חיפוש

חיפוש לפי מילות מפתח

פוליטיקאים, בואו לבדוק את הכוח הפוליטי של האתר שלנו

ארכיון

כוח לעובדים – ארגון עובדים דמוקרטי

מחאת האוהלים – האתר הרשמי

מגזין חברה

אירועים בשבוע הקרוב

אומרים לנו שיש מס אחר

רשות השידור – "מדריך למהפכה": ביקורת על סרט

נושאים דעות, חינוך ותרבות ב 16.11.10 6:02

"מדריך למהפכה" הוא שמו של הסרט התיעודי העוסק ברשות השידור בביומו של דורון צברי ובכיכובו. לאיזו מהפכה הכוונה? האם הסרט משמש מדריך לפעיל החברתי?

מאת: דליה בלומנפלד

הסרט המוצג בימים אלה בבתי הקולנוע, מתאר את המאבק של הבמאי לביצוע רפורמה ברשות השידור, שמטרתו להוביל להפעלת שידור ציבורי איכותי מטעם הציבור ולמענו, והוא מעלה תמונות ואירועים המשקפים מספר בעיות ברשות השידור, תוך כדי פרישת פעילותו של צברי כפעיל חברתי.

הבעיות ברשות השידור המוצגות מזווית הראייה של גיבור הסרט  הן:

  • השלטון משתמש בשידור הציבורי כשופר להאדרתו במקום לייצג את מגוון האוכלוסיות בציבור. בהקשר זה מוצגים יומני כרמל ששודרו בבתי הקולנוע לפני היות הטלביזיה, והם מוצגים כאלה ששימשו להאדרת העשייה הממשלתית בראשית ימי המדינה. החדשות בטלביזיה מתפרשות כהמשך ישיר לאותם יומני כרמל. התמונות המראות את ראש הממשלה אריאל שרון והופעותיו של אורי דן מקורבו ומייצגו בחדשות ימי שישי, הן דוגמא לשימוש שעושה השלטון בתקשורת לצרכיו.
  • השלטון דואג למנות מנכ"לים שישרתו את האינטרסים של השלטון ונציגיו, והם משתמשים במינויים לצרכיהם התקשורתיים והפוליטיים. המחשה לנושא זה משתקפת בדרך הניהול של אותו מנכ"ל, שקשר אישים בשלטון בעבותות לתפקידו על ידי הקצאת זמני שידור להם ולמקורביהם. הוא אפשר להם להנחות ולהגיש תוכניות ברשות השידור. על ידי כך חיזק אחיזתו בתפקידו כמנהל, והקשה על החלפתו. כאשר ניסה הבמאי גיבור הסרט לשכנע פוליטיקאים (בפגישות חברתיות בחג המימונה) להצטרף למאבק להדחת המנכ"ל, הבין שתרומתו של המנכ"ל יוסף בראל לחשיפתם התקשורתית ולהאדרת כוחם, גורמת להם לסרב לשתף פעולה בעניין.
  • לרשות השידור תקציב גדול, והוא מתבזבז על משכורות גבוהות לשכירים שאינם מתאמצים, לפי דעתו של גיבור הסרט. משאבים כספיים אלה מאפשרים למקורבי עובדים ברשות להגיש תוכניות לא ראויות ברמתן. הדוגמא המובאת בסרט היא זו של מנהל תוכניות  ששכרו היה 60000 ₪ בחודש שדאג להעסיק את המקורבת שלו  בהקצאת תכנית קבועה, שלא הצטיינה באיכות מקצועית, מדי ערב שבת.
  • מליאת רשות השידור אינה מפקחת באמת על התקציב, אלא משמשת בעיקר חותמת גומי. כדי להמחיש זאת מוצגת בסרט הפגנה של עובדים בישיבת המליאה, שדרשו לא לאשר אוטומטית את התקציב, לאחר שחשפו טעות של 10 מליון ₪ בתקציב הרשות. הם אף פנו לח"כים כדי להראות להם טעות זו.

גיבור הסרט העמיד כמטרה למאבקו את פיטורי מנכ"ל רשות השידור. ההצלחה בהדחת הראשון, האכזבה מתפקודו של המנכ"ל שבא במקומו, והאכזבה גם מהשני, הובילוהו למאבק נוסף לפיטורי המנכ"ל השני. הבמאי גיבור הסרט  הצליח במאבקיו להדיח שני מנכ"לים ברשות השידור, ואף גייס מנסחים להצעת חוק לרפורמה ברשות השידור. מדובר בעו"ד מיכאל ספרד והתנועה לאיכות השלטון. הכוח הפוליטי שגויס כדי לאשר את החוק בכנסת היה הח"כ איתן כבל. אלא שהוא התפטר מתפקידו כשר הממונה על רשות השידור באמצע הפעילות.

בסופו של הסרט, שאינו מסתיים בהצלחת המאבק, מבטיח גיבור הסרט להמשיך להיאבק כפעיל חברתי למען שיפור איכות השידור הציבורי, אלא שבפעם הבאה הוא מקווה לצרף פעילים נוספים למאבק.

הסרט מעניין לצפייה, ומיידע את הצופה על המתרחש ברשות השידור, אך הוא גם מעלה מספר בעיות:

  • פעילות חברתית היא עשייה ראויה, אם היא מעמידה מטרה חיובית לתיקון. המטרה שהעמיד לנגד עיניו הבמאי גיבור הסרט הייתה שלילית, לפטר את מנכ"ל רשות השידור. פעילות למימוש מטרה זו לא הביאה לשיפור השידור הציבורי, היעד שאליו הוא חתר. ידוע שמינוי המנכ"ל והמליאה מתבצעים על פי מפתח פוליטי, והמינויים הם פוליטיים, כך שמאבק לפיטוריהם הוא לא העניין, ולא הוא זה  שיפתור את בעיית איכות השידור הציבורי. אם רוצים לשפר את האיכות, יש לעסוק בתכני שידור ובכללים המציבים גבולות לאיכות. ורצוי לעסוק בכך באמצעות דיון ציבורי.
  • גיבור הסרט הוא במאי ברשות השידור, המציג עצמו כפעיל חברתי. עירוב תחומים זה אמנם אפשר את הסרט, אך חשובה ההפרדה בין פעילות חברתית לבין עבודה מקצועית בתפקיד. האם ראוי שאיש מקצוע ייבחר במקום עבודתו כזירת המאבק לפעילותו החברתית? האם לא חבויים בפעילותו החברתית אינטרסים אישיים לקידומו? הבמאי גיבור הסרט הוא במאי עצמאי ולא שכיר. הוא מציג את העובדים השכירים ברשות השידור כבטלנים היושבים על סיר הבשר ואינם מתאמצים (זה בלט בתמונת מונית ההסעה בה כל העובדים סביבו היו שרויים בשינה, ורק הוא ער ופעיל). האם הוא רוצה להעביר את המסר שעבודה שכירה ברשות השידור היא העילה למצב הגרוע ברשות, ועבודה של בעלי מקצוע עצמאיים תשפר את איכות השידור של הרשות?

ואיך נראית רשות השידור לפי הסרט?  במצב גרוע ההולך ומידרדר, מסתבר שרפורמות רבות הוצעו, אך עיתונאים איכותיים רבים עזבו או הועזבו. הרפורמה האחרונה, שאינה מבשרת שיפור במצב, היא זו המתכוונת לפטר 700  עובדים ותיקים. אם רוצים לפטר 700 עובדים בעלי ניסיון ואיכות, לאיזו רמת תוכניות נזכה בשידור הציבורי? הלחץ של משרד האוצר לפטר את העובדים הוותיקים נובע ממדיניותו להפחתת השכר בסקטור הציבורי. עובדים וותיקים נהנים משכר גבוה יותר מאלה של העובדים החדשים. סילוק הוותיקים יוריד את עלויות השכר ברשות. התנהלות כלכלית זו מתעלמת מנושא איכות השידור הציבורי, ואינה עושה דבר לקידומו.

המאבק החברתי המתואר בסרט הוא תמים, ומנוצל בידי כוחות פוליטיים חזקים ממנו למען האינטרסים שלהם. הסרט אינו מדריך למהפכה, אבל מעלה הרהורים בקשר לתפקידו של פעיל חברתי. בקיאות בתחום הפעילות, הפרדה בין תחום הפעילות החברתית לבין האינטרסים האישיים של הפעיל, העמקה בדיון ציבורי, הצגת ביקורת על  ההתנהלות כדי למנוע שימוש לרעה בתפקיד פוליטי או ציבורי, יצירת קואליציות להתנגדות, כל אלה יכולים להוביל לתוצאות משמעותיות בפעילות חברתית יותר מקריאה למהפכה שלא תוביל למהפכה.

נערך על ידי דליה
תגיות: , , , , , ,

תגובה אחת

  1. עודד גלעד :

    צפיתי בסרט

    נהניתי מהצפייה בו ואני ממליץ עליו בחום, זהו דוקו-אקטיביזם חשוב. אבל כמו דליה גם אני יצאתי מהסרט עם הרבה שאלות ותהיות. המאבק של דורון להדחת המנכ"לים של רשות השידור היה על מנת לאפשר את הרפורמה והצעת החוק שניסח עו"ד ספרד, אבל מה טיבו של השינוי הזה?
    ברור לי שהרשות היא גוף שהסתאב במידה לא מעטה וזקוק לניעור הגון, אבל איזה?
    דורון מסביר שהוא רוצה להפריד בין הפוליטיקאים לשידור הציבורי וזו נשמע לי שגוי, כי הפוליטיקאים הם נציגי הציבור, הם הנציגים שלנו.
    העובדה שהם מכניסים שיקולים פרטיים לעבודתם הציבורית, העובדה שהם משמשמים כשופר פרסומת לפוליטיקאים הם בעיות אמיתיות – מעניין כיצד ספרד וצברי מציעים לפתור אותן.

השארת תגובה

חשוב: בקרת תגובות מופעלת ועלולה לעכב את תצוגת תגובתכם. אין סיבה לשלוח את התגובה שנית.

עקב תקלה טכנית האתר נופל וקם לסירוגין.

אנו ממליצים להעתיק תגובות (קונטרול+סי) לפני שליחתן, כדי למנוע מפח נפש אם האתר נופל בדיוק אחרי שהשקעתם בתגובה ארוכה.