חיפוש

חיפוש לפי מילות מפתח

פוליטיקאים, בואו לבדוק את הכוח הפוליטי של האתר שלנו

ארכיון

כוח לעובדים – ארגון עובדים דמוקרטי

מחאת האוהלים – האתר הרשמי

מגזין חברה

אירועים בשבוע הקרוב

אומרים לנו שיש מס אחר

חנתון – איך הופכים קיבוץ לעסקת נדל"ן

נושאים חדשות, שיכון ושלטון מקומי ב 8.12.09 6:02

מסכת מעין קפקאית, זה התאור המתאים למה שחווים החברים בחנתון.  אולם בשונה ממקרהו של האזרח ק., שלא ידע מי מייסר אותו ולמה הוא מיוסר, הרי החברים בחנתון יודעים גם יודעים את זהות המתנכלים להם ואת המניע להתנכלות, המניע הוא מה שמשגע-את-בני-האדם. כסף
מאת: אורי מתוקי

בחסות תהליכים משפטיים ופוליטים וניצול הליכי הפירוק אליו נכנס קיבוץ חנתון מנסה רשם האגודות השיתופיות (משרד התמ"ת) ליצור תקדים להליך של פירוק קיבוצים. אנחנו קבוצה של בוגרי הנוע"ל החיים בחנתון מזה שבע שנים ומנסים לשקמו כקיבוץ נמצאים תחת איום ממשי בפינוי על מנת לאפשר את התקדים

ראשית כל, אבקש לחדד את השתלשלות העניינים בחנתון. גרעין הנוע"ל נקרא על ידי התנועה הקיבוצית, בהיותנו גרעין נח"ל, לפני שבע שנים, לעלות לחנתון על מנת להגדילו ולחזקו. הקיבוץ מנה 11 חברים בלבד שסירבו במשך 20 שנה, מיום הקמתו של הקיבוץ, לקלוט חברים חדשים ולחלוק את הנכס שברשותם. הופתענו לגלות שגורמי מדינה רבים שאמורים – לפחות כלפי חוץ – דווקא לתמוך במדיניות ההתיישבות בגליל תמכו בהשארת המצב כמות שהוא. התנועה הקיבוצית פעלה לשינוי המצב. היא מינתה וועד ממונה. משזה לא עזר, היא הסכימה להצעתו של רשם האגודות למינוי מפרק שיחליף את אסיפת החברים הסרבנית.

אלא שהמפרק החליט ללכת בדרך אחרת. פירוק במקום שיקום. וכך פועל המנגנון: לוקחים קיבוץ בתת-אכלוס וממנים לו מפרק מפעיל. המפרק מוכר את נכסיו הלכה למעשה או מוכר זכויות בנכסיו של הקיבוץ על מנת להחזיר חובות. למיעוט חברי האגודה מצטרפת קבוצה גדולה של אנשים, אותם מקבל המפרק לחברות. הללו קונים את חברותם בכסף בתמורה לזכויות קנייניות עתידיות בנכסים.

דגם זה יזלוג תחילה לכל הקיבוצים בתת אכלוס, לאחר מכן לקיבוצים ללא התאמה בין מספר הנחלות לחברים ולאחר מכן לקיבוצים נוספים אשר יקלעו למשברים כלכליים או חברתיים. מהלך זה משקף את הלך הרוח היום בידי גורמי מדינה שונים הרואים בהתיישבות העובדת מקור לעסקאות בלבד.

חברי הנוע"ל בחנתון לא מחפשים לריב עם איש ולא לכפות על איש אורח חיים זה או אחר. כל שביקשנו הוא להמשיך ולשמור על נקודה קיבוצית התיישבותית, במקום בו היא כבר קיימת,  תוך כדי עבודה במשק החקלאי ופעילות חינוכית ענפה בכל הסביבה.

קוראים יקרים עזרו לנו בכל דרך שתמצאו לנכון.

לסיפור כולו ולפרטים נוספים ניתן להיכנס לאתר: www.save-hanaton.co.il

נערך על ידי לקסי
תגיות: , , , , , ,

11 תגובות

  1. האם זה הסיפור כולו או רק גרסה, ומרושעת במיוחד? :

    עיינתי באתר ומצאתי דגימה אחת לגרסת הצד השני – התנועה הקונסרבטיבית.

    http://save-hanaton.co.il/wp-content/uploads/2009/11/Izhar-hes.pdf

    הנוער העובד נגד התנועה הקונסרבטיבית זה לא "הטובים נגד הרעים", כמשתמע מהטקסט למעלה, אלא טובים נגד טובים, דבר שקורה לא מעט במאבקים פוליטיים.

    רק לפני שבוע וחצי צעדנו כל המשפחה עם חניכי ובוגרי נוע"ל ועם קונסרבטיבים ביחד במרכז ירושלים (וגם עם הלה-פניסטים המגעילים של מפלגת אור, מה לעשות) בדרישה להחזיר את הכותל לכולנו

    ( תועדנו גם בווינט וגם בנרג' – אבא מרכיב ילדה בוורוד על הכתפיים
    http://www.nrg.co.il/online/54/ART1/972/190.html)

    אני מקווה להביא לעבודה שחורה ייצוג שווה גם לגרסה של התנועה הקונסרבטיבית, שותפה שלנו למאבק על מדינת הרווחה (למשל בהצבעתם בקקל נגד עסקת הפרטת הקרקעות)

    איתי

  2. סיון :

    כל כך הרבה פרטים לא נכונים בכתבה אחת.כל כך הרבה קישקושים.
    הנוער העובד בחנתון מעולם לא תרם דקה מהזמן שלו למען הקיבוץ.ב 7 השנים האחרונות הם חיים בחינם,בלי לשלם שכירות,וזאת על חשבון בני חברים וחברים חדשים שמחכים להיכנס.מן הסתם,מנסים להוציא אותם.המשמעות של לשקם קיבוץ היא לא לחיות על חשבון אותו קיבוץ בלי לעבוד או לתרום בכל דרך אחרת.
    הקיבוץ כבר מסתדר היטב,חוץ מהעובדה שהנוער העובד תקוע שם כמו עצם בגרון.
    כל כך מכאיב לי לקרוא את השטויות המפוברקות שנכתבו כאן.

  3. עודד :

    בואו לא נצייר את העולם רק בשחור ולבן, או לצורך העניין – אדום ושחור. כל הכבוד לתק"ם שרצו להציל את חנתון בזמנו, אבל הם רצו להציל רק את הפן הקיבוצי של המקום, ושכחו שמתחילת הדרך הקיבוץ היה ישוב קונסרבטיבי. החבר'ה החדשים שבאו, שהנוע"ל כל-כך אוהבים לכעוס עליהם, רוצים גם יהדות פלורליסטית/קונסרבטיבית וגם להיות קיבוץ – אמנם מופרט, אבל קיבוץ. ערבות הדדית, חקלאות, חינוך, אבל לא באופי של הנוע"ל אלא באופי אחר – יהדות ליברלית. גרעין הנוע"ל לחנתון, אתם מוזמנים להתקבל לחברות, כל אחת ואחד בפני עצמו, ולהשתלב בקרב 30 (!!) המשפחות שהן עכשיו הקיבוץ. נדמה לי שאתם לא הצלחתם להביא מספר כזה בשבע השנים שאתם שם…

  4. לסיון ולעודד :

    מוזמנים מאוד לכתוב מאמר תגובה. ר' תגובה 1 שלי.

    איני מכיר את הפרטים ולא יכול לנקוט עמדה אך האשמת אנשי התנועה הקונסרבטיבית בתאוות בצע כסף? זה נשמע לי מאוד לא אמין.

    איתי

  5. מה רוצים הנוע"ל :

    אי אפשר לקיים יישוב , קיבוץ בגליל, בלי לעבוד בו ו/או בלי להקים בו משפחות.
    הנוע"ל מחפשים לריב, כי המחלוקת מזינה את תחושת הנרדפות שלהם שעוזרת להם לשרוד תחת משטר רודני בהתנדבות שבו איש אינו ממרה את פיו של החבר פסח.
    השארת חנתון בידי הנוע"ל תביא לחיסולו או השארותו כיישוב זעיר ובלתי רלבנטי, חסר כל סיכוי השרדות כמו אשבל ורביד שממשיכות להכיל אנשים בודדים שאינם מסוגלים לקחת אחריות על פרנסה ועל הקמת משפחה ולהסמך על קופת הציבור.
    זה לא העתיד – זה חיסולו.
    ההשמצות של מתוקי וחבריו נגד פעולת ההצלה של מרום והחייאת היישוב דינה להכשל ובצדק.

    רון

  6. יצחק :

    במדינה הנאו-ליברלית כביכול כל אחד חופשי לחיות על פי צו מצפונו. או "כל אחד חופשי לישון בלילה תחת הגשר" כפי שכתב משורר אמריקאי. התנועה המסורתית גם היא תנועה ליברלית. כביכול. במדינת ישראל אומרים לכל אחד – חיה כפי רצונך אף אחד לא כופה אורח חיים. אבל בפעול, באמצעים כלכליים, פוליטים ומשפטיים המדינה לא מאפשרת לשיתוף לחיות בתוכה. נשמע לי מוזר שצריך להעיף את חברי הנוע"ל (שכמה מהחבר'ה בתנועת הבוגרים שלהם הם ידידי הקרובים). נשמע לי נורא שבכל מקום שאנשים רוצים להתאגד, לחיות בשיתוף, לעבוד בחקלאות, לעבוד בחינוך, להתנדב – במקום לתמוך המדינה (הניאו ליברלית וקפיטליסטית) פשוט דורסת אורח חיים זה ולא מאפשרת אותו. חנתון הוא מקרה קטן שמעיד על האידיאולוגיה הצבועה של המדינה השמרנית כולה – אך ורק כסף. כך גם כנראה התנועה המסורתית, אך ורק כסף.

  7. יוסי ממשגב :

    אני מכיר את חנתון יחסית מקרוב, הסיפור שם הוא פשוט מאוד…
    מדובר בחבורה של אמריקאים שחשבו שהם יצליחו לעשות שם קיבוץ, כואב הלב להגיד אבל הם לא הצליחו!
    חוץ משתי משפחות שעוד עבדו אז היו 11 חברים שלא עשו כלום, פשוט התרגלו לחיות על חשבון הברון!
    אין פה טובים נגד טובים יש פה את האמריקאים שהתרגלו לחיות על חשבון הקיבוץ ואת חברי הנוע"ל שרוצים להפעיל במקום קיבוץ שיתופי, עכשיו באמתלה של קיבוץ "מתחדש" (או מופרט?!)רוצים לזרוק את חברי הנוע"ל לרחוב!
    שגיא מירום שהוא במקרה לגמרי גם הבן של גזבר הסוכנות(??!!) כן כן אותה סוכנות ששפכה כסף על חנתון במשך עשרות שנים ועכשיו רוצה אותו חזרה, פועל מתוך אינטרסים שמקדשים את ההפרטה ואת השוק החופשי, אני מקווה בשבילו שהוא יתעשת ויבין שמה שהוא עומד לעשות ייזכר לו לדיראון עולם!

  8. רועי מהדרום :

    חברי תנועת הבוגרים של הנוע"ל עושים עבודת קודש בשדה החינוך, אני בטוח יוכלו להצמיח קיבוץ מחנכים לתפארת בחנתון, אין סיבה לא להשאיר אותם שם!

  9. ראובן סמסון :

    אפילו אני כבר מוכן שהם יישארו פה, עדיף שיסלקו את XXXXXXXXXXXXX (צונזר)

    *** הערת מערכת ****
    ראובן סמסון, הבחור מהדרום והבחור ממשגב – כולם מאותו מחשב, מן הסתם אותו אדם המזדהה בשמות שונים. תגובות כאלו שיועלו לכאן בעתיד יימחקו, וכן השמצות אישיות.

  10. אורי מתוקי :

    לרוב אני לא נוהג להגיב בטוקבקים, ואולם ביחס לנאמר פה ברצוני לחדד מספר דברים.
    1. הנוע"ל הגיע לחנתון רק לאחר שהתנועה הקונסרבטיבית הרימה ידיה מהקיבוץ כך נאמר לנו במפורש ע"י הרב צבי ברגר שהיה אז אחראי על קהילות הצפון (לדבריו)
    2. אין לנוע"ל דבר כנגד התנועה הקונס' כתנועה, די הופתענו לגלות כי היא פועלת באופןשהיא פועלת בחנתון וניתן לשער כי "במשאל עם" קונסרבטיבי הניסיון לזרוק את החבר'ה שנמצאים שם שנים קודם לא היה עובר. מה גם שהיתה ועדיין ישנה חלופה של פשרה.
    3. לא כל המשתכנים החדשים קונסרבטיבים והמאפיין אותם הוא הרצון בחיים קהילתיים בממחירים נוחים (לא שזה לא מובן אבל השאלה למה באופן ברוטאלי כל כך)
    4. האשמה המוזרה שחברי הנוע"ל לא עובדים בקיבוץ היא ראשית לא מדויקת כי כל עוד ניתן להם הם עבדו בקיבוץ ורצו לעבוד. היא מוזרה כפליים בהתחשב בכך שהמשתכנים החדשים ממילא לא אמורים לעבוד בענפי הקיבוץ ובודאי לא חברי הקיבוץ שלמעט אחד מעולם לא עבדו בענפי המשק.
    5. לגבי המספר של המשפחות יכולנו ועודנו יכולים להביא רבים נוספים, הדבר נמנע בידי גורמי רבי כח.
    6. ולסיכום לאחר שמורידים את האמירות הלא נכונות, הלא מדויקות והלא רלבנטיות נשארים עם תקדים מסוכן שלא רק שיביא לסילוק חבר'ה צעירים אשר רוצים לקיים קיבוץ תוך עשייה חינוכית באזור, זהו גם תקדים מסוכן לכלל הקיבוצים שיתופים ומתחדשים.
    אשמח להרחיב על כך למעוניינים, במיוחד איתי בטלפון 054-6734484
    אורי מתוקי

  11. אייל :

    מדוע המגיבים לא מציינים את פועלו של מפרק הקיבוץ?כמי שמכיר ומוקיר את פועלן של שתי התנועות, איני מבין מדוע יורדים כאן להשתלחויות פראיות, ולא מזכירים המגיבים את מפרק הקיבוץ שמחולל תהליך הרה אסון. טוב יעשו חברי התנועות, אם לא יתנו למפרק לפעול ב"הפרד ומשול" כאילו מדובר בסכסוך שכנים, אלא יזכרו את כור מחצבתם המשותף- ציונות, התיישבות ופלורליזם, ויאבקו נגד מגמות ההון הפרוע הפוער את חברתנו.

השארת תגובה

חשוב: בקרת תגובות מופעלת ועלולה לעכב את תצוגת תגובתכם. אין סיבה לשלוח את התגובה שנית.

עקב תקלה טכנית האתר נופל וקם לסירוגין.

אנו ממליצים להעתיק תגובות (קונטרול+סי) לפני שליחתן, כדי למנוע מפח נפש אם האתר נופל בדיוק אחרי שהשקעתם בתגובה ארוכה.