חיפוש

חיפוש לפי מילות מפתח

פוליטיקאים, בואו לבדוק את הכוח הפוליטי של האתר שלנו

ארכיון

כוח לעובדים – ארגון עובדים דמוקרטי

מחאת האוהלים – האתר הרשמי

מגזין חברה

אירועים בשבוע הקרוב

אומרים לנו שיש מס אחר

גם אם תרצו, קשר בין פוליטיקה לאקדמיה – אין !

נושאים חינוך ותרבות, פוליטישוק ב 22.08.10 6:03

על אף שההיסטוריה מלאה בדוגמאות בהן האקדמיה לקחה חלק פעיל בהפלת משטרים, בישראל האקדמיה אינה פוסט/אנטי ציונית אלא ביקורתית , והסכנה האמיתית היא ששוב כמה יהודים עשירים מצליחים להשתלט על השיח הציבורי בישראל

מאת: הני זובידה

ההיסטוריה מלאה בדוגמאות של אקדמיות מקומיות שלקחו חלק אקטיבי בהפלת משטרים ושינויים מרחיקי לכת. אחת מהדוגמאות הקרובות ביותר לנו שקצת התקלקלה על הדרך הינה אירן. כן, אני יודע ומכיר בעובדה כי כיום יש שם שלטון פונדמנטליסטי, שקצת קשה לקבלו על ידי רבים, אך בל נשכח ששלטון זה החליף מונרך אכזרי, השאה, שבלשון המעטה לא כל כך הטיב עם עמו. בטורקיה לאקדמיה היה משקל משמעותי ביותר בהפיכות הצבאיות ביובל האחרון וישנן עוד דוגמאות. בכול המקרים ישנה תמה ברורה, הממשל לא התערב בחיים האקדמיים מתוך חשיבה שזהו תחום אקס-טריטוריאלי לפוליטיקה עד לרגע שבו כבר היה מאוחר מידי.

אני כמובן מבין את החשיבות שיש לאקדמיה בכלל תחומי החיים (אני הרי אחד מאלו שיושבים שם), וכמובן שאני מבין ורואה את החשיבות של הלימודים בעיצוב מוחות צעירים בדרך להנהגת המדינה בתחומים השונים. אני כמובן מתנגד ומסתייג מחד ממדיות אקדמית, וחושב שאין זהו המקרה בישראל. אך כנראה שמישהו שם לו למטרה כקמפיין, די מוצלח אני חייב לציין, את האקדמיה הישראלית והעליהום בשיאו בימים אלו.

כיום בישראל אנו רואים מגמה ריאקציונרית ומדאיגה, שמזכירה את ארה"ב של שנות ה-50 של המאה הקודמת בתקופת המקרתיזם. עלתה לה תנועה קיקיונית (עם עמדות די פשיסטיות למרות הניסיון למסגרן כלאומיות ציוניות) עם כסף (שמסתבר שמקורו הוא בהזרמה מהסוכנות היהודית שמשמשת כצינור להעברת התקציבים), "אם תרצו", אשר החליטה לשים לעצמה למטרה "לנקות את האקדמיה הישראלית מפוסט/אנטי-ציונים".

ישנם מספר אבסורדים בעניין, החל מהפשוט ביותר והוא ההגדרה, מי מגדיר מהי או מהו פוסט/אנטי ציוני? ומה נחשב לסילבוס אנטי ציוני? וממשיך בעובדה שכמה דוקטורים מתוסכלים הסכימו לשמש כסות אקדמית (מזכיר את הבדיחה הגרועה עם ג'ו ברנרד שאו לגבי מחירו של כל אדם) לדוחות מגוחכים וברשימות פנימיות ניסו לתקן את הצעד המטופש ללא הצלחה. וכמובן הדובדבן שבקצפת פוליטיקאים עאלק סובלניים מן הימין (ראו מקרה גדעון סער) שמשתמשים בדו"ח כקרדום לחפור את האקדמיה הישראלית, אזכיר ואומר שאין זהו הפוליטיקאי היחידי שעשה צעד זה.

נראה שבישראל הפוליטיקאים אולי למדו מההיסטוריה והם חוששים מפני הפיכה מגובה באקדמיה, מה שלא מובן לרבים מהם הוא שהאקדמיה הישראלית, כפי שהאקדמיה האמריקאית בשנות ה-50 לא הייתה קומוניסטית, אינה פוסט/אנטי-ציונית! היא ביקורתית! וזכותה של האקדמיה לבקר את הציונות, זכותה לבקר את המדינה. אומר זאת ריש גלי, אני אינני בעד החרמת ישראל, אני חושב שזהו עונש שפוגע יותר במתונים וביכולת לקיים דו-שיח, אך אני חושב שזכותו של כל אדם לקרוא לחרם על ישראל על מנת לקדם את התהליכים שהוא רואה לנכון. כמו כן, אינני חושב שביקורת על סילבוסים הינה לגיטימית, וגם אינני רואה כיצד ניתן להוציא את הפוליטיקה מחדר ההרצאות בשיעורי מדעי החברה.

הסכנה האמיתית היא, ששוב כמה יהודים עשירים עם כסף מצליחים להשתלט על השיח הציבורי בישראל, והפעם עם כמה פשיסטים מקרבנו. ואנו הציבור בישראל שוב כמריונטות, רוקדים לצלילי חלילם, אני לא יודע מה איתכם אבל לי זה נראה יותר מסוכן מהפיכה פנימית.

לבלוג של הני זובידה

נערך על ידי גליה
תגיות: , , , , , , ,

38 תגובות

  1. כוח מרכזי – תיעוד עלייתה של "אם תרצו" « מאסף :

    […] גם אם תרצו קשר בין פוליטיקה לאקדמיה – אין! – הני זובידה, עבודה שחורה, 22 באוגוסט, 2010. […]

  2. ארטור- :

    אני מבין שלשיטתך אסור לכמה יהודים עשירים לבזבז את כספם בישראל ,על אף שכסף גדול אלפי מונים שמקורו ערבי מוסלמי מגלגל את כל העולם בכיוונים מאד אנטי יהודים,אנטי ציוניים וגם אנטי מערביים .

  3. ל רפי :

    התממות, אי-הבנה, צביעות – מחק את המיותר…
    ראשית, איש לא ביקר ברצינות את כל האקדמיה. לא הכל "שחור" במדינת ההשכלה הגבוהה של ישראל, אבל אין פרוש הדבר שלא קיימים בה איים של נגעים טעוני טיפול.
    בקורתיות באקדמיה היא מידה טובה, היא אפילו אחת מחובות המחקר המדעי הטוב. אבל בקורתיות חד-צדדית, היא נגע, ועל כך "בוכה הנביא".
    איש אינו מאשים את האקדמיה הישראלית במהפכנות, שהרי איננו שוטים. אולם, בהקשר זה ראוי לשאול אם מהפכנות היא תכלית האקדמיה, או "גידול פרא" בתוכה? – ביקורתיות כידוע עובדת לכל הכיוונים.
    אין זה סוד שמדעי החברה אינם "מדע מדויק". לרוב אינך יכול לבדוק אותם במעבדה וכמעט אף פעם אינך יכול לחזור על ניסוי נתון בכדי לאמת/ להפריך/ או לתקן את הטעון תיקון. זו נקודת יסוד שאסור לשכוח: כל הממצאים, הדעות, הפרשנויות והתאוריות – חלקיים, זמניים ולמעשה אף פעם אינם בלעדיים, גם כשהם מגיעים למעמד של פרדיגמה שלטת. לכן, קצת דרך ארץ לעולם אינה מזיקה.
    אבל הטיעון העיקרי נוגע לשאלת ההבדל בין דעות למעשים, ובין טענות מחקריות לבין עמדות פוליטיות אישיות; כאן האפור מרובה מהשחור והלבן גם יחד. כאן נדרשת זהירות רבה והליכה על קצות האצבעות, כדי שלא לשפוך את התינוק עם המים. הביקורת הציבורית האחרונה נובעת ונוגעת במיוחד לחוסר דרך ארץ שפשה בחלקים מסויימים של האקדמיה בתחום שונות הדעות, בתחום האחריות החברתית (עם כל החשיבות של המחקר האקדמי, הוא אינו מתנהל בחלל הריק…) ובתחום הפרשנות ההיפוקריטית של הזכות לחופש למחקר אקדמי, משל היא חסינות גורפת לכל פרברסיה רעיונית או מעשית. בנקודה זו בדיוק אני תומך ב"יש גבול" גם באקדמיה.

  4. ועוד אחת :

    ארטור – אלו לא יהודים עשירים, אלא נוצרים אנטישמיים עשירים שמקווים שאם ישסו אותנו מספיק זה בזה כולנו נמות או נתנצר. עכשיו אתה מרגיש טוב יותר?

    רפי – לא צריך להאמין לכל מה שאתה קורא בעיתון, אתה עלול לדבר מה זה שטויות.

    ואני מסכימה לגמרי עם הני שההתערבות של פלגים אמריקאיים הזויים (גם אם דווקא נוצרים במקרה הזה) היא איום הרבה יותר משמעותי וקרוב מאיזהי הפיכה ספקולטיבית שקרוב לוודאי לעולם לא תצא מהאקדמיה הישראלית השמרנית והמוחלשת.

  5. ל. שלומית :

    מסכימה עם ארטור ול. רפי. מה שראוי להוסיף כי האשמות כמו מקראתיזם אינן פותרות מתגובה עניינית וישירה ובדיקת טענות "אם תרצו".
    אחד מתלמידי לשעבר אמר לי: "אני כותב בדיוק מה שהמרצה שלי רוצה לשמיע. שומר לעצמי את דעותי, אחרת אכשל בקורס…" האם זה מה שאנחנו מבקשים?
    הדברים נאמרו ביחס לאחד המרצים שמביע דעות קיצוניות נגד מדינת ישראל.

  6. יוני :

    אם אי אפשר להוציא את הפוליטיקה מחדרי ההרצאות אז למה לעזאזל צריך לממן דווקא את הפוליטיקה האנטי ציונית?וההבדל בין ביקורת לבין תעמולה מעולם לא היה מטושטש כל כך(אולי זה תלוי בדובר?אקדמאי שמאלני הוא ביקורתי,פוליטיקאי ימני הוא מסית?)

    באמת איך מעז מישהו לנסות ולהשתלט על השיח הציבורי בישראל,הוא לא יודע שהשיח הזה כבר תפוס על ידי האנשים ה"נכונים"?

  7. הני :

    חברות וחברים, אני מבין את ההתרעמות, אכן קשה מאוד לעמוד מול המראה, ועל כל ביקורת לגיטימית ככל שתהיה אפשר לצעוק אנטישמיות!

    ארטור, הייתי מציע שתתעורר ותריח את הקפה…אלו לא יהודים עשירים אלו נוצרים חולניים שלא מאהבת מרדכי עושים את אשר הם עושים….אני בכוונה לא כותב הכול מכוון לקהל קצת יותר מבין…נו גם זה בעייתי. הייתי מציע שתקרא מה שכתבה אחת שיודעת זה המצב לצערי…דרך אגב זה היה כתוב גם בעיתונאות היומית…

    רפי, כפי שאתה יודע אני מרצה באוניברסיטה, ואני טוען שלא ניתן להפריד את הפוליטי מהאקדמי, מה אתה רוצה שאעשה שאקום בבוקר ואחליט שאני לא קומוניסט? תסביר לי אתה, מה זה השטויות הללו? אולי אתה צריך לקרוא את קליפורד גירץ האני במראה….מלבד לעובדה שהיום עושים לאנשי שמאל באקדמיה את מה שעשו לאנשי ימין בזמן מפא"י וכולם העלו את זה על נס לפני כשני עשורים בעיקר פרופ' אלדד, אני חושב שאתה מובל כסומא על ידי דיס אינפורמציה….

    שךומית, אני באמת אינני מבין את הטענה, זכותי ללמד מה שאני רואה לנכון ונשפט והתקבל על פי קריטריונים אקדמיים!!! מה את רוצה שאתנצל על סילבוס שאני מלמד? מה זה השטויות הללו? זהו מקרתיזם! הייתי מציע שאולי תנברי בהגדרות ותביני, אני לא חייב לענות לאף אחד על כלום! כל האמירות הללוף כמו גם אמריות כי במרכז הבינתחומי קונים תארים ועוד הם שטויות שאינן אפילו שוות התיחסות, עשי לי טובה, אנו מלמדים חומרים לגיטימיים הביקורת במקרה זה אינה לגיטימית, ןמי שלא מתאים לו יוכל לבחור את המרצה או את המוסד….זהו החופש האמיתי!

  8. ארטור-לתגובה 4 :

    הני מסכם את מאמרו במילים "שהסכנה האמיתית היא ששוב כמה יהודים עשירים עם כסף משתלטים…."

    כשיכתוב מאמר על נוצרים אנטישמיים עשירים ,אבחר אולי תגובה אחרת .

  9. הני :

    יוני סרקזם, ואללה יופי, לרגע חשבתי שיש משהו מתוכחם באמירה!
    אף אחד לא ממן כלום, יש ימניים טובים שיצטרפו לאקדמיה אף אחד לא חוסם אותם, אני חושב שבבר אילן אין יותר מידי אנשי שמאל או איך שלא תרצה לקרוא להם…
    אם כבר חסר משהו זה יותר מזרחים, אתיופים, נשים ורוסים מה שבטוח אלו הן הבעיות, לגבי צנזורה זה כבר סיפור אחר לא ככה….

  10. אורי שטרן :

    המטרה של "אם תרצו" אינו שיפור האקדמיה אלא ביטול חופש הדעה.
    רדיפת המרצים היא רק שלב בהשתקה של מי שלא רואה את המדינה מעל הכל. ומי שמחליט מהי טובת המדינה זה "המנהיג". השם פוסט-ציוני או אנטי-ציוני לשיטת שובל וחבר מרעיו הוא רק שם קוד למי שלא מסכים איתם.
    מי שמתפתה לשיח הביקורת על האקדמיה אינו מבין שמדובר כאן בסתימת פיות של השיח הדמוקרטי. ביהדות ובציונות יש מקום רב לשיח מתוך הכרה ששיח פתוח עם מגוון דעות מעשיר את החברה. לעומת זאת השיח הלאומני רוצה מיעוט דעות שמוביל לקמילת החברה.

  11. יוני :

    אה הני,מאיפה מגיע רוב תקציב האוניברסיטאות? מהשמיים?(יכול להיות,כל הטוב הזה שנופל מבלי שמבקשים תמורה בעבורו הוא בטוח מתנה מהקב"ה)הוא מגיע ממדינת ישראל שכמה אנשים רוצים לפרק,עכשיו בוא תסביר לי המדינה צריכה לממן את מי שקורא להחרבתה במישרין ובעקיפין.

    אם אין הבדל בין האקדמי לפוליטי אז אין סיבה שלא לטפל בתחום האקדמי בכלים פוליטיים,מי שמנצל את משרתו האקדמית לרצונותיו הפוליטיים ממש לא צריך להתפלא שהיריבים הפוליטיים נלחמים בו בשיטות פוליטיות.

    על כל ביקורת(משמאל לימין)אפשר לצעוק אנטישמיות(ועל כל ביקורת מימין לשמאל אפשר לצעוק פשיזם ומקרתיזם),אבל לא צועקים את זה על כל ביקורת אלא על סוג ביקורת מאוד ספציפית.

  12. הני :

    יוני, התקציב מגיע מאיתנו מכל אחד ואחת מאיתנו ויש עליו פיקוח ציבורי (אמנם רופף ביותר ובעל חיבה יתרה לגברים אשכנזים אך יש)…אני לא חושב שיש קריאה להחרבתה של מדינת ישראל ועל זה אנו יכולים לנהל ויכוח, והאמן לי שאשמח לעשות זאת ללא שום בעיה, אך מכאן ועד לניסיון לסתום פיות ולהפחיד ולאיים בעיכוב תרומות גדול המרחק, מעניין כמה עיוור אתה יכול להיות לאסטרטגיה של הצד השני….

    באקדמיה מטלפים בכלים פוליטיים, טיפשי לטעון שזה לא כך, הממונה על הוו"ת והמל"ג הוא ר החינוך, אולי אני לא מעודכן אך הוא איש פוליטי לעילה ולעילה….ועם זה אין לי שום בעיה, אך, לא בתכני הלימודים ולא בנסיון להגביל!!!! כפי שאינני מגביל מרצים ימניים אין להגביל שום מרצה.

    שים לב, אם מישהו תומד בתורת האבולוציה או תורת הבריאה זכותו! אני לא רוצה לפקח על תכניו לא של זה ולא של זה, כך בכול תחום — ואל תיתמם זוהי השוואה מדוייקת, אין כלום מוחלט ולכל מטבע שני צדדים ולא רק במדעי החברה, ראה מה קורה לתורת "מדעיות" שבמשך שנים ראינו בהם כאמת מוחלטת….

    זכותו של כל אחד לבקר, אני מקבל ומכבד, אך לאיים בתקציבים זוהי בריונות ופשיזם, אם תרצו היא אכן תנועה פשיסטית שממומנת בכספי פונדמנטליסטים נוצרים שבמקום מטוסים משתמשים בשטרות ירוקים….

  13. יוני :

    הני אתה צודק,אין קריאתה להחרבת המדינה,יש רק ביקורת,ועוד ביקורת ועוד ביקורת וטענה שיהודים הם בכלל לא עם,שזאת המצאה לצורך המפעל הציוני,שפינוי פולשים הוא טיהור אתני וכן הלאה וכן הלאה,יש רק ביקורת שמכפישה אותנו ברמה כזאת שרצח העם בדרפור נראה קטן וחסר חשיבות לעומת עצם העוול שבקיום מדינת ישראל.

    אתה מדבר על כך שיש תכנים פוליטיים ופעילות פוליטית בכיתה ולכן המענה להתערבות בתכנים לגיטימי.

    לפני לא הרבה זמן זרקו מרצה אחד שהביע דעה בנוגע להתכנותה של משפחה חד מינית,כאל"מ חשבה לבוא ללמד באת"א מרצים שם יצאו כנגד העסקתה(זה הגיע לרמה שבה רה"מ איים בשלילת תקציב מהאוניברסיטה).

    אה ולגבי החיבה לגברים אשכנזים,מעניין שמקודם טענת שכל מרצה ימני יכול לבוא וללמד ועכשיו אתה מכניס טיעון לגבי אפליה והדרה,אז כשמדובר בימנים זה המצב הטבעי וכשמדובר בלא אשכנזים זאת אפליה?

    אם תרצו לא איימו בתקציבים,הם איימו בכך שיחשפו את המצב הקיים,אם הכל תקין אין שום ערך לאיום הזה,הוא מאיים רק על מי שיש לו מה להסתיר.

  14. הני :

    יוני, אחל בכך שכדאי שתקרא לפני שאתה מדבר ללא קשר לעובדות — או אולי שגם לך העובדות לא מפריעות להפריח דברי הבל! אם תרצו איימו בהפסקת תקציבים – נקודה. סימן קריאה!!!

    לגבי מה שאתה קורא החרבה או אחרים ביקורת לגיטימית ניתן להתווכח, ועם זה אין לי שום בעיה, לעבודה! אני לא חייב להאמין במה שאתה רוצה וכך גם אתה!

    אין שום הצדקה להתערב בתכנים אקדמיים, למרות שהם פוליטיים מטבעם. הרי חשוב, זה טמטום לחשוב שאני יכול ללמד על המערכת הפוליטית בישראל מבלי לנקוט איזשהו קו ביקורתי או לאומי….כל עוד זה בתוך כללי משחק מוגדרים וברורים אקמיים אין עם זה שום בעיה, ראה את הדוגמא על אלו המלמדים אבולוציה או בריאה — הכול עובר דרך אותה פריזמה, אם זה עדיין לא ברור אני אשמח להרחיב.

    לבסוף, נראה לי שאתה ממש, אבל ממש לא חזק בהבנת הנקרא, כל שאמרתי הוא שלא נראה לי שיש אפליה נגד ימנים….לעומת זאת יש אפליות ברורות יותר בתוך האקדמיה…. לגבי נושא המשפחה החד מינית, הרי שזו גזענות לשמה ואין לה מקום בינותינו, כפי שלא הייתי רוצה שיעסיקו מרצה שתומך בדעות של כהנא או נגד שחורים או נגד נשים….שוב קריטריונים אקדמיים….איש איש באמונתו יחיה….

    לסיום, אם תרצו עשו בדיוק מה שאמרת שהם לא עשו, רוץ פתח עיתון וקרא, אלא אם כן (שוב) אתה לא מעוניין לתת לעובדות לבלבל אותך…וזה כבר חבל….כמו כן המלצה קצת לקרוא על תקופת המקרתיזם בארה"ב ולראות את הדמיון למה שקורה כאן היום, צריך להיות סומא שלא לעשות את החיבור….

  15. דליה :

    הני
    אתה צודק. מתנהל קמפיין העליהום נגד האקדמיה. המגמה ריאקציונרית ומדאיגה. אכן מקרתיזם.
    אם יש חופש אקדמי, כל סילבוס ראוי ובלבד שיהיה ברמה האקדמית הנדרשת.

    שני גופים מנהלים את הקמפיין על ההטיה ה"אנטי ציונית" כביכול באוניברסיטאות: אם תרצו נגד אוניברסיטת בן גוריון, והמכון לאסטרטגיה ציונית נגד אוניברסיטת תל-אביב. מסתבר ששני הבחורים מאם תרצו למדו במכון לאסטרטגיה ציונית, והם מיישמים מה שלמדו שם. להרחבה אפשר לקרוא במאמר שכותרתו: "הקשר של הימין נגד האקדמיה ה"אנטי ציונית" בקישור זה http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1185349.html
    נראה שמקור ההשראה למתקפה הוא "מרכז שלם". המרכז מושפע מתנועת השמרנות החדשה (ניאוקונסרבטיזם) בארצות הברית. (על מרכז שלם והקשר שלו לשמרנות החדשה בויקיפדיה בקישור זה http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%A8%D7%9B%D7%96_%D7%A9%D7%9C%D7%9Dעניין מרכז שלם מופיע גם הוא במאמר הנ"ל בהארץ.
    מתקפה זו מלמדת שמלחמת השמרנות החדשה היא בעיצומה. לא מספיק לה שכבשה את הכלכלה, היא רוצה שליטה גם באקדמיה וגם במערכת המשפט. המלחמה היא מלחמה על התודעה. ניצחונה הוא ניצחון המקרתיזם ואיבוד החופש האקדמי וחופש הביטוי בישראל. ניצחונה יסמן רגרסיה תרבותית ורוחנית בישראל.

  16. יוני :

    לא ידעתי שלאם תרצו יש שליטה על תקציבים כאלו ואחרים ועשיתי משהו יותר טוב מלקרוא עיתון,פתחתי את האתר שלהם וקראתי את המכתב שהם שלחו.
    יש במכתב איום,האיום הוא שההטיה תחשף בפני תורמים פוטנציאלים,אני מבין למה זה מפחיד מרצים מסוימים שההטיות אצלהם עברו את גבול הטעם הטוב.

    איך אתה יכול להיות כל כך עיוור ולטעון שאחרים לוקים בהבנת הנקרא? אתה מראה על חוסר במזרחיים וטוען שקיום החוסר מראה על אפליה והדרה,חוסר דומה בימניים לא רומז לך על אפליה(ואני חשבתי שדווקא סוציולוגים מכירים את הקשר בין שיוך עדתי לרעיוני),הגמל לא רואה את דבשתו.

    לגבי ההוא עם "הגזענות" למיטב הבנתי הוא הטיל ספק באמיתות מקובלות בדבר יכולת הבחירה של הומואים שזה לא מקובל ואפילו פגע בחלק מהסטודנטים,אה רגע,חשבתי שכל הדיון הזה הוא בין אנשים שתומכים בכך שמרצים יוכלו לדבר ככל העולה על ליבם אפילו לא מקובל ומקומם לבין כאלו שחושבים שיש גבולות מסוימים שאותם לא חוצים.

    לגבי חוסר ההצדקה להתערבות בתכנים אקדמיים,נכון אין הצדקה להתערב בתכנים אקדמיים,אבל אתה בעצמך העדת שאלו לא תכנים אקדמיים אלא פוליטיים(לא כל כך יצא לי לשמוע על אקדמאים שמלמדים על "בריאה" בישראל).

    דליה-"הקשר של הימין" עוד יותר קלוש מ"הקשר של השמאל",יונתן שפירא למד ב"רימון" וזה בית ספר למוזיקה שמטפח אמנים,זה אומר שהמיצגים האומנותיים של יונתן שפירא באושוויץ הם חלק מהקשר האומנותי?

    יש לכם משהו משותף עם דון קישוט,הקטע הזה של מלחמה בטחנות רוח כאילו היו ענקים,רק חסרה לכם החינניות של דון קישוט.

  17. הני :

    הנה שני קישורים להמחיש את הרוע הפשיסטי המתפשט:
    1. http://www.youtube.com/watch?v=rqmEgXSY-Xw&feature=player_embedded

    ותגובה הולמת לפשיסטים ונקווה לעוד רבות כאלו:
    http://www.youtube.com/watch?v=rqmEgXSY-Xw&feature=player_embedded

    יוני הפוסל במומו פוסל, מי שאינו רוצה שיקראו בחרמות על ישראל שלא יאיים בחרמות – ומי שלא רואה זאת סומא הוא!!!
    אני לא רואה שמישהו בדק וטען לחוסר בימניים!!! האם בדקת? יש לך נתונים? אך למה לבלבל אותך עם הנתונים ןהעובדות הרי אין להן משקל בטיעוניך, הכול עורבא פרח…

    ומה היה קורא אם מרצה היה קורא לחיסול היהודים גם אז היית משתמש באותה דוגמא? אתה מסתובב עם טיעונים שחוקים ולא רלוונטיים….

    אתה יכול להמשיך ולהתנצח, אך לא תוכל את כתם הפשיזם למחוק!!!
    הייתי מציע שתרא ותקרא את הקישורים….

    דליה, ידוע לי העניין אך יש גבול לכמה אני יכול להכניס לטור אחד…תודה על התוספת.

  18. יוני :

    מי שלא רוצה שיחרימו אותו שלא ינסה לגרום להחרמת ישראל.

    סה"כ אני מסכים להדדיות הזאת.

    מאחר ועברת לסיסמאות(עברת..הרי עם זה התחלת וזאת כל מהותך)אין לי מה להמשיך את הדיון איתך.

  19. אורי שטרן :

    בהקשר הזה יש פוסט מצוין על האסטרטגיה החשאית של הימין
    http://www.hahem.co.il/scissors/

  20. ל. שלומית :

    קראו להנאתכם את פרופ' חצרוני, זה אמנם לא מאמר מעיתון הארץ והכותב מלמד באוני' אריאל ובכ"ז…

    http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/147/920.html?hp=1&cat=479

  21. ל. שלומית :

    ועוד מאמר(מצטערת, שוב מעיתון שאינו ה"ארץ") שכדאי לקרוא:

    http://www.nrg.co.il/app/index.php?do=blog&encr_id=f2b4c1b55be76d1e6d7b777256ea0370&id=1565#resp_og_103837

  22. ק. טוכולסקי :

    שלוה תארים יש לי מראשון ועד לדוקטורט. את שני האחרונים עשיתי בעברית, למדתי אצל מרצים שמאלנים וימנים, שמעתי דעות פוליטיות והשמעתי דעות פוליטיות. התווכחתי עם מרצה אחד שהעיר לי בשעת קבלה הערה צינית על זה שאני עושה מילואים והאמת גרמתי לו לחשוב על נושא ולהפסיק להעיר. התווכחתי עם שמרנים שטענו שהביקורת של השמאל החדש על ישראל היא תמיד אנטישמית. איש לא העניש אותי, איש לא פגע בציוני, לפחות שני מרצים שהתווכחתי איתם בשיעורים ומחוצה להם ישבו בוועדת הדוקטורט שלי והערותיהם היו בונות.

    אין טוב לאקדמיה בפרט ולישראל בכללמחופש הדעה, אין רע לאקדמיה בפרט ולישראל בכלל מהמקרתיזם של אם תרצו והימין.

    לא נתקלתי ביותר מדי מרצים ביקורתיים פוליטית, רובם לדעתי חוקרים טובים ובורגנים שלא מתעניינים מספיק בעולם מחוץ למחקר. זאת זכותם אבל זה גם חבל.שתיקת הפרופסורים מהדהדת כאשר עובדים מנוצלים בקמפוס, מהמרצים הזוטרים ועד המנקים והשומרים.

    אני מציע לא לזלזל באם תרצו, לא בשיטות שלהם ולא בתעמולה שלהם. הם סכנה, סכנה אמיתית למדינה ולדמוקרטיה, סכנה אמיתית לבחרה בישראל ולציונות.

    גם כוחם העולה של תורמים פרטיים לאוניברסיטאות מסוכן, ולא רק בגלל איומי הימין הלאומני. זה מסוכן שבמוסדות ציבוריים שרוב מימונם מגיע מכספי המדינה, יש לתורמים פרטיים באמצעות חבר הנאמנים למרות תרומתם התקציבית הנמוכה כוח רב. בכלל השנור הוא דבר מסוכן. עדיף למסות את העשירים בצורה הוגנת, שיתנו את חלקם בלי תעמולת פילנטרופיה כמו מי שמרוויח 5000 ש"ח בחודש. הוא הפילנטרופ האמיתי במיסים שהוא משלם.

  23. דקל-דוד עוזר :

    התגובה ההגיונית לאם תרצה הייתה צריכה להיות כזאת:
    אם תרצו שלום רב,

    1. בהתאם לסעיף (FXV) בתקנון אסור לקרוא לחרמות נגד ישראל או להיות גזען/לקרוא להשמדת ישראל.
    2. לגבי הטענה האם מרצים אצלנו הם ימנים או שמאלניים בדעתם הפוליטית – איננו יודעים מאחר וזוהי שאלה שאין לשאול במסגרת האקדמיה. מאידך ומכיוון שאין ספק שדעותיו הפוליטיות של מרצה באוניברסיטה הן משמעותיות מאוד יש לשקול כינוס של ועדה אוניברסיטאית ראשית במשרד שקר כלשהו על מנת לבחון האם קיימת הטיה פוליטית מסויימת באוניברסיטה.
    3. אנו רוצים לציין כי עמדת האיום שנקטתם בסוף מכתבכם אינו ראוי ואף ילדותי. אנו נכבד כל מכתב שמגיע למוסד שלנו מאחר ואחד מערכי האוניברסיטה היא ביקורת עצמית, היה ראוי אם תתנצלו על כך.

    תודה על פנייתכם,

    משה כדורי,
    דובר

  24. שאול* :

    הני, אתה עושה פה סלט שלם, ולא ממש מצליח לנסח טיעון ברור, קונסיסטנטי וקוהורנטי. חבל שאתה מאשים את יוני, שדווקא כותב מאוד ברור, בדברים חסרי שחר.
    קודם כל – את זה שהטענה של אם תרצו ואחרים היא לא רק שיש מרצים שהם להגדרתם אנטי ציוניים, אלא שאין כמעט, בחוגים מסוימים, מרצים אחרים, כבר אמרו לך מאה פעם. אתה מוזמן להמשיך להתעלם. אני לא אגיד את זה שוב.

    אני לא הבנתי מה אתה בא להגיד. אתה מערבב בין שלוש טענות נפרדות:
    1. הטענות של את תרצו אינן נכונות.
    2. ללא קשר לנכונות של הטענות – עצם העלאת טענות מסוג זה אינה לגיטימית.
    3. ללא קשר לנכונות של הטענות, וללגיטימיות שלהן – הפעולות שבהן נוקטת אם תרצו על סמך טענות אלו אינן לגיטימיות.

    ובכל שלוש הטענות אתה לא ברור ולא משכנע.
    נתחיל עם נכונות הטענות. תאמין לי שעולה לי בבריאות להגיד את זה – אבל התגובה של טוכולסקי הייתה התשובה הכי חכמה וסבירה ששמעתי לטענות של אם תרצו: הן פשוט לא נכונות.
    הניסיון של טוכולסקי הוא שאין חד גוניות מחשבתית, ואין חשש של סטודנטים להביע דעות. אבל, כדי לדעת האם הטענות נכונות או לא, לא מספיק רק רושם של טוכולסקי (שנדמה לי שלמד היסטוריה, ולא סוציולוגיה), צריך לבדוק. למשל לבדוק סילבוסים. למשל – לראיין עשרות סטודנטים. אבל אתה אומר שזה אוי-ואבוי-מקרתיזם-פשיזם לבדוק סילבוסים.
    אתה אומר ליוני שהוא לא מביא נתונים – אבל איך יביא אם אסור-אוי-פשיזם לעשות מחקר על התוכן של סילבוסים במחלקות השונות בארץ?
    אתה רוצה שלכל מרצה ימני יותר ללמד (אחלא אם כן הוא גזען, ושם נגמר החופש האקדמי כנראה), אבל מה נעשה אם יש חשש שהחופש האקדמי מאוים מבפנים? אם יש חשש שאולי מותר לרצים ימנים ללמד, אבל בפועל הטענות שלהם פשוט לא נשמעות? נתעלם? נגיד שאסור בכלל לבדוק אם זה המצב? הרי יש חשש אמיתי היש פגיעה חמורה בחופש האקדמי.

    מותר, צריך, וזה אפילו מועיל לנהל דיון ציבורי על תכנים באקדמיה. לכלכלה זה עשה דברים נפלאים. הוקמו גופים מתחרים (מכללה החברתית), עודדו שיח שונה, שינו סילבוסים, בוצעו מחקרים רבים על סטודנטים לכלכלה לבדוק את נטיותיהם הפוליטיות. כל זה לא היה קורה אם היינו אומרים – א-הא! אסור לאנשים מחוץ לאקדמיה לבקר את הסילבוס! זה מקרתיזם-פשיזם-פויה!

    בנוגע לפעולות של אם תרצו: אם תרצו מנהלים קמפיין ציבורי. והתשובה לקמפיין ציבורי צריכה להיות קמפיין ציבורי שמראה שהם טועים (אם הם אכן טועים), ולא קמפיין ציבורי היסטרי שאומר שעצם הטענות שלהם והפעולות שלהם לא לגיטימיות. מה קרה? עם כל הכבוד, בסך הכל פונים לתורמים. הם כותבים מכתב, הו רחמנא ליצלן – מכתב!! סוף העולם כנראה קרוב. במקום שבו כותבים מכתבים, ישרפו גם אנשים.
    חבר'ה קחו אוויר. אם הם פונים לתורמים – פנו גם אתם לתורמים והעמידו את אותם תורמים על טעויותיהם (או שקריהם) של אנשי אם תרצו. או שתסבירו לאותם תורמים שתרומתם לא צריכה להיות מותנית בכלום. אבל מה זה ההיסטריה המטורפת הזו? מה לא לגיטימי במכתב לתורמים?

  25. איציק יאפ :

    מניסיון העבר והפרסומים והכתבות על אם תרצו, זה בד"ך מסתיים במכתב חביב לתורמים?

    ניתן לראות כאן (מתנצל על הלינק הארוך):
    http://news.google.co.il/news/search?pz=1&cf=all&ned=iw_il&hl=iw&q=%D7%90%D7%9D+%D7%AA%D7%A8%D7%A6%D7%95

    לי אין בעיה שיהיו מרצים ימנים במכללה (עד כמה שזה לא מתאים להשקפת העולם שלי) כל עוד יש מישהו בצד השני שנותן להם קונטרה.
    אם ל"אם תרצו" יש בעיה עם דעות של מרצים והעובדה שמרצים עם דעות שונות משלהם עומדים וחס וחלילה, מרצים, אז אדרבה, שישכילו קצת ויכנסו לאקדמיה בדלת הראשית וילמדו את משנתם ויעשו דיון.

    אם תרצו לא רוצים. אם תרצו רוצים להשתיק. כתגובת נגד, מי שאם תרצו רוצים להשתיק, רוצים להשתיק את אם תרצו.

  26. שאול* :

    איציק – יכול להיות. ובוודאי שניסיון להצטרף ולהשפיע מבפנים זו אכן דרך המלך, אבל צריך לקחת בחשבון שאולי, רק אולי, יש באקדמיה, בחוגים מסוימים, כאלו שמשתמשים בכוחם כדי למנוע מזה לקרות.
    כדי לדעת האם זה המצב – קודם כל צריך כן לנהל דיון. גם על סילבוסים. ולא להלך אימים על נשיא אוניברסיטת תל אביב על כך שהוא בכלל מעז לבדוק.
    אני מסכים איתך שאם תרצו הם מוקיונים מבחינת רצינות ה"מחקר" שלהם, ומבטאים זרמים מכוערים מאוד. אבל אני לא יכול לסבול את ה"אסור בכלל לדבר עלינו" (כותרת כמו "קשר בין פוליטיקה לאקדמיה – אין!" עושה לי גרדת) שחלק מהאקדמיה אימץ כגישה במקרה הזה. לא יזיק לאקדמיה לצאת קצת לרחוב, לחשוף ציפורניים ושיניים, ללכת קצת מכות, לדמם קצת, להפגין עוצמה דרך בטחון עצמי, ולא להגיב בהיסטריה.
    הם כותבים לתורמים – אנחנו נכתוב לעשרה תורמים על כל תורם שהם יכתבו אליו. ונכתוב גם לתורמים שלהם.
    הם עושים "מחקר" סילבוסים? נעשה עשרה מחקרים שיפריכו את הטענות שלהם, ויציגו אותם במערומיהם. הם פונים לשר החינוך – אנחנו נפנה ל 120 ח"כים.
    זה המשחק, ואנחנו מספיק חזקים לנצח בו. בנוקאאוט. קוראים לזה דמוקרטיה, וזה חלק לגמרי לגיטימי מהשיח הציבורי.

  27. אבי :

    בכלכלה לא שינו שום סילבוסים. אותם תפיסות, אותו זרם אחיד של מרצים.
    בהיסטוריה של מזרח תיכון, כל המרצים בם סוג של ימנים ואין בתוכם כמעט אף מרצה ביקורתי. הייתי מציע קודם לבדוק מה קורה שם. הבעיה איתם היא יותר אקוטית, מכיוון שבוגריהם עובדים במשרד החוץ והבטחון, בעוד בוגרי סוציולוגיה הם במקרה הטוב יועצים ארגוניים בכל מיני פירמות.

  28. אבי :

    אגב, חלק מהמרצים לוחג מזרח תיכון באו מהצבא, שב"כ וכו' או שמשתפים איתם פועלה בתוכניות, מחקרים וכו', והדבר בהחלט ניכר במסקנות מחקריהם.
    אגב, יש מכון אולטרא שמרני בישראל, קוראים לא מרכז שלם והוא ממומן ע"י רון לאודר. באופן לא מפתיע הוא מחבר בין ימין פוליטי וימין כלכלי. אף אחד מעולם לא חשב בשמאל שאסור למכון להתקיים ולחוקריו להביע את דעתם.

  29. יוני :

    רגע אבי,המילה "ביקורתי" משמע "שמאלני"? ,זה רשום במילון של השיחדש?

    מרכז שלם סופג הכפשות ללא הפסקה.

  30. אבי :

    המילה ביקורתי משמעותה ביקורתי כלפי הסדר הקיים ובעלי הכוח בחברה.
    מעולם אף אחד לא אמר שיש לסגור את מרכז שלם, שאסור לחוקריו להביע את דעתם או שועדה ממשלתית צריכה לחקור מה קורה שם (הרי הם ממומנים בכסף זר של האזרח האמריקני ובעל ההון בעל האינטרסים רון לאודר).

  31. הני :

    קראתי וקראתי, גם אותך שאול, אבל הכי טוב זה לקרוא מה הייתה הכותרת הראשית של הארץ!!!
    נגמר הכסף!!!
    http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1186098.html

    אני מבין שאתה לא כל כך אוהב סלט! אין ביקורת לגיטימית על סילבוסים, זהו מהות החופש האקדמי, לא מתאים אל תלמד במוסד מסוים יש עוד לבחור מהם….

    מרכז שלם סופג הכפשות בדבר רמת המחקר ולא בדבר האוריינטציה שלהם…לי דווקא אין שום בעיה עם מרכז שלם…

    אך כפי שאמרתי זהו נגמר אין כסף!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  32. שאול* :

    אחח… תענוג פעמיים לקרוא את הני.
    ראשית – יש לו פתרון. השוק! לא טוב לך, יהיה מי שיציע לך טובין אחרים, תמיד יהיה לך, כשם ספרו של מילטון פרידמן, את "החופש לבחור". אכן, אם אנחנו למדים משהו מההיסטוריה, זה שהשוק הוא פתרון לכל. יופי של מענה.
    שנית – נו, אתם רואים. לפעמים אומרים על האקדמיה שהם ביקורתיים מדי. שאין להם פרות קדושות. הם רק שוחטים פרות קדושות כל הזמן. האשמות חלולות! הנה יש להם פרות קדושות – הם עצמם! הנה הדבר האחד שאותו אסור לבקר – את האקדמיה. או את הסילבוסים, או מה לא. עד כאן! גם לנו יש פרות קדושות, אומר לנו הני, והפרות הקדושות האלו, אלו שהם מעבר לכל ביקורת הם… לא תאמינו… אנחנו! עלינו אסור להגיד כלום!

    אבי – אני חושב שהיו שינויים, גם אם ברור שהמחלקה לכלכלה היא עדיין לא סניף של מק"י. בכל מקרה, וזה חשוב, כל מה שכתבת היא ביקורת חשובה ולגיטימית. מותר, צריך, לבקר סילבוסים. כשאני קורא איש אקדמיה אומר "אסור לבקר XYZ" אני מתחיל להיות מאוד מודאג.

  33. אבי :

    עזוב סניף של מק"י, היא לא קרובה אפילו לעינת וילף. החוג לכלכלה מתנדנד בין ניאו-ליברליזם ללסה-פר. בין שהשוק תמיד צודק לבין שצריך בו התערבות מינימלית שבמינימלית. לא רק שלמרקסיזם אין בו תמיכה, גם לסתם מדינת רווחה סקנדינביה סטייל או אפילו בסגנון צרפת, הולנד, גרמניה וכו' אין שם שום תמיכה. אם הם יזכירו בעיות אקולוגיות זה יהיה רק כדי לטעון שהשוק יפתור את הבעיות האלו. בניגוד למדעי החברה והרוח, בכלכלה התלמידים נדרשים לפתור תרגילים כל הזמן שמטמיעים בתלמידים שיש תשובה אחת נכונה (אם לא אז הם נכשלים), וכשהם באים לדון ולפתור בעיות בחברה יש להם רק מתודה אחת והיא אותם התרגילים שמכוונים לכיוון ניאו-ליברלי/לסה-פרי.
    הטייה חזקה בהרבה מהחוג לסוציולוגיה נמצאת בחוג למזרח-תיכון. קודם בוא נפתור את ההטייה הזאת, נזרוק את זיסר, גיא בכור ורבים אחרים מהם ומרצים שמרנים אחרים או שנכריח אותם ללמד טקסטים שמאלנים ואז נתפנה לחוג לסוציולוגיה.

  34. הני :

    ואוו שאולף איזה יופי של ניתוח, אני מודה אתה חריף!!! גדול! שטויות!

    עזוב אותך משטויות מה שאתה לא מכיר אל תתעסק, או שתלמד. יש המון ויכוחים באקדמיה בין חוקרים הרי אתה לא באמת מאמין שפלאוט ודורי מסכימים עם שנהב ויונה….

    מותר לבקר את הדעות של אנשים, אך אין לאף אחד הסמכות להיכנס לסילבוסים שלי או של כל אחד אחר. מותר לך גם לא להסכים עם המחקרים שלי, אדרבה, כתוב טיעוני נגד ותמך אותן בנתונים והנה יש לשינינו קריירות אקדמיות מוצלחות…אך העקרון הוא חופש אקדמי, משהו שאתה לא מבין בו כי אתם אוהבים לצעוק לאומיות ולאומנות הכול בשם הפשיזם, אך הפעם זה לא נסתר לא מעינינו ולא מעיני הציבור.
    ולקינוח, רק משום שאנו יודעים שאתה מאור הגולה ועטרת ראשנו, להתמודד עם טיעונים מבריקים כשלך….הנה עוד אקדמאי שחושב שמה שתה מטיף לו יביא להרס וחורבן האקדמיה בישראל, לא משהו כולה זוכה פרס נובל, אבל לידך מי יעז? מאור הגולה שאול….

    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3943133,00.html

    אין ביקורת וסייגים על אקדמיה! זה שאתה מודאג מכך מראה עד כמה פשה הבורות…

  35. הני :

    אבי, לא זורקים איש וגם לא כותבים על זה, זו טעות להיכנס לשיח הפשיסטי המכוער הזה!
    עזוב אותך, זה ממש אידיוטי…ראה כולם מתפכחים ומבינים, תורמים זוכי פרס נובל, הכול פשוט ושקוף. הלאה לפשיזם, הלאה לאם תרצו תנועה פשיסטית ותומכיה!

  36. שאול* :

    או, סוף סוף הצלחתי קצת להרגיז את ד"ר זוביידה.
    אני אכן בור. מה לעשות. ואכן, כשאנשים ממש חכמים, מגיד זוכי פרס נובל מעורבים, אני בדרך כלל מעדיף להפסיק לחשוב עצמאית, ולקבל את סמכותם.

    אבל רק להבהיר, כי אולי לא הייתי ברור. כן, ברור שאנשים באקדמיה מתווכחים אחד עם השני. וגם – היום שבו יפטרו, או לא יעסיקו, מרצה בגלל דעותיו הפוליטיות, בין אם הן משתקפות בקורסים שהוא מלמד ובין אם לא, יהיה תחילת הסוף של האקדמיה בישראל. אני שמח שעל זה אנחנו מסכימים. בכלכלה, במזרח תיכון, במשפטים (מי אמר פנינה שביט ברוך, אל"מ ומשפטנית שמרצים בתל אביב, ועיתון הארץ, קראו למנוע את העסקתה?), בכל מקום – אין למנוע או להעדיף העסקה על בסיס דעה פוליטית.
    אבל מה רע בלנהל דיון על הטייה של חוגים? מה רע בלהביא חיזוק לטענות האלו על ידי בדיקה של סילבוסים ?(ואם, כפי שאני מאמין, הטענות מופרכות, אז בדיקה רצינית של הסילבוסים תראה את זה).
    החשש הוא הרי שעירוב של עמדותיהם של המרצים בשיקולי ההעסקה הוא בדיוק מה שקורה בחלק מהמחלקות (שוב- אני לא מאמין שזה המצב, לא במשפטים לא בכלכלה לא במזה"ת ולא בסוציולוגיה). ולכן, למה לא לפחות לבדוק? למה לא לפחות לנהל דיון בשאלה האם זה קורה? מותר לשאול – האם הסילבוסים מבטאים היעדר חופש אקדמי? מותר ואפילו צריך לנהל את הדיון הזה. זה כל מה שאני אומר.

  37. הני :

    לעניין

    הי, שאול סופסוף אתה מדבר לעניין.
    ראה, הדוגמא של צ'חנובר לא הייתה להביא אותך לשתיקהף אלא להבנה כמה זה חמור לאקדמיה. אין לבדוק סילבוסים, זוהי ךגיעה בחופש אקשמי ממדרגה ראשונה!!!!

    אך לגבי שיקולי העסקה, אהלן וסהלן! בברכה!!!
    נתחיל:
    1. רוב המועסקים הם גברים, אח"כ אשכנזים. אחריהם נשים אשכנזיות, ואז במרחק עצום גברים מזרחים נשים מזרחיות גברים ערביים וכמעט ואין נשים ערביות….
    2. לדעות פוליטיות לא אמור להיות משקל בשיקולי העסקה אני מסכים עימך, ומה תעשה מכונת אמת לבדוק את האמונות של כל אחד? משטרה חשאית? בוא נהיה רציניים ונעבור, אם תרצו תנועה פשיסטית — וכל ההצעות לבדוק סילבוסים הם פשיזם לשמו.
    רוצה לפתח מנגנוני שיוויון בתעסוקה אני הראשון להצטרף, אבל חביב תחשוב על מה אתה מדבר.
    סרוק את תגובותיך ותראה מה קררה לך יומיים ואתה משנה מנגינה יופי!!!

    לסיום, לא, לצערך לא הצלחת להגיז אותי אני מסתובב כבר יומיים עם חיוך, כך אני מגיב דרך קבע הרבה אמוציות, ושמי הוא זובידה הני ולא שום איות אחר.

    ערב טוב
    הני

  38. מנחמי בן-ציון :

    כל אחד רגיש, במקום שכואב לו !

    לבסס קוספציות על עובדות שגויות,
    ללא אומץ לשנות עמדה כאשר מתברר
    המשגה,מוכיח שכל הויכוחים באתר הזה הם בזבוז זמן,לדוגמא; הני טען
    בפני שהטרור הפלשתיני החל רק אחרי67 ובנה על כך תילי תילים של האשמות נגד מדינת ישראל הכובשת.
    אולי משהו אחר יאיר את עיניו אני לא הצלחתי.

השארת תגובה

חשוב: בקרת תגובות מופעלת ועלולה לעכב את תצוגת תגובתכם. אין סיבה לשלוח את התגובה שנית.

עקב תקלה טכנית האתר נופל וקם לסירוגין.

אנו ממליצים להעתיק תגובות (קונטרול+סי) לפני שליחתן, כדי למנוע מפח נפש אם האתר נופל בדיוק אחרי שהשקעתם בתגובה ארוכה.