חיפוש

חיפוש לפי מילות מפתח

פוליטיקאים, בואו לבדוק את הכוח הפוליטי של האתר שלנו

ארכיון

כוח לעובדים – ארגון עובדים דמוקרטי

מחאת האוהלים – האתר הרשמי

מגזין חברה

אומרים לנו שיש מס אחר

רון חולדאי – ליבה שחורה

נושאים חינוך ותרבות, פוליטישוק ב 9.05.10 6:05

רון חולדאי מייצג את "הבעיה הלאומית" האמיתית, כעוד פוליטיקאי השייך לאליטה הממשיכה לתת לילדי הקבוצות המוחלשות חינוך גרוע, ולהתסיס אותן קבוצות זו כנגד זו

מאת: הני זובידה


ציטוטים נבחרים מהשבוע החולף: "גדול, ואללה יצא גדול החולדאי הזה", "אין עליו, תאמין לי רק ככה מבינים אלו" והציטוט הנבחר של השבוע: "אם היה רץ לראש הממשלה הייתי בוחר בו – היה מראה להם מאיפה מ…. הדג". וחוץ מאלו שנשמעו ברחובות הארץ, ראו את העיתונים היומיים, ובראשם הארץ, העיתון "השמאלני של המדינה" כתבות, קריקטורות ועוד, מי ידע שכל מה שצריך בישראל 2010 על מנת להפוך ליקיר התקשורת הוא לומר הרבה אמירות אנטי(שמיות) החרדים? מדהים!

ואני אומר, שטויות, עוד פוליטיקאי, במקרה הזה חסר כל רגישות חברתית, משסה את הקבוצות החלשות זו בזו ומרוויח מהדם שנשפך ברחובות. על מה ולמה כל הדרמה? ובכן, אחד המנגנונים הנפוצים ביותר לשמור על המשך ההגמוניה של האליטה הוא השיסוי ההדדי של הקבוצות החלשות בחברה. אצלנו זה עובד יופי, כמו מריונטות, חילונים "נאורים" נגד חרדים, שמאלנים נגד ימנים, סוציאל-דמוקרטים נגד הפרולטריון (נשמע מגוחך לא? אבל אצלנו בישראל לרוב זה כך) וכמובן מזרחים שונאים ערבים — לדוגמא ראו את הקריאות "מוות לערבים" ומקורן, ובאותה נשימה אציין כי מחקר שפורסם בתיאוריה וביקורת מצא כי למרות שהקריאות באות מהמזרחים, רוב הקטל המעשי של הערבים נעשה בצבא וזאת בעיקר על ידי אנשי יחידות עלית רובם אשכנזים "בשר מבשרה של האליטה".

אז מה עשה חולדאי, לקח את אחת הנקודות הכואבות ביותר של החברה הישראלית המודרנית, את סולם המוביליות המרכזי שלא עובד, חינוך, הפך אותו על פיו והאשים את הדתיים באי השתתפות בו ובהפיכה לפרזיטים. לא, הוא כלל לא העלה את העניין כי לימודי הליבה לא ניתנים לחלק גדול מתלמידי המערכת, כל מזרחי שמסיים בית ספר בדרום העיר עד כתה ו' בציון 80-90 ומגיע במסגרת ה(אנטי)אינטגרציה לצפון מבין כי בעצם הוא לא ברמה של 80. כל ילד שגדל בפריפריה בישראל, ומקבל בגרות מגלה יום אחרי הציון של הפסיכומטרי כי לא הכינו אותו לשלב הבא של החיים, האוניברסיטה. מדוע? משום שהחינוך שהם מקבלים אינו טוב מספיק לעמוד בספי הקבלה של המוסדות האקדמאיים. הדבר משול לאדם שסיים לימודים בישיבה — ללא לימודים של מקצועות הליבה!

ולמה שיכינו, "צריך פועלים" זאת לפי שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, ושר החינוך גדעון סער, ולא, שלא תטעו חס וחלילה, אלו לא יהיו ילדיהם, ולא ילדי חבריהם המורמים מעם, אלו יהיו ילדי הפריפריות. אז מדוע שהחרדיים יצטרפו לאותה מערכת קלוקלת? למה להם להיכנס לתחרות שבה לא ינצחו? הם מקימים מערכת אלטרנטיבית!

אך על זה חולדאי לא רוצה לדבר, למה? זה לא פופולארי, זה לא ייתן לו כותרות בעיתונים הארציים, והוא לא ייתפס בתור "התקווה החדשה". אם כבר בתקוות עסקינן, אזי אני רוצה להזכיר לכולם, כי זהו אותו חולדאי שיושב ב"גועליציה" עם אנשי ש"ס, אותם הוא תוקף, ללא הנד עפעף, ובאותה העת ממדר את עיר לכולנו! אותה תנועה על מפלגתית, שזכתה במספר הקולות הרב ביותר למועצת עיריית תל אביב-יפו, וחרטה על דגלה שוויון לכולם.

אני יודע, יהיו כאלה שיאמרו על מה הוא מדבר החרדים הם בעיה לאומית – תשובתי היא, לא נכון ! החרדים הם לא בעיה לאומית, הבעיה הלאומית היא אותה אליטה שממשיכה להשתמש בטקטיקה נלוזה של הפרד ומשול, של פיצול החלשים על מנת שלא יתאחדו כנגדה. הם ימשיכו לתת לילדי הקבוצות המוחלשות חינוך גרוע, וימשיכו להתסיס את הקבוצות המוחלשות זו כנגד זו, אך אם נפקח עיניים מהר אולי לא יהיה מאוחר מידי.

הבלוג שלי

נערך על ידי גליה
תגיות: , , , , , , , ,

25 תגובות

  1. שושי פולטין :

    1. הדברים של חולדאי נאמרו בהקשר מאוד מסוים – הוא השתתף בכנס החינוך שבו אחד הפאנלים עסק בנושאי הליבה ולכן טבעי היה שיתייחס לנושא. לקחת ולומר שהוא עסק בנושא רק משום שנוח לו לשסות את האוכלוסיות החלשות אלו באלו, זה להוציא דברים מהקשרם, מה גם שבנאומו הוא התייחס לאוכלוסיות נוספות "גם העשירים מנצלים ומקיימים את המסגרות… בסיוע החוק". (מתוך דברים שכתבתי בכנס), רק שאת המשפט הזה אף אחד כנראה לא טרח לצטט או להדגיש.

    2. בעקבות חוק נהרי יש לראשי הערים בעיה – הם אמורים לתקצב גם את בתי הספר אשר נמצאים תחת פיקוח בחינוך הממלכתי, שבו התקצוב הוא ל 40 תלמידים בכיתה וגם את בתי הספר שאין עליהם שום פיקוח ( 4 מפקחים בכל החינוך החרדי), ועושים ככל העולה על רוחם. החינוך המוכר שאינו רשמי שואב את הכסף מהחינוך הממלכתי מבלי שיש עליו פיקוח!
    כל ראש עיר צריך היה להתריע על כך והוא חוטא לתפקידו אם הוא לא עושה זאת.

    3. אגף שח"ר (שירותי חינוך ורווחה) הוקם במשרד החינוך כדי לקדם אוכלוסיות חלשות ומניעת נשירה. הפוסט הזה אמור היה לטעון כנגד קיצוץ בתקציב אגף שחר במשרד החינוך .

    ובכל זאת: עיקר ההשקעה בחינוך כיום היא בכיתות אתגר , אומץ בהם מושקעים מאמצים כדי שיעברו את המחסום – ציון 55 לקבלת תעודת בגרות, כיוון שהאינטרס השלטוני הוא להעלות את אחוזי הזכאות.
    כמי שמלמדת בבית ספר שבו האוכלוסייה מאוד הטרוגנית, אני ממש לא מצליחה להתחבר לדבריך.
    כפי שאני רואה זאת התלמידים הבינוניים והטובים, מאוכלוסיות שונות (!) הם אלה היושבים בכיתות בנות 40 תלמידים, הם אלה שלומדים פחות שעות, להם קיצצו, הם במילא יקבלו זכאות
    כך אנחנו מטפחים את הבינוניות, ללא השקעה במצויינות.

  2. שושי פולטין :

    נ.ב.
    אדגיש כי אין לי שום קשר לחולדאי, אני לא מתומכיו, אני גם לא מכירה מספיק את האיש ודעותיו כך שאני לא באה לסנגר עליו , אלא רואה את הדברים מתוך מה שקורה במערכת החינוך .

  3. שושי פולטין :

    זו דוגמא להתבדלות של החינוך המוכר שאינו רשמי:
    http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1167556.html
    על אותו משקל….

  4. שחר: העניין הרבה יותר מורכב :

    הבעיה הקשה במשק ששכירים מקבלים משכורות רעב, וזה כולל אנשים בעלי השכלה אקדמאית.
    הדברים על חולדאי נכונים, וצריך לנסות להחליף אותו בבחירות הבאות.
    אני חייב לציין שקשה מאוד לפעול בשכונות המצוקה. סטודנטים למשל מפרוייקט פר"ח שבאים עם הרבה מוטיבציה לעזור לילדים בשיעורי הבית נתקלים הרבה פעמים בזלזול בזמן שדווקא ילדים ממשפחות יותר מבוססות מבינים ששיעור פרטי הוא דבר יקר ושצריך להשקיע.

  5. הני :

    שוש היקרה, ידעתי שאיזה מורה ימצא את דברי "בעייתים", אני מבין שכול אחד מביט על העניין מהמקום שכואב לו, אוני ראשון המזדהים עם מאבקם של המורים. אך מהכרותי עם חולדאי, וידעתי מהי משנתו, זה בדיוק מה שהוא עושה, משסה את החלשים זה בזה….
    אנא נסי לצאת מהפריזמה של המערכת ושל המורה ולראות את הדברים במשקפת רחבה יותר….
    חלודאי בתור חלק מהמערכת עושה בדיוק את השיסוי של החלשים זה בזה, ראי מה קיבל את הכותרות וראי את תגובתו לפסטיבל לא ההערה השולית שאת הבאת מדבריו בנושא העשירים….
    בברכה
    הני

  6. ק. טוכולסקי :

    http://israblog.nana10.co.il/blogread.asp?blog=595440&year=2010&month=5

    קישור למאמר שלי בנושא שעלה בבלוג שלי.

  7. אורי שטרן :

    חולדאי ממשיך את קו השמאל הציוני של הספרי בליבוי שנאה.
    הם ממשיכים את הקו של כל המפלגות המצליחות: גיבוש סביב האנטי ושלילת האחר משום שלאחד סביב אידאות חיוביות יותר מסובך.
    כך גם אלי ישי פותר את בעית האבטלה בליבוי שנאה נגד הזרים.

  8. הני :

    אהלן טוכולסקי ושטרן, טוב לראות שיש כאלו שמסכימים עימי 😉
    קצת נחת.
    אני מסכים שטרן, כל הנושא של השמאל הלאומי (לא בהכרח ציוני) הוא אנטי תזה למה שלדעתי סוציאל-דמוקרטים מייצגים…לדעתי אלו לא יכולים לשכון יחדיו — שמאל ולאומי בייחוד כשהוא ממש על סף פשיזם כפי שמתבטא בכתבים של אותה קבוצה.
    טוכולסקי, אחלה אני מסכים אך לא רק לגבי אנטישמיות, גם לגבי שנאת זרים — ראה את הקמפיין המחריד נגד עובדים זרים (עוד מעט קט נעבור להאשים אותם גם בבעיה הלפשתינאית) ועוד…

    לצערי עוד ארוכה הדרך
    הני

  9. יונתן :

    אני לא מבין מיהי אותה אליטה שמדובר עליה(שוב פעם אשכנזים?)והאמת שנראה לי די מגוחך לטעון לאיזו יד מכוונת אליטסיטית שנועדה לשמור את כולם למטה.

    שיא הגיחוך-הקריאות ה"מזרחיות" "מוות לערבים" כאשר עיקר הקטל נעשה על ידי יחידות עילית "אשכנזיות",ממש כוח צימעס מכה שנית כדוגמא לאיזה הפרד ומשול מכוון,קבלה לסיירות נעשית לפי היכולת של המועמדים לעבור את תנאי הקבלה(שבהם לא מסתכלים על שום דבר חוץ מהיכולות הנפשיות והגופניות של המועמדים) ולעבור את המסלול המפרך ובזה לא יעזור לך גם אם תזלול גפילטע פיש ורגל קרושה מול המפקדים שלך השכם וערב.

    בקיצור,התזה של האליטה המכוונת את ההפליה ואת שיסוי הקבוצות הזויה בעיני,היא גם שונה ממציאות היום יום שלי כסטודנט (ואני לא מכיר אפילו בן אדם ממוצא עדתי טהור,כולם מעורבים) ובכל מקרה התזה הזאת בעיקר שופכת ומערכת את מרורי העבר ועוסקת באיך להאשים ולא באיך לתקן.

    יבוא הכותב ויאמר שצריך לתת תגבור לחינוך בפריפריה,סבבה,הגיוני יכול להיות שאפילו נכון(זה אגב דורש הצגת נתונים כמו ממוצעי בגרויות,ממוצעי פסיכומטרי,חתך מקצועות נבחרים באוניברסיטה וכו' שאני מאמין שישנם ושהם תומכים בטענה של הפרשים בחינוך אבל צריך להציגם).

    אבל הכותב בעיקר בה לנסח כתב אישום נגד האליטה המשסה(תהיה אשר תהיה) ולא לחפש כיצד לתקן.

  10. אוי יונתן :

    מה קרה מסכן שלי שתו לך? אכלו לך? לא נעים לשמוע את האמת? אני שמח שיש דברים הזויים בעינך ובטח יש לך את המחקר שמאושש את התזה הכה אינטלגנטית שלך, ואני מת לראות אותו.

    אני יודע ממציאות היומיום שלך שמקיםה את כל דברי העם כסטודנט (מעניין באיזה אוניברסיטה) אתה לא מכיר אף אדם טהור — כמובן — וזוהי בדיוק הנקודה עליה אנו מדברים. זה מדהים אותי איך העניין הזה מקפיץ כמו טריגר אנשים לעיתים גם אינטילגנטים להגיב בצורה מטופשת!

    תתעורר! יש אפליה ממוסדת במדינת ישראל והיא מוכוונת אליטה!
    הייתי אומר צא קרא ולמד, אבל נראה לי מאוחר מידי…חבל…אך יש מצב שאתה כבר יודע הכול…
    הני

  11. יונתן :

    אכלו לי שתו לי? לא אכלו לי ולא שתו לי ולא אמרתי שום דבר כזה,למעשה אני אומר שלאף אחד לא שותים ואוכלים…

    אני סטודנט במכללה,מכללה ציבורית(זה לא מוסד מכובד ויוקרתי כמו המרכז הבין תחומי שמיועד לבני האליטה המשסה).

    רוב האנשים לא חיים את חייהם בחיפוש אחר דרך שתחזק אצלם את תחושת הקורבן שדפקו אותו או לחילופין בחיפוש אחר מחקרים שיחזקו אצלם את תחושת האשמה,מה עוד שאני לא שמעתי על מחקר רציני שראה על אפליה,פערים כן,הפרשים בסטטיסטיקות כן,יד מכוונת?משהו שמראה שיש איזו אפליה שיטתית וממוסדת?לא,אלו טענות שבד"כ קיימות אצל מקופחים מקצועיים.

    תתעורר אתה,הייתה אפליה בעבר וזה נכון וידוע אבל הפערים שקיימים היום הם פערים שנבנו על האפליה מאז.

    מה נראה לך שמשנה היום לאנשים בגילי כשהם בוחרים בני זוג? זה שלמישהו היה סבא מפולין או סבתא מעירק? התרבות העדתית של כולם נגרסה במהלך הזמן(נשארו שרידים בצורה של מאכלים ואולי התנהגויות מסוימות אבל אלא אם כן אתה שואל מישהו מאילו עדות הוא "מורכב" אין שום דרך לדעת את זה) ומה שמשנה היום זה דברים כמו התנהגות,השכלה וכו' דברים שהם אישיים ולא עדתיים.

    אחותי התחתנה עם יהודי ממוצא עירקי,אחותי עם יהודי ממוצא סורי,אני לא דואג לגורל האחיינים שלי.

  12. הני :

    מעניין מה אתה לומד ואצל מי? האם ספרת מרצים? אנשי הון? או שמי שאתה מכיר הוא מספיק לך ואתה יודע הכול כי מה שאתה יודע מספיק להכיל לגבי כלל האוכלוסיה. נו עשה טובה בוא עם איזה טיעון אינטלגנטי על אליטות משנה וכאלו רק לא עוד הפעם עם הטמטום של בכיינים מקצועיים וכאלו…

    כמובן שמשנה איזה בני זוג אתה בוחר, לא לדייטים אך לחתונה, זה ידוע וברור, כמו גם חוצה גבולות. הייתי מציע שתקרא מעט ספרות סוציולוגית בנושא אולי יפקחו עינך.

    התרבות לא נגרסה ולעולם לא תיגרס, אני מבין שאתה אשכנזי ומעוניין בתורת כור ההיתוך הגזענית (שוב הייתי מציע לך לקרוא — אך לא נראה לי שאתה עושה זאת וחבל לבזבז זמן) יש ריבוי תרבויות למרות הנסיון שלך ושל כמותך להביא הכול לכיוון התרבות האשכנזית האירופו-צנטרית — ראה מה קורה בישראל זה אמור לספ]ק את התשובה אלא אם אתה סומא.

    הני

  13. יונתן :

    בוא נוריד להבות בדיון הזה,אולי הייתי צריך לנסח את דעותיי בצורה פחות בוטה בתחילתו.

    אני לומד הנדסת תעשיה וניהול,יש לי רקע מצוין בסטטיסטיקה,הרקע הזה אומר לי שקיומו של קשר סטטיסטי אינו מצביע על קשר סיבתי(רק אי קיומו של קשר סטטיסטי יכול להצביע על קיומו של קשר סיבתי),גם קראתי ספרים בתחום הסוציולוגיה.

    אני לא טוען שאני יודע הכל(אגב טענה זו נכונה גם לגביך)אני כן טוען מתוך העולם המוכר לי הן מבחינה אישית,הן מבחינת עניין והן מבחינה מקצועית(ואם יש משהו שמלמדים אותנו טוב הרי שזה להבין תהליכים).

    אני מכיר לא מעט זוגות מעורבים,חלקם חושבים על חונה וחלקם לא,עוד לא יצא לי לשמוע שזוג היה ביחד מספר שנים ונפרד לצורך חתונה,גם סיפרתי על אחיותיי שנישאו לבני זוג מזרחיים,ללא כל התנגדות משאר בני המשפחה.

    עצם קיומם של אשכנזים ומזרחיים כשתי תרבויות "על" שמאגדות בתוכן את יוצאי אירופה מחד ויצאי אפריקה-אסיה מאידך מעידה על מגרסה תרבותית(יהדות פולין,גרמניה,הולנד,ליטא,הונגריה,צרפת ואנגליה נכללות כולן תחת התואר אשכנזים למרות שהקשר התרבותי ביניהן הוא בערך כמו הקשר בין יהדות פרס ליהדות מרוקו שגם הן נכנסו תחת אותה קטגוריה),יוצא שהתרבויות המקוריות די נגרסו(נשארו שרידים כמו אחרי כל גריסה) ונוצרה תרבות חדשה שיותר משהיא מתחייס לתרבויות המקור מוכוונת לזהות הנוכחית.

    אילו אלמנטים מתרבויות היהודים בגולה נשארו לנו?השפה?נשאר בשמורות טבע,הבגדים ,האוכל,הערכים,ההתנהגות?בקושי,תלך היום בכל מקום בארץ,תראה את הלבוש וההתנהגות והערכים,נראה לך שככה היו הדברים במרוקו או בפרס או בהונגריה?

    אני לא חושב שהרעיון הכללי של כור ההיתוך היה גזעני(מינוס הקטע של בניה מחדש על בסיס מזרח אירופאי),אני גם לא חושב שיש עוד סיבה להיות מעוניין בו מאחר והזהויות שכור ההיתוך בא להתיך,פחות או יותר הותכו.
    למעשה כור ההיתוך נכשל לא בהרס הזהויות והתרבויות אלא ביצירה של תרבות חדשה עברית-ציוניות.

    יש ריבוי של תת-תרבויות,לא של תרבויות.

    לגבי הניסיון שלי ושכמותי להביא הכל לכיוון תרבות אשכנזית אירוצנטרית.

    אני לא יודע מה זה תרבות אשכנזית,בטח לא אירוצנטרית,תצטרך להסביר את עצמך בנושא זה.

  14. הני :

    אינני חושב שלהבות הן בעיה, זהו דיון יצרי ואין לי שום בעיה לענות לאש באש ולמים במים….

    אז הנה תשובות, אני מקווה ללא להבות (רצונו של אדם כבודו), עניניות בלבד אם אצליח:

    1. כמי שלומד סטטיסטיקה (אני מלמד סטטיסטיקה) אתה חייב לדעת שהטיעון שלך חסר כל בסיס! זהו טיעון אדיוסינקרטי ואין שום בסיס להניח כי מה שאתה אומר הוא מייצג את כלל האוכלוסיה — לי אגב יש מספרים שמראים שאני צודק לגבי כלל האוכלוסיה (אשמח להעביר לך מקורות). כך שאין שום בסיס עובדתי לטענתך בנושא זוגות מעורבים מלבד תחושתך וזו מקבילה לכאב בטן שיש לי היום, ועל כן אינני מוצא טעם לסתור דבר שאינו קיים…מלבד אולי לקחת אקמול נגד מיחושים

    2. בנושא "כור היתוך", בכול המחקרים הוכרה תמה זו כנושא בעייתי וממדר שלא לומר גזעני — את זה אני בעיקר יודע עקב נישואי לחוקרת הגירה שמכירה את החומר לעומק — בקיצור הטיעון הוא שכור ההיתוך הוא איצטלה/שטות אחת גדולה שנועדה למזג תרבויות יחד תחת תרבות אחת דומיננטית במקרה דנן התרבות האירופאית-אמריקאית (אשכנזית) על חשבון התרבויות האחרות בעיקר מזרחיות (כל זאת בקונטקסט הישראלי כמובן). כיום ישנו מעבר לשיח של "סלט ירקות" כל התרבויות יחד בקערה אחת אך עם זאת ניתן לראות את השוני ולחוש את הטעמים השונים, אין שום תמה של מיזוג התרבויות ההפך הוא הנכון.
    כור ההיתוך בישראל ניסה לעשות דבר אחד, למחוק את התרבות המזרחית ולהאדיר את התרבות האשכנזית (ראה ילדי חוץ בקיבוץ, ספרי הלימוד ועוד). נסיון שנכשל כשלון כפול — ראה את המצב כיום בישראל. אין ולא היה כזה דבר תרבות עברית-ציונית כללית!!! זו הייתה בבסיסה תרבות אשכנזית ועליה כפי שאנו יודעים היות אבד הקלח…

    3. את העובדה שאתה טוען שאתה לא יודע מהי תרבות אשכנזית/אירופוצנטרית/(עאלק) מערבית הייתי מציע לך ללכת ולבדוק את ספרי ההיסטוריה והספרות של בית הספר — ואז אולי תבין בעצמך.

    לסיום, כל אחד מספר את הסיפור מנקודת ראותו, אינך חייב לראות את הקשר הסיבתי שאני מציע או להסכים לו (ואני מסכים כי קשר סטטיסטי אינו מצביע על סיבתיות)– אך, גדלנו ולמדנו מההיסטוריה וממקרים אחרים ואנחנו מחברים בין הדברים. וכיום הימים שבהם היה אשכנזי נכנס לחדר צועק שאין אפליה וכל המזרחים היו מרכינים ראש ומצתדקים תמו!!! הייתה ויש עדיין כיום אפליה (אחרת אשמח אם תסביר לי מדוע בקרב יושבי בתי הסוהר היהודים בישראל 93% הם מזרחים) ולא אתה, או אלף או עשרות אלפים כמוך יוכלו להסתיר בעיה זו מתחת לשולחן.
    ואם לא נקום ונתמודד עם הבעיה העתיד יהא עגום הרבה יותר מאשר ההווה אותו אנו חווים.
    כל הקירקורים של מה שנקרא כיום שמאל או הבדיחה התורנית של השמאל הלאומי (אין כזה דבר זה כמו שחור-לבן או שמן-רזה!) ייגרסו אל מתחת לגלגלי המדוכאים שיבינו בקרוב כי הם הרוב ויקדמו את השינוי הפוליטי. סוציאל דמוקרטיים חייבים להשיר מבט אל עבר בעיה זו ולא להטמין ראשם בחול, נסיון להדברות ופתרון בעיה זו יחזק את המחנה הס"ד ויעזור לבניית עתיד טוב יותר לכולנו.

    (התחלה טובה היא עיון באתרים כ"העוקץ" "הקשת הדמוקרטית המזרחית" ועוד…)

    בברכה
    הני
    (אני מקווה שלא היו להבות — ואם כן לא קרה כלום…)

  15. איציק יאפ :

    סוציאל דמוקרטים (או מי שמתיימר להיות כזה) צריכים קודם להפסיק לריב בינם לבין עצמם, ולהתחיל להבין שיש דברים גדולים ביותר מהקטנוניות על הגדרה.

    סבא שלי היה במעברה, וסבתא שלי באה מהמחנות כדי לעבוד בפרך במפעלי אתא. לשניהם היה קשה ולשניהם התייחסו חרא.

    קשה למדינה (שהתחילה להזכירך בכלל עם גרעין רוסי) להכיל כל כך הרבה שוני וגיוון מבלי שאיזה חלק ירגיש מקופח.
    בברזיל יש ברזילאים, בעיראק יש עיראקים, בהונגריה יש הונגרים, בבקו יש קווקזים במרוקו יש מרוקאים.

    רק בישראל יש את ה-כ-ל! עכשיו לך תרצה את כולם.

    כור ההיתוך, תרצה או לא, התחיל מתוך כוונה טובה – התמודדות עם עליות כל כך מגוונות ותרבויות כל כך שונות ומשונות שלא מכירות אחת את השניה ולא אכפת להן וכל אחת עם הצרות שלה והשפה שלה והמנהגים שלה והידע המצטבר שלה והאינטליגנציה (כן אינטליגנציה!) שלה והאופי שלה והטמפר שלה וצורת הדיבור שלה והגיוון שלה והסובלנות שלה וההון שלה והאינטרסים (כן אינטרסים) שלה והכי גרוע – מספר העולים היה גדול ממספר התושבים בארץ.
    עכשיו לך תקים מדינה בתנאים כאלו…

    ומה שנותר הוא לראות מה המצב כ-י-ו-ם ולא מה היה לפני המהפך ב77 ולנסות להבין מול מה אנחנו עומדים. ונכון שאמנם יש פה ושם יחס מתנשא כלפי מזרחים, אבל זה נהיה כל כך שולי לעומת כל שאר הדברים שמפרקים לנו את המדינה.

    אחד מהם, כמו שאתה בעצמך כתבת, הני, זה אנשים שמשסים אותנו אחד בשני בויכוחי והאשמות סרק במקום שנתאגד… הי, רגע…

  16. הני :

    ואללה איציק את הטיעון הזה הרבה זמן לא שמעתי, חבל שלא הוספת כולנו אחים גיטרה וקומביה ואיזה "קומזיץ" וקצת ציזבטים והכול היה מושלם.

    אני לא מבין (אתה יודע מוגבל כזה, מזרחי, — ואולי רק מתימר להיות ס"ד — לא כמוך חס וחלילה "מלוח הארץ" — לא טעות כתיב — וס"ד דמוקרט אוריגינל!), אתה עושה לי הדרה? אתה ס"ד אמיתי ואני לא? מי שמך לקבוע כאלו דברים? ממתי אתה האומדן לס"ד?

    עוד שאלה קטנה, הסיפור על סבך וסבתך היה אמור לעבוד על מיתרי הרגש שלי? לא יודע כי אצלי המיתרים הללו כבר כהו, מרוב סיפורים על מזרחים ששברו את גבם הארץ זו וילדיהם לא קיבלו את ההזדמנויות שאתה קיבלת.

    ס"ד אמיתי מישיר מבט לאמת ומנתח את כל המבנים העומדים בבסיס האפליה והגזענות ומנסה לפרק אותם, לא רק מה שמתאים לו!!!

    בישראל הבעיה היא לא רק של הון מול עובדים! יש בעיה של עדות, אשכנזים מול מזרחים וגם בעיה לאומית של יהודים מול ערבים (ולא הבדיחה החדשה בשם השמאל הלאומי לא תפתור בעיה זו!) ויש גם נושאי מגדר.

    אבל באמת למה להתחיל בויכוחי סרק ניתן רק לאשכנזים בינינו את הזכות להתלונן על ההון ודי, כול האחרים ישתקו — כולנו אחים או שלא…

  17. איציק יאפ :

    וואי אתה לא הבנת מילה ממה שאמרתי.

    הסיפור על סבא וסבתא שלי בא להראות שלשניהם היה לא קל באותה מידה למרות שאחת אשכנזיה והשני מזרחי.

    אני לא ממדר אותך, לא יותר ממה שאתה מנסה לפלג בינך לבין אחרים פה שסך הכל כולנו רוצים באותו דבר.

    אני מניח…

    אתה יודע אתה כל כך מנסה להוכיח שאתה ס"ד ואני לא, או יותר נכון להוכיח שאני אמרתי שאני ס"ד ואתה לא. או משהו כזה ו… הי רגע רגע מה הולך פה?!

    האם יכול להיות שבכל ויכוחי הסרק האלו אתה נופל ב-ד-י-ו-ק לידיים של חולדאי בכך שאתה מתנהג איך שאתה טוען שהוא רצה שתתנהג – אתה מתווכח עם חבריך לדרך במקום להבין את הדרך ולראות מול מי אנחנו עומדים.

    אין טעם בויכוחים ביננו לבין עצמינו. אם אתה רוצה, אני לא אהיה ס"ד. אני אפילו לא יודע מה זה, אני לא חושב שמישהו פה יודע מה זה. זה רק נהיה שם קוד ל"להתלונן שהקפיטליסטים-האשכנזים-העבודה-הליכוד-שלי יחימוביץ' עשו לנו דברים רעים".

    למזלי אני מעורב, חצי חצי, ככה יוצא שגם יש לי את הזכות להתלונן בתור אשכנזי, וגם אני מזדהה עם המחנה המקופח בתור מזרחי. הרווחתי!

    "הבעיה היא אותה אליטה שממשיכה להשתמש בטקטיקה נלוזה של הפרד ומשול, של פיצול החלשים על מנת שלא יתאחדו כנגדה. "
    אדם חכם כתב את זה. מי זה היה, תזכיר לי?
    אני מניח שהוא לא נפל למלכודת הזו, ולא התחיל להתגונן ולפלג את עצמו מכל מי שאינו מהנהן בהסכמה ומציג נקודת מבט שונה.

  18. להני :

    שאלה: תוך כמה דורות – להערכתך המבוססת – תיעלם ההבחנה החד-ערכית שבין "יוצאי תרבות אירופה" לבין תרבות "יוצאי ארצות האיסלאם"?
    להערכתי, החץ הזה של ערבוב התרבויות כבר נורה.
    הקהילות הלא מעורבות היחידות תישארנה בחברות הגזענות הדתית הקיצונית (כמה פרשות משנה שלה מתפוצצות בימים אלה) ובכמה מעוזי גזענות ההון הגדול (בקצת פחות "טוהר" מאצל החרדים).
    שאר 80 – 90 אחוזי האוכלוסיה היהודית יתערבבו.
    ושאלתי – הכנה – אליך, בעוד כמה דורות?

    כמובן ששיח הזכויות השוות לא יוכל "להינקות" מתחושת הקיפוח, השאלה היא עד מתי?

    ותצפית אנקדוטלית אחת (נוספת): משבעת נכדי חמישה אינם יכולים לומר לאיזו "עדה" הם "משתייכים", אחד מהם ניסה ויצא לו: רבע הולנדי, רבע פרסי, רבע פולני ורבע תימני (הוא גם לא היה בטוח ב"נקיונו" של ה"רבע הפרסי").

    לקסי

  19. נדב פרץ :

    לקסי:
    קודם כל, אין כל ודאות שטמיעה כזו אכן תקרה. כמו שאנחנו לא שואלים 'בעוד כמה דורות הערבים והיהודים יהיו עם אחד', או 'בעוד כמה דורות השחורים והלבנים בארה"ב יהיו קבוצה אחת'.

    שנית, הערבוב שאתה רואה* מעיד, אמנם, על היעלמות של העדתיות – אבל הוא לא אופייני לכל החברה. יש הרבה יותר נישואי תערובת במעמד הבינוני מאשר במעמד הנמוך ובמעמד הגבוה, שנשארים הומוגניים יחסית.

    *וגם אני – הילדים שלי יכולים לספור 4 מדינות מוצא

  20. יונתן :

    הני,אני לא אספר לך מה המרצים שלי לסטטיסטיקה אומרים על "סטטיסטיקה למדעי החברה".

    מן הסתם אני לא עוסק במחקרים סוציולוגיים ועוסק בהתרשמות שלי.

    כור ההיתוך הוכר כפרקטיקה גזענית..אבל אתה שוכח שבד"כ הנטיה של האקדמיה שלנו היא לצעוק גזענות על כל דבר ואז למצוא את הדרך להסביר למה זה גזענות,המטרה מצוירת סביב החץ.
    אני יודע שהיהדות מעולם לא הכירה בפיצול שלה ובתת תרבויות בתוכה כדברים מחייבים(אע"פ שקיימים) יהודי ממקהילה א' שנקלע לקהילה ב' מחויב להתפלל עם הקהל כמנהג המקום,בחינה זאת גישת כור ההיתוך המשיכה את הגישה היהודית הקלאסית שאמדברתעל מנהג המקום(אם אני לא טועה היו ניסיונות ליצור נוסחי תפילה ישראלים שמשלבים בין הנוסחים השונים אבל זה לא החזיק).
    גישת כור ההיתוך רצתה למחוק את ההבדלים בין היהודים השונים ככה שאולי אפשר לטעון(ועובדתית להיות התרבויות ה"מזרחיות" דומות לתרבויות הערביות הייתה השפעה שלילית גם עקב העימות עם הערבים)שהיא גזענית כלפי התרבויות אבל אין ספק שהיא לא גזענית כלפי האנשים.
    אגב גישת כור ההיתוך לא הטיבה עם התרבויות ה"אשכנזיות" והיא גם לא התכוונה … הכוונה הייתה ליצור יהודי חדש והם הצליחו,פשוט יצא שהוא לא משהו.

    דווקא הייתה תרבות ציונית עברית,כל מושג האשכנזי שאתה מדבר עליו התפתח בארץ והתרבות הציונית עברית,לא נבעה מהתרבויות האשכנזיות אלא בדרך של מרד,שלילת הגולה,דת העבודה,כל רעיון ההגשמה לא נבעו מהתרבויות האשכנזיות אלא מהמרידה בהם ומאוחר יותר מהתרבות שהתפתחה מהחיים בארץ,אפשר לומר שיש בסיס אבל הוא כל כך עמוק ולא משפיע עד רמה שזאת תרבות חדשה.

    אם אני מבין נכון אז אתה טוען (ואני מסכים ) שבימים שבהם אשכנזי נכנס לחדר וצעק שאין אפליה ומזרחים הסכימו,באמת הייתה אפליה.

    היום אם מזרחי יכנס לחדר ויצעק שיש אפליה האשכנזים יסכימו(או שלא אם אני אהיה שם…) וזה בדיוק מה שמראה שאין אפליה(או לפחות שהיא הולכת ומתמעטת),אם באמת הייתה אפליה כל כך קשה ,תלוית מוצא/עדה אזי הסיטואציה הזאת הייתה בלתי אפשרית.

    היום אנחנו מתמודדים עם תוצאות האפליה של העבר,זה שזרקו את המזרחיים בפריפריה פוגע בהם עד היום,אתה רואה אחוז גבוה של מזרחיים בכלא ושל אשכנזים באקדמיה כי קשה לשנות מעמד סוציו אקונומי,בכל מקום בעולם מי שנולד למצוקה סביר שימשיך במצוקה ומי שנולד למעמד ביניים סביר שישאר במעמד הזה,עם זאת יש התקדמות מסוימת,סבא שלי היה דוור וסבתא שלי היתה מנקה,אמא שלי הייתה מורה ואני לומד הנדסה,סה"כ יש התקדמות ויש גורמים שעוזרים להתקדמות הזאת כמו הפתיחה של מכללות שעזרה להרבה אנשים עם ציונים נמוכים יחסית להשיג תואר(אמנם בוגרי מכללות נחשבים לסוג ב' כרגע אבל אני מאמין שככל שיעבור הזמן הדימוי והרמה יעלו).

  21. יונתן :

    קרא את הספר המדהים "גזענות בישראל",יש שם מאמר של פלסטינית שמספרת על איך הצלחנו להכפיף את הזמן בצורה גזענית.

  22. יונתן :

    לנדב(19),יש הבדל בין השסע היהודי-ערבי במדינה לבין השסע העדתי בתוך היהודים,יהודים הם עם אחד עם עדות שונות וערבים הם עם אחר(סליחה,פלסטינים למען התקינות הפוליטית).

    אני בהחלט מקווה שכל עמ"י יתערבב,אין לי שום תקווה כזאת לגבי התערבבות עם ערבים(או שבדים או הולנדים או סינים או מי שלא יהיה).

    אני חושב שהערבוב במעמד הביניים הוא החשוב כי בסופו של דבר אנשים שואפים לעלות למעלה והרוב יעלו למעמד הביניים ויאמצו את ערכיו.

  23. הני :

    בסבלנות תשובות לכולם:
    איציק, כמובן שלא הבנתי, רק אתה מבין! הכי קל לקרוא לי ממדר ואתה מסדיר השלום. הפוסל במומו פוסל! פתח את העינים – ולא, לא כולנו רוצים את אותו הדבר וזה בסדר גמור. אני למשל לא רוצה להיות ריאקציונר…ואני מצטט אותך "סוציאל דמוקרטים (או מי שמתיימר להיות כזה) צריכים קודם להפסיק לריב בינם לבין עצמם," ויכול להיות שלא הבנתי אבל אתה יודע הבנת הנקרא זה לא צד חזק שלי, אבל מצד שני אולי גם לא שלך…
    יש טעם בכול ויכוח, ואם לא היה היית מפסיק לכתוב אבל ראה אתה מתעקש להמשיך אז כנראה שאני צודק. העובדה שאתה מעורב לא נותנת לך יתרון או חסרון, הכול עניין של תודעה…ואללה מעיין מי אמר את זה…הרכה במנגנונים וחשיפתם היא שתסייע המלחמה נגד האליטה ולא השתקם על ידי גורמים אינטרסנטיים ו/או ריאקציונרים…
    הי לקסי, אני חייב להצטרף לנדב בעניין זה, אתה יודע יכול להיות שעוד 5000 שנה כולנו נהיה שחורים, אז מה? האם זה אומר שעד עד זה בסדר להיות גזענים? מה זה אומר העירוב הזה? ומי קבע שזה יקרה? התשובה שלי שלאהל שלך לקסי, היא עד שהקיפוח יפסק ונוקיע מתוכנו את המקפחים….לא מספר לך מה ילדי כי אני חושב שאתה יודע 
    נדב, תיקון אחד, סטטיסטי, נישואי תערובות (מזרחי אשכנזי) מהווים כ-5% מכלל הנישואים בארץ…
    יונתן, אני שמח שאתה לא מספר לי מה המרצה שלך אומר, כי זה לא מעניין אותי – והנה לך אתה שוב מתנהג בפטרוניות מכוערת – ומה אתה מבין בסטטיסטיקה? אתה הרי לא טוען שום טיעון אחד שהוא נומוטתי, אתה בסך הכול מדבר מהגיגי ליבך שאין בהם שום כלום להעיד על המצב הקיים מלבד לעובדה שאתה חלק מאותה מערכת מפלה וגזענית…מעניין אותי מתי ואיפה קראת על כור ההיתוך, ומניין לך תובנות אלו? או שגם אלו הגיגי ליבך?
    מדהימות אותי גם התובנות העמוקות שלך "היום אם מזרחי יכנס לחדר ויצעק שיש אפליה האשכנזים יסכימו(או שלא אם אני אהיה שם…) וזה בדיוק מה שמראה שאין אפליה(או לפחות שהיא הולכת ומתמעטת),אם באמת הייתה אפליה כל כך קשה ,תלוית מוצא/עדה אזי הסיטואציה הזאת הייתה בלתי אפשרית." טיעון מעגלי וכה אנטי-שכלתני לא קראתי כאן הרבה זמן….אני מציע שתקרא את מה שאתה כותב, בפארפרזה: "זה שמישהו אומר שאנסו אותו בעצם אומר שלא התרחש כאן אונס…" אני מציע לך להירשם לשיעור מבוא ללוגיקה על מנת להבין מהו טיעון לוגי…
    ולא אנו לא מתמודדים עם תוצאות אפליית העבר אנו ממשיכים להפלות גם כיום, כי המנגנונים עדיין במקומם עומדים…הכי קל להוציא אויר חם קצת קשה יותר לקרוא חומרים וללמוד, אבל למה הרי אתה סטודנט לתעשייה וניהול ולכם יש את האמת בידיים (כמו גם הסטטיסטיקה)…אשמח לספק לך חומרים אקדמיים מדעיים בנושא את תרצה, ולהמשיך את הויכוח הזה בצורה תבונית ולא יצרית…
    ולסיום, ההערה שלך לנדב רק ממחישה כמה גזענות יש בך, ולא משנה כלפי מי היא מכוונת, סוציאליסט אמיתי לא יאמר דבר מסוג זה לעולם! (וגם כאן אני יכול לכוון אותך לחומרי קריאה בעניין)

    הערת סיכום: לא, אינני מתכוון להרפות מהנושא, כל המחקרים האקדמיים (של אשכנזים ומזרחים) מצביעים על פרקטיקות של אפליה וגזענות בישראל של 2010, אך הייתי מציע שכול אחד במקום לטעון טיעוני מקום וגופו של אדם שיסתכל פנימה ויחשוב "למה הדיון הזה כל כך מפחיד אותי? והאם אני מסוגל להשיר מבט לאמת?" כפי שאמרתי אשמח לשלוח לכל אחד חומרים בנושא לקריאה…ניתן לפנות אלי במייל האישי לבקשות מסוג זה.
    אחלה סופשבוע לכולם
    הני

  24. יונתן :

    לא נראה לי שיש טעם להמשיך בדיון בינינו,יש היום טיפולים לאובססיות ודלוזיות שלא היו בזמנו של דה סרוונטס.

  25. הני :

    נו כמובן אדיוט מושלם ימצא תרוץ מושלם….

השארת תגובה

חשוב: בקרת תגובות מופעלת ועלולה לעכב את תצוגת תגובתכם. אין סיבה לשלוח את התגובה שנית.

עקב תקלה טכנית האתר נופל וקם לסירוגין.

אנו ממליצים להעתיק תגובות (קונטרול+סי) לפני שליחתן, כדי למנוע מפח נפש אם האתר נופל בדיוק אחרי שהשקעתם בתגובה ארוכה.