חיפוש

חיפוש לפי מילות מפתח

פוליטיקאים, בואו לבדוק את הכוח הפוליטי של האתר שלנו

ארכיון

כוח לעובדים – ארגון עובדים דמוקרטי

מחאת האוהלים – האתר הרשמי

מגזין חברה

אירועים בשבוע הקרוב

אומרים לנו שיש מס אחר

רון חולדאי, הצג חזון במקום להכות בחרדים

נושאים דעות, פוליטי ב 6.05.10 6:03

רון חולדאי כנראה לא מסתפק בבניינים שנבנים בתל אביב והוא רוצה להיות המתכנן הראשי של מדינת ישראל; כצעד ראשון הוא בחר לתקוף את החרדים

מאת דקל-דוד עוזר

כל פוליטיקאי מתחיל יודע, או לומד מהר, כי על מנת לגבש קבוצה של תומכים יש שתי שיטות: להציג חזון ולהפיח רוח תקווה או למצוא אויב משותף. השיטה הראשונה יותר חזקה, השיטה השניה יותר פשוטה, זולה ומהירה; ולכן בדרך כלל בוחרים בשניה.

קיומה של מדינת ישראל והאתוס המכונן שלה מבוססים על ההיסטוריה היהודית, אשר מרכיב בלתי נפרד ממנה היא הדת היהודית וספריה ה"קדושים" (קדוש = בעל ערך חינוכי).

כמו שטוענים מפעם לפעם, ובצדק רב מאד, סופרים ומשוררים שללא תרבות אין מדינה, וכמו שטוענים מפעם לפעם, שוב בצדק רב, היסטוריונים ומרצים למדעי הרוח שללא הבנה ולימוד ההסטוריה הכללית והפרטית לא תהיה מדינה, כך טוענים הרבנים, בצדק רב מאוד ואני אומר זאת ללא סייגים, כי ללא לימוד תורה והספרים הקדושים לא תתקיים מדינת ישראל.

מה הייתם אומרים אם היה יוצא רון חולדאי נגד החוג להיסטוריה? הנה נאום דמיוני:

"הציבור מממן את העלוקות הקרצית, המרצים בחוגים להיסטוריה והסטודנטים שלהם, בכלל, כל מדעי הרוח הם בזבוז כספי ציבור; מיליוני שקלים שהולכים לאנשים קרציות שמגדלים את ילדיהם ומקבלים סבסוד על בזבוז זמן ושכר עתק על הרצאות ומחקרים לא חשובים. בשנת 1950 היו בישראל 50 בוגרי חוג להסטוריה; היום יש כבר 600 בוגרים בשנה והמספר הולך וגדל – זאת חרפה. האם את החשמל המציא בוגר חוג להיסטוריה? אפילו בניין הם לא יודעים לבנות אלו, ועדיין לא דיברתי על חוגים הזויים נוספים כמו החוג לפילוסופיה, תרבות יוון ותארים כלליים. "

אני בטוח שחבורה שלמה של קפיטליסטים אוהבי הקורס למדעי כלכלת בית של ועדי בתים ב' בפקולטה לראיית חשבון היו קופצים ושמחים על הצהרות כאלו. זה לא הופך אותן להצהרות חכמות, וזה בטח לא הופך את האיש שמצהיר אותם לאדם אחראי; זה הופך אותו למחרחר ריבים ואדם לא ראוי, שמתבטא בחוסר זהירות ובבוטות.

הריצה לפתרון הקל של מציאת אויב משותף כמקפצה למירוץ הארצי ומיתוג עצמי כ"מנהיג" שבחר לעצמו חולדאי היא לא פחות מחרפה לישראל. הסיבה שהוא בחר בה היא שהוא לא מוכן להשקיע את זמנו בבניה עצמית, ביצירת חזון, בגיבוש תמיכה ביצירת תקווה.

חולדאי בחר בדרך הקלה ולכן הוא עזר לי לקבל החלטה קלה – לא לתמוך בחולדאי.

נערך על ידי רביב נאוה
תגיות: , ,

19 תגובות

  1. שושי פולטין :

    הפוסט הזה אינו נכון משלושה טעמים:
    1. לרון חולדאי יש כאן עניין כראש עיר, משום שבעקבות חוק נהרי, נדרשות הרשויות המקומיות לתקצב את החינוך העצמאי . עדי אלדר ,אמר כי מדובר בתקדים, אשר לא זכור כמותו בישראל. "זוהי הפעם הראשונה שבה נקבע בהסכם קואליציוני סעיף שיבוא על חשבון כספי הרשויות המקומיות. אם ברצונה של הממשלה לקדם חוק שהוא תוצאה של הסכם קואליציוני, אז אנא, לא על גבן של הרשויות המקומיות אלא ממקורות ממשלתיים"
    ראה גם בקישור כאן: http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?itemNo=834216&contrassID=2&subContrassID=6&sbSubContrassID=9
    כותב איתן אטיה מנכ"ל פורום 15 הערים הגדולות –
    "אין דרישה מוצדקת ומעוררת אהדה יותר מהדרישה לשיוויון בהשקעה בילדים, ולכאורה, זה כל מה שדורשים תומכי "חוק נהרי". אבל רק לכאורה. השיוויון המבוקש הוא שיוויון רק בקבלת כספים ועל שיוויון בחובות אין מה לדבר".
    הטענה היא ש 400 מיליון שקל, שמתקצבים עתה בתי ספר ממלכתיים, יועברו מכספי השלטון המקומי לבתי ספר עצמאיים שאין עליהם פיקוח מכיוון שהם אינם מוכנים לפיקוח של המדינה, הם אינם מוכנים להתחייב לתכני לימוד מינימאליים…
    כל קבוצה שמעוניינת תוכל לפתוח בית ספר פרטי שילמד רק מה שהיא מאמינה בו ולדרוש לתקצב אותו,
    תחנך כאוות נפשה ללא תודעה אזרחית אחראית, בלי קריטריונים, בלי פיקוח מקצועי, מנהלתי או בטיחותי ואפילו בלי לבדוק לאן הולך הכסף. חינוך עצמאי לכל.
    "הדרישה שהרשויות המקומיות יחויבו לממן כל מערכת שכזאת ולאפשר לה ליהנות מכל העולמות אינה הגיונית, אינה מוצדקת, ומסוכנת לילדי החינוך הממלכתי – ילדיהם של הרוב המוחץ של אזרחי ישראל…."

    2. הנקודה השנייה נמצאת במינון.חה"כ גפני מדבר על 30,000 (!) בחורי ישיבה (אמר זאת בכנס החינוך בתל אביב), אתמול שמעתי ברדיו את חיים רמון מדבר על 60,000 בעלי פטור משרות צבאי.
    אני ממש לא בקיעה במספר הנכון ובכל מקרה מדובר במספרים עצומים שהם אלה אשר מעוררים את התרעומת. הרעיון המקורי של בן גוריון דיבר על 400 בחורי ישיבה שתורתם אומנותם מתוך 600,000 אזרחים. בהקבלה היינו אמורים להגיע היום ל 4000….
    כמה סטודנטים ומרצים להיסטוריה ולמדעי הרוח בכלל יש היום בכל האוניברסיטאות? כמה מהם לא שרתו בצבא? כמה מהם נסמכים על שולחנה של המדינה לכלכלתם?

    3. אותם מרצים וסטודנטים להיסטוריה , ואנשי רוח בכלל אותם אתה מנסה להביא כדוגמא, מגיעים לעיסוקם לאחר שרות צבאי, לאחר שלמדו את לימודי הליבה וקיומם חשוב לקיומנו כעם בדיוק מאותה סיבה שחשובים אנשים שתורתם אמונתם "כי ללא לימוד תורה והספרים הקדושים לא תתקיים מדינת ישראל". ושוב חזרתי למינון.

  2. נדב פרץ :

    שושי:
    לעניין סעיף 1: ראשית, לא נשמע לי סביר שמעולם לא היה הסכם קואליציוני שהטיל עלויות על הרשויות. בכל מקרה, כל ממשלה מקבלת עשרות החלטות שמטילות עלויות על הרשויות: החל מקביעת גובה הארנונה ועד קביעת תקנים לבתי הספר ושירותי הרווחה. האם גם הקביעה של כמה מאבטחים צריך בביה"ס היא לא לגיטימית, כי היא 'מטילה עלויות על הרשויות'?

    שנית, לא ברור לי מה הבעייתיות הגדולה בדרישה מהעיריות. כל מה שדורשים מהן הוא לממן את החרדים באותו אופן שבו הן מממנות את התלמידים בחינוך הממלכתי.
    יש לך בעיה עם תכני הלימוד בחינוך העצמאי? טיעון מצויין. מה הקשר לתקצוב?

    2. המספרים שאת נוקבת הם מספרים של 'תורתם אומנותם'. אין לזה קשר לחינוך העצמאי או ללימודי הליבה.

    3. כלומר, אם החרדים היו משרתים בשירות צבאי ואז נסגרים בכולל – הכל היה בסדר מבחינתך?
    מה הקשר של שירות צבאי כאן? האם שירות צבאי מכשיר כל התנהגות?

  3. ק. טוכולסקי :

    רון חולדאי משרת את בעלי ההון. מפעם לפעם צריך להטיל רפש במישהו כדי שאף אחד לא יכעס דווקא על בעלי ההון. החרדים הם היהודים של מדינת ישראל. הם לא מזיקים לה כמו 20 המשפחות או הספקולנטים של הבורסה אבל הם לובשים שחור ומדברים יידיש.

    כל זה לא אומר שלחברה החרדית אין בעיות וגם לא אומר שלא צריך לבוא בדרישות כלפי החברה החרדית. כחלק מהחברה הישראלית.

    פשוט לא צריך לעשות את זה בפופוליזם גס וזול כמו רון חולדאי שבטח זומם לו איזה קדנציה בכנסת ביחד עם שונאי החרדים ומשרתי העשירים.

  4. שושי פולטין :

    אין כאן כתב הגנה על רון חולדאי! מה שקרה כאן, ואני אומרת זאת לצערי הרב, הוא שאותם דברים נאמרים שוב ושוב ללא אוזן קשבת. רון חולדאי חרג כאן , על פי הצהרתו ממה שמקובל, בהיותו בוטה וסוף סוף מישהו שמע, שלא לומר הקשיב.
    אני גם באה לומר שיש בעיה במימון על ידי הרשויות את החינוך העצמאי אשר לא נתון לפיקוח – לדוגמא: בחינוך העצמאי מלמדים בכיתות קטנות והרשות מממנת אותם בעוד שבחינוך הממלכתי היא מממנת כיתות גדולות בלבד.
    אגב, הייתי בכנס, שמעתי את רון חולדאי , שמעתי גם את הרב שי פירון בפאנל באותו נושא. הם אמרו את אותם דברים . השאלה מה וכיצד פרסמו.
    ראו פוסט –
    http://www.blacklabor.org/?p=19024

  5. הראל לייבוביץ :

    רון חולדאי היה מספיק אמיץ כדי להגיד מה שרבים חושבים ומפחדים לומר.
    אני חושב שהפעם כל מה שאמר רון חולדאי, הוא צדק.

  6. עמית-ה :

    אני חושב שחולדאי ממשיך להכות בחלשים ומגלה תכונות פאשיסטיות שהיו מזכות אותו במושב בתנועת שינוי.
    לפני כמה חודשים היו כאן דיונים מעמיקים בנושא החינוך האליטיסטי של העשירים והחילוניים. חינוך שאין בו לא לימודי ליבה וכולו בנוי על חנוך לנער כדרכו = החינוך ה"דמוקרטי" או כפי שאני מעדיף לכנות אותו החינוך הפרוגרסיבי מביתם של ס.א. ניל ויאנוש קורצ'אק (ישנם בטח עוד שאינני מכיר).

    אני מעדיף למצוא פשרות עם החינוך החרדי/חרד"לי לטובתם ולטובת החברה.
    אני חושב שהנושא הכי חשוב הוא חברה ודמוקרטיה מה שקרוי אזרחות, נושא שמזניחים בכל הזרמים.
    בנושא הקבוע של השתלחות בתורתם אומנותם שאינם מתגייסים ואינם עובדים – אינם מתגיסים כי אין מסגרת של שירות לאומי והמדינה פוטרת אותם לכן זאת אחריותה. אינם משתתפים בכוח העבודה, ואם היו רוצים לעבוד יש עבודה? ואילו הייתה עבודה האם הייתה יכולה לפרנס אותם?
    התשובה לשתי השאלות שלילית.

    סיכום, חולדאי מתאים לסוציאל – דמוקרטיה כמו נעל ספורט לסנפיר של דולפין.

  7. ערן :

    המאמר הנ"ל לא פחות פופוליסטי מקריאתו של רו חולדאי משני טעמים:

    1. הנסיון להשוות את לימוד ההיסטוריה או כל תחום אחר מלימודי מדעי הרוח (בהם גם נכלל החוג ללימודי מקרא שתמצא בכל אוניברסיטה מכובדת) למערכת החינוך החרדית הוא פשוט מגוחך. זו מערכת שראויה לכל הביקורות שמשמיעים עליה. היא מייצרת ומעודדת בורות ועושה עוול איום לעולם הרוח היהודי.
    2. היהדות והחוכמה ההלכתית אינם נחלתם של החרדים בלבד. הכותב משתמש באותה רטוריקה של הפוליטקאי החרדי המצוי. בכל פעם שמשהו מעז להעביר ביקורת על הממסד החרדי ועל התנהלותו הבזויה מיד הופך להיות אויבה של היהדות וכמי שמתנגד לצביונה היהודי של המדינה. מי מינה אותם להיות שומרי הסף? ומדוע הכותב (שלפי מה שאני מתרשם איננו חרדי) נופל בדיוק למלכודת הזו? למרות שאני מסכים עם הטענה הבסיסית, שלא זו הדרך לצבור פופלריות, אני ממש לא מסכים עם כך שרון חולדאי לא רואה ערך בשימור צביונה היהודי של המדינה. כמוהו גם טומי לפיד ז"ל בזמנו. שלמרות ביקורותו הערסית נגד הממסד החרדי ראה ערך בשימור הצביון היהודי של מדינת ישראל. אולי מכיוון שהחוג להיסטוריה מצטמצם בקצב מדאיג אין מי שיזכיר לנו שמייסדיה והוגיה של מדינת היהודים לא היו עוטי שחורים ושמירת מצוות הייתה מהם והלאה… וראה זה פלא, קמה לה מדינה יהודית.

    לסיכום, רון חולדאי, כמו הרבה פולטיקאים אחרים, מטיף לסובלנות בכיכר אבל לא מהסס להשמיץ ציבור שלם וכרגיל במחוזותינו לא מסתפק בביקורות לגופו של עניין. אך טול קורה מבין עינך, האם הספקת להכיר קבוצה גדולה כך כך של רואי חשבון לעתיד?

  8. דקל :

    1. אין קשר בין לימוד אזרחות ולימודי הליבה בכלל לבין הבעיות שיש למדינת ישראל עם המגזר החרדי, וכיודעים מה לומדים בשיעורי אזרחות לתיכון העובדה הזאת רק מתחזקת.

    2. לחבוט בחבר שצריך לקרב לא מקדם את הפיתה-רון

  9. איציק יאפ :

    יש לי רעיון, למה שלא נכריז על כל "מאמיני כלכלת השוק החופשי" כאויב משותף?

  10. דקל :

    לאיציק: רעיון גרוע ומ-ע-ו-ל-ה.
    צריך להכריז על מי שחושב שמותר לנצל עובדים, לשנוא יהודים, לרצות את הפסקת קיומה של מדינת ישראל, לכפות אורחות חיים בצורה מוגזמת – כבר פלוגתא או אויב (תלוי מי זה).

    אבל שמאל אינו יכול להיות מבוסס שנאה.

    אצטט את יניב והספרי בחלק שאני מסכים ומזדהה:

    "ימני הוא שמרן. פטפטן. פולמוסן. מתנגד. בעיקר לכל שינוי. שמאלני הוא מהפכן. מעשי. פורץ דרך. מעז ומנצח. הימין מאמין שאם הקיים יימשך לנצח, כולנו ניגאל מידי שמיים. השמאל מאמין שאנחנו חייבים לגאול את עצמנו, בעצמנו. זו הסיבה שהציונות היא שמאלנית".

    ואני באופן אישי בעד כלכלת שוק חופשית ככלל.

  11. איציק יאפ :

    אה, אני לא רוצה לחטוף את הדיון על דבריו של חולדאי, רק ציינתי שאם זה עובד לחולדאי, למה שזה לא יעבוד לנו (אלה המאמינים כי זכויות וכבוד האנשים חשובים יותר מהכלכלה)?

    אחרי הכל, איך שאני רואה את זה, יש כמה קרבות שאנחנו יוצאים בפשרה או לפעמים ניצחון קטן, אבל אנחנו בהחלט מנוצחים במלחמה הזו.

    הי, אני רואה פה בעבודה שחורה יותר ויכוחים ביננו לבין עצמינו על עצמינו ועל מי שמייצג אותנו, מאשר איחוד דעות למטרה משותפת…

    אבל הערה: "כלכלת השוק החופשי" זה שם קוד לכלכלה נטולת התערבות ממשלתית המבוססת על הפרטה תודעתית. "כלכלת שוק חופשית" זה תיאור שבו המששלה נותנת לעסקים להיות אבל לוקחת אחריות על אזרחיה, לא? גם מבחינה לשונית "חופשי" מתייחס כתואר לשם "שוק" וחופשית מתייחס לכלכלה…

  12. פרופ' לייבוביץ ב"הארץ" :

    http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1167738.html

  13. רביב נאוה :

    דקל,
    להערתך בתגובה 8:
    ללימודי הליבה ולימודי האזרחות יש קשר הדוק ליחסים בין חרדים וחילוניים, וכשיודעים מה לומדים בשיעורי אזרחות – העובדה הזאת רק מתחזקת (אגב, האם אתה יודע מה מלמדים בתכנית הלימודים באזרחות?)

    עבוד התלמיד החילוני, שיעורי האזרחות הם לפעמים המקום הראשון ואולי היחיד שבו הוא לומד מי הם החרדים בכלל ושהם יותר מסתם אנשים עם כובעים מצחיקים.
    עבור התלמיד החרדי – לימודי אזרחות (ולא חשוב באיזה שם תקרא להם) צריכים להקנות כישורי-חיים בסיסיים שבלעדיהם קשה להסתדר במדינה דמוקרטית.

  14. דקל :

    ואני חשבתי לתומי שהחרדים יודעים להסתדר במדינה דמוקרטית הרבה יותר טוב מהחילוניים.
    הם מצביעים יותר, מקבלים חלק יותר משמעותי מהקצבאות.
    אם הייתי מעט ציני הייתי אומר שהם צריכים ללמד אזרחות את החילוניים…

  15. דקל :

    מדברי ליבוביץ:
    החינוך הישיבתי מדכא את חירות הרוח ומכבה בנפשו של הנער (הממוצע) כל זיק של חשיבה ביקורתית עצמאית. הלימוד בישיבה, בעבור רוב הלומדים בה, הוא במידה רבה אנטי-תזה של חשיבה והסקה מדעיים, שהם הבסיס ליצירת כל ידע אנושי בעל תוקף.
    לא נכון – החינוך הישיבתי מעודד חשיבה לוגית הרבה יותר מהחינוך החילוני ורואים את זה באופן מפורש כאשר נתקלים בתלמידים חרדים במוסדות חינוך; כללי הלוגיקה נקראים בהלכה "מידות".

  16. נגה תדמר :

    תזכורות קצרות לעניין החילוני והמצב החרדי.

    האוניברסיטה חוקרת, את האדם והיקום כולו, והיא חופשית בדעותיה. הדת משננת, את כתבי הקודש שלה. והכלל לפתח חטאת רובץ, מכַוֵן לפונדמנטליזם, שיש תמיד סכנה שתשוב ותחזור אליו.
    והרוח החופשית, שקדמה לדת (במובן של הדתות המונותיאיסטיות), גרמה, מעצם טבעה, וזה הרי היה המהלך בהיסטוריה, לצמצום הפונדמנטליזם, גם בדת עצמה. ומכריחה אותה, בכל פעם מחדש, להתמודד בתביעה של החברה האנושית להיות חופשית.
    למה במובן זה היהדות, אצל החרדים האורתודוכסים, היא הגרועה שבדתות, זה כבר עניין לסמינריונים רבים וארוכים. מי שרוצה יכול להתחיל בקריאת "מקבילים נפגשים" של אהוד לוז, וכל מקום שמזכיר את המשולש ההיסטורי: אחד העם, ברדיצ'בסקי, ברנר.

    אני, לפיכך, ממש לא מסתפק בשעורי האזרחות, שילַמדו שהחרדי הוא יותר מחובש כובע מצחיק. (יותר במה? בקנאות הבריונית, בחשכנות האנטי פמיניסטית?). ממה ששומעים בכל פעם על ביה"ס והחינוך בו, ותוכנית לימודי האזרחות בפרט, אני מפקפק במידת הצלחתם להתמודד עם השאלות הקשות באמת של דת ומדינה. ואולי מעצם היקפם, שיעורי האזרחות אינם המקום לברור היסטורי ומחשבתי בנושא.

    לימודי ליבה?
    הבעיה היא כמובן מה תיתן ההסתפקות ר ק בליבה. ממתי נעשינו תומכים בהחזרת שיטת הגילדות – המכוונת ללַמד את החניכים מקצוע בחיים ותו לא? אזרחות הם יתחילו ללמוד יום אחרי שיגיע המשיח, ואנגלית ומתמטיקה, כדי שיישארו בגטאות שלהם: הנשים בתאים מבודדים בחברות התכנות, והגברים בח"א שהתחייב לא להפגיש אותם בשום דבר שמפריע לאמונה באורח חייהם, ויעורר בהם מחשבות על אורח חיים שונה משלהם.

    וגם-
    האמנם התלמיד החילוני הוא כל כך מטומטם, שאחרי שנתיים שלוש לימוד בתיכון, של היסטוריה יהודית, תולדות הציונות ומדינת ישראל, הוא שומע ויודע על החרדים, לראשונה, רק במשך כמה שעורים מעטים באזרחות? הוא לא חי במדינה הזאת, ורואה טמבלביזיה ללא הפסקה? הוא לא ער לוויכוח האינסופי בין אמונה תמימה והתנהגות חוליגנית, שלא לדבר על להטוטי הפוליטיקה?

    את הנושא המנקר, מהי נקודת הכובד שתאפשר שינוי המצב לא ניתן כמובן לפטור בכמה הערות. אבל מניסיוני, כדאי גם כדאי לדאוג למצבה של תפיסה חילונית רדיקלית, לעצמנו- ובכלל במדינה.

    בקשר לכך, ובהמשך לסמינר והביבליוגרפיה שהצעתי לעיל כדאי להזכיר לכל מי ששכח: האתוס המכונן של מדינת ישראל בא ממקור אחד ואחד בלבד- המהפכה הלאומית חילונית (בעברית: ההשכלה והציונות) שעיקרה במאה ה-19. ויסודה: שלילת הדת כבסיס שבלעדיו אין קיום ליהודים כאומה. אולי במקום "אינו דומה מי ששונה מאה פעמים, לשונה מאה ואחת" נקרא בוקר וערב פסוק זה מן האתוס: היהודי החדש יכול להוציא משפט כלבבו על האמונות והדעות שהנחילוהו אבותיו, בלי שיירא פן יינתק על ידי זה הקשר בינו לבין עמו. (אחה"ע, כמובן). זה בדיוק ההיפך מ"אין ישראל אומה אלא בתורתן", שטבע רס"ג אלף שנה לפניו.

    טוב, זה נעשה קצת ארוך מידי. את דעתי על ההתחכמות לייחס למושג, השגור בדתות בכלל, "קדושה", ואחותו התאומה שנשכחה בפינה אפילה- הטומאה, ערך חינוכי (?!), ועל ה"מידות" כלוגיקה מפוארת, נדחה לפעם אחרת.
    נגה תדמר

  17. רביב נאוה :

    דקל (14),
    אתה מבלבל בין אזרחות לפוליטיקה.
    יש הבדל גדול בין ארגון כח פוליטי להבנה כוללת של מהי אזרחות, מהי מדינה ואיך חיים במסגרת כזאת.

  18. עמית-ה :

    ליבוביץ' הוא איש מבריק ומעניין וגם המתודה המדעית מעניינת, בעיקר הניסיון שלה להינתק מתכונות אנושיות.
    על זה הוגה דעות חכם אחד אמר בערך כך: התנהגות חברתית-כלכלית היא מסובכת, והבנתה מעייפת מבחינה מחשבתית. לכן אנחנו דבקים, כטובע הנאחז בקש, באותם רעיונות המובנים לנו. זהו גילוי מובהק של אינטרס שמור, שכן אינטרסים שמורים המצויים בעולם הדעת מוגנים בחרדה רבה, יותר מכל אוצר אחר. בשל כך נחלצים אנשים לעיתים תכופות מאוד, במעין להט דתי, להגנה על מה שטרחו כל כך ללומדו. צריך למצוא שם לרעיונות, הזוכים בתקופה מסוימת להערכה יתרה רק משום שהם מוכרים. כדאי ששם זה ידגיש שהתקבלותם הנלהבת צפויה מראש. לכן נקרא להם "חוכמה מקובלת". אפשר לכנותם גם מוסכמות או דעות אופנתיות.
    החוכמה המקובלת אינה נחלתה של תפיסה פוליטית מסוימת. השונה והמפריד בין אלו המכונים "סוציאליסטים" לבין אלו המכונים "קפיטליסטים" אינו גדול ביותר. מדובר בעיקר בהדגשים דקים.
    ה"קפיטליסט" נוטה על פי מזגו והאינטרס האישי-כספי שלו לדבוק בתיאוריות מוכרות וממוסדות.
    "הסוציאליסט" יוצא מתוך להט מוסרי ותחושת צדק, שאותם הוא יוצק אל תוך הרעיונות המוכרים והמקובלים עליו. הרעיונות שמטפחים שניהם שונים, אבל בשני המקרים מדובר ברעיונות שהם יותר מקובלים מאשר בדוקים. שני הצדדים כופרים בכל חתירה רצינית לעבר מקוריות. לא פעם ההכרזות "יש לתור אחר רעיונות חדשים", משמשות תחליף לחיפוש רעיונות כאלו ובדיקתם.
    ג'ון קנת גאלברייט.

    או במילים אחרות המרחק בין בני האדם חרדים וחילוניים לא גדול.
    ואם לצטט את אישתי אז: "לאכול חזיר ביום כיפור זה בדיוק כמו לצום (אבל ההפך)".

    אני לא אוהב כפיה דתית כמו שאני לא אוהב כפיה חילונית סטייל לפיד חולדאי ועוד.
    למרות כל האיומים הדמוגרפיים והתרבותיים יש היום חופש אישי גדול יותר מאי פעם.
    ההשפעה של החרדים מחוץ לשכונות שלהם קטנה יותר משהייתה לפני שנות דור.
    לכן אני לא חושש מהחרדים, אני חושש מהתלהמות חולדאית בגלל השיטחיות האופנתית והמקובלת שלה.
    אני חושש שעוד פעם נראה את חיילות השנאה של לפיד צועדים ברחובות ואני עדיין זוכר שהוא התחיל כשונא "שלומניקים" (מה שהוא כינה מאפיה שמאלנית).

  19. דביר :

    מילים כדורבנות

השארת תגובה

חשוב: בקרת תגובות מופעלת ועלולה לעכב את תצוגת תגובתכם. אין סיבה לשלוח את התגובה שנית.

עקב תקלה טכנית האתר נופל וקם לסירוגין.

אנו ממליצים להעתיק תגובות (קונטרול+סי) לפני שליחתן, כדי למנוע מפח נפש אם האתר נופל בדיוק אחרי שהשקעתם בתגובה ארוכה.