חיפוש

חיפוש לפי מילות מפתח

פוליטיקאים, בואו לבדוק את הכוח הפוליטי של האתר שלנו

ארכיון

כוח לעובדים – ארגון עובדים דמוקרטי

מחאת האוהלים – האתר הרשמי

מגזין חברה

אירועים בשבוע הקרוב

אומרים לנו שיש מס אחר

יעקב נאמן, החלת חוקי ההלכה אינה מתאימה לנו

נושאים איכות השלטון, משפט ופלילים, תא אופק ב 9.12.09 6:06

שר המשפטים יעקב נאמן נאם בכנס רבנים ודיינים שנערך אמש בירושלים, וקרא להחזיר עטרה ליושנה. "צעד אחר צעד ננחיל את חוקי התורה"
מאת: דור בלוך ואייל אוסטרינסקי

האיום על הצביון הדמוקרטי של מדינת ישראל ועל אורח החיים של הרוב החילוני, המסורתי והלא יהודי, קיבל אמש שם, פרצוף וביטוי מפורש כאשר שר המשפטים יעקב נאמן קרא להחיל את חוקי ההלכה ודין תורה, כמשפט המחייב במדינת ישראל, ואף פירט כי הדרך הנכונה לעשות זאת היא צעד אחר צעד בשיטת הסלמי. קריאה זו מהווה דגל שחור מתנוסס, כנגד ערכי הדמוקרטיה הישראלית.

אנו כסטודנטים למשפטים וחברי תא אופק הזדעזענו מהתבטאות גרוטסקית זו של שר המשפטים. דבריו מהווים איום מהותי על הדמוקרטיה הישראלית ועל ערכי היסוד שעליהם היא בנויה.  התבטאות זו חמורה במיוחד כאשר מדובר במינוי "מקצועי" שנעשה על ידי ראש הממשלה, מכיוון שעמדותיו לא הועמדו למבחן הבוחר. לכן לא ראוי, ששינוי כה דרסטי בתפיסות היסוד של המשטר הישראלי יוצע ויובל על ידו.

איננו בקיאים די הצורך בדיני המשפט העברי, אך אנו מבינים, שאי ידיעת החוק אינה פוטרת מעונש, לכן, כדי להימנע מהסתבכות מיותרת עם החוק, אנו מעוניינים להפנות אליך מספר שאלות, אשר הופכות לאקטואליות כאשר שר משפטים בישראל מציג עמדה זו.

אחי מתעקש לעבוד בשבת. לטענתו, השכר טוב יותר וזה מאפשר לו להשקיע את הזמן במהלך השבוע בלימודים.  דין תורה קובע כי יש להמיתו, האם אני מחוייב לעשות זאת בעצמי? האם אני יכול לארגן שמישהו אחר יעשה זאת במקומי?  תראה, אנחנו מאוד אוהבים אותו, יש סיכוי לשלם קנס במקום?

גם בנוגע לאחותי בת 18 עולה סוגיה בעייתית. היא בוגרת תיכון עיוני בהצטיינות, חיילת מוערכת בחיל הים ובעלת כישורי ניקיון ובישול ברמה גבוהה. לפי דין תורה, מותר להוריי למכור אותה לעבדות. מה לדעתך יהיה מחיר טוב עבורה?

אם כבר, אם נלך בשוק מחנה יהודה בירושלים, נפגוש באדם אשר לובש בגד שעטנז. לפי דין תורה, חובה לפשוט את בגדיו מעליו. אם לא נעשה זאת עלינו להסגיר את עצמנו למשטרה משום שלא עשינו זאת?

לדעתינו במאה ה-21, בעוד כבודו של המשפט העברי במקומו עומד, לא ראוי שאדם יוכל למכור את בתו לעבדות, לא ראוי להוציא בני אדם להורג בגין עבירות על חוקי דת ולא ראוי להשליך לפח האשפה מאות שנים של ניסיון מצטבר בבניית משפט אזרחי, שעליהן מושתת המשפט הישראלי.

המחברים הם חברי תא אופק וסטודנטים למשפטים באוניברסיטה העברית.

נערך על ידי לקסי
תגיות: , , , ,

10 תגובות

  1. נעמי ט :

    דין תורה, משפט עברי, הלכה – כולם מושגים כלליים ביותר.

    עשה לך רב – עיקרון יהודי שמאפשר לפלוני לבחור ברבני המזרחי ולאלמוני ברבני האגודה.
    (בעיקרון – גם פלונית ואלמונית יכולות לבחור. בפרקטיקה – אה אה).

    אז מה זה – דין תורה, משפט עברי והלכה לפי נאמן? רבנות המזרחי או רבנות האגודה?

    לכאורה, הרב הפוסק הלכה, עושה כמעשה השופט שמפרש את החוק וקובע תקדים.

    אלא שבמשפט החילוני, הבדלים מהותיים ועקביים בעלי פן אידיאולוגי ברור, בין שופטי טבריה לשופטי צפת, מחייבים את המחוקק לעשות מעשה ולהבהיר את כוונתו.

    האזרח במשפט החילוני גם לא בוחר לעצמו את השופט – והסיבה ברורה (כך יש לקוות).
    בעניינים אזרחיים יכולים הצדדים לבחור בורר חיצוני, אבל פסיקתו מקבלת תוקף רק באישור בית משפט.

    אז על מה בעצם מדבר הרב נאמן?
    מה באמת מסתתר מאחורי הדברים שלו?

    חלק מהעניין הוא הבורות החילונית, שלא יודעת להשיב לאיש כ"גמולו".

    ויפה עשו הכותבים שערבבו בדוגמאות שהביאו דיני דאורייתא עם דיני רבנן, למרות הצהרתם ש"אינם בקיאים די הצורך בדיני המשפט העברי".

  2. נעמי ט :

    הבהרה –
    על פי התורה, המלך ממנה שופטים.

    מתישהו, לא ברור לי מתי, אבל כנראה כחלק מהוויכוח בין מזרח למערב (בבל וישראל, תקנו אותי בבקשה אם אני טועה), הלך והשתרש עיקרון "עשה לך רב", וביהדות הדתית הוא פועל עד היום.

    בשנת השמיטה האחרונה (לפני שנתיים) פרצה מלחמת עולם בין הרבנות החרדית לרבנות הכיפה הסרוגה, ואם אני זוכרת נכון, הראשונים נצחו.

    מעניין באיזה צד היה אז הרב נאמן, ומה יקרה בשמיטה הבאה. (בחירת הרב – הרבנות, איננה עניין של מה בכך, שמתחלף בהליך בחירות מסודר אחת לפרק זמן ידוע).

  3. עמרי אדומי :

    דור ואייל מהווים המחשה נוספת לעובדה כי הציבור "החילוני", או יותר נכון זה שאינו שומר מסורת הוא למעשה "העגלה המלאה". בעוד החזרת העטרה ליושנה כפי שמציע שר המשפטים נאמן תחזיר חוקים שספק אם רבים מהדתיים או החרדים יסכימו עליהם (ומה בעצם מתוכם יש ליישם – רק על כך תהיה מלחמת עולם בין כל הפלגים והזרמים), מזכירים לנו דור ואייל שהמשפט האזרחי הישראלי מבוסס על ניסיון והגות מצטברת שאיננה נגמרת בחומשי התורה, במשנה או בגמרא, אלא יונקת גם מהפילוסופיה היוונית, מהגותם של אנשי הנאורות ועד לתפיסות החברתיות הנהוגות כיום.
    באותה מידה, יכלו לשאול האם אני צריך לרצוע את אוזנם של כל התאילנדים במושב שלי…
    רק על השאלה עד כמה יושנה יש להחזיר יפרצו מלחמות עולם. יש הגורסים כי "חדש אסור מן התורה" ויש כאלו שיש להם אפילו רבה. לאיזה משפט עברי בדיוק מתכוון נאמן? בכך אני מצטרף לתגובות הקודמות המעלות את תהייה זו.

  4. נעמי ט :

    דרך אגב, מי שלומד את מסכת כתובה ומסכת גיטין, לא יכול שלא לתהות, מנין באו לשם המסורות והכללים, שאין להם אפילו רמז בתורה.

    התשובה נמצאת בחוקת אשנונה
    http://www.hofesh.org.il/freeclass/parashat_hashavua/03/07_mishpatim/1.html

    וראו גם חוקי אשנונה בויקיפדיה.

    בקיצור, חלק גדול מהלכות נישואין וגרושין, שנסמכים על המשנה והתלמוד, מקורם זר.

    ובאמת נשאלת שאלה, אם מסתמכים על משפט זר, מה עדיף? אשנונה או החוק הבריטי?

  5. לקסי :

    לע' (3)

    "יהושע בן פרחיה ונתאי הארבלי קבלו מהם. יהושע בן פרחיה אומר: עשה לך רב, וקנה לך חבר, והוי דן את כל האדם לכף זכות" (מסכת אבות, פרק א' משנה ו').

    לע' (4)
    מי שאמון על "משה קיבל תורה מסיני ומסרה לישראל וגו'" אינו מכיר בהשפעות חיצוניות. למאמינים אדוקים (ואיני יודע כמה אדוק הוא הפרופסור נאמן, אני יודע רק שהוא מקפיד במצוות שבין אדם למקום) ברי שהחוק העברי מקורו בהתגלות אלוהית והשאר פירושים. וגם "אם הראשונים כבני אדם אנחנו כחמורים".

  6. נעמי ט :

    פרופ' קסוטו ז"ל, היה אדם מאמין ושומר מצוות, וכך גם ילדיו ורוב נכדיו.

    זה לא הפריע לו לערוך מחקרים פורצי דרך, שהראו את ההשפעות של הסביבה על חוקי התורה.

    הוא התייחס לעובדה שהחוק בתורה אינו שלם, אלא מקוטע, ואינו עוסק בצורה שיטתית בכל תחומי החיים השונים.

    הוא הגיע למסקנה, שחוקי התורה משקפים את החידושים ביחס לנהוג למקובל ולידוע באותם ימים.
    (פירוש על ספר שמות).

    הרבנים באיטליה לא אהבו את זה.
    SO WHAT.

  7. נעמי ט :

    1. סליחה, תגובה 6 שלי.
    2. תודה על מראה המקום.

    ע'

  8. מיכאל לינדנבאום :

    יעקב נאמן,חשוד בפלילים לשעבר,וחלק מחבריו הפוליטיקאים,החשודים בהווה ,מעוניינים מאד ביועץ משפטי מטעם(חלש) ובחוקי ההלכה לפי פרשנותם,כדי לחמוק מכל חוק.
    סיסמתם הסמוייה:תנו לנו "לעבוד".

  9. יוסף :

    לפני כתיבת המאמר צריך לדעת מינימום של משפט עברי. אי אפשר למכור את ביתו שהיא סטודנטית בת 18. אמה עברייה ביהדות זהו סוג של נישואין, והוא נעשה רק עד גיל 12, כשבגיל 12 הוא או בנו מתחתנים איתה, ואם לא, היא יוצאת לחופשי (ממילא כיום שלא מתחתנים בגיל זה, לא יהיה כלל דין זה של אמה עברייה).
    כמו בכל משפט, גם משפט עברי הוא מורכב הרבה יותר, ויש ללמוד אותו היטב כדי לדעת כיצד הוא מתאים בצורה מדהימה למציאות מודרנית.

  10. חסוי :

    אתה צודק מאוד צריך פה מזינת הלכה כפי דרך היהדות

השארת תגובה

חשוב: בקרת תגובות מופעלת ועלולה לעכב את תצוגת תגובתכם. אין סיבה לשלוח את התגובה שנית.

עקב תקלה טכנית האתר נופל וקם לסירוגין.

אנו ממליצים להעתיק תגובות (קונטרול+סי) לפני שליחתן, כדי למנוע מפח נפש אם האתר נופל בדיוק אחרי שהשקעתם בתגובה ארוכה.