חיפוש

חיפוש לפי מילות מפתח

פוליטיקאים, בואו לבדוק את הכוח הפוליטי של האתר שלנו

ארכיון

כוח לעובדים – ארגון עובדים דמוקרטי

מחאת האוהלים – האתר הרשמי

מגזין חברה

אירועים בשבוע הקרוב

אומרים לנו שיש מס אחר

ניצן הורוביץ, הסברה וחקיקה תמנענה את אפלית הקהילה הגאה

נושאים זכויות אדם, מכתבים ב 9.08.09 6:02

נ.ק. הוא אב גאה לשלושה ילדים, שניים מהם שייכים לקהילה ההמו-לסבית. בעקבות אירועי השבוע החולף הוא מבקש מחה"כ ניצן הורוביץ לפעול לבעור הבערות בנושא ע"י קידום פעילויות הסברה וחקיקת חוק יסוד המכבד את זכות האדם לאהבת אדם, ללא הבדל מין, דת או לאום

לכבוד ח"כ ניצן הורוביץ

שלום ניצן,

הציבור רואה בך לא רק נציג "מרץ" אלא גם פה של הקהילה הגאה בכנסת ישראל. ואתה ממלא את תפקידך בהצלחה.
אני בן 55, נשואי ואב לשלושה ילדים מוכשרים ומקסימים שיהיו בריאים !
הבן הגדול הוא הומו והבת האמצעית היא לסבית.הם יכולים להיות דוגמה לבני נוער אחרים: תרמו בצבא, תרמו בשנת שרות צופים, תרמו חברתית, לומדים, נותנים כבוד לבני אדם.
בהקשר של הרצח הנורא שהיה וגל הפרסומים בתקשורת, יש לי שתי הצעות:

  1. לא ראיתי בעיתונות שום כתבה מדעית שתסביר שהומו או לסבית נולדים כך, כפי שסטרייט נולד כך. זה עיניין של כימיה הורמונלית.
  2. יש אנשי מקצוע שיודעים להסביר זאת היטב והיה טוב לפרסם כתבות כאלו. חלק מהציבור חושב שלהיות הומו או לסבית זה משהו שבוחרים, בהשפעת אנשים לא טובים (כמו סמים, שתייה, עבריינות). לכן הם חושבים שזאת סטייה (מדרך הישר).השימוש בתיוג " הומו" או "לסבית" או " "בעלי העדפות מיניות הומו-לסבי" ,פוגע קשות בדימוי בני הקהילה.  אנשים רגילים , בלי ידע בנושא (ורובם כאלה) משייכים מייד את המילים "הומו", "לסבית" למין, למדפים של ספריית סרטי פורנו. כאילו כל המהות של האדם היא העדפתו המינית. כשם שאני ניגש לראיון עבודה או מקום אחר אני לא רוצה שיגידו " הגיע מהנדס סטרייט לראיון" כך גם בעיניין תיוג " הומו-לסבי".
    א) צריך למצוא מינוח אחר, אם בכלל (אולי  " אוהבי בני מינם ", " בעלי העדפת אהבה שונה " או אחר). כשם שלאמריקאים ממוצא אפריקני לא  קוראים "כושים".
    ב) צריך לחתור לחקיקת חוק יסוד המכבד את זכות האדם לאהבת אדם, ללא הבדל מין, דת, לאום, צבע . והיה ויחוקק חוק כזה , פועל יוצא ממנו יהיה האיסור להפלות אדם מסיבות העדפות האהבה שלו.

אודה על התייחסותך,
נ.ק.

נערך על ידי גליה
תגיות: , , , , , , , ,

15 תגובות

  1. יונתן :

    אני לא רואה בעיה בלקרוא לכושים "כושים" ולו מהסיבה הפשוטה שהמילה "כושי" בעברית אינה שקולה למילה negro באנגלית ולא סוחבת את אותם קונוטצות שליליות של שעבוד.
    באותה מידה אני לא רואה בעיה בלקרוא למישהו הומו מכיוון ושזה לא השם אלא המשמעות המצורפת,אם מישהו מסנן "יא הומו" כקללה זה אכן ראוי לגינוי.

    ההסבר ש"הומואים לא בחרו להיות הומואים" מהווה בעצמו התנצלות,מי שרוצה לתמוך בלהט"בים בכלל לא צריך להכנס לשאלת האחריות אלא לתשובה הפשוטה שאומרת שנטיה מינית היא עניין אישי ואין כאן עניין ערכי או שיפוטי שיש להתנצל עליו אלא עובדה מוגמרת,אדם נמשך לבני מינו וזהו.

    כבר היום אסור להפלות אדם בגלל נטיה מינית ולא צריך לחקוק לשם כך חוק יסוד.

    דבר נוסף הוא שחוק שכזה מהווה מעקף לחקיקה המסתמכת על הסטטוס הקוו בענייני נישואין וגירושין.

    אם רוצים לעשות נישואים אזרחיים בארץ צריך לעשות זאת בדרך המלך של שינוי הסטטוס קוו תוך יצירת דיון ציבורי הולם בסוגיה ולא לעקוף אותה בחוק יסוד שאח"כ תגזר ממנו פסיקה משפטית שתעקוף את הכנסת ותגרום לציבורים גדולים (מסורתים,דתיים,חרדים וכו') להרגיש שאינם חלק מהמשחק הדמוקרטי.

  2. גליה :

    יונתן,
    אם כך, איפה יתנהל אותו "דיון ציבורי הולם" ?

  3. נ.ק. :

    יונתן שלום,

    דבריך נכונים, אבל אני התכונתי במכתבי לאיך שהציבור הרחב ( מעל 50% הומופובים ) רואים את בני הקהילה.
    ומה לעשות ? גם הציבור הרחב לא נולד הומופובי. ההומופוביה שלו נובעת מהמון סיבות. אבל בין הסיבות החשובות הן שתים בעיניי:
    1. אי הבנת התופעה של אוהבי מינם. עובדה שעד לפני כמה שנים גם רופאים תייגו את זה כמחלה. ואם רופאים משכילים חשבו כך, מה מצפים מסתם אנשים בלי קשר לנושא ?
    2. אצל הרבה אנשים רגילים, הומו לסביות קשורה ל"חגיגות" של סן פרסיסקו משנות ה-70, ל-AIDS, להפקרות, למין בלבד (ולא בצדק ).
    אז יונתן, אתה אומר שהסברה זאת התנצלות ?
    לדעתי הסברה היא לא התנצלות. הסברה היא גרוש חושך. ובמדינה דמוקרטית, בסופו של דבר אתה צריך לשכנע את הרב כדי לקבל זכויות של מיעוט. אתה צריך לשכנע שאתה מיעט לגיטמי, מוסרי, שומר חוק, שנולד שונה ואין בשונות הזאת כדי להפריע לרוב.
    להיות גאה זה לא מספיק; צריך להיות גם חכם.

    ואם מצליחים לשכנע גם מלאכת החקיקה לשיוויון היא יותר פשוטה.
    ושוב, בלי חוקים, אותו הומו שירצה להקים משפחה כדין בארצו, ימצא את עצמו מול ממסד אטום.
    זאת היתה הכוונה במכתבי.

    בכבוד,
    נ.ק.

  4. אייל גרוס :

    למיטב ידיעתי אף אחד לא יודע בדיוק את הסיבה בגללה יש לאנשים העדפות מיניות שונות, אבל בלי קשר לכך, לא צריך לנהל את המאבק לשוויןו על סמך "התנצלות" על כך שאין בחירה, שזה הורמונלי או משהו כזה. כי זה משמעותו שצריך לקבל את ההומואים והלסביות רק כי אין להם ברירה. אז זהו, שלא. צריך בכל מקרה לנהוג בשוויון, גם אם אדם בחר וגם אם לא בחר. למיטב ידיעתי יש אנשים שחווים את המיניות שלהם כבחירה ויש כאלו שלא. לכולם מגיע שוויון. אני לא בעד השיח שרחמו עלינו, אנו כה מסכנים, פשוט לא היתה לנו ברירה, שמנציח את העדיפות של הטרוסקסואליות.

    אתה צודק לחלוטין שלא צריך לתייג אנשים ולא צריך להגיד "מהנדס הומו" כמו שלא אומרים "מהנדס סטרייט". אני עד היום כועס על מראייין טלביזיה שראיין אותי ועוד משפטנית. אותה הוא הציג כ"משפטנית" ואותי בחוצפתו כ"משפטן הומוסקסואל". הייתי מתרגז פחות לו היה טורח להציג אותה כמשפטנית הטרוסקסואלית אבל כמובן שאת זה הוא לא עשה… (אבל למרבה הצער הדומיננטי תמיד שקוף, העובדה שאדם הוא אשכנזי אינה נושא, מזרחיות היא כן, לעתים). באמת בעולם האידיאלי הנטייה המינית לא היתה רלבנטית וכמו שאם אני אוהב שוקולד חלב או מריר או שניהם, כך זה היה לגבי אם אני אוהב גברים נשים או שניהם. רק שאנו לא בעולם הזה.

  5. איתי :

    אני לא קורא כאן נימת התנצלות כאילו מדובר בנכות. זו תשובה הכרחית לטענות של אנשים חשוכים כאילו מדובר בהשפעה סביבתית – הורות מסוגים מסוימים, סביבת החברים שאיתה הילד מסתובב, טלויזיה וכו'.

    ההטפה החשוכה מביאה אנשים להתנגד לכך שלילד שלהם (טרם התבגרותו המינית) יהיה מורה/מדריך הומוסקסואל. הורים אחרים שמתוודעים לנטיות מיניות "אחרות" של הילד מאשימים את עצמם או מתפתים לחשוב שאפשר לשלוח את הילד ל"חינוך מחדש" ו"לתקן אותו".

    הטיעון הביולוגי בא לענות לזה וצריך לחשוב איך לנסח אותו בצורה אפקטיבית, אפילו כקמפיין מסודר.

    איתי

    נ"ב – לנ.ק. – אין לי השכלה משפטית אך לא בדיוק הבנתי מה ההבדל בין חוק היסוד שאתה מציע ובין החקיקה הקיימת. ממה שקראתי הבעיה אצלנו בישראל היא פחות בחקיקה (בה אנו נחשבים מתקדמים) ויותר ברמת חינוך ונורמות חברתיות, ובעניין הזה שום חוק לא יכול לעזור.

  6. אייל גרוס :

    איתי יש ספרים – אני אומר זאת באופן מילולי – ומאמרים שנכתבו שהסתכלו בביקורתיות על כל המחקרים והטיעונים הביולוגים. אוכל להפנות אותך. אני בספקות רבים לגביהם ובטח שלא הייתי בונה עליהם טיעונים פוליטיים. פוליטית זה גם מפריע לי לבנות טיעון על זה. כאמור צריך לכבד כל אדם גם אם בחר וגם אם לא. אני מכיר את האסטרטגיה הזו של להדגיש את מימד החוסר בחירה והביולוגיה כדי שהורים לא ירתעו מהדברים שפרטת, אבל בסיכומו של דבר זה מביא לקבלה מאוד מוגבלת שמבוססת על חוסר ברירה וכו' ותמיד טיעון כזה מכיל ממד של רחמים. אז לא. גם כי מבלי שאני מומחה למדע יש לי בעיות עם המחקרים האלו ועם הרעיון הזה, וגם בגלל האופק המוגבל של הטיעון. אני מכיר הרבה אנשים ונשים שחוויים את המיניות כבחירה, ששינו את העדפותיהם במהלך החיים, אז בוודאי שהטיעון הזה לא רק שלא עוזר אלא אפילו מזיק להם, כי יגידו להם שהם יכולים וכו'

  7. איתי :

    אני דווקא אשמח אם תתן כאן הפניות לחומר קריאה (רצוי ברשת)

    בתור גבר לבן יהודי הטרוסקסואל, לדעתי דווקא הביולוגיה מאפשרת לחבר בין המאבק לשוויון זכויות לנשים, שוויון זכויות לשחורים, שוויון זכויות לערבים ושוויון זכויות לגאים.

    גם לגבי מין, גזע וצבע עור אין לאדם שום בחירה – וזה לא מפחית בשום דבר את הלגיטימיות של הדרישה לשוויון ואני לא רואה במאבק הזה ממד של רחמים.

    להבדיל, כאשר מתנחל שפונה מבית בשטח של 250 מ"ר ביישוב גוש קטיף ורוצה שהמדינה תאשר לו ולכמה חברים להקים יישוב חדש בחבל לכיש שם יוכל לבנות בית בשטח דומה – אני כן רואה ממד של בחירה וכן רואה ממד של "תרחמו עלי".

  8. אייל גרוס :

    אוי איתי הסתבכת עם טיעוני ה
    immutable. לא אוהב אותם.
    אגב בפוסט הזה שלי (שכדאי לקרוא בכל מקרה:)) איריס ח. הגיבה על הטיעון הביולוגי. תקרא אי שם בתגובות
    http://www.notes.co.il/gross/30990.asp

    צר לי אבל אין לי ברשת
    אם יש לך גישה ללקסיס או משהו כזה
    Halley, Janet. "Sexual Orientation and the Politics of Biology: A Critique of the Argument from Immutability," 46 Stanford Law Review 503 (1994).

    אולי תמצא את זה ברשת.

    ספרים
    The Mismeasure of Desire: The Science, Theory and Ethics of Sexual Orientation (Oxford University Press, 1999).
    http://www.edstein.com/books.html

    LeVay, Simon (1996). Queer Science: The Use and Abuse of Research into Homosexuality. Cambridge: The MIT Press

    יהיה לך מה לעשות בחגים:)

  9. נדב פרץ :

    אייל, אני חייב להודות שלמרות שאני מסכים איתך, פוליטית יש כאן איזושהי בעייתיות.
    אני מסכים איתך, כי זה לא משנה אם נולדתי סטרייט בגלל הרכב ההורמונים ברחם, וכזה אשאר עד סוף ימי, או אם אני מחליט כל בוקר האם אני גבר שאוהב נשים או אישה שאוהבת גם וגם. בכל מקרה, יש לי זכות מלאה לשוויון ולהכרה בכל הזכויות שלי.

    הבעייתיות הפוליטית כאן היא שהטיעון של 'אין בחירה' הוא טיעון סופר-אפקטיבי, במיוחד נגד סוג ספציפי של הומופוביה – ה'מחזירים בתשובה' למיניהם. אני לא צריך לספר לך על הז'אנר של 'אין לי שום בעיה עם הומואים, אבל יש להם חיים נורא קשים. אולי תלך לפסיכולוג שיעזור לך להיות נורמלי'?

  10. אייל גרוס :

    והבעיה במתנחל זה הנישול שכרוך בישיבתו שם. וטיעוני צדק מהותי וטיעונים שהוא לא חלק מקבוצה מקופחת אלא ההפך ועוד ועוד .

    והבעיה בטיעוני הביולוגיה שלך לגבי גזע שהם לא מודעים לסוגיות של הבנייה חברתית של זהויות וכו' לרבות גזע. ויש בהם עוד הרבה בעיות.
    ולהפלות על רקע דת מותר? הרי אדם יכול לבחור ולהמיר את דתו.
    דרישה לשוויון לא צריכה להיות מבוססת על חוסר בחירה.
    וכאמור אתה פשוט מדיר אנשים רבים שכן חווים את המיניות שלהם כבחירה.

  11. אייל גרוס :

    נדב טיעונים פוליטים מהסוג הזה דינם להיות בומרנג כפי שכבר הסברתי. הם מביאים לאיזו סובלנות צרה מתוך רחמים אולה, ומדירים את כל מי שבאמצע, מתלבט, משתנה, בוחר. בקיצור, תודה, אבל לא תודה. דווקא פוליטית הטיעון הזה הוא בעייתי בעיני.

  12. לאייל :

    תודה,

    אני חושב שמי שצריכים להחליט איך לנהל את ההסברה צריכים להיות הלהט"בים ולא אני, וברור לי שבאקדמיה ובקהילה יש חילוקי דעות.

    אבל בדיוק כמו בנושא המדיני ובנושא הכלכלי אני חושב שהקריטריון לגבי המסר במאבק על התודעה צריך להיות "מה הכי עובד" ולא "מה הכי נכון".

    אם אני רוצה לשכנע יהודים- ישראלים שמדינה פלסטינית לצד ישראל זה טוב בשבילם, אני לא אבחל בטיעון המריח מגזענות על שימור הרוב היהודי – כי זה יותר אפקטיבי מאשר לדבר על זכות ההגדרה העצמית של הפלסטיני או להזכיר שגם הלח"י עשו פיגועים.

    נכון שזה מכוער ומריח מאדלריזם, אבל אם הבחירה היא בין להיות צודקים ובין להיות חכמים עדיף להיות חכמים. שמאל (או ימין) שמתעקש להיות נאמן רק לאמת (שלו) נשאר חסר השפעה.

    קמפיין הסברה אף פעם לא יכול לתת את כל האמת ואת כל המורכבות של הדברים. אם הקמפיין "הקדוש ברוך הוא ברא אותי הומו" מסתבר כאפקטיבי על קהל יעד דתי-מסורתי, צריך להשתמש בו, גם אם 40% מההומואים יתרעמו שהם בכלל אתיאיסטים.

  13. אייל גרוס :

    איתי מתי תלמד לחתום על תגובות:)
    צר לי אך הטיעון הזה של רוב יהודי לא עובד זה מביא אותנו למקום של "השלום" המדומה של ישראל של איך נשיג מקסימום טריטוריה ומינימום ערבים וראינו לאיפה זה לקח אותנו. שלום אמיתי יבוא כאשר תהיה הכרה אמיתית בצד השני ולא איזה אופרטוניזם זול. גם עם ההומואים.

  14. לאייל :

    הטיעון הגזעני על רוב יהודי הוציא אותנו מעזה.

    לצינור האפקטיבי קראו אריק שרון (+אדלר+המאתרגים בתקשורת) וזכויות העם הפלסטיני לא דגדגו לו את הבטן.

    נכון, זה בכלל לא שלום, זה גם לא סיום הכיבוש, ולכמה מאות הרוגים חפים מפשע ומשפחותיהם (רובם ברצועה, מיעוטם ב"עוטף עזה") זה לא ממש עזר. ועדיין, כיום לכל הקשת הפוליטית מלבד השוליים ההזויים ביותר זה ברור שלרצועה ישראל לא חוזרת, וגם אם כן אז לא כבונה מחדש של יישובים.

    אם תוקעים אקדח לרקתי ואומרים לי לבחור בין הקול המתחנחן והלא אפקטיבי של יוסי ביילין שרוצה את הדבר הנכון לדעתי (בתחום המדיני, בכלכלי הוא גרוע כמו ביבי) ובין האגרוף של שרון על השולחן – עדיפה המדיניות של שרון מהברברת של ביילין.

    זה כמובן לא הביא אותי לבחור בשרון המושחת והכוחני, לא ביורש שלו אולמרט ולא בחיקוי העלוב שלו ברק. היו ויהיו חלופות טובות יותר.

    אבל עדיין – שמאל שכל כך בטוח שהוא צודק ולא חושב על התאמת המסר לקהל היעד שלו הופך ללא רלוונטי.

    אין לנו מספיק זמן לחכות עד לרגע שבו "תהיה הכרה אמיתית בצד השני", אין לנו יכולת לקדם את התהליך הזה בצורה דמוקרטית
    ואין לנו לגיטימציה ציבורית לנסות להאיץ את התהליך הזה באמצעות עידוד לחץ בינלאומי (כפי שקרה בדרא"פ).

    איתי

  15. אייל גרוס :

    איתי ההתנתקות זה המשך הכיבוש בדרכים אחרות תוך התנערות ישראל מאחריות לקורה בעזה ואפשרות שלה לטבוח באזרחי עזה, תוך שהציבור קונה את השקר ש"יצאנו" מעזה כאילו אנו כבר לא שולטים בה, אז אם כבר מקרה עזה מוכיח את התיזה שלי, למרות שהלכנו כבר לשדות רחוקים מבחינת הדומה והשונה בהשוואות.

השארת תגובה

חשוב: בקרת תגובות מופעלת ועלולה לעכב את תצוגת תגובתכם. אין סיבה לשלוח את התגובה שנית.

עקב תקלה טכנית האתר נופל וקם לסירוגין.

אנו ממליצים להעתיק תגובות (קונטרול+סי) לפני שליחתן, כדי למנוע מפח נפש אם האתר נופל בדיוק אחרי שהשקעתם בתגובה ארוכה.