חיפוש

חיפוש לפי מילות מפתח

פוליטיקאים, בואו לבדוק את הכוח הפוליטי של האתר שלנו

ארכיון

כוח לעובדים – ארגון עובדים דמוקרטי

מחאת האוהלים – האתר הרשמי

מגזין חברה

אירועים בשבוע הקרוב

אומרים לנו שיש מס אחר

הילדים הפליטים בבית סוהר, כי אין פתרון אחר

נושאים דעתעו"ס ב 27.08.09 6:10

מערכת עבודה שחורה גאה להכריז על טור שבועי חדש, מאת רלי קצב, עובדת סוציאלית במקצועה. בטור הראשון שלה, היא מביאה את סיפור ההתמודדות המייסרת של העובדים הסוציאלים עם ילדים פליטים הנכלאים עם הגיעם לארץ. ולפני הטור, מספר מלים על הכותבת

מאת רלי קצב / נושמת רווחה

רלי קצב, עובדת סוציאלית (M.A). שנים של עבודה ברחוב עם אנשים שחיים ברחוב וממנו. נוער וצעירים נשים וגברים חסרי בית ומשתמשים בסמים. אנשים שקופים, נעדרים מהשיח הציבורי, החברתי המקצועי. פעילות ומעורבות בעבודה עם מבקשי מקלט מאפריקה בישראל. שוטטות בחצר האחורית של תל אביב. במרכז הארץ ובפריפרייה. מעבר בין הרחוב למסדרונות האוניברסיטה. כל אלה לימדו אותי שאין גבול לשקיפות. שלפעמים אין גבול לאטימות. מדיניות של הדרה חברתית שנמשכת שנים משפיעה על כולנו ודוחקת אנשים אל השוליים החברתיים, הרגשיים והפיזים של ישראל. יש קשר הדוק בין קיומם של שוליים כאלה למדיניות חברתית וכלכלית של מדינת ישראל. אני מקווה להצליח לראות את הקשר, ולתת לו קול ובמה.

וכעת לטור

הילדים הפליטים בבית סוהר, כי אין פתרון אחר

ב 10 באוגוסט  התפרסמה הכותרת במוסף 24 שעות של ידיעות אחרונות. הכותרת אולי מעוררת פליאה, כעס ורוגז אצל חלק מהקוראים ואדישות אצל אחרים, אך לצערי ירדה מהר מדי מסדר היום.  ילדים ובני נוער קטינים שהגיעו לארץ בגפם כלואים כאן מאחורי סורג ובריח בכלא גבעון/קציעות, "כי אין פתרון אחר". כל חטאם- שברחו ממדינות המקור שלהם, איבדו את הוריהם בדרך והגיעו למדינת ישראל. מבחינת המדינה הם מסתננים.

אז מה קורה כאן באמת?

מי אמור לתת דעתו על כך? והאם אפשר לפתור אותנו בתשובה של "אין פתרון אחר"? ובעצם איך יכול להיות שלא ברור לנו מי מקבל את ההחלטות האלה ונותן עליהן את דעתו? "אין מקום אחר" כלומר, אין אלטרנטיבה לכלא. משמע מערכת שלמה של פקידי סעד מחוזיים וארציים, השירות הסוציאלי בשב"ס, ולצידם משרד החינוך ומשרד הרווחה שיכולים להחליט על פתיחת מעונות ופנימיות בפני עוד 40 ילדים ובני נוער כל אלה לא פועלים. הם טוענים כי זו החלטת ממשלה, כי הדבר באחריות משרד הפנים באמצעות רשות ההגירה ועוד כהנה וכהנה סיבות וצידוקים לכאורה הגיוניים.

תקנות העבודה הסוציאלית (להלן התע"ס) מגדירות את פקידי הסעד כעובדים סוציאליים שעברו הכשרה מיוחדת לשמש בתפקידם וממונים על ידי שר הרווחה. אלה, לפי משרד הרווחה, אמורים "לסייע לילדים ובני נוער בסיכון ולנקוט בכל הפעולות על מנת להגן על שלומם וביטחונם הפיזי והנפשי. פקיד הסעד נדרש להתערב ולפעול להגנתו של קטין הנקלע למצב של סכנה." (קישור לאתר משרד הרווחה: http://www.molsa.gov.il/MisradHarevacha/Youth/ChildrenAtRisk/YouthInDanger/)

הנוהל הוא פשוט וברור על פקיד הסעד לכתוב תסקיר לבית משפט על סמך שיחה עם הילד/ה נער/נערה, ולהמליץ על פתרון ראוי עבורו. כזה שלא יפגע בשלומו הפיזי והנפשי. לא צריך להיות איש מקצוע מנוסה כדי להבין שכליאה מאחורי סורג ובריח ללא סיבה מוצדקת יש בה משום פגיעה בשלומו הנפשי של הילד, לא כל שכן פגיעה בזכויות אדם בסיסיות. יתרה מכך, אנשי מקצוע מתחום הטראומה אף יוכלו לומר שאדם שחווה טראומה עלול לחוות מצב כזה של כליאה ומאסר כקטליזטור להעמקת השלכות הטראומה ויצירת פגיעה מתמשכת בשלומו הרגשי בהווה ובעתיד. שכן מצב כליאה משחזר את תחושת הפגיעה וחוסר השליטה של אדם על חייו, כפי שאלו נחווים במהלך אירוע טראומתי.

פקידי הסעד, בהיותם עובדים סוציאליים האמורים לפעול ברוח קוד האתיקה של העובדים הסוציאליים. קוד האתיקה מנחה אותנו, העובדים הסוציאליים, לפעול ל"הענקת זכויות ועזרה שווים לכל אדם.." (סעיף ב 3,"ערכי המקצוע") ועוד מנחה קוד האתיקה בסעיף ג'2 ל"הימנעות מאפליה, ופעולה נמרצת להכחדתה, בכל ההקשרים המקצועיים של העבודה הסוציאלית". (קישור לנוסח המלא של קוד האתיקה: http://www.socialwork.org.il/pages/ethics/default.aspx)   עובד סוציאלי שבשם נוהל או הוראה בוחר שלא להעניק שירות וטיפול למי שזקוק לו, משול בעיני לרופא שיסרב לטפל בחולה בשם נוהל או הנחיה. התנהלות זו אינה עומדת בכללי האתיקה והמוסר המקצועי.  כך שמעבר לשאלות ערכיות ומוסריות עולות כאן גם שאלות מקצועיות, בכללן גם שאלות אתיות שעליהן אמור לתת תשובה, שר הרווחה, כמי שאחראי על עבודתם של עובדים סוציאליים והמדיניות הרחבה על פיה הם פועלים. ניתן להבין אולי מדוע עובדים סוציאליים לא יכולים במצב הנתון לצאת כנגד החלטות המנהלים שלהם- אך חובה עליהם להשמיע קול, ולא לעצום עיניים.  והציבור, זה שהעובדים הסוציאליים כעובדי ציבור הם גם שליחיו, תפקידו כאן למחות- נגד החלטות שרירותיות, נגד פגיעה בזכויות ילדים ונוער, נגד פעולה שאינה אתית ואינה מוסרית.

נערך על ידי יוחאי
תגיות: , ,

17 תגובות

  1. אהרן לוינשטיין :

    שלום לגברת רלי קצב ( וגם ליוחאי)
    ההנחיה לעצור כל מסתנן לישראל – בכל גיל – באופן אוטומאטי הינה חוקית ומגובה משפטית ( גם באמצעות בג"ץ) . אין כל צורך בהסכמת עובד סעד למעצר. זה מתבצע מיידית בצו אלוף הפיקוד.
    אין כל שאלה מקצועית או תסקיר שהעובד הסוציאלי נדרשים לחתום עליו לצורך המעצר. לפיכך אין כל מעילה בתפקיד או פגיעה בערכי המקצוע וקוד האתיקה.
    כל מעמר שרירותי הינו מקומם. זכורים לשמצה המקרים של נמלטים מעיראק בתקופת סדאם חוסיין שישבו בכלא ממש (לא מחנה קציעות) יחד עם רוצחים שודדים ואנסים במשך שנים רבות. כל פניותיהם לארגוני זכויות אדם – לאו"ם, לצלב האדום, לח"כים, לאישי ציבור וכו' לא הועילו. בג"ץ קיבל את מעשי הכליאה ואף גיבה אותה בנימוקים משפטיים שתקפים לצערנו גם במקרה הזה.

  2. דניאל :

    אם הרוב רוצה לגרש עובדים זרים, זאת זכותה של המדינה, לא?
    זה התקבל בצורה דמוקרטית.

  3. דניאלוביץ :

    מתי החליט הרוב לגרש את כל העובדים הזרים בלי הבחנה?

  4. יהושע בן משה :

    הרוב רוצה לנצל עובדים זרים ולהחזיר אותם הביתה לאחר תקופה, וליבא חדשים במקומם. בחקלאות, בבניה, בטיפול בזקנים ונכים, במשק בית, בכל עבודה שאנשים לא נמשכים לבצעה.
    המדינה משטפת פעולה כקבלנית כוח אדם, בלי מחשבה יתרה.
    הפליטים רק נופלים למציאות זו.
    כל הכבוד לרלי קצב.

  5. רועי שהגיע אחר-כך :

    וממתי כל מה שהרוב מחליט הוא "דמוקרטי"? המבחן הוא לא רק בשאלה האם מדובר בהחלטה של רוב מול מיעוט, אלא גם במבחנים נוספים. מבחן עיקרי נוסף הוא האם למיעוט ניתן בכלל להשמיע את קולו. כשהרוב מקבל החלטה שנוגעת למיעוט שלא מתאפשר לו בכלל להשתתף בהליך (כי הנמנים עליו אינם אזרחים), אין בכך ולו בדל של דמוקרטיה.

  6. פליט ישראלי :

    גם ילדי ישראל נשלחים לבתי סוהר כי אין מקום אחר לשכן אותם, ואין פוצה.
    כנסו:
    http://www.mynet.co.il/articles/0,7340,L-3750701,00.html

  7. מרק ירקות :

    בכל פעם שאני שומעת על משהו הקשור לפליטים ולדרך בה המדינה שלנו מתייחסת לזרים, אני מתביישת.
    קשה לי עם העובדה שמדינה שלנו בבסיסה גזענית. אני תמיד תוהה מה היה קורה אם היו מגיעים פליטים לבנים – האם היחס היה אותו היחס שהפליטים מקבלים היום?
    עצוב מאד
    תודה לרלי שכתבה יפה!

  8. רועי שהגיע אחר-כך :

    מרק ירקות,
    לצערי, אני נוטה להאמין שכן. גם ל"לבנים" היינו מתייחסים בגזענות. עולים מארצות ברית המועצות לשעבר, שסבלו וסובלים מסטיגמות ביחס לזנות ואלכוהול, הם דוגמא לכך (וראי למשל עוד אספקט של העניין בפוסט הזה בחדר 404 – http://www.room404.net/?p=20901).
    נכון, זה לא אותו דבר, אבל זה מעיד עלינו משהו.

    אגב, פעם היה לנו פרצוף אחר. פליטים וייטנאמים שנמלטו מדרום וייטנאם אחר תום מלחמת האזרחים דווקא מצאו אצלנו, באדיבות ממשלת בגין, שערים פתוחים. ככה שיצר הישראלי אינו בהכרח רע מנעוריו.

  9. רונן, עו"ס :

    טור חשוב מאוד ולא רק מפני שהוא חושף מדיניות מעוולת ומנוולת שמנוהלת על ידי משרד הפנים. כפי שהוא מתנהל היום מקצוע העבודה הסוציאלית והעוסקים בו בישראל, עסוקים בעיקר בגיבוי מדיניות מסוג זו והענקת לגיטמציה וכיסוי מקצועי לכאורה להחלטות שמנוגדות ליסודותיו של המקצוע. גישה זו הופכת את מקצוע העו"ס לבלתי רלוונטי ללקוחותיו. לכן כדאי להבהיר אחת ולתמיד – לקוחותיהם של העובדים הסוציאליים אינם שר הפנים, מפקד משטרת ההגירה או מפקד הכלא. לקוחותיהם הינם אותם קטינים נזקקים, הכלואים כרגע, ולרווחתם עליהם לדאוג. נדמה לי שאף עו"ס שפוי לא ייטען כי טובתם של הקטינים מחייבת את כליאתם…

  10. הגר שקד :

    ברוכה המצטרפת, רלי, ותודה לך על הטור החשוב.

  11. רבקה קצב :

    עם ישראל במשך דורות רבים חיי בארצות הגולה, וזאת מכל מיני סיבות
    סוף סוף הגענו לארץ אבותינו . אסור לשכוח את העבר, הגלות, השואה . וכעם סגולה שנבחר מכל העמים עלינו לנהוג בצורה הומנית
    כלפי הזרים בארץ, כפי שמצווה אותנו התורה. ואנו מזכירים את המשפט:" כי גרים הייתם בארץ מצרים" כל יום בתפילות

    בתנ"ך היו אנשים שונים שנקראו "גרים" למרות שלא עברו כל תהליך של "גיור", הם גרו בארץ שהיא אינה ארץ מולדתם מכל מיני סיבות:
    "… וְשָׁכַחְתָּ עֹמֶר בַּשָּׂדֶה לֹא תָשׁוּב ת"
    • בראשית טו13: " ויאמר לאברם ידע תדע כי גר יהיה זרעך בארץ לא להם וע בדום וענו אתם ארבע מאות שנה ", דברים כג8: " לא תתעב אדמי כי אחיך הוא לא תתעב מצרי כי גר היית בארצו ", שמות כב20: " וגר לא תונה ולא תלחצנו כי גרים הייתם בארץ מצרים ", שמות כג9: " וגר לא תלחץ ואתם ידעתם את נפש הגר כי גרים הייתם בארץ מצרים " – בני ישראל לא קיבלו על עצמם את הדת המצרית.
    • בראשית כג4: " גר ותושב אנכי עמכם תנו לי אחזת קבר עמכם ואקברה מתי מלפני " – אברהם יצחק ויעקב לא קיבלו על עצמם את הדת הפלשתית או הכנענית.
    • שמות ב.22: " ותלד בן ויקרא את שמו גרשם כי אמר גר הייתי בארץ נכריה " – משה לא קיבל על עצמו את הדת המצרית או המדיינית.
    • דברים כח,43: " הגר אשר בקרבך יעלה עליך מעלה מעלה, ואתה תרד מטה מטה
    • דברים כ"ד, 19 "וְשָׁכַחְתָּ עֹמֶר בַּשָּׂדֶה לֹא תָשׁוּב לְקַחְתּוֹ לַגֵּר לַיָּתוֹם וְלָאַלְמָנָה יִהְיֶה"

    • אברהם יצחק ויעקב היו " גרים " כי עזבו את מולדתם באור כשדים ועברו לארץ שהייתה שייכת לכנענים ולפלשתים;
    • בני ישראל היו " גרים " במצרים כי הם עזבו את מולדתם והיגרו לארץ ששייכת לעם המצרי, למשך מספר דורות;
    • משה קרא לעצמו " גר " – אם מתוך הזדהות עם בני ישראל שהיו "גרים" במצרים, או מכיוון שהוא עצמו עזב את מולדתו במצרים – – ועבר לארץ ששייכת לעם המדיינים: לאחר שהתחתן עם אישה מדיינית והוליד ממנה בן, הוא כבר הרגיש שהיגר באופן קבוע מארץ מצרים לארץ מדיין.

    נכון שאנחנו מוצפים בזרים רבים ויש ואומרים עניי עירך קודמים ויש חשש שתהיה התבוללות אך צריך למצוא פיתרון אנושי למרות הקושי שבדבר.

  12. רבקה קצב :

    תוספת לנאמר כתבה מקיפה ועניינית יישר כוח

  13. איתי :

    תודה לרלי ובהצלחה.

    רועי, מסכים מאוד בעיקרון. אני לא רואה איך עו"ס עובד מדינה ובוודאי עוס עובד חברת כ"א מטעם המדינה יכול לעשות משהו עם מה שאמרת בלי לאבד את משרתו.

  14. חווה :

    בחורה לעניין!!! זקוקים לה!!!!

    חוה

  15. לירן :

    תגידו נותני התגובות השליליות מה קורה כאן, האם כ"כ מהר שכחתם את ההיסטוריה האם שכחתם שגם אנחנו עם של פליטים היהודים פליטי העולם שזכו לחיות בארץ ממש נהיו מפלצות, די זה כבר נמאס כל השנאה הזאת לאן היא מובילה איפה החמלה האנושית, נכון שיש בעיות בטחוניות ואפשר ואף צריך לחקור כל מסתנן לארץ, אבל שמסתבר שהמסתנן פליט, תנו לו את הזכויות הבסיסיות תנו את החמלה, צאו מהאטימות, כולנו בני אדם אחרי הכל.

  16. אליהו :

    מה שקורה לפליטים מצער מאוד, ברם צריך לחשוש גם ממה שעלול לקרות לנו; חברה שסופגת לתוכה פליטים יתר על המידה עלולה להפוך במהרה לחברה שונה. ארץ ישראל היא ארצו של העם היהודי ואם נמשיך לקלוט פליטים ללא הגבלה, נגיע לבסוף למצב בו ארצנו תהיה ארץ עמי הסביבה. אנו מוקד משיכה כלכלי חזק מאוד.

  17. תהילה :

    עצוב שיש הסרת אחריות המכסה ומסרסת את חובתינו כאנשים, כחברה וכמדינה הרואה עצמה כמדינת רווחה. נראה כי אין מדובר במשאבים כי אם באטימת הלב. לצערינו נוגעת בתחומים רבים המושתקים מהתודעה הציבורית הנוגעים במתן זכויות בסיסיות של חיים מתוך כבוד ומילוי צרכים בסיסיים של כל אדם באשר הוא אדם. לעיתים הנטייה הציבורית היא לשים מאחורי סורג ובריח את מי שהחברה הייתה אכזרית אליו ולא את מי שהרע לחברה ועל כך אני מצרה.
    תודה לרלי על האומץ להעלות ולהציף את מה שבאחריות כולנו ולצערינו מושתק.
    בהצלחה!!!

השארת תגובה

חשוב: בקרת תגובות מופעלת ועלולה לעכב את תצוגת תגובתכם. אין סיבה לשלוח את התגובה שנית.

עקב תקלה טכנית האתר נופל וקם לסירוגין.

אנו ממליצים להעתיק תגובות (קונטרול+סי) לפני שליחתן, כדי למנוע מפח נפש אם האתר נופל בדיוק אחרי שהשקעתם בתגובה ארוכה.