב של יישובכם אוסרת על מכירה או השכרה של דירות גם לכם.

– אם אתם יהודים חילוניים או מסורתיים מחללי שבת בפרהסיא – לכאורה אין לכם כרגע מה לחשוש, מותר להשכיר לכם דירות. אך בעתיד? חלק מהצידוקים "ההלכתיים" מדברים על תרבות שונה, השפעה זרה. יהיו מספיק "מקורות הלכתיים" שיוכלו להתחבר ל"פסקי הלכה" שירחיקו גם אתכם.

אם אתם יהודים דתיים או חרדים – נפגעתם בעבר ממאבקם של יהודים חילוניים נגד מגורי דתיים וחרדים בקרבתם. האם תעמדו מנגד כאשר עושים זאת לקבוצת אזרחים אחרת?  כשלא יהיו בסביבתכם ערבים, עולים לא-יהודים, חילונים ומסורתיים מחללי שבת – אתם תישארו הכתובת היחידה להסתה, לחרם, לנידוי.

אם תשתקו עכשיו, כשמסיתים נגד אזרחים ערבים.

תמשיכו לשתוק כשמסיתים נגד עולים לא-יהודים.

תמשיכו לשתוק כשיסיתו נגד יהודים חילוניים.

תמשיכו לשתוק כשיסיתו נגד יהודים מסורתיים.

כשיסיתו נגדכם – לא יהיה מי שיעמוד לצדכם.

קריאות של רבנים לא להשכיר דירות לערבים סותרת את הגדרתה של ישראל כמדינה יהודית לא פחות ואולי אף יותר מהגדרתה כמדינה דמוקרטית. הרבה כבר נאמר ונכתב  על הקלות הבלתי-נסבלת שאנו מתירים לעצמנו להתייחס למיעוטים בתוכנו כאילו איננו נושאים מורשת של מיעוט נרדף בארצות הגולה. שמירה על זכויות המיעוט בחברת רוב יהודית ועל אחת כמה וכמה במדינת-לאום יהודית ריבונית היא ציווי הלכתי, ערך יהודי, עיקרון לאומי ואינטרס ציוני. הקושי הגדול עם קריאות ההסתה באצטלה הלכתית כביכול היא שהם מתווים "דרך הלכתית" שאינה יכולה לעלות בקנה אחד עם היותנו מדינה ריבונית. גישתם מערערת את תשתיתה של מדינת-הלאום. מדובר בהפניית עורף לעמדה ההלכתית של גדולי הרבנים שליוו את הדרך להקמת המדינה כמו הרב הראשי יצחק אייזיק  הלוי הרצוג, הראשון לציון הרב הראשי מאיר חי עזיאל ועוד פוסקים גדולים בזמננו שקבעו מפורשות שאין איסור למכור ובוודאי שלא להשכיר דירה או קרקע לערבים תושבי הארץ.

נאמר במדרש הלכה: "אין מושיבין אותו בספר, ולא בנוה רע, אלא בנוה יפה, באמצע ארץ ישראל, במקום שאומנותו יוצאה, שנאמר (דברים כ"ג): עמך ישב בקרבך במקום אשר יבחר באחד שעריך בטוב לו לא תוננו." (ספרי תצא).

על יסוד זה קבעה ההלכה את זכותם של מיעוטים לחיות בתוכנו בשלום ובבטחה, לקבוע את מגוריהם לפי צורכיהם ובחירתם מבלי שיהוו סיכון בטחוני ומבלי שאנו נפלה אותם או נפגע בהם במעשים או בעלבון מילולי. ההלכה קבעה קשר תלותי בין זכות המגורים לזכות הפרנסה והכירה בזכותם של בני המיעוטים לשפר את מגוריהם ולעבור לשכונה טובה יותר לפי רצונם.

המקורות ההלכתיים הרבים מלמדים שהתורה רואה עצמה אפוטרופסית למיעוט ודאגה להגדיר את זכויותיו בקפידה ולהדגישם, שכן נטיית הרוב היא לקפח את המיעוט. לפי דברי המפרשים נובעת עמדת ההלכה מכמה סיבות:

א. אבן הבוחן לקיומה המוסרי של חברת הרוב היהודית הוא ביחסה למיעוטים בתוכה ובמילים "עכשוויות": אם רצוננו בקיומה של מדינת ישראל כמדינת העם היהודי עלינו להקפיד הקפדה יתירה על מעמדו וזכויותיו של המיעוט הלא-יהודי בתוכנו.

ב. אנו כיהודים התנסינו בחיי-מיעוט ועלינו לגלות הבנה לכאב המיעוט כדברי המחבר בספר החינוך: "והזכיר לנו שכבר נכווינו בצער הגדול ההוא שיש לכל איש הרואה עצמו בתוך אנשים זרים… ובזכרנו גודל דאגת הלב שיש בדבר".

לא עמדה הלכתית הניעה את חותמי המכתב אלא עמדה אידיאולוגית מעוותת באצטלה הלכתית המסכנת את המרקם החברתי ביישובם ובמדינת ישראל כולה.

אסור לשתוק ואי אפשר לסמוך על מחאתם של אחרים.

השמיעו קולכם נגד מכתב ההסתה. כתבו לראשי הראשות המקומית, השמיעו דעתכם בכל מקום ציבורי. כתבו לרבנים שחתמו בבקשה שיחזרו בהם. כמה כבר עשו זאת. יה"ר שכל השאר יצטרפו למביעי החרטה על המעשה שלא היה צריך להיעשות.

הרב נפתלי רוטנברג

רב היישוב הר אדר

נערך על ידי יוחאי
תגיות: , ,

10 תגובות

  1. אורי יזהר :

    כל הכבוד לרב רוטנברג על דבריו האמיצים.
    מעניין לאן נעלמו רבני קבוצת צוהר, אלה שמתיימרים להיות הנאורים שבין רבני הציונות הדתית. האם התמחותם היא רק בעריכת חתונות בלי כסף עבור אלה שיש ביכולתם לשלם?
    איפה יובל שרלו כשצריכים אותו?

  2. יונתן :

    הרב יובל שרלו הגיב בפומבי:
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3989403,00.html

  3. איתי :

    אורי

    אני מצטרף ל"כל הכבוד" שלך בשתי ידיים.

    אני לא מחבב את הניסיון שלך "לחפש" בכירים במחנה אחר, מדוע הם לא גינו.

    חיפשתי בשירות החדשות של גוגל ולא מצאתי אפילו התייחסות אחת לנושא של שני בכירי המחנה הס"ד-ציוני שאתה ואני משתייכים אליו: לא שלי יחימוביץ' ולא עמיר פרץ.

    זאת בניגוד להתייחסות פומבית של הח"כ הלא ציוני דב חנין בנושא (הפניית אצבע מאשימה בצדק לגמרי לרשויות המדינה http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/187/636.html?hp=1&loc=3&tmp=9815)

    עכשיו נניח שהתשקורת ימנית והח"כים הס"ד שלנו כותבים הודעות לעיתונות, אך אלו נגנזות. בוא נלך לבלוגים שלהם –

    הבלוג של עמיר פרץ די מת (הטקסט האחרון הוא ברכה לראש השנה). אפילו השריפה בכרמל והמתקפות על הכבאים לא הביאו את עמיר פרץ לדבר באינטרנט, חבל. [כשההסתדרות היתה בידיו הוא הגיע בעזרתה לאנשים, היום כשאהוד ברק חוסם את יכולתו לחוקק והתקשורת רובה בבעלות בעלי הון שמעדיפים אותו קטן ומבויש, אין לו דרך טובה יותר מהאינטרנט.]

    לעומת זאת בבלוג של יחימוביץ' ההתייחסות לגזענות נוגעת כמעט אך ורק לגזענות כלפי אתיופים http://www.shelly.org.il/taxonomy/term/123 לא לגזענות

    גזענות כלפי ערבים? זה לא מוזכר בכלל.

    גזענות כלפי מזרחים? מוזכר פעם אחת, אבל בהקשר לחינוך החרדי (הרי כידוע אצלנו החילונים הנאורים וביחוד בתנועת העבודה הנאורה כבר מזמן אין גזענות כלפי מזרחים…).

    טול קורה מבין עיני המחנה שלך לפני שאתה מתחיל להטיח ביקורת (מוצדקת ולא מוצדקת) במנהיגי הציונות הדתית.

  4. דמוקרט :

    לא שמאלנית המחמד שלכם

    שלי יחימוביץ' גזרה על עצמה מזמן תענית שתיקה בכל הנוגע לערבים. היא הכריזה לפני כמה שנים, כשבקשו לסחוט ממנה התייחסות לנושא כלשהו הקשור בערבים, שאני לא אהיה שמאלנית המחמד שלכם, ששוב תדבר על ערבים. לזכותה ייאמר שהיא לפחות עקבית ועומדת במילתה. כנראה שלדידה אנחנו בשוודיה או פינלנד. אין פה בעיות לאומיות (שלא לומר קולוניאליות) קשות ואפשר כסוציאל-דמוקרט לסגור את היום תוך התעסקות אך ורק בזכויות עובדים ומאבק בבעלי ההון.
    מי ששמה חמישית ממעמד העובדים בישראל מחוץ לתחום, שלא תתפלא אם היא ומפלגתה לא יצליחו לצבור די כוח.

  5. עמית-ה :

    ראשית זה פוסט מעניין וחשוב.
    שנית הוא מאיר את נושא המוסר מנקודת ראות הלכתית וזה נדיר במקומותינו מאז שחכמי ההלכה שלנו עוסקים בעיקר בשטחים הכבושים.
    שלישית אני דווקא מבין סוציאליסטים שלא התייחסו לנושא, זה פשוט נורא מביך ומבייש, כמו לראות מישהו דמנטי מרטיב את מכנסיו.
    לחשוב שאנשים אינטיליגנטים, שהוגים בה יומם ולילה, מנהיגי ציבור, יוצאים עם בהצהרה כל כך גזענית ומפגרת זה ממש לא נעים.

  6. איתי :

    לדמוקרט, אני מבין את הביקורת הזו ושותף לה במידה מסוימת, אבל אני מבין גם את ההתנהגות של יחימוביץ'.

    התיישרות הדמות הציבורית שלה לפי סטנדרט שמאל אמיתי אמיתי כמו חד"ש (אין זהויות אתניות רק מאבק מעמדי) היתה הופכת אותה לחסרת כוח ציבורי (ובמובן פרקטי – למקום בתחתית עשיריה שנייה של חדש, המפלגה שלה הצביעה עפי דבריה בראיון ל-7 ימים בשנת 2000).

    במציאות הישראלית הרעיון שכל העשירונים התחתונים ונציגיהם בפוליטיקה יתאגדו תחת מפלגת שמאל מייצגת אחת זו פשוט פנטזיה. לא מדובר רק במפלגה של חצי חצי ערבים ויהודים (מוצר שלא היהודים ולא הערבים מוכנים לבלוע) אלא גם ברשימה שתכיל אחוז גבוה של חרדים לא ציונים וכן יהודים דתיים ומסורתיים, דבר שלא מסתדר ממש עם הסוציאליזם שהוא חילוני במהותו (בין אם הוא מיוצג ע"י גוטווין הציוני או גוז'נסקי הלא ציונית).

    לעומת זאת אנו כן רואים בכנסת שילוב חכים ממפלגות שונות לגמרי למען החלשים בחברה. הדוגמה הטובה ביותר היא דווקא הסמויה ביותר מן העין: שת"פ ערבים-חרדים נגד פגיעה בקצבאות ילדים ונגד מזימות הליכוד-קדימה להעלות את אחוז החסימה (דבר שבארצנו יקנה עוד יותר שליטה להון בדמוקרטיה).

    אם המטרה היא להגדיל את מספר האצבעות הס"ד/ס"ד לייט בכנסת אז זה לגיטימי לגמרי שהן יהיו חלק מרשימות שונות שפונות לקהלי יעד שונים. עם כל הביקורת שיש לי על יחימוביץ' (ויש ביקורת) חייבים להודות שבעזרת הצביעות (כן צביעות) בעניין הסכסוך הישראלי פלסטיני ובעניין יחס המדינה לאזרחים הערבים היא הצליחה להשיג בחקיקה ובהשפעה על דעת הקהל הרבה יותר מחד"ש.

  7. דקל-דוד עוזר :

    הנושא שנוי במחלוקת ובכלל לא מדובר בגזענות מובנית

    לא מדובר בגזענות על פי החוק ויתר על כן – בכלל לא בטוח שמדובר בגזענות.
    יש פה סוגיה חברתית ותרבותית שאינה דווקא פסולה וטוב שמתנהל דיון

  8. גזענות? אנחנו? מה פתאום? :

    Law #234 told landlords that they could no longer rent to Jews. This made many Jews homeless, since a Jew kicked out of his home could not find any other place to rent. These Jews were then picked up by the police and sent to murder camps.

    http://jbuff.com/c110404.htm

  9. אורי יזהר :

    ליונתן
    תודה על ההפניה למאמר של יובל שרלו. אבל כמי שמופיע לא מעט בתקשורת הייתי מצפה ממנו ומשאר רבני צוהר לתגובה יותר תקיפה.
    לאיתי,
    מרכין ראש בפני התוכחה שלך. מה לעשות, אף אחד אינו מושלם. אשתדל להיות בסדר בפעם הבאה כדי שלא תעמיד אותי בפינה ותטיל עלי עונש לבתוב מאה פעמים במחברת שיותר לא אעשה את זה (לא חשוב מה).

  10. איתי :

    א. יותר משהעברתי ביקורת עליך הביקורת היתה כלפי חברי הכנסת "שלנו" שעושים בינתיים הרבה פחות מיובל שרלו ומדב חנין בעניין. שים לב לנפח הטקסט הקטן המופנה אליך (וכולל הסכמה עם חלק מגישתך ומחלוקת עם חלק אחר ממנה) ולנפח הטקסט הגדול המדבר עליהם.

    ב. בינתיים אתה טוען שהפנמת את הביקורת אך מה שכתבת ליונתן מוכיח שלא הפנמת דבר: אחרי שאמרת ששרלו שותק והועמדת על טעותך את מכריז כי אתה מצפה מהרב שרלו לעשות הרבה יותר ממה שעשה, אבל מיחימוביץ' ופרץ נראה שאין לך ציפיות בכלל.

    ג. הציניות שלך מציגה (שלא בצדק לדעתי) את הטקסט שלי כנזיפה מתנשאת.

    לדעתי זו אינה התמודדות עניינית עם טענה עניינית שלי אלא סוג של תוקפנות מנומסת. אולי כדאי שתשיב לגופו של עניין.

    מן הסתם גם האמירה הזו תיתפס על ידך כביקורת מתנשאת לגופו של אדם, ככה שאיני יודע כיצד ניתן להתקדם הלאה.

השארת תגובה

חשוב: בקרת תגובות מופעלת ועלולה לעכב את תצוגת תגובתכם. אין סיבה לשלוח את התגובה שנית.

עקב תקלה טכנית האתר נופל וקם לסירוגין.

אנו ממליצים להעתיק תגובות (קונטרול+סי) לפני שליחתן, כדי למנוע מפח נפש אם האתר נופל בדיוק אחרי שהשקעתם בתגובה ארוכה.